گشتی در حوالی خبرهای نخستین نمایشگاه کتاب مجازی تهران

استقبال ناشران خارجی از شرکت در تجربه تازه نشر ایران


 مریم شهبازی
خبرنگار
طی یکی- دو هفته اخیر که خبرهای مرتبط با برپایی نمایشگاه کتاب مجازی تهران رنگ و بوی جدی‌تری گرفته یکی از مباحث مطرح‌شده نگرانی از افزایش ترافیک کاری اداره پست در 6 روزه برپایی این رویداد عرصه نشر و تأخیر احتمالی در ارسال کتاب‌ها است؛ اتفاقی که مسئولان اداره پست با قاطعیت تأکید کرده‌اند که: «مردم نگران نباشد؛ طی روزهایی که ناشران به شکل مجازی میزبانی علاقه‌مندان را بر عهده ‌دارند اولویت پست با ارسال کتاب‌ها است.»

نمایشگاهی به گستردگی کل کشور
اما دلیل نگرانی‌هایی که هرازگاهی به بیان ناشران و مسئولان صنوف نشر و گاهی حتی به گفته خود مجریان نمایشگاه کتاب مجازی خوانده‌ایم در چیست؟ وضع محدودیت‌های رفت‌وآمدی اتفاقی است که از نوروز سال جاری شکلی جدی‌تر به خود گرفت، از همین رو فضای مجازی جایگاهی جدی‌تر در ارائه خدمات فروش برخی مشاغل پیدا کرده، آن‌چنان‌که مردم هم تا حد ممکن خریدهای خود را از این طریق انجام می‌دهند؛ از خریدهای سوپرمارکتی گرفته تا پوشاک. و این همان دلیلی است که نگرانی ناشران و مسئولان را سبب شده، این‌که اداره پست به دلیل افزایش قابل‌توجه کار خود طی ماه‌های اخیر، در ایام برپایی نمایشگاه هم با حجم ترافیکی به‌مراتب بیشتری روبرو شود و از پس وعده ارسال 3 تا 6 روزه برنیاید.
با این‌حال آن‌طور که بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و توسعه کسب‌ و کار شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به نگرانی مذکور گفته جای نگرانی نیست و کارکنان پست استان‌ها ملزم شده‌اند که مرسولات حاوی کتاب را در اولویت قرار دهند تا به‌سرعت به مخاطب برسد. بنابراین نگرانی از بابت این‌که در شرایط فعلی ارسال کتاب‌ها بموقع انجام نشود وجود ندارد.  
در همین ارتباط هم افروز تأکید کرده: «با توجه به گستردگی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جمع‌آوری کتاب از ناشران کاری سنگین است ،ولی برنامه‌ریزی لازم انجام‌شده تا روزانه بتوانیم سر ساعت خاصی به ناشران مراجعه کنیم و کتاب‌هایی  را که مردم خریده‌اند  جمع آوری کرده و به دست مخاطبان برسانیم.» اما ازآنجایی‌که نمایشگاه کتاب مجازی تهران، بواقع نمایشگاه به گستردگی کل کشورمان به شمار می‌آید بهتر است که در خرید کتاب‌ها به توصیه نمایندگان صنوف نشر عمل کرده و در دریافت کتاب‌ها قدری صبور باشیم؛ در شرایط فعلی مأموران اداره پست حتی اگر در استان‌های دوردست نیز ناشری کتاب خود را بفروشد باید کتاب‌ها را از او تحویل گرفته و به هر جای ایران که مقصد آن باشد برسانند.

تا اعتبار مالی تمام نشده ثبت نام کنید
مسأله  دیگری که مسئولان اجرایی نمایشگاه پیش‌تر اعلام کرده‌اند در خصوص چگونگی ارسال کتاب‌ها است؛ در این ارتباط ناشر و اداره پست ملزم به آن هستند که کتاب‌ها را صحیح و سالم به دست خریداران کتاب در هر نقطه‌ از کشور برسانند. نکته دیگری که بد نیست تا فرصت تمام نشده از آن غافل نشوید ثبت‌نام برای دریافت یارانه وزارت ارشاد است.
در همین باره ابتدا سری به نشانی الکترونیکی
  ketab.ir بزنید تا ببینید شامل یارانه وزارت ارشاد که برای گروه‌هایی همچون دانشجویان و  اهالی قلم در نظر گرفته‌شده می‌شوید یا نه. اگر در زمره این مشمولان هستید که سریع‌تر از طریق همین سایت ثبت‌نام کنید، چراکه شاید زمانی برای اتمام ثبت‌ نام اعلام‌نشده اما این امکان تنها تا وقتی که اعتبار مالی یارانه مذکور به پایان نرسیده برقرار است و بعد از آن دیگر قادر به ثبت‌ نام نخواهید بود.
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی دهه‌های گذشته اغلب با فروش کتاب‌های عرضه‌شده با درصدی از تخفیف همراه بود، اتفاقی که آن را در نمایشگاه کتاب مجازی هم شاهد خواهیم بود. آن‌طور که ایوب دهقانکار، رئیس این نمایشگاه مجازی در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده علاقه‌مندان از یکم تا ششم بهمن‌ماه قادر به خرید کتاب‌های عرضه‌شده با تخفیف 20درصدی خواهند بود؛ کتاب‌هایی که درنهایت رایگان به دست آنان خواهید رسید. اما خبر خوب برای آن‌هایی که خواهان اطلاع از تازه‌های نشر جهان و از سویی خرید کتاب از آنان هستند اینکه در بخش بین‌المللی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 110 ناشر ثبت‌نام کرده‌اند؛ از این تعداد ۳۰ شرکت‌کننده ایرانی و ۸۰ شرکت‌کننده خارجی از ۲۴ کشور هستند و درمجموع بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان، ناشران و فعالان حوزه فرهنگ و صنعت نشر بین‌المللی هستند. بر اساس خبر ارسالی، آن‌طور که شیوا وکیل نسلیان، مدیر امور نمایشگاه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران گفته برخی از ثبت‌ نام کنندگان بخش بین‌الملل از کشورهایی مانند اسپانیا، اندونزی، کلمبیا و سنگال و غیره هستند که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران حضور  پیدا می‌کنند. او تأکید کرده میزان استقبال کشورها از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی به شکل چشمگیری در مقایسه با سال‌های گذشته قابل‌توجه است که عوامل متعددی در آن دخیل اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/19/566251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها