ثبت نام 877 داوطلب برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس


گروه سیاسی/ سعید محمد دیروز هم برای دومین روز متوالی مهمان سرخط خبرهای سیاسی ایران بود. اینکه دلیل کنار رفتن او از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران چه بوده. روز شنبه سخنان یدالله جوانی، معاون سیاسی دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه درباره اینکه دلیل «منفک» شدن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) را تخلف او خوانده بود، خبرساز شد. ساعاتی بعد از انتشار این سخنان توسط خبرگزاری فارس، دفتر سعید محمد در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این سخنان تأکید کرد که چنین موضوعاتی باید توسط سخنگوی سپاه پاسداران عنوان شود و سردار یدالله جوانی در چنین جایگاهی نیست. روز شنبه این دو اظهارنظر همزمان حجم وسیعی از واکنش‌ها و تحلیل‌های سیاسی را در پی داشت.
دیروز اما سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در این رابطه مستقیماً اظهارنظر کرد و گفت تخلفی از طرف سعید محمد رخ نداده است. او در گفت‌و‌گویی با پایگاه خبری «رویداد 24» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا تخلفی از سوی سعید محمد صورت گرفته بوده یا خیر، توضیح داده است: «ما می‌گوییم هر‌کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.» او در بخش دیگری از سخنانش گفته که «برداشت آقای جوانی این بوده که به دلیل تخلفات انتخاباتی ایشان کنار گذاشته شده و برداشت ایشان محترم هم هست ولی برداشت من ممکن است متفاوت باشد.» سردار رمضان شریف تأکید کرده است: «آدم‌هایی که در حوزه کاری خود مسئولیت دارند حرف می‌زنند و مسئولیت حرف‌هایشان هم به‌عهده خودشان است.» وی افزوده است: «وقتی سخنگو چیزی را اعلام کند به اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثبت می‌شود، ولی اگر یک معاون موضع‌گیری کند الزاماً موضع سپاه نیست.» رمضان شریف همچنین افزوده است: «موضع رسمی سپاه این است که سپاه از هیچ کاندیدایی حمایت نکند. و باز تأکید می‌کنم هرکس هم مسئول حرف خودش است.»
ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، خبرگزاری فارس هم توضیحاتی از قول یدالله جوانی، معاون سیاسی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه منتشر کرد. سردار جوانی در این توضیحات تأکید کرده است: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سؤال خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند به آگاهی می‌رساند؛ همچنان‌که از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفاً بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»
گزارش آماری داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای مجلس
دیروز همچنین دبیر ستاد انتخابات کشور آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان برای دو انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و میاندوره‌ای مجلس یازدهم را اعلام کرد. بر‌اساس اعلام سید اسماعیل موسوی ثبت‌نام ۵۱ هزار و ۲۲۰ داوطلب برای انتخابات ۲۸ خرداد شوراهای اسلامی شهر نهایی شده است. به گزارش خانه ملت، این آمار در حالی است که دیروز سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت که این هیأت از وزارت کشور خواسته است که برای بررسی وضعیت ثبت‌نام بین 1300 تا 1400 داوطلب که ثبت‌نام موقت انجام داده بودند، اما به دلیل نقص مدارکی مانند استعلام مدارک تحصیلی و یا استعلام سوءپیشینه نتوانسته بودند ثبت‌نام خود را قطعی و نهایی کنند مهلتی در نظر گرفته شود. به گزارش ایرنا و بر‌اساس اعلام دبیر ستاد انتخابات کشور تنها ۱۲ درصد داوطلبان ثبت نام شده برای انتخابات شوراهای شهر را زنان تشکیل می‌دهند؛ نسبتی که ممکن است با انجام ثبت‌نام داوطلبان شوراهای روستا که از امروز 16 فروردین آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، تا حدودی تغییر کند.
سید اسماعیل موسوی همچنین روز گذشته از نام‌نویسی ۸۷۷ داوطلب برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبر داد. او با ارائه گزارش تجمیعی نهایی از آمار مربوط به این نام‌نویسی گفت: از این تعداد ۸۰۵ نفر مرد و ۷۲ نفر زن‌ هستند. ۲۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰ سال، ۳۵ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۳۲ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال و ۸ درصد بیش از ۶۰ سال سن دارند. همچنین از مجموع ۸۷۷ نفری که ثبت نامشان نهایی شده است، ۵۹ نفر دارای تحصیلات حوزوی، ۱۶۳ نفر دارای مدرک دکترا، ۶۱۳ نفر کارشناسی ارشد و ۴۲ نفر لیسانس هستند.
موسوی در ادامه، تعداد داوطلبان حضور در انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را به تفکیک حوزه‌های انتخابیه اعلام کرد و افزود: ثبت نام ۴۵ نفر برای حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه در استان گیلان، ۶۹ نفر برای حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ در استان همدان، ۸۷ نفر برای حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی، ۵۹۷ نفر برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در استان تهران، ۲۱ نفر برای حوزه انتخابیه گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۵۸ نفر برای حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی قطعی شد.
انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس قرار است روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار شود. دیروز همچنین جبهه اصلاحات ایران نهاد اجماع‌ساز احزاب اصلاح‌طلب دومین جلسه‌اش را برگزار کرد. به گزارش جماران بررسی پیشنهادات کمیته برنامه‌ریزی و راهبردهای این جبهه برای انتخاب نامزد جبهه اصلاحات از جمله دستور کارهای این جبهه در دومین جلسه کاری‌اش بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/3/573347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها