دور ششم مذاکرات در وین برگزار شد

عراقچی: تا هر زمان که لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم


گروه سیاسی/ دور ششم مذاکرات وین که از روز شنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام‌ آغاز شده است، دیروز نیز به صورت فشرده و مستمر ادامه یافت.
از روز شنبه چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و کارشناسی با هیأت‌های مختلف برگزار شده و جلسات به صورت فشرده و مستمر ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: آنها (سایر طرف‌های برجام) باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد (خروج امریکا از توافق) در آینده تکرار نخواهد شد. وی ادامه داد: برای رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.
وی افزود: ما به دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم، نه وقت را تلف می‌کنیم. البته هر چه زودتر به توافق نهایی برسیم بهتر است. عراقچی ادامه داد: مهم این است که در این توافق آن اصولی که جمهوری اسلامی می‌خواهد رعایت شده باشد و به آن شاخص‌هایی که مد‌ نظر ماست رسیده باشیم. وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعاً توافق نخواهد کرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین تصریح کرد: طرف‌های مقابل در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خود را بگیرند. ایران تصمیمات سخت خود را پیش از این اتخاذ کرده است. آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و امریکا از برجام تصمیم گرفت که در برجام باقی بماند؛ تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شد و الان نوبت طرف‌های مقابلمان است که تصمیمات سخت خود را بگیرد. وی همچنین یادآور شد: اگر آنها می‌خواهند برجام را حفظ کنند باید انعطاف‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خود را بگیرند. ما آمادگی داریم که مذاکرات را تا آنجایی که آنها بتوانند به تصمیم برسند ادامه دهیم.
همچنین میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین درباره این رایزنی‌ها گفت: اختلاف‌نظرها میان تهران و واشنگتن زیاد نیست اما اساسی است. مسأله اصلی حل نشده و باقیمانده در این مرحله از مذاکرات، این است که توافق چگونه اجرایی شود. اینکه چه کسی، چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. «اَلن جورج متِن» وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز پس از برگزاری نشست روز شنبه کمیسیون مشترک و آغاز دور تازه‌ای از رایزنی‌های برجامی تصریح کرد: در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم اما گفت‌و‌گوها فشرده است و هنوز برخی مسائل، ازجمله درباره چگونگی گام‌های اجرایی (برجام) باقی‌مانده است. وی افزود: اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده، گفت‌و‌گوها را با تمام شرکت‌کنندگان در برجام و به‌طور جداگانه با ایالات متحده ادامه می‌دهد.
شکاف‌های باقی‌مانده می‌تواند طی چند هفته بسته شود
همچنین یک روزنامه امریکایی در گزارشی تحلیلی درباره مذاکرات وین نوشت: ایالات متحده و ایران در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت می‌کنند اما با شروع دور ششم رایزنی‌ها، توافق نهایی هنوز دست نیافتنی است. روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد دولت امریکا گفت: در‌خصوص هر موضوعی در یک ملاقات جدید، پیشرفت‌هایی به‌دست می‌آید و شکاف‌های باقی‌مانده می‌توانند طی چند هفته بسته شوند. این مقام امریکایی افزود: اما ۷۰ یا ۸۰ درصد (پیشرفت) مهم نیست، تا زمانی که بی‌اعتمادی اساسی بین دو طرف برطرف و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکره گرفته نشود. به نوشته واشنگتن پست، هر دو طرف، در برخی موارد با ویژگی بسیار خاص قدم‌هایی را که مایلند در جهت انطباق با مفاد اصلی توافق هسته‌ای بردارند، مشخص کرده‌اند. ایران گفته که آماده است اقدامات متقابل خود را در پاسخ به لغو اقدامات دوره دونالد ترامپ، شامل تمامی تحریم‌ها انجام دهد.
این روزنامه امریکایی در ادامه نوشت: در بالاترین سطوح سیاسی، هر یک از طرف‌ها چیزی را می‌خواهند که پذیرش توافق در کشورشان را آسان‌تر می‌کند اما ارائه آن توسط طرف مقابل غیرممکن است. ایران به دنبال اطمینان از عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها توسط دولت آینده است. دولت بایدن نیز می‌خواهد که ایران صریحاً موافقت کند که این توافق منجر به مذاکرات بعدی درباره محدودیت‌های طولانی‌تر و شدیدتر در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های موشک بالستیک این کشور و به علاوه سوابق حقوق بشر شود.
روز پنجشنبه در اقدامی که گفته می‌شود ارتباط مستقیمی با مذاکرات هسته‌ای ندارد اما نشان از حسن نیت ایالات متحده را داشت، دولت بایدن تحریم‌های دو شرکت و سه مقام سابق دولت ایران را لغو کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما در این باره نوشت: «خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود، خصوصاً وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/1/579523/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها