دیگه چه خبر




سی.ان.ان: سیاست ترامپ درباره ایران ناکارآمد بود

   خبر اول اینکه، شبکه سی.ان.ان در گزارشی سیاست دولت دونالد ترامپ در برابر ایران را سیاستی ناکارآمد تلقی کرده و پیامدهای مختلف شکست این سیاست را تشریح کرد. به گزارش ایسنا در بخشی از این گزارش آمده است: استراتژی ترامپ در زمینه ایران با شکست مواجه شد. این کاملاً از شدت گرفتن تنش‌ها میان امریکا و ایران پیش از سوم ژانویه که سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان برجسته ایران بود، معلوم است. روزهای پیش از اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی به طور ویژه‌ای تنش‌زا بود. امریکا بمب افکن‌های B۵۲ را به خاورمیانه اعزام کرد تا قدرتش را به نمایش بگذارد و مقامات دفاعی به سی.ان.ان گفتند اطلاعات جدید حاکی از آن است که ایران موشک‌های کوتاه برد را به عراق منتقل می‌کند که احتمالاً برای انجام دادن حمله‌ای به کارکنان امریکا یا مایملک آن است. سالگرد این ترور مهیب و عوامل خطرزای همراه آن نشان داد که استراتژی ترامپ در زمینه ایران چقدر بد عمل کرده است. سی.‌ان.‌ان افزوده: جو بایدن مانند ترامپ به ابزار ایجاد ترس و وحشت نیاز ندارد. در عوض، از او انتظار می‌رود که یک استراتژی مبتنی بر اطلاعات واقعی به دست آمده از مقامات امنیتی در زمینه ایران در پیش بگیرد، نه اطلاعاتی که از فاکس نیوز به دست می‌آید، انتظار می‌رود که برای خنثی کردن تهدید از جانب ایران اول از طریق توافق هسته‌ای احیا شده تلاش کند.

توقیف شناور کره‌ جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه

  خبر دیگر اینکه، نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چین صبح دیروز به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه نیروی دریایی سپاه آمده است: «این شناور از مبدأ بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کره‌جنوبی بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل 7هزار و 200 تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده از این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. پرونده این شناور که پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت، برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت 10 صبح پانزدهم دی ماه انجام شد.»

 ناو«نیمیتز» به منطقه برمی‌گردد

  دست آخر اینکه،  وزیر دفاع موقت امریکا در پی آنچه تهدیدهای انتقام جویانه مقامات ایران در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، عنوان شده، دستور داده است ناو نیمیتز دوباره به منطقه بازگردد و در خاورمیانه بماند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فاکس نیوز، کریس میلر وزیر دفاع موقت امریکا شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: به خاطر تهدیدهای اخیر انجام شده از طرف مقامات ایران علیه رئیس‌جمهوری ترامپ و دیگر مقامات دولت امریکا، دستور دادم ناو USS Nimitz دوباره به منطقه بازگردد و در خاور میانه بماند. میلر در بیانیه‌اش ادامه داد: این ناو در مقرش در ناحیه عملیات‌های فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی در منطقه باقی می‌ماند. هیچ کسی نباید در قاطعیت امریکا تردید کند. این در حالی است که دفتر اطلاع‌رسانی پنتاگون ۱۲ دی در بیانیه‌ای گفته بود: بر اساس دستورات دولت امریکا و کریستوفر میلر، وزیر دفاع موقت، هواپیمابر امریکایی «یو اس اس نیمیتز» منطقه عملیات فرماندهی مرکزی در خاورمیانه را ترک کرد و در مسیر خود به سمت بندر پایگاه نورفولک در ویرجینیا است. دیروز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این باره گفت: بردن و آوردن این ناوها به خودشان ربط دارد. برای همه سناریوها آمادگی داریم. پیام‌های رد و بدل شده نیز بر همین اساس است. درباره سناریوها قضاوت نمی‌کنیم ولی پاسخ ما قاطع است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7535/3/565438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها