دبیر نخستین مسابقه عکس «برگ‌ریزان تهران» مطرح کرد

می خواهیم نگاه دیداری و بصری مردم را تقویت کنیم


مریم سادات گوشه
خبرنگار‌
راه‌یافتگان نهایی مسابقه عکاسی «برگ ریزان تهران» به دبیری ساعد نیک‌زاد مشخص شدند. در اولین دوره این مسابقه فقط عکس‌هایی می‌توانستند شرکت کنند که از محدوده شهر تهران گرفته شده باشند و از مکان‌های عمومی، فضاهای شهری، زندگی روزمره، طبیعت شهری و مبلمان شهری وهمچنین بیانگر جلوه‌های پاییزی طبیعت شهر تهران باشد.
داوری نهایی نخستین مسابقه عکس «برگ‌ریزان تهران» از میان هزار و 753 عکس از ۳۶۳ عکاس و نیز داوران متشکل از ابراهیم صافی، مهدی وثوق‌نیا و گلریز خانعلی‌زاده با حضور ساعد نیک‌ذات دبیر این مسابقه به‌صورت آنلاین عکس‌ها را دیدند و سرانجام ۵۸ عکس ‌از ۴۳ عکاس به نخستین نمایشگاه عکس «برگ‌ریزان تهران» راه یافتند.
ساعد نیک‌ذات دبیر نخستین مسابقه عکس «برگ‌ریزان تهران» در مورد این نمایشگاه به «ایران» می‌گوید:«موضوع بحث پاییز تهران است و من انتقادم این بود از کجا بدانیم که پاییز تهران است یا شهرهای دیگر. با صحبتی که با دوستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ما حمل بر صداقت می‌کنیم. سپس یک وب‌سایت در انجمن عکاسان ایران طراحی شد تا عکاسان در آنجا عکس‌هایشان را بارگذاری کنند.» نیک‌ذات در مورد شرایط عکاسی در این مسابقه توضیح داد: «هر عکاس می‌توانست 7 عکس مربوط به 3 تا 4 سال اخیر مربوط به تهران را بفرستد.هر چیزی که تصویر را ثبت کند از نظر ما عکاسی است. یعنی فرقی نمی‌کند با دوربین باشد یا با موبایل.»
این هنرمند عکاس در مورد پاییز و مفهوم آن تأکید کرد: «پاییز یک مفهوم فیزیکی برگ‌ریزان است و مفهوم درونی آن یعنی اضمحلال هر چیزی را می‌توان پاییز دانست. سعی کردیم با این ترکیب داوران، یک نگاه متفاوت در نمایشگاه داشته باشیم تا مردم هم نگاه متفاوت را متوجه شوند.»
نیک‌ذات در مورد اینکه آیا تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه راضی‌کننده بوده است، می‌گوید: «تمایل به شرکت در جشنواره‌ها کمتر شده است. بالای 400 نفر در این فراخوان ثبت‌نام کردند اما بیش از 363 عکاس، عکس فرستادند. آمار نسبتاً زیادی نیست چرا که ما عکاسان بسیاری داریم که در دانشکده درس خوانده‌اند و ضمن اینکه خیلی‌ها هم به‌صورت آماتور عکس می‌گیرند. فکر می‌کردم تعداد بیشتری در این فراخوان شرکت کنند. البته ما هم دیر فراخوان را اعلام کردیم و از طرفی شرایط کرونا هم در پاییز 99 اتفاق افتاد و همه اینها باعث شد تعداد شرکت‌کنندگان کمتر باشد.» او ادامه داد: «این نخستین نمایشگاه و جشنواره است. اگر بخواهیم تداوم داشته باشد باید عمیق‌تر به آن نگاه کرد.طبیعت تهران را ازبین برده‌ایم یا معماری قدیم تهران که در حال ازبین رفتن است.طبیعت در خانه‌های ما تهرانی‌ها بسیار کم است و ما در خانه به آن شکل آن را نمی‌بینیم.اگر این جشنواره بخواهد دائمی باشد باید به همه این موارد توجه کرد.»
او در مورد جوایز نهایی جشنواره گفت: «به 5 نفر اول این جشنواره مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار خواهیم داد و به 5  منتخب دیگر، مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان و نیز دیپلم افتخار خواهیم داد و به تمامی کسانی که عکس آنها پذیرفته شد یعنی 58 عکس، حق التألیف به مبلغ 400 هزار تومان پرداخت خواهد شد.» به گفته دبیر جشنواره به‌دلیل کرونا داوری این جشنواره به‌صورت آنلاین انجام شد و 3 تقدیر هم توسط سازمان زیباسازی انجام می‌شود.
او در مورد شرکت‌کنندگان در این جشنواره افزود:«در این دوره عکاسان حرفه‌ای به‌ندرت شرکت کرده بودند و بیشتر جوانان علاقه‌مند به عکاسی شرکت کردند. واقعیت این است که نگاه عکاسی مهم است نه ابزارش. هر کسی که عاشق عکاسی است می‌تواند توانایی‌هایش را در قالب عکاسی منعکس کند. ما می‌خواهیم نگاه دیداری و بصری مردم را تقویت کنیم.یعنی چیزهایی را که دیده نمی‌شود توسط دوربین قابل دیدن کنیم.»
نخستین مسابقه عکس «برگ‌ریزان تهران» توسط انجمن عکاسان ایران با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به دبیری ساعد نیک‌ذات برگزار شد.
زمان دقیق مراسم اختتامیه این رویداد نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/19/565513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها