رسم مرگ‌آور تیر انداختن همچنان از عشایر قربانی می‌گیرد


ایران زمین- رسم تیراندازی هوایی در مراسم در خوزستان قصه تازه‌ای نیست بلکه سال‌های سال است که این رسم نسل به نسل تداوم داشته و به جوانان امروز رسیده است.
تیراندازی در مجالس عروسی و عزاداری در خوزستان رسم رایجی است که بیشتر در بین عشایر به چشم می‌آید.این رسم که همواره خطراتی به همراه داشته و سبب قتل‌های غیر عمد شده معضلاتی چون پرداخت فصد و خون بها را رقم زده است.
به گزارش ایرنا، امین حاجتی کورکور از طایفه زراسوند بختیاری با اشاره به تاریخچه تیراندازی در بین طوایف بختیاری اظهار داشت: تیراندازی در زمان گذشته برای اطلاع‌رسانی و به‌دلیل نبود سیستم صوتی انجام می‌شد که امروز با وجود امکانات باید برچیده شود.حاجتی با اشاره به اینکه لازم است با موضوع تیراندازی به صراحت برخورد شود، گفت: در میان قوم بختیاری به هیچ وجه رسم تیراندازی کم رنگ نشده است، برخی مواقع شاهد تیراندازی‌های فراوان قبل از شروع مراسم‌ مختلف شادی و عزا هستیم که گاه دیده شده در این مراسم‌ حوادث جرحی و فوتی به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه صاحبان مراسم باید نیروی بازدارنده‌ای برای تیراندازی باشند، ادامه داد: از دهیاران و شوراها و از بستگان صاحبان مراسم قبل از برگزاری باید تعهد گرفته شود.
انرژی جوانان را در میدان های آموزش تیراندازی تخلیه کنیم
محمود جلیلی از بزرگان طایفه جلیلی اظهار داشت: باید از بسیج و نیروی انتظامی کمک بگیریم تا جوانانی که علاقه‌مند به تیراندازی هستند در میدان تیر آموزش ببینند.
جلیلی افزود: با برگزاری جلسات متنوع و پیوسته با صداوسیما و سایر رسانه‌ها به طوایف پیام برچیدن رسم استفاده از سلاح را منتقل کنیم.
وی با اشاره به عواقب افزایش سلاح بین عشایر خاطرنشان کرد: با زیاد شدن جمعیت در روستاها و عشایر، تعداد اسلحه‌های در دست این قشر زیاد شده که باید کنترل و جمع‌آوری شوند.
  فضای مجازی را برای انتشار تصاویر کنترل کنیم
مهردار سرقلی با اشاره به رسم تیراندازی در آیین‌ها اظهار داشت: از زمان قدیم وقتی شخص برجسته‌ای در ایل فوت می‌کرد سایرین در سوگ او تفنگ‌های خود را سرازیر می‌کردند و هیچگونه تیراندازی در مراسم آن شخص انجام نمی‌دادند، ولی امروزه برعکس آن را شاهد هستیم که متأسفانه این رسم به غلط جا افتاده و بسیار خطرناک است. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم که جایگاه یا محل‌هایی در نظر گرفته شود تا اشخاصی که می‌خواهند تیراندازی و انرژی خود را تخلیه کنند به آنجا بروند و به تمرین تیراندازی مبادرت ورزند.
علیرضا رضایی میرقائدی از دیگر سران ایل بختیاری با بیان اینکه ضرورت دارد شخصی در طایفه به‌عنوان نماینده از طرف مسئولان قضایی در بین مردم مناطق عشایری فعالیت کند اظهار داشت: باید از افرادی که در طایفه تأثیر‌گذار هستند، بهره بیشتری ببریم و آنان را به‌عنوان نماینده بین مردم، دادگستری و نیروی انتظامی مشخص کنیم تا در این خصوص در روستاها فعالیت کند.
 گودرز عیدی وندی از طایفه موری اظهار داشت: اگر بزرگان طایفه تیراندازی نکنند اهل طایفه الگو می‌گیرند و رسم تیراندازی کمرنگ و از بین می‌رود زیرا آنها نگاهشان به بزرگان طایفه است.
وی ادامه داد: امروزه رسم تیراندازی در بین عشایر بختیاری کم‌رنگ شده است و نسبت به سال‌های گذشته کمتر در مراسم عزاداری و عروسی تیراندازی می‌شود.
سرهنگ حکیم عبداللهی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان هم با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تیراندازی در بین عشایر بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت : در این خصوص طرح‌های علمی فراوانی را آماده کرده‌ایم و در صورت اجرایی شدن شاهد ازبین رفتن این رسم خواهیم بود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد: بزرگان طوایف باید همت کنند تا فرهنگ تیراندازی از بین برود و برای نسل جدید فرهنگ‌سازی کنند و از تمام مردم یک طایفه کمک بگیرند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/11/567751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها