ایران در ایران




بزرگترین مجموعه دار مس ایران درگذشت

کاشان- با مرگ بزرگترین مجموعه دار مس ایران، سرنوشت 3800 شیء مسی جمع‌آوری شده توسط او در هاله ای از ابهام  فرو رفت. حاج محمد ملک‌زاده صاحب مجموعه ۳۸۰۰ قطعه‌‌ای مس ایران از دوران پیش از تاریخ تاکنون بود. او دو روز پیش به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.
به‌ گزارش روزنامه ایران، مرحوم ملک‌زاده ورثه‌ای ندارد و این ترس وجود دارد که دلالان چوب حراج به مجموعه او بزنند. برخی از مجموعه‌داران در گفت‌و‌گو با «ایران» از حضور برخی از دلالان اشیای عتیقه در مراسم خاکسپاری ملک‌زاده خبر دادند. ملک زاده به‌دنبال ایجاد موزه در کاشان بود که کرونا نگذاشت. او برای ساخت موزه قطعه زمینی هم خریده و در حال ساخت موزه بود. در زمانی که مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بود از محل ساخت موزه در جاده فیبر کاشان توسط مرحوم ملک‌زاده دیدار کرد اما این دیدار به تسریع ساخت موزه منجر نشد. ملک زاده اعتقاد داشت که آثار جمع‌آوری شده توسط او تعلق به ایران دارد و باید با ساخت یک موزه در کاشان در معرض دید عموم قرار گیرد.
«مهران سرمدیان» رئیس میراث فرهنگی کاشان در گفت‌و‌گو با «ایران» از نامشخص بودن وضعیت آثار مسی به‌جا مانده از این مجموعه دار خبر داد و گفت:«کارشناس موزه و مردم شناسی این اداره آثار ملک زاده را برای تعیین تکلیف بررسی خواهد کرد.»

آمادگی سوئیس
برای بازگشت آثار تاریخی ایران

سفیر سوئیس در ایران از آمادگی کامل این کشور در شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان به کشور خبر داد.
49 آجر لعابدار بوکان متعلق به 700 تا 900 سال پیش از میلاد و متعلق به فرهنگ «مانا »است که چندی پیش از سوئیس به ایران برگشت.
به‌ گزارش موزه ملی، «مارکوس لایتنر درل» در بازدید از موزه ملی ایران و دیدار با جبرئیل نوکنده رئیس کل این موزه بازگشت مجموعه آجرهای قلایچی بوکان را مایه مباهات و خرسندی کشورش اعلام و اظهار کرد: این رخداد برای من و کشورم بسیار مهم و رضایتبخش است، چرا که بر این باوریم نگهداری آثار تاریخی- فرهنگی قاچاق و سرقتی در کشور سوئیس جایگاهی ندارد.
 وی از برگزاری نمایشگاه آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان ابراز خشنودی کرده و گفت: فرصت مناسبی است تا مردم از نزدیک این دستاورد بزرگ فرهنگی را بازدید کرده و سفارت سوئیس در تهران از برگزاری این رویداد مهم حمایت خواهد کرد.
لایتنر همچنین از پیشنهاد گسترش روابط همکاری‌های موزه‌ای ایران و سوئیس استقبال کرده و قویاً تأکید کرد: برای نقش موزه‌ها در تأمین صلح جهانی ارزش بسیاری قائلیم و سفارت سوئیس در فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه روابط و همکاری‌ موزه‌های دو کشور تلاش ویژه‌ای خواهد داشت.
او با بیان اینکه داوطلب ادامه فعالیت برای بازگشت آثار به یغما رفته تاریخی و فرهنگی ایرانی به کشور است، گفت: در این خصوص آمادگی کامل داشته، در شناسایی و بازگشت موارد مشابه محموله قلایچی بوکان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. این آجرها به‌گفته جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی در نمایشگاهی با عنوان «آجرهای استردادی محوطه قلایچی بوکان»در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

تصویب منطقه حفاظت شده انزان
شهرستان مشگین شهر

اردبیل - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تصویب منطقه حفاظت شده انزان مشگین شهر در شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور بعد از ۹ سال پیگیری خبر داد.
 به گزارش مهر،سعید شهند با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ منتظر تصویب و ارتقای منطقه حفاظت شده در استان اردبیل بوده‌ایم، اظهار کرد:  طی مذاکرات و ارائه مستندات محیط‌ زیستی از منطقه انزان مشگین شهر و ارائه الگوهای نوین زیست‌محیطی برای تصویب این منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت شده، سرانجام هفته جاری با بررسی‌های انجام گرفته توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور این منطقه نیز به جمع ۲ منطقه حفاظت شده استان اردبیل پیوست.
وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های زیست‌محیطی این منطقه پرداخت و افزود: منطقه شکار ممنوع انزان مشگین شهر به مساحت بیش از ۳۲ هزار هکتار به‌عنوان منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کرد و با ارتقای این سطح حفاظت شده، مجموع مساحت اراضی تحت حفاظت شده اداره کل محیط‌ زیست استان اردبیل به بیش از ۱۷۳ هزار هکتار افزایش یافت.
مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل، میانگین استاندارد ملی مناطق حفاظت شده را ۱۱ درصد عنوان کرد و گفت: با اضافه شدن مساحت ۳۲ هزار هکتاری انزان مشگین شهر به سطح مناطق حفاظت شده استان، میانگین شاخص اراضی تحت حفاظت اردبیل به ۹.۷۲ صدم درصد رسید.
شهند به اهمیت و پتانسیل‌های زیستگاهی و حیات وحش منطقه انزان مشگین شهر نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه در همسایگی مناطق حفاظت شده استان آذربایجان شرقی قرار گرفته بود و امکان پشتیبانی کامل این منطقه توسط اداره کل محیط ‌زیست استان فراهم نبود، با ارتقای این مناطق به‌عنوان مناطق حفاظت شده استان اردبیل از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌های مناطق شمال غربی استان نیز جلوگیری به عمل آمد.
 وی تصریح کرد: با ارتقا و تصویب منطقه حفاظت شده انزان مشگین شهر، تعداد مناطق حفاظت شده استان به سه منطقه رسید که یک منطقه حفاظت شده در آق‌داغ خلخال و دیگری در منطقه اردبیل و تالاب نئور قرار دارد و دو طرح ملی محیط زیستی هم با عنوان غار یخگان خلخال و قله سبلان اردبیل نیز جزو مساحت ۱۷۳ هزار هکتاری استان اردبیل محسوب می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/6/567731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها