استاندار خوزستان:

70 شهر خوزستان شبکه فاضلاب ندارند


اهواز - استاندار خوزستان با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان، گفت: با وجود اینکه کارخانجات متعددی در خوزستان داریم و در کشاورزی نیز حرف اول را می‌زنیم اما نرخ بیکاری استان حدود ۱۴ و نیم تا ۱۵ درصد است که از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.
قاسم سلیمانی‌ دشتکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات سیستم فاضلاب در سراسر استان، افزود: استان خوزستان بیش از ۶۵ درصد از درآمدزایی کشور را دارد و از حدود ۸۰ شهر در استان، ۱۳ شهر فاضلاب نیم بند دارند، یعنی کامل نیست و بیش از ۷۰ شهر ما اصلاً سیستم فاضلاب ندارند.
همچنین از حدود ۴ هزار روستای موجود، حدود ۷۰۰ روستا اساساً لوله کشی آب و آب بهداشتی ندارند و جیره‌بندی است یا با تانکر آبرسانی می‌شود. با این حالِ سیستم آب‌های روان سطحی نیز در زمان بارندگی باعث ایجاد مصیبت می‌شود و سیستم فاضلاب نیز مشکلات زیادی به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات جاده‌ای در استان و اهمیت توجه به آن، تصریح کرد: از نظر سیستم جاده‌ای با وجود اینکه استان خوزستان دالان اصلی تجاری کشور است، از نظر زیرساخت در برخی از شهرستان‌ها مشکل داریم.
سلیمانی‌ دشتکی با بیان اینکه از نظر اقتصادی با وجود اینکه در برخی ابعاد مانند کشاورزی، نفت، پتروشیمی و گاز خوب پیش رفتیم اما در این قسمت‌ها نیز نواقص متعددی وجود دارد، ادامه داد: به‌عنوان مثال در کشاورزی با وجود اینکه چندین سال از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می‌گذرد، اما بیش از ۵۰ درصد آن اصلاً اجرا نشده است و مابقی نیز نواقصی دارد. از نظر سیستم بیابان زدایی نیز خوب کار شده است اما می‌شد بهتر کار کرد؛ به‌عنوان مثال در غیزانیه مردم اعتراض داشتند که زمین‌های قابل استفاده، جنگل کاری شده‌اند و درختان غیرمثمر کشت شده‌اند درحالی که با شیوه نوین آبخیزداری می‌توانستیم درختان مثمر بکاریم و فرصتی برای کشت گیاهان دارویی، گیاهان زینتی و گل‌های نرگس و محمدی ایجاد می‌شد و مردم نیز در حفظ آن همکاری می‌کردند.
استاندار خوزستان با اشاره به اولویت‌های کاری خود، ادامه داد: در مجموع چند کار را در اولویت قرار دادیم که شروع شده اند؛ بحث اول کرونا است که موفقیت خوبی به دست آوردیم؛ با وجود اینکه اگر بیشتر همراهی می‌شد نتایج بهتری می‌گرفتیم. ما دیروز تنها استانی بودیم که سیر کرونا در آن نزولی بود و استان یزد نیز وضعیت عادی دارد اما سایر استان‌ها سیر صعودی دارند. جا دارد از مردم، رسانه‌ها، دست اندرکاران طرح شهید سلیمانی، هلال احمر و نیروی انتظامی تشکر کنم. در روز سیزده به در نیز در جمع در استان نسبت به بقیه استان‌های کشور، بخوبی عمل شد؛ هر چند در برخی از شهرستان‌ها برگزاری مراسم بزرگ باعث شد تغییر رنگ صورت گیرد.
وجود نیروی مازاد در شهرداری‌های خوزستان
استاندار خوزستان با اشاره به وجود نیروی مازاد در شهرداری‌ها، تصریح کرد: در شهرداری‌ها آنقدر نیرو وارد شده است که واقعاً توان پرداختی وجود ندارد؛ هر عضو شورا و شخص قدرتمندی سعی کرده فامیل و آشنای خود را وارد کند، درحالی که باید سراغ نفت، پتروشیمی‌ها و پروژه‌های عمرانی برویم و از آنها بخواهیم کارکنان بومی را جذب کنند و عدالت برقرار شود اما به جای این کار به بخشی آنقدر نیرو تحمیل می‌شود که مجموعه ورشکست می‌شود و به تبع آن معضلاتی به وجود می‌آید؛ ساماندهی این مسائل اولویت ما است. اولویت مهم دیگر نیز توسعه همه جانبه استان است که با کمک مردم، منابع، نهادها و رسانه‌ها انجام می‌گیرد. امیدواریم بتوانیم حرکت خوبی انجام دهیم.
استاندار خوزستان در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه، افزود: این شرکت از خصوصی بودن در حال تبدیل به دولتی شدن است و این بدترین روش است؛ تجربه نشان داده است که اصلاً معنی ندارد که کارخانه دولتی باشد.
آخرین وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای استان
سلیمانی ‌دشتکی در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص آخرین وضعیت تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای استان، گفت: چند جاده اساسی داریم که در توسعه استان نقش دارند که شامل جاده الیگودرز به لالی، ایذه به اصفهان و لردگان، اصفهان به مسجدسلیمان و راه‌آهن اصفهان به اهواز است.
این راه‌آهن سال ۹۳ در سفر رئیس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری مصوب شد و بخوبی در حال پیش رفتن است. جاده ایذه به لردگان و اصفهان در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. جاده شهرکرد به مسجدسلیمان نیز مسیری روستایی است که چند تونل آن در حال احداث است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7596/6/573467/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها