پیش‌بینی هجوم چند برابری ملخ‌ها به ایران در سطح یک میلیون هکتار



بوشهر/  رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود از اواخر بهمن ماه امسال، با هجوم چندین برابری آفت ملخ مواجه شویم و شاید در سطح یک میلیون هکتار نیاز باشد مبارزه انجام دهیم که تقریباً به اندازه دو سال گذشته است.
کیخسرو چنگلوایی در آیین افتتاح آمادگاه ملخ صحرایی عنوان کرد: این آفت از سال ۱۳۹۷ و بعد از ۵۰ سال مناطق جنوبی کشور و حدود ۹ استان را مورد حمله قرار داد. این استان‌ها حدود ۳۴ درصد از تولیدات کل کشور را بر عهده دارند که از لحاظ وزنی، ارزشی و تنوع محصولات رقم قابل توجهی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ با همکاری دستگاه‌های مختلف، در سطح ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت و در سال ۱۳۹۸ نیز به مساحت ۴۱۵ هزار هکتار مبارزه انجام شد.به‌گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: با تدارکات و تجربیات حاصل شده از قبل و همچنین پیش‌بینی امکانات، تجهیزات و سموم موردنظر، یکسری ابتکارات به‌لحاظ شیوه مبارزه نیز داشتند که با تلاش صورت گرفته اجازه ندادند این آفت محصولات زراعی و باغ‌ها ما را مورد حمله قرار داده و خسارت وارد کند.
چنگلوایی تصریح کرد: اگر مبارزه با ملخ‌ها و مدیریت این بحران بموقع انجام نمی‌شد در مورد یک محصول مانند گندم می‌توانست روزانه ۱۲ میلیارد تومان خسارت وارد کند که ببینید در یک بازه ۲۰۰ روزه به چه عددی می‌رسیم. ضمن اینکه این آفت همه چیز خوار است و می‌تواند هم به محصولات زراعی، باغی، جنگل و حتی به تالاب‌ها حمله کند.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری در سطح ۱۱ استان که پیش‌بینی می‌کردیم مورد حمله ملخ‌ها قرار بگیرد حدود ۱۶ میلیون هکتار رصد و پایش به‌صورت میدانی انجام شده تا به محض مشاهده اولین نشانه‌های وجود این آفت عملیات مبارزه انجام شود و بیش از ۱۵۰۰ گروه و اکیپ تشکیل شده است.
این مسئول عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که از اواخر بهمن ماه امسال، با هجوم چندین برابری آفت ملخ مواجه شویم و پیش‌بینی این است که شاید در سطح یک میلیون هکتار نیاز باشد مبارزه انجام دهیم که تقریباً به اندازه دو سال گذشته است و امیدواریم این اتفاق نیفتد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7559/11/568566/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها