بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

نخستین ماهواره ایران به فضا پرتاب شد

نخستین ماهواره ایرانی که با مشارکت روسیه ساخته شده است روز پنجشنبه [5 آبان 1384] از پایگاه فضایی «پلستسک» در استان مورمانسک واقع در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.این ماهواره که سینا-1 (Z.S.4) نام دارد 35 دقیقه پس‌از پرتاب، از موشک روسی «کاسموس» جدا شد و در مدار زمین قرار گرفت. موشک کاسموس حامل ماهواره ایرانی سینا و چند ماهواره روسی، انگلیسی و چینی از این پایگاه فضایی پرتاب شد. سینا نخستین ماهواره ایرانی است که با همکاری روسیه ساخته شده است.
فعالیت‌های کاربردی ماهواره در دو محور مخابراتی و تصویربرداری از سطح زمین برای نیازهای عمومی است. علاوه بر آن تصویربرداری این ماهواره می‌تواند برای فعالیت‌هایی نظیر حوادث غیرمترقبه، کشاورزی، منابع زمینی و سایر نیازهای عمومی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ماهواره سینا سه سال عمر خواهد داشت و در مدار دایره‌ای (خورشید آهنگ) در ارتفاع 700 کیلومتری قرار می‌گیرد.
این ماهواره مزین به پرچم جمهوری اسلامی ایران با نمایی از نقشه ایران و خلیج فارس است که روی بدنه آن ترسیم شده است.سینا با داشتن 170 کیلوگرم وزن مجهز به دو دوربین است که می‌تواند تصویربرداری از سطح زمین برای نیازهای عمومی با دقت 250 و 50 متر تصویر تهیه کند.
روزنامه ایران- شنبه 7 آبان 1384


آیین‌نامه واگذارى سهام عدالت تصویب شد

هیأت دولت، روز چهارشنبه [11 آبان 1384] آیین نامه اجرایى افزایش ثروت خانوارهاى ایرانى از طریق واگذارى سهام دولت به مردم را تصویب کرد. این آیین نامه «توزیع سهام عدالت» نام گرفت و براساس آن وزارت امور اقتصادى و دارایى مکلف شد تا پایان سال جارى اجراى آیین نامه مزبور را در یکى از استان هاى کشور به‌طور کامل تحقق بخشد و آن را به الگویى عملى براى استمرار واگذارى سهام تبدیل کند.
براساس این آیین‌نامه وزارت امور اقتصادى و دارایى، موظف شد سهام قابل واگذارى دولت در شرکت هاى مادر تخصصى را با رعایت سیاست هاى کلى اصل 44 قانون اساسى و از طریق شرکت‌هاى واسطى که ایجاد مى شود، به خانوارهاى ایرانى داخل کشور با اولویت اقشار کم درآمد واگذار کند. سقف «سهام عدالت» براى خانوارهاى مشمول 10 میلیون تومان است و حداکثر به هر یک از اعضاى خانواده 2 میلیون تومان و براى هر خانواده تا سقف 10 میلیون تومان با اقساط 20 ساله واگذار مى شود.
روزنامه ایران- شنبه 14 آبان 1384

۸ هزار جلد کتاب مرجع در آتش سوخت
حریق در دانشکده حقوق

ساعت ۴ بامداد روز چهارشنبه ۲۵ آبان، کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران هنگامى که تمامى درهاى کتابخانه بسته بود و کسى داخل محوطه کتابخانه حضور نداشت، دچار آتش سوزى شد و حدود ۷۰ درصد از کتاب هاى مرجع دانشکده به طور کامل از بین رفت. نزدیک به ۸ هزار جلد انواع کتاب‌هاى مرجع، نشریات خارجى، داخلى جارى و کلیه آمارها وکتاب‌هاى نادر و نایاب در این قسمت نگهدارى مى شدند که قدمت برخى از آنها به ۷۰ سال قبل برمى گردد. مخزن کتابخانه در طبقه زیرزمین ساختمان واقع بود که آتش به آنجا سرایت نکرده است. وسایل اطفاى حریق این کتابخانه متعلق به ۷۰ سال پیش و تأسیسات سیم کشى نیز فاقد استانداردهاى لازم بود.
مأموران ۵ ایستگاه آتش‌نشانى پس‌از ۴۰ دقیقه عملیات اطفا موفق به مهار شعله‌هاى آتش شدند. دامنه آتش سوزى به حدى بود که تمامى شیشه هاى پنجره هاى ساختمان کتابخانه شکسته و فروریخته، اما دیواره‌هاى بتون کتابخانه مانع از سرایت آتش به طبقات دیگر شده است.
روزنامه ایران- پنجشنبه 26 آبان 1384

شاعر دشتستان رفت

«منوچهر آتشی» شاعر، روزنامه‌نگار، مترجم و یکی از بلندآوازه‌ترین شاگردان نیما یوشیج پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان سینا [روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴] به دیدار حق شتافت.این شاعر معاصر که برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در دوره بیست‌ویکم بود امسال نیز جزو برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار معرفی شد، متولد۲ مهر سال 1310 از روستای دهرود دشتستان استان بوشهر بود.
از منوچهر آتشی مجموعه‌هایی منتشر شده‌اند که معروف‌ترین آنها «دیدار در فلق» نام دارد که در سال 1348 به چاپ رسید. نخستین مجموعه شعر او نیز با عنوان «آهنگ دیگر» در سال 1339 منتشر شد.«آواز خاک»، «وصف گل سوری»، «گندم و گیلاس»، «زیباتر از شکل قدیم جهان»، «چه تلخ است این سیب» و «حادثه در بامداد»، از دیگر آثار شعر او به‌شمار می‌آیند. آتشی در حوزه ترجمه نیز داستان «فونتامارا» اثر ایگناتسیو سیلونه، «دلاله» از تورنتون وایلدر، «لنین» اثر مایاکوفسکی و... را در کارنامه خود دارد.آخرین آرزوی مرحوم آتشی انتشار مجله‌ای در سال‌های پس از انقلاب بود که مرگ او فعالیت مطبوعاتی اش را به مجله «تماشا» محدود کرد.
روزنامه ایران- دوشنبه30 آبان 1384

مرتضى ممیز
پدر گرافیک ایران درگذشت

مرتضى ممیز پدر گرافیک ایران پس از سال‌ها تحمل دردى سخت، جمعه شب [4 آذر 1384] در بیمارستان آبان درگذشت. مرتضى ممیز متولد 4 شهریورماه 1315 فارغ‌التحصیل رشته نقاشى دانشکده هنرهاى زیبا و بانى رشته گرافیک همان دانشکده بود. او از سال 1347 به تدریس در دانشکده‌هاى هنرى پرداخت. ممیز از بنیانگذاران اصلى انجمن صنفى طراحان گرافیک ایران، عضو انجمن بین‌المللى طراحان گرافیک (AGI)، سردبیر نشریه نشان و ده‌ها نهاد و مؤسسه فرهنگى، نمایشگاه و انتشارات گرافیک بود.
وى در همایش چهره هاى ماندگار دو سال قبل نشان عالى هنر را دریافت کرد. مدیریت هنرى و طراحى گرافیک بسیارى از نشریات چون ایران آباد، کتاب هفته، کیهان هفته، فرهنگ، کاوش، نگین، رودکى، سینما، معمارى و هنر ایران، کلک، نگاه نو، شریف، گفت‌و‌گو، زمان و... از فعالیت هاى فرهنگى ممیز بوده است.مرتضى ممیز طراحى صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایى را نیز در طى این سال‌ها انجام داد. او همچنین سه فیلم کوتاه با عنوان «آن که عمل کرد و آنکه خیال بافت»، «یک نقطه سبز» و «سیاه پرنده» را ساخت که فیلم یک نقطه سبز، سال 1973 دیپلم افتخار جشنواره مسکو را گرفت. تصویرسازى کتاب هفته به سردبیرى احمد شاملو در دهه 40 نیز از دیگر خطوط روشن کارنامه استاد بود.
روزنامه ایران- یکشنبه 6 آذر 1384

سقوط هواپیماى سپاه
کاظمى هم آسمانى شد

هواپیماى نظامی (جت فالکون) حامل فرماندهان سپاه در حوالی شهر ارومیه در روستای آیدنلو سقوط کرد. این حادثه که در ساعت ۹ و ۳۲ دقیقه روز دوشنبه 19 دی 1384 رخ داد، منجر به شهادت ۱۱ نفر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى شد. در این سانحه سردار«احمد کاظمى» فرمانده نیروى زمینى سپاه، سردار «سعید مهتدى» فرمانده لشکر ۲۷ رسول الله(ص)، سردار «سعید سلیمانى» معاون عملیات نیروى زمینى سپاه، سردار «حنیف منتظر قائم» مسئول اطلاعات نیروى زمینى، سردار «غلامرضا یزدانى» فرمانده یگان توپخانه، سردار «صفدر رشادى» معاون نیروى زمینى سپاه، سرهنگ پاسدار «حمید آذین پور» و پاسدار «محسن اسدى» از اعضاى دفتر فرماندهى نیروى زمینى سپاه، «عباس کروندى» خلبان هواپیما، سردار «احمد الهامى نژاد» و سرهنگ پاسدار «مرتضى بصیرى» به شهادت رسیدند. هواپیما از مقصد تهران به سمت ارومیه در حال پرواز براى انجام مأموریت بوده و قصد فرود در فرودگاه ارومیه را داشت.
روزنامه ایران – سه‌شنبه 20 دی 1384













آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/16/566231/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها