شهرداری می‌گوید قبلاً چند بار به دستفروشان تذکر و هشدار داده بودیم

تخریب شبانه بساط دستفروشان اهواز




گروه ایران زمین : انتشار ویدئویی از تخریب بساط دستفروشان میوه و تر‌ه‌بار در بلوار کارگرشرقی اهواز در فضای مجازی، نحوه برخورد شهرداری اهواز با دستفروشان و عاملان سد معبر را با پرسش‌ها و ابهامات تازه‌ای مواجه کرده است. اهواز پس از پایتخت دومین جمعیت دستفروشان را در خود جای داده و ساماندهی و برخورد با آنها همیشه از مسائل مهم مدیریت شهری اهواز بوده است. اما هجوم شبانه به محل بساط دستفروشان در شرایطی که خودشان آنجا حضور ندارند و تخریب همه اجناس و اموال آنها با لودر، موضوعی است که برای شهروندان اهوازی و نحوه برخورد با سد معبر تازگی دارد. خیابان کارگر شرقی در جنوب غربی اهواز، سال‌هاست که با تجمع وانت‌بارها و دستفروشان به یک بازارچه محلی تبدیل شده و چند سال پیش نیز شهرداری آن را ساماندهی و آسفالت کرده است.
به گزارش ایرنا، فؤاد عفراوی یکی از نگهبانان، ماجرای حمله به بازارچه را این گونه شرح داده است: حدود ساعت ۴ بامداد جمعه، تعداد زیادی افراد ناشناس که چهره خود را پوشانده بودند، به‌صورت ناگهانی به بساطی‌های بازارچه هجوم آوردند، در آن زمان فقط ما سه نگهبان و چند نگهبان دیگر از بساطی‌های مجاور حضور داشتیم، آنها با دو نگهبانی که سعی کردند در مقابل‌شان مقاومت و از تخریب جلوگیری کنند، درگیر شدند و آنها را کتک زدند و دست یکی را شکستند، من در ساعت ۴:۲۳ دقیقه با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم.
وی افزود: بعد از آن، مهاجمان، گوشی‌های موبایل ما را گرفتند و ما را به کانکس حراست خوابگاه دانشجویی (در مجاورت بازارچه) فرستادند و گفتند که از آنجا خارج نشویم و بعد با لودر همه بساط‌ها و سایبان‌ها را خراب کردند، همه اجناس و میوه‌ها را له کردند و وسایل بساطی‌ها اعم از دستگاه‌های کارت‌خوان و ترازو هم زیر چرخ‌های لودر از بین رفت.
عفراوی افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ بساطی در این بازارچه وجود داشته که صاحبان آنها به سختی و با بدهی زیاد این سرمایه اندک را برای خودشان جمع کرده بودند و هر کدام نان چند خانواده را می‌دهند که حالا همه این سرمایه را از دست داده‌اند، از زمانی که سایبان‌ها را خراب کرده‌اند، خیلی‌ها دیگر نتوانسته‌اند کار کنند.
 تصرف اماکن عمومی از سوی دستفروش‌ها
ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها برای کسب، سکنی یا هر عنوان دیگری را ممنوع کرده است اما این روزها که شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده، در اغلب شهرها جوانان و افراد بیکار که برخی از آنها تحصیلات عالی هم دارند، اقدام به دستفروشی در کنار خیابان‌ها می‌کنند تا در این شرایط نانی را بر سر سفره خانواده‌هایشان ببرند.
«محمدهادی قنوات »، عضو هیأت رئیسه و دبیر اول شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با «ایران» گفت: چند روز گذشته به دنبال شکایات مردمی و اخطارهای چندین باره برای رفع سد معبر و پیشگیری از تخلفات شهری بساط دستفروشان خیابان دی در بلوار کارگر اهواز با حکم دادستانی جمع‌آوری شد. در حال حاضر در بسیاری از نقاط شهر دستفروشان انضباط شهری را برهم زده‌اند و باعث مخدوش شدن چهره شهری شده‌اند.
قنوات می‌گوید: «البته این طور نبوده که کار به یکباره انجام شود، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، مسئولان تلاش دارند با مردم سازش داشته و برخورد شدیدی با دستفروشان نداشته باشند اما متأسفانه این افراد پا را فراتر گذاشته و اقدام به ساخت و ساز و تصرف اماکن عمومی کرده‌اند.»
وی با تأکید بر اینکه وظیفه شهرداری اشتغالزایی نیست، می‌افزاید: با توجه به قوانین شهری،  سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برای اجرائیات شهرداری هزینه می‌شود تا از این تخلفات جلوگیری شود. بخشی از تخلفات در حوزه ساختمانی و بخشی هم در حوزه خدمات شهری که مربوط به سد معبر و دستفروشان است، صورت می‌گیرد. در واقع این برخوردها وظایف شهرداری بوده و جزو حقوق عامه به حساب می‌آید.  بارها به دستفروشان اعلام شده در بازارچه‌ها و مکان‌هایی که شهرداری مشخص کرده ساکن شوند اما آنها از قوانین تمکین نمی‌کنند. تمام معابر شهر را افراد به بهانه بیکاری تصرف کرده و حاضر نیستند در مکان‌های اعلام شده ساکن شوند.او می‌گوید: «باید به این نکته توجه کنید که در ادوار مختلف بارها به این افراد تذکر داده شده اما متأسفانه هیچ گونه توجهی به تذکرها نکردند. اغلب این دستفروشان مواد کشاورزی و خوراکی را عرضه می‌کنند و به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند، پس لازم است شناسنامه‌دار شوند.
 در شرایط فعلی که با بیماری کرونا مواجه  هستیم رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است و ادامه روند فعلی این دستفروش‌ها به صلاح مردم نیست.قنوات با اشاره به اینکه می‌دانیم این افراد بیکار هستند، خاطرنشان می‌کند: شهرداری به عنوان قوه قهریه برخورد نمی‌کند و این اتفاق بعد از چندین بار تذکر مکرر رخ داده و جامعه نباید تحت تأثیر جو احساسی که برخی از افراد سودجو ایجاد می‌کنند، قرار بگیرد.
در حال حاضر دستفروشی و سد معبر یکی از معضلات مهم شهر اهواز به حساب می‌آید و ما در این مورد دچار سردرگمی شده‌ایم. در واقع هیچ شهری را سراغ ندارم که این چنین با معضل سد معبر و دستفروشی مواجه باشد.
وی با اشاره به اجاره معابر عمومی توسط گروهی می‌گوید: در حال حاضر در خیابان «سلمان فارسی» و «نادری» شهر اهواز دستفروشان هر موزاییکی را ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش یا اقدام به اجاره آنها می‌کنند. در واقع گروهی به دنبال اخلال در انضباط شهری برای سود شخصی خودشان هستند. ما به عنوان اعضای شورای شهر جانب شهروندان را می‌گیریم اما معابر در اختیار شهرداری است و کسی حق تصرف این معابر را ندارد و باید همگی تابع قوانین باشیم.
 شهرداری: از این به بعد شدیدتر برخورد می‌کنیم
«عادل خلیلی»، مسئول اجرائیات شهرداری اهواز نیز در این زمینه به «ایران» می‌گوید: با توجه به قانون برای جلوگیری از سد معبر و بی قانونی و بی نظمی به محل تجمع میوه‌فروش‌ها در بلوار کارگر مراجعه کردیم اما تعدادی از این افراد میوه‌های خراب و جعبه‌های خالی را سر مسیر قرار داده و جاده را بستند. ما هم برای رفع این مشکل با کمک نیروی انتظامی بساط آنها را جمع کردیم. هیچ گونه زد و خورد میان مأموران شهرداری و این دستفروشان صورت نگرفته است. برخی با مظلوم نمایی به دنبال ایجاد تنش هستند. البته قبل از این اتفاق، عوامل ما در چندین نوبت به این افراد تذکر داده بودند تا جابه‌جا شوند و معبر عمومی را ترک کنند اما آنها توجهی نکرده‌اند.وی با اشاره به تخریب فضای شهری توسط دستفروشان ادامه می‌دهد: در ادوار گذشته با بودجه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان آسفالت این خیابان تعمیر شده اما متأسفانه این افراد آنجا را تخریب کرده و هیچ توجهی به بافت شهری ندارند. از طرفی تعدادی از این دستفروشان اقدام به ساخت وساز و ایجاد سازه کردند. این برای ما قابل قبول نیست. تا آنجایی که ممکن بود به آنها اجازه دادیم با وانت‌هایشان در آنجا به دستفروشی ادامه دهند اما ساخت وساز در معبر عمومی برخلاف قوانین بوده و به شدت با آن برخورد می‌کنیم. ساخت وسازهای غیرمجاز چهره شهر را بشدت مخدوش کرده و در حال حاضر هیچ کس جلودار این افراد نیست و شهرداری هم اگر اقدامی کند این افراد با مظلوم نمایی موضوع را به نفع خود مطرح می‌کنند. می‌دانیم که در شرایط فعلی کمبود اشتغال سبب مشکلات زیادی برای مردم شده اما ایجاد اشتغال در حیطه وظایف شهرداری‌ها نیست و ما باید از تخلفات شهری جلوگیری کنیم.
مسئول اجرائیات شهرداری اهواز می‌افزاید: حضور دستفروشان باعث ایجاد ترافیک در منطقه شده است. روزانه تعداد زیادی در خیابان کارگر ساعت‌های زیادی را در ترافیک می‌مانند چون این افراد تا نصف خیابان را تصرف کرده‌اند. در اهواز به دلایل مسائل قومیتی نمی‌توان به برخی مسائل ورود کرد و باید تنش‌ها را مدیریت کرد. روز گذشته تعدادی از این افراد در مقابل شورای شهر و معاونت شهرداری تجمع کرده‌اند و بر ادامه کار خود تأکید دارند اما ما با این موضوع به شدت مخالف هستیم. از این به بعد با شدت بیشتری با این موضوع برخورد می‌کنیم.

برش

عضو هیأت رئیسه شورای شهر اهواز : در حال حاضر در خیابان «سلمان فارسی» و «نادری» شهر اهواز دستفروشان هر  موزاییکی را ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش و یا اقدام به اجاره آنها می‌کنند. در واقع گروهی به دنبال اختلال در انضباط شهری برای سود شخصی خودشان هستند.
نگهبان بازار دستفروشان: مهاجمان، گوشی‌های موبایل ما را گرفتند و ما را به کانکس حراست خوابگاه دانشجویی (در مجاورت بازارچه) فرستادند و گفتند که از آنجا خارج نشویم و بعد با لودر همه بساط‌ها و سایبان‌ها را خراب کردند، همه اجناس و میوه‌ها را له کردند و وسایل بساطی‌ها اعم از دستگاه‌های کارت‌خوان و ترازو هم زیر چرخ‌های لودر از بین رفت


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/11/565474/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها