پاسخ دادسرای تهران به انتقاد برخی نامزدها:

مواضع دادستان تهران توصیه بود نه تهدید



گروه سیاسی/ یکی از نامزدهای انتخاباتی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری دوشنبه شب که از شبکه دو سیما پخش شد، به هشدار دادستان تهران علیه داوطلبان انتخابات اعتراض کرد و از او پرسید که آیا رئیس قوه قضائیه هم مخاطب هشدارهای شما هست؟ او گفت: اخیراً آقای دادستان تهران به یک طریقی آمده نامزدهای انتخاباتی را تهدید کرده است، من می‌گویم آقای دادستان آیا آقای رئیسی هم مدنظر شما است؟ مثلاً اگر خطایی در ستاد آقای رئیسی بروز کند می‌توانند با ایشان برخورد کنند؟
این اعتراض محسن رضایی به جلسه روز یکشنبه و سخنان علی القاصی مهر اشاره دارد. جلسه‌ای که به‌هماهنگی ارتقای سطح عملکرد دستگاه‌های قضایی و امنیتی در انتخابات پیش رو اختصاص داشت و دادستان تهران در آن از معاونین خود و دادستان‌های شهرستان خواسته بود که «دقت کنند تا نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات و سخنرانی‌ها از خطوط قرمز نظام عبور نکنند و منافع ملی را بر مصالح و منافع شخصی، حزبی و جناحی و گروهی ترجیح ندهند.» او در جمله پایانی خود که برداشت هشدارگونه از آن می‌شود هم تأکید کرد: «در صورت عبور از خطوط قرمز نظام، وفق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه، با آنها برخورد خواهد شد.» البته این اعتراض پیش از این هم از سوی یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. محسن مهرعلیزاده در توئیتی نوشته بود: «‏چگونه به خود اجازه می‌دهند برای نامزدهای ریاست‌جمهوری خط و نشان کشیده و ‎خط قرمز تعریف کنند؟! جناب ‎قاضی‌القضات اگر نگرانند در این ‎رقابت نابرابر، نقد ایشان تعرض به قوه‌قضائیه تعبیر شود، بهتر است یا از ریاست قوه ‎استعفا دهند یا از نامزدی ریاست‌جمهوری.»
حال دادسرای تهران در پی این اظهارات درباره گفته‌های دادستان تهران مبنی بر اینکه «در صورت عبور نامزدها از خطوط قرمز نظام، وفق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه، با آنها برخورد خواهد شد» اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به‌گزارش ایسنا، در بخش اول این اطلاعیه آمده است: «دادستان‌های مختلف مراکز استان و شهرستان‌ها در اجرای تکلیف قانونی خود مبنی بر رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، در دوره‌های مختلف اقدام به ارائه‌ تذکر و هشدار قانونی برای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی کرده‌است و تذکرات اخیر نیز مطابق با رویه همه دوره‌های انتخابات و برای پیشگیری از تخلفات احتمالی انتخاباتی بوده است.» در ادامه این اطلاعیه آمده: ریاست محترم قوه قضائیه در ابتدای ورود به عرصه انتخابات، در جمع مسئولان عالی قضایی تأکید کردند که مبادا حضور ایشان در انتخابات مانع از اجرای وظایف قانونی بخش‌های مختلف دستگاه قضایی شود و بر همین اساس تأکید کردند با هرگونه تخلف احتمالی حتی از جانب طرفداران و یا ستادهای ایشان، همچون سایر کاندیداها طبق ضوابط قانونی برخورد شود.
در پایان هم تأکید شده: باتوجه به درجریان بودن چهار انتخابات همزمان از جمله انتخابات شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان، میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، تذکرات صادره از جانب دادستانی شامل کلیه نامزدها و ستادهای آنها در انتخابات‌های مختلف می‌باشد. نباید توصیه و تأکید بر اجرای قانون را به‌عنوان تهدید تلقی کرد بلکه انتظار می‌رود کاندیداهای محترم با پرهیز از سوء برداشت سیاسی، پیرامون انجام تکالیف قانونی دستگاه قضایی، خود مروج اجرای قانون باشند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/2/578595/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها