سابقه مدیریتی نامزدهای ریاست جمهوری از حداقل 6 به 4 سال کاهش یافت



نمایندگان مجلس دیروز ادامه رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار داشتند. آنان پس از اینکه در جلسه روز سه‌شنبه بهارستان، شرط سنی حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ کاندیداهای ریاست جمهوری را به تصویب رساندند و با ممنوعیت داشتن گرین کارت و کارت اقامت سایر کشورها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری هم موافقت کردند، دیروز به سراغ سوابق مدیریت اجرایی کاندیداها رفتند.
در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در بند ۵ این طرح، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: ما در بند ۶ این طرح عدم محکومیت کیفری داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را آورده‌ایم اما عدم محکومیت حقوقی را نیاورده‌ایم، یا اینکه قانون با صراحت می‌گوید محکومیت در حالی که اتهام، محکومیت محسوب نمی‌شود. یا بند دیگر در مورد نداشتن سوءسابقه امنیتی اینها ابهام دارند لذا اجازه دهید بندهای ۵، ۶ و ۷ را به کمیسیون ارجاع دهیم تا مجدداً ابهامات آن در بحث حقوقی بررسی شود و بعد به صحن ارائه شود زیرا اینها ابهامات حقوقی دارند. در نهایت نمایندگان مجلس با ارجاع این بندها به کمیسیون شوراها موافقت کردند. در ادامه جلسه دیروز نمایندگان مجلس با پیشنهاد حذف بندی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند که در آن معیارهای تشخیص مدیر و مدبر بودن کاندیداها را مشخص کرده است.
 غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد که پیشنهاد حذف را مطرح کرده بود توضیح داد که این بند باعث می‌شود بسیاری نتوانند در انتخابات داوطلب و کاندیدا شوند. بند یاد شده به این اشاره دارد که نامزدها باید حداقل 6 سال سابقه مدیریتی داشته باشند. در ادامه محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها در توضیح این بند گفت: اگر این بند حذف شود قانون ناکارآمد خواهد شد در سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بر موضوع تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداها تأکید شده، رئیس جمهوری باید با نظام اداری و تمامی امور آشنا باشد تا بتواند زیرمجموعه خود را مدیریت کند. بر این اساس در این جزء قید شده است که کاندیداها باید سابقه تصدی حداقل ۶ سال مناصب طبق بندهای «الف» تا «ج» ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند. نمایندگان در نهایت با این پیشنهاد نماینده مستقل مجلس مخالفت کردند اما در ادامه، همین بند از طرح مجلس دستخوش تغییر شد و پیشنهاد سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی درخصوص کاهش سوابق مدیریت اجرایی کاندیداهای ریاست جمهوری از ۶ سال به ۴ سال مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه سؤال مخالفان این بود که چطور برای ریاست دیوان محاسبات ۲۰ سال سابقه اجرایی در نظر می‌گیریم اما برای رئیس جمهوری که عهده دار ریاست امور کشور است می‌گوییم ۶ سال سابقه زیاد است؟ اما این پیشنهاد موافقت نمایندگان را در پی داشت و در پایان سابقه مدیریت اجرایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری از ۶ سال به ۴ سال کاهش یافت.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/2/563511/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها