جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ در سطح اصناف

بازار مرغ به آرامش می‌رسد


وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از هر گونه قطعه‌بندی در سطح اصناف (بویژه در استان تهران) جلوگیری به عمل آید. همچنین واحدهای بسته‌بندی بزرگ (بویژه در استان تهران) پایش و حجم تولید آنها به‌طور پیوسته رصد می‌شود تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند.
به گزارش ایسنا، در متن نامه کاظم خاوازی خطاب به علیرضا رزم حسینی آمده است: پیرو تصمیمات اتخاذ شده در اولین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور و بازدیدهای به عمل آمده در روز پنجشنبه در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ ضرورت دارد تا موارد زیر به سازمان‌های صمت استان و سایر واحدهای ذیربط تحت امر آن وزارتخانه ابلاغ شود:
۱- حضور نمایندگان وزارت صمت در همه کشتارگاه‌های کشور از ساعت شروع تا پایان فعالیت کشتارگاه‌ها الزامی بوده و متناسب با میزان مرغ آماده طبخ خروجی، نمایندگان محترم وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت متناسب با تصمیمات اتخاذ شده در قرارگاه استانی متناظر قرارگاه اصلی نسبت به ارسال مرغ به مقاصد مورد نظر اقدام نمایند. در استان‌های بزرگ، حمل مرغ به نقاط دور دست و در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان و قم حمل مرغ به استان تهران در اولویت است.
نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مستقر در کشتارگاه‌ها، موظف به رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها از نظر میزان همکاری در راستای سیاست‌های ابلاغی قرارگاه بوده و بایستی واحدهای متخلف را به قرارگاه معرفی کنند.
۲- تا اطلاع ثانوی از هر گونه قطعه‌بندی در سطح اصناف (بویژه در استان تهران) جلوگیری به عمل آید. همچنین واحدهای بسته‌بندی بزرگ (بویژه در استان تهران) پایش و حجم تولید آنها به طور پیوسته رصد تا از سقف مصوب قرارگاه استانی تجاوز نکند. ضرورت دارد تا مراتب طی روز جاری و فردا به اصناف اطلاع‌رسانی و از شنبه با واحدهای متخلف برخوردهای لازم قانونی صورت گیرد. مزید استحضار سازمان دامپزشکی کشور نیز آمادگی دارد تا در کنار همکاران آن وزارتخانه با استفاده از اختیارات قانونی خود با متخلفان معرفی شده در قالب هشدارهای بهداشتی برخورد کند.
بنا به بررسی‌های به عمل آمده در صبح روز جاری از سطح شهر، مرغ تحویلی اصناف به‌صورت گسترده به شکل قطعه‌بندی شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد و از فروش مرغ کامل خودداری می‌شود.
۳- همکاران سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به رعایت دقیق قیمت‌های مصوب اقدامات لازم را مبذول کنند.
بازار مرغ سامان می گیرد
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با بهبود روند توزیع مرغ در تمام استان‌ها، در یک تا دو روز آینده آرامش بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در ارتباط تصویری با استودیوی خبر ۲۱ شنبه شب شبکه یک سیما اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضا در بازار و عملکرد ضعیف در توزیع، بازار با تنش روبه‌رو شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قرارگاه ساماندهی مرغ کشور با تمامی دستگاه‌های مرتبط با تولید، نظارت و توزیع با دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شده است و شبانه روزی در تمام کشتارگاه‌ها نیروهایی مستقر هستند.
وی درباره برنامه‌ریزی برای تأمین مرغ در بازار افزود: تعداد ۱۳۵ میلیون جوجه‌ریزی و تولید جوجه انجام شده است و مشکلی در تأمین گوشت مرغ ایجاد نشد، ولی تقاضا و تنش در بازار موجب کمبود گوشت مرغ شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۸ میلیون جوجه‌ریزی شده که گوشت مرغ آن از اواسط اردیبهشت وارد بازار خواهد شد که نسبت به سال قبل بسیار بالاتر است.
وی درباره توزیع نهاده‌ها با ارز ترجیحی گفت: تمام نهاده‌های وارداتی ذرت و سویای مورد نیاز پرورش طیور برای مرغ اجداد، گله‌های مادر و جوجه‌های گوشتی، کامل تأمین می‌شود و نظام‌مند (سیستمی) در سامانه بازارگاه بین مرغدارانی که جوجه‌ریزی کرده‌اند در کمترین زمان توزیع می‌شود.
رضایی افزود: در چند ماه اخیر با کمک بانک مرکزی تأمین نهاده‌ها صددرصد برای تمام مرغداران تأمین شده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر نهاده‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مرغداران برسد قیمت تمام شده مرغ چقدر باید باشد، گفت: قیمت اعلام شده توسط ستاد ساماندهی گوشت مرغ کشور شامل قیمت تمام شده به علاوه ۱۰ درصد سود برای مرغداران بوده است یعنی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان در مرغداری و حدود ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان در کشتارگاه قیمت مرغ می‌شود که ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف کننده تعیین شده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از مردم درخواست کرد با مشاهده تخلف در قیمت گوشت مرغ با عوامل نظارتی تماس بگیرند.
کاهش شدید قیمت تخم مرغ در مرغداری
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به ۱۲ هزار تومان رسیده است، گفت: این رقم 2000 تومان کمتر از نرخ مصوب تخم مرغ است.
به گزارش مهر، ناصر نبی‌پور با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری به ۱۲ هزار تومان رسیده است، گفت: این رقم2000 تومان کمتر از نرخ مصوب تخم مرغ و 6000 تومان از قیمت تمام شده تولید آن کمتر است.
وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان افزود: سال گذشته تولیدکنندگان ریزمغذی متیونین (اسید امینه‌ای که در ساختار پروتئین وجود دارد) را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خریداری می‌کردند اما هم اکنون قیمت آن به ۱۳۰ هزار تومان رسیده و در شرایط فعلی، هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بالای ۱۸ هزار تومان است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی دستمزد و حقوق در سال‌جاری، افزود: سایر هزینه‌ها نیز افزایش یافته و شرایط برای تولیدکنندگان دشوار شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/7/573371/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها