ممنوعیت ثابت دهه 80

اجرای طرح‌های جمع‌آوری ماهواره


در دهه 80 یکی از طرح‌های ثابتی که دائم از سوی پلیس به شکل‌های مختلف اجرایی می‌شد، طرح جمع‌آوری دیش‌های ماهواره بود.
البته تاریخچه منع استفاده از ماهواره به سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد که آیین‌نامه اجرایی آن در فروردین 1374 در هیأت وزیران به تصویب رسید. طبق ماده ۲ این قانون، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام کند. همچنین گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 1381طرح جدیدی با عنوان استفاده «مدیریت شده از ماهواره» را در صحن مجلس مطرح کردند که در اصل قانون تشدید مجازات استفاده از ماهواره بود. طرحی که مدتی از دستور کار مجلس خارج شد ولی در نهایت به تصویب رسید. این قانون شامل 11 ماده و یک مقدمه است و طبق آن جریمه نقدی استفاده‌کنندگان تجهیزات ماهواره‌ای از 300 هزار تومان به 5 میلیون تومان افزایش یافت و براساس ماده 9 آن تولید کنندگان، توزیع کنندگان، وارد کنندگان و نصب کنندگان غیر مجاز ماهواره از 100 تا 500 میلیون ریال جریمه می‌شوند. در نحوه برخورد با متخلفان نیز به صراحت آمده است که طبق ماده 2 این قانون، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و همکاری نیروی مقاومت بسیج، نسبت به اعمال ممنوعیت ورود، تولید، توزیع، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره که فاقد مجوز قانونی است، اقدام و متخلفان را به مراجع صالحه قضایی معرفی کند.
بعد از تصویب این قوانین طرح‌های متعددی برای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره بخصوص در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها از سوی پلیس اجرا شد.
روزنامه ایران در گزارشی درباره اجرای یکی از این طرح‌ها نوشت: «طرح جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره‌ای از سوی پلیس تهران به مرحله اجرا در آمد. در این طرح که اداره کل مبارزه با مفاسد اجتماعی ناجا در دستور کار خود قرار داده است، پلیس توانسته در مدت 48 ساعت بیش از 1000 آنتن ماهواره‌ را جمع‌آوری کند. بنابراین گزارش، از ساعت اولیه روز پنجشنبه سوم آبان ماه عملیات گسترده‌ای از شمال غرب تا جنوب غرب تهران توسط پلیس آغاز شد و در آن از دارندگان آنتن‌های ماهواره‌ای خواسته شد، داوطلبانه اقدام به تحویل تجهیزات ماهواره‌ای خود کنند.» همچنین یک منبع آگاه در ناجا در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «در این عملیات که از میدان آزادی، میدان نور، کوی نصر، تجریش، سعادت آباد و مناطق شمال غرب شروع شده است، مأموران ناجا با مراجعه به در خانه افرادی که آنتن ماهواره دارند از آنان می‌خواهند داوطلبانه آنتن‌ها را تحویل دهند. این مأموران باید در زمان اجرای مأموریت خود کارت شناسایی ارائه دهند و در صورت مقاومت دارندگان آنتن ماهواره‌ با حکم قضایی اقدام به توقیف آنتن‌ها کنند.»
این منبع آگاه علاوه بر اینها پیش‌بینی کرده است که در اجرای طرح جمع‌آوری آنتن ماهواره در آن مقطع زمانی 150 هزار آنتن و تجهیزات ماهواره‌ای جمع‌آوری شود. در کنار اجرای طرح جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره به روش‌های مختلف از جمله مراجعه به در خانه‌ها و اجرای عملیات راپل (بالارفتن از دیوار ساختمان‌ها با تجهیزات ویژه برای رسیدن پلیس به پشت بام‌ها) یکی از طرح‌هایی که در دهه 80 بسیار اجرایی و همیشه خبرساز می‌شد، تخریب تجهیزات ماهواره‌ای در شهرهای مختلف (معمولاً در ملأ عام) بود. طرح‌هایی که تصاویر آن را هنوز هم می‌توان در گوگل جست‌و‌جو و تماشا کرد. در این طرح‌ها تجهیزات جمع‌آوری شده انبوه روی زمین چیده شده و با خودروهای سنگین یا زرهی از روی آنها رد می‌شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/16/565495/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها