تکمیل حلقه امنیت ملی «بایدن»


زهره صفاری/ «آنتونی بلینکن»، دیپلمات کهنه‌کار امریکایی و همراه نزدیک رئیس جمهوری منتخب امریکا، با 77 رأی موافق و تنها 22 رأی مخالف سنا، هفتاد ویکمین وزیر خارجه امریکا شد.
به گزارش «نیویورک تایمز»، او که با شعار تحول در سیاست‌های جنجالی ترامپ و تبدیل آن به دیپلماسی وارد صحنه شده است در کمیته سیاست خارجی سنا نیز تنها سه رأی مخالف از سوی «جان براسو»، «تد کروز» و «راند پال» گرفت و با تأیید صلاحیت برای رأی‌گیری نهایی به سنا معرفی شد. «بلینکن» در حالی به عنوان عالی‌ترین دیپلمات امریکایی سوگند خورد که این روزها را پرافتخارترین لحظات زندگی‌اش توصیف کرد. به نوشته «سی‌ان‌ان» او در توئیتی در این باره نوشت: «مسیر حرکت حرفه‌ای من مانند یک دایره کامل شده است. من کارم را سال 1993 در وزارت خارجه آغاز کردم و امروز پس از سال‌ها افتخار می‌کنم که قرار است به عنوان هفتاد ویکمین وزیر خارجه امریکا بار دیگر به این وزارتخانه بازگردم.» با تأیید صلاحیت «بلینکن» تیم امنیت ملی منتخب «بایدن» تکمیل شدند چراکه «جیک سالیوان» نیازی به تأیید سنا ندارد، «آوریل هاینز»، رئیس اطلاعات ملی او در روز تحلیف تأیید صلاحیت شد و «لوید آستین» نیز چند روز قبل از سنا تأیید گرفت. اتحادیه سرویس خارجی امریکا (AFSA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدایت وزارت خارجه، قدیمی‌ترین آژانس ملی امریکا مسئولیت بزرگی است و با اعلام مراتب تبریک به «بلینکن»، برای او و تیمش آرزوی موفقیت داریم.» «چاک شومر»، رئیس اکثریت دموکرات سنا پیش از آغاز رأی‌گیری سنا گفت: «بلینکن مناسب‌ترین گزینه برای پیشبرد اهداف امریکا در سطح جهانی است.» در سوی مقابل اما مخالفان او دیدگاه روشنی درباره آینده‌اش ندارند. به طوری که «راند پال»، سناتور جمهوریخواه کنتاکی در نطق بلند خود در نقد «بلینکن» گفت: «سال‌های حضور بلینکن در دولت اوباما ما شاهد جنگ‌های بسیاری بودیم و چون او هنوز نتوانسته ما را متقاعد کند هرگز به او رأی مثبت نمی‌دهیم.»
رویکرد متفاوت «بلینکن»
وزیرخارجه 58 ساله امریکا میراثی بهتر از آنچه رئیسش «جو بایدن» از سلفش به دست آورده، در اختیار ندارد. وزارت خارجه‌ای که او تحویل گرفته است نه تنها از نظر تعداد، هزار نفر ریزش داشته بلکه از منظر انگیزشی در سطحی به مراتب پایین‌تر از وزارتخانه‌ای است که او در اوایل سال 2017 ترک کرد. شاید به همین خاطر نیز او بارها تأکید کرد برنامه‌های او برای چندجانبه‌گرایی در بعد دیپلماتیک مهمترین محک موفقیت یا ناکامی او در سال‌های پیش رو خواهد بود.
از مهمترین تصمیمات سیاسی که در دستور کار «بلینکن» قرار دارد و او بار دیگر در جلسه سنا به آن تأکید کرد، بازگشت به توافقنامه هسته‌ای با ایران است که «ترامپ» در سال 2018 یکسویه آن را نقض کرد. به گزارش ایرنا وی همچنین می گوید: اگر ایران به اجرای تعهداتش بازگردد، ما نیز این کار را خواهیم کرد. با این حال وزیر خارجه آمریکا برآورد می‌کند که تا آن زمان راهی طولانی در پیش است و در طول این مسیر، واشنگتن گام‌های تهران را زیر نظر دارد. به گزارش «سی ان ان» او همچنین علاوه بر برنامه پایان دادن به حضور نظامی امریکا در ائتلاف عربستان در یمن قصد دارد با تحول عمیق در سیاست نرم «دونالد ترامپ» علیه روسیه، با نگاهی جدید وارد مذاکره با این کشور شود و در عین حال بر روابط با کره‌شمالی که به باور او نه تنها برطرف نشده که با سیاست‌های ترامپ به یک فاجعه بدل شده است، بازنگری داشته باشد. در حوزه روابط با چین، «بلینکن» نرمش را جایز ندانسته و با تأیید ساختار ترامپ در این بعد از روابط دیپلماتیک، استراتژی سلطه را رویکرد دولت «بایدن» توصیف کرد و گفت: «من با بسیاری از سیاست‌های خارجه پیش گرفته «ترامپ» مخالفم، اما اساس آن در برخی موارد درست است و می‌تواند در ترسیم دورنمای سیاست خارجی مؤثر باشد.» بخش دیگری از اقدامات «دونالد ترامپ» که با نگاه مثبت «بلینکن» همراه شد، توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با چهار کشور بحرین، مراکش، سودان و امارات بود که او آن را «اتفاقی خوب» توصیف کرد و گفت: «در بعد امنیتی اسرائیل حل بحران دوملتی اهمیت بسیاری دارد و این روزها نیز چالش برانگیز شده است. همچنین امریکا مالکیت مراکش برصحرای غربی -که از بندهای توافق با اسرائیل بود- و خروج سودان از فهرست تروریسم را به رسمیت شناخته و بر آن پایبند می‌ماند.» به نوشته «الجزیره»، «بلینکن» با تأیید بر افزایش ملی‌گرایی به عنوان شاخصه‌ای پایه‌ای در جهان بر ارتقای جایگاه امریکا در رهبری جهانی تأکید کرد و گفت: «رهبری امریکا همچنان مدنظر است و در این مسیر رقابت با چین و روسیه افزایش خواهد یافت.»
تواضع و اعتماد شعار «بلینکن»
وزیر خارجه هفتاد ویکم امریکا برخلاف سلف متکبرش، بر تواضع و اعتماد به‌نفس تأکید دارد. موضوعی که «سی‌ان‌ان» به نقل از او درباره‌اش نوشت: «ما کارمان را با شعار تواضع و اعتماد شروع می‌کنیم، چراکه کارهای زیادی در داخل داریم تا جایگاه خارجی‌مان را نیز ارتقا دهیم. ما می‌گوییم تواضع چون بسیاری از مشکلات جهان از سوی امریکا نیست و باید در کنار قدرت‌های جهان آن را مهار کنیم. اما مطمئن هستیم که امریکا همچنان تواناتر از هر کشور دیگری در جهان برای حل بحران‌ها عمل خواهد کرد.»
بازنگری در وضعیت عراق و افغانستان
در شرایطی که «بایدن» پس از ورود به کاخ سفید، تغییر بسیاری از سیاست‌های اعمال شده کاخ سفید در جهان را مطرح و گمانه‌هایی از خروج امریکا از مذاکرات بین‌الافغانی را بیان داشت، نخستین تکانه‌های این اظهارات در تصمیمات جدید «لوید آستین»، رئیس جدید پنتاگون بروز کرد. به‌طوری که او در اولویت برنامه‌هایش بازنگری بر تصمیم شتابزده «دونالد ترامپ» برای خروج حداکثری نظامیان از عراق و افغانستان را مدنظر قرار داده است.
«ترامپ» در آخرین هفته‌های حضورش در کاخ سفید دستور بازگشت 3 هزار نظامی را از افغانستان و عراق صادر کرد، اما «جان کربی»، سخنگوی «آستین» در بیانیه‌ای در تشریح تصمیم وزیر دفاع جدید امریکا اعلام کرد: «با توجه به اینکه دولت جدید نیاز به بررسی بیشتر شرایط در عراق و افغانستان دارد، هیچ دستور رسمی برای کاهش شمار نیروها در این دو کشور تا تکمیل بررسی‌ها صادر نمی‌کند. هدف ما برای دفاع از مردم امریکا در برابر تهدید تروریسم همچنان تغییر نکرده اما استراتژی ما بر پایه راهی است که کمترین ریسک را برای کشور داشته باشد.» این بیانیه در حالی صادر شده که دفتر پنتاگون از اعلام روند بررسی‌ها یا نهاد مسئول آن خودداری کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7553/4/567714/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها