یادی از شهید علی صیاد شیرازی به بهانه بیست‌ و دومین سالگرد شهادتش

پرواز پر غرور صیاد دل‌ها



مرجان قندی
خبرنگار
علی صیاد شیرازی متولد ۱۳۲۳ شهرستان درگز استان خراسان رضوی است.  او در سال ۱۳۴۳ در دانشکده افسری پذیرفته شد؛ در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ درجه لیسانس از دانشگاه افسری شد و پس از طی دوره‌های تخصصی توپخانه در خارج از کشور به‌عنوان استاد در مرکز آموزش توپخانه اصفهان مشغول  تدریس شد. صیاد شیرازی پس از برکناری بنی صدر برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد و به‌عنوان فرمانده ارتش در آن قرارگاه مشغول فعالیت شد.
یک نشریه فرانسوی در سال ۱۳۶۲ امیر سرافراز ارتش ایران را این گونه توصیف کرده بود:«برای صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران کلید پیروزی به تانک و موشک بستگی ندارد، بلکه تنها به اعتقاد به خدا بستگی دارد. او با سادگی می‌گوید:«من یک سرباز اسلام هستم.» هدف او بر سر جای خود نشاندن رژیم مزدور صدام حسین است. او درباره اختلاف و جدایی‌اش از بنی صدر می‌گوید: «ما می‌خواستیم برای خدا بجنگیم ولی او می‌خواست که ما برای او بجنگیم. او مرد تکنیک و سیاست بود اما من مرد جهاد و دفاع مقدس بودم.» علی صیاد شیرازی با نشان دادن رشادت‌های بسیار در میدان جنگ در سال ۱۳۶۰ به حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد. صیاد تا سال 1365 فرمانده نیروی زمینی ارتش بود و در این مدت همراه با محسن رضایی فرماندهی جنگ را به عهده گرفته بودند؛ قدم به قدم با اجرای دستورات امام خمینی(ره) در روزهای هشت سال دفاع مقدس همراه با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و فرماندهی دهها عملیات پیروزمندانه همچون طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، والفجر، مرصاد و خیبر مشارکت داشت؛ بزرگترین و موفق‌ترین عملیات‌  طول جنگ تحمیلی حاصل همفکری و اتحاد این دو بود که امام سنگ بنایش را گذاشته بود، تا اینکه در اواخر جنگ تحمیلی گروهک خیانت پیشه‌ای که تا قبل از آن با ایفای نقش به‌عنوان ستون پنجم ارتش بعث دستانش به خون بسیاری از مردم ایران در جبهه و پشت جبهه آلوده بود این بار به‌عنوان یگان عملیاتی دشمن متجاوز وارد عمل شد.
طی اطلاعیه‌ای آنها ادعا کرده بودند بر اساس تقسیمات انجام شده در ۴۸ ساعت به تهران می رسند. آنها می‌گفتند:«کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد و توان و اشل یک ابرقدرت است، چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند.»  نیروهای فریب خورده منافقین با توهم فتح سریع تهران با پشتیبانی همه جانبه یگان‌های توپخانه و نیروی هوایی ارتش بعث در عملیاتی به‌عنوان «فروغ جاویدان» از مرزهای غربی وارد کشور شدند اما دام مدافعان ایران اسلامی بسرعت برای مزدوران منافق رژیم بعث گسترده و طی عملیاتی به‌ نام مرصاد شکست سختی به افراد گروهک منافقین وارد شد.  شهید صیاد شیرازی در طراحی و هدایت این عملیات نقش اساسی داشت. وی در دوران زندگی خود نقشی بسیار مهم در دفاع از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی کشور و حفظ امنیت مردم ایفا کرده بود. همین موضوع کینه او را در دل گروهک مزدور منافقین قرار داده بود؛ از همین رو بود که در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۷۸ این گروهک صیاد را  هدف تیرهای کینه و خشم خود قرار داد تا انتقام خود را از شکست در برابر ملت ایران اینگونه بگیرد.
دلایل منافقین برای ترور سپهبد صیاد شیرازی در اطلاعیه‌های نظامی خود حول سه محور جمع‌بندی شده بود؛ نقش صیاد شیرازی در دفاع از تمامیت ارضی ایران در جنگ با عراق، نقش او در مهار و کنترل غائله کردستان در بدو انقلاب سال ۵۷ و همچنین نقش او در خنثی کردن عملیات موسوم به فروغ جاویدان که منافقین با پشتیبانی ارتش عراق خاک ایران را مورد تعرض نظامی قرار دادند.
صیاد شیرازی بعد از فرماندهی نیروی زمینی به دستور امام خمینی(ره) عضو شورای عالی دفاع شد و بعد از جنگ در ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت‌های مختلفی به عهده داشت.
آخرین مسئولیت شهید صیاد جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود. او ۵ روز قبل از شهادت در شانزدهم فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید غدیر از سوی فرمانده کل قوا به درجه سرلشکری ارتقا پیدا کرد که این درجه مجدداً پس از شهادت او به سپهبدی ارتقا یافت. شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی در تاریخ بیست و یکم فروردین ماه سال ۱۳۷۸ ضربه سختی بر روح و جان تمامی آنانی زد که قطره کوچکی از دریای وجود او را درک کرده بودند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/15/573409/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها