بررسی فعالیت‌های برخی شعب انجمن‌های موسیقی ایران در روزهای کرونایی

ضرباهنگ موسیقی در شهرهای ایران


ندا سیجانی
خبرنگار
شرایط نابسامان برنامه‌های فرهنگی وهنری از جمله برگزاری کنسرت و کلاس‌های آموزشی به دلیل گسترش ویروس کرونا و توقف و تعطیلی و عدم استقبال از این برنامه‌ها، موجب شده هنرمندان موسیقی کشورمان همچنان در بیکاری و مشکلات مالی به سر ببرند، البته در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کم و بیش حمایت‌های لازم را داشته و حدوداً دو ماه گذشته دفتر موسیقی به دلیل مشکلات پیش آمده از شیوع این بیماری در راستای حمایت از هنرمندان در قالب تفاهمنامه‌ای با ادارات کل ارشاد استان‌ها، مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان به انجمن‌های موسیقی استان‌ها اختصاص داد تا بلکه مرهمی اندک در این روزهای بحران‌زده باشد.
انجمن موسیقی ایران و شعب آن فعالیت خود را از همان ماه‌های نخست روزهای کرونایی آغاز کرد و مدیران آن همواره در تلاش بودند با ایجاد برنامه‌های مختلف هنری کمی از مشکلات اهالی موسیقی کاسته شود، بویژه هنرمندانی که در شهرهای دورافتاده و شهرستان‌های کوچک زندگی می‌کنند و علاوه بر مشکلات مالی از امکانات محدودی هم برخوردار هستند و البته در کنار این کارها، مردم نیز همچنان به در خانه ماندن ترغیب شوند و برنامه‌های مفرح یا آموزشی خود را به صورت آنلاین مشاهده نمایند. این نگاه همکاری تقریباً از اواخر بهار امسال به صورت جدی‌تر پیگیری شد و شعبه‌های استانی انجمن موسیقی ایران در حمایت از موسیقی مناطق خود برنامه‌هایی همچون برگزاری کنسرت یا جشنواره‌های آنلاین، برپایی مسترکلاس، تولید آلبوم، کلیپ‌های ضبط شده و... را ارائه کردند و همچنان این برنامه‌ریزی‌ها ادامه دارد و نشان از این است که حال موسیقی نسبتاً خوب است.
تلاش در جهت معرفی استعداد‌های موسیقی
جواد یعقوبی، رئیس انجمن موسیقی استان ایلام یکی از اقدامات مهم این انجمن را برگزاری جشنواره مجازی تک‌نوازی عنوان کرد و در این باره به «ایران» گفت: «نغمه امید نخستین جشنواره تک‌نوازی درموسیقی ایلام بود که آثار از قبل به دبیرخانه جشنواره ارسال و در بازه زمانی معین منتشر شدند، این برنامه که در مدت زمان 20 روز انجام گرفت، تجربه بسیار خوبی بود و حدود 140 شرکت کننده در رده‌های سنی مختلف از استان ایلام و حتی استان‌های همجوار به‌صورت میهمان شرکت داشتند.»
به گفته یعقوبی «فرزند ایران»، گرامیداشت مجازی چهلمین روز درگذشت استاد محمدرضا شجریان از دیگر ویژه برنامه‌های انجمن موسیقی استان ایلام بود که این برنامه پیش‌تر ضبط و از تاریخ ۲۷ تا۳۰ آبان از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام انجمن موسیقی استان ایلام پخش گردید.
این مسئول درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین بیان کرد: تا به امروز تجربه‌ای در این بخش نداشته‌ایم، شاید هم شرایط آن وجود نداشته و البته یک دلیل آن مخالفت خود بنده است، چرا که تصورم بر این است مخاطب برنامه‌های آنلاین بسیار کمتر از برنامه ضبط و منتشر شده است کما اینکه این برنامه‌ها از استقبال خوبی برخوردار بوده و به همین دلیل ترجیح ما بیشتر این است که برنامه‌های درنظر گرفته شده را ضبط کنیم.
او درباره تولید آلبوم‌های موسیقی افزود: از سال گذشته بررسی و انتشار دو آلبوم بسیار خوب را در رأس کار قرار داده‌ایم که امیدوارم تا پایان سال به دست علاقه‌مندان برسد، آلبوم نخست مربوط به نواخته‌های یکی از اساتید بزرگ موسیقی مقامی استان ایلام به نام مراد نهاوندی است که با توجه به شرایط کرونا انتشار آن به تعویق افتاد اما همچنان در دستور کار است. آلبوم دیگر آهنگسازی مشترک پیمان سلیم فرد و امیر جباریان بوده با آواز محمدجواد شوهانی که ان‌شاءالله با پیگیری‌های انجام شده هرچه زودتر منتشر می‌شود.
یعقوبی بخش دیگر فعالیت انجمن موسیقی ایلام در شرایط کرونا را معرفی استعداد‌های موسیقی استان عنوان کرد و در این باره گفت: در این روزها و ماه‌ها تلاش کردیم ارتباط خوبی با بسیاری از استعدادهای موسیقی ایلام بخصوص جوانان در شهرستان‌های مختلف داشته باشیم و آثارشان را ارائه و منتشر کنیم تا علاوه بر ایجاد انگیزه بیشتر و در کنار آن حمایت مالی و معنوی، این استعداد‌های موسیقایی کشف و جذب جشنواره‌های مختلف کشوری شوند و همچنان در تلاشیم اگر از شرایط کرونا عبور کنیم، برنامه‌های متنوعی در ادامه خواهیم داشت.
برگزاری جشنوار موسیقی فجر به‌صورت آنلاین در شهر همدان
علی آقامحمدی رئیس انجمن موسیقی همدان نیز این انجمن را یکی از فعال‌ترین انجمن‌های موسیقی کشور عنوان کرد و اولین کنسرت آنلاین کشور را منتسب به این استان دانست و در این باره به «ایران» گفت: انجمن موسیقی همدان طی ماه‌های گذشته اولین جشنواره ملی سوگواره عاشورایی را به‌صورت آنلاین اجرا کرد و در کنار آن یک تعداد مسترکلاس و ورک‌شاپ و آزمون‌های تئوری در فضای مجازی برگزار شد. همچنین اولین جشنواره کتابخوانی برپا شد که در این جشنواره یک تعداد کتاب‌های تئوری موسیقی که در دنیا هم مورد استفاده است به عنوان منابع مرجع معرفی و در ادامه آزمون از آنها برگزار شد.   
از دیگر برنامه‌های این انجمن برگزاری جشنواره گروه نوازی آنلاین بود، همچنین برنامه‌هایی هم به‌صورت گفت‌وگو با هنرمندان نام آشنای موسیقی ایران درنظر گرفته شده که میزبان میهمانانی همچون آقایان علی جهاندار، کیوان ساکت و وحید تاج بوده‌ایم. نکته دیگر اینکه قرار است برگزاری جشنوار موسیقی فجر به‌صورت آنلاین در شهر همدان برگزار شود.
آقامحمدی استان همدان را بعد از آذربایجان دومین قطب موسیقی عاشیقی عنوان کرد که در تلاش است موسیقی این اقوام را بیشتر به مردم معرفی کنند. او یکی از اقدامات خوب این انجمن در بخش تولید را چاپ و انتشار آثار عبدالله خان برق لشکری عنوان کرد که یکی از پیشکسوتان استان همدان بوده و در واقع اولین کسی که سال 1310 نت را به همدان آورد و موسیقی را به‌صورت آکادمیک و تئوری تدریس کرد. قرار است علاوه بر بزرگداشت مقام این استاد بزرگ، آثار او در یکی دو ماه آینده به‌صورت کتاب منتشر شود و آثار صوتی این هنرمند هم که بسیار ارزشمند است از سوی انجمن موسیقی استان به‌صورت نت جمع‌آوری و منتشر خواهد شد. به گفته او استاد برق لشکری تنها یک چهره هنری در شهر همدان نبوده بلکه همدوره علی نقی وزیری و غلامرضا خان مین‌باشیان بوده است. همچنین با پیگیری این انجمن حدود یک ماه گذشته دکترای افتخاری آقای ماشاالله رسام از اساتید موسیقی محلی ایران و همدان و پیرترین نوازنده بالابان که حدود 90 سال سن دارند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.
اجرای کنسرت زنده در استان گلستان
ابوذر اسماعیلی رئیس انجمن موسیقی گلستان نیز طی این مدت زمان برنامه‌های مختلفی در این انجمن برگزار کرده است از جمله برپایی 8 کارگاه آموزشی مجازی مرتبط با جشنواره نوازندگان جوان گلستان، تولید 9 ویدئو آموزشی دانستنی‌های موسیقی با همکاری گروه آداک، انتشار بیش از 20 مورد از تولیدات هنرمندان موسیقی استان گلستان، پیگیری امور باغ مزار زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی با همکاری شورای شهر گرگان و... او درباره برگزاری کنسرت آنلاین و کلاس‌های آموزشی به «ایران»گفت: متأسفانه به دلیل نبود اسپانسر موفق نشدیم کنسرت آنلاین برگزار کنیم و در بخش آموزش آنلاین هم در قالب کارگاه اینستاگرامی انجام گرفت . درحال حاضر به دنبال ایجاد بستری هستیم برای اجرای کنسرت لایو با چند دوربین و البته بدون نیاز به هزینه و با امکانات ساده‌تر اما باکیفیت که پیش‌تر این کار در شهرستان گنبد انجام شده و بزودی این بستر را برای گروه‌های موسیقی استان آماده خواهیم کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/19/566248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها