به نام تاریخ



27 آذر
روزهای پایانی پاییز را باهم مرور می‌کنیم.
تولدها
مهدی فتحی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. مهدی فتحی از سال 1337 و با ورود به هنرکده آزاد هنرپیشگی آناهیتا کارش را در تئاتر آغاز کرد و با فیلم «زن خون آشام» وارد سینما شد و در کنارش به‌عنوان استاد فن بیان هم فعالیت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1366 با بازی در فیلم «تحفه ها» کارش را ادامه داد و در فیلم «کشتی آنجلیکا» بازی اش بسیار مورد توجه قرار گرفت. او با بازی در سریال «امام علی(ع)» و در نقش عمروعاص بسیار درخشید و این شهرت را با فیلم «آدم برفی» ادامه داد. پس از آن فتحی را در فیلم‌های «خلبان»، «زشت و زیبا»، «اعتراض»، «عزیزم من کوک نیستم» و «به من نگاه کن» و در سریال‌های «زمان شوریدگی»، «هزاران چشم»، «خانه پدری»، «راز شیوا» و «مزرعه آفتابگردان» دیدیم. مهدی فتحی سال 1382 درگذشت.
   لودویگ فان بتهوون موسیقیدان و آهنگساز مشهور آلمانی، اصغر همت بازیگر، پرویز دوایی نویسنده و منتقد، روزبه حسینی نویسنده و منتقد، سیروس رومی شاعر و سعید شیخ‌زاده بازیگر و دوبلور هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
جعفر والی: کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر و مارگریت یورسنار نویسنده فرانسوی در چنین روزی درگذشت.
 
28 آذر
تولدها
ثریا قاسمی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون امروز 80 ساله می‌شود. ثریا قاسمی کارش را در اوایل دهه 40 با گویندگی در رادیو آغاز کرد و پس از آن وارد تئاتر شد و در نمایش‌هایی مانند «آنتیگون» و «آندورا» بازی کرد. با بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌های «زنده باد...»، «خانه ابری»، «خواستگاری»، «مجسمه»، «مارال»، «شام آخر»، «دختر شیرینی فروش»، «رستگاری در هشت و 20 دقیقه»، «محاکمه»، «شیرین»، «دعوت»، «قاتل اهلی» و «خانه کاغذی» او را دیدیم. ثریا قاسمی در سریال‌های زیادی مانند «لبخند زندگی»، «نیمه پنهان ماه»، «در پناه تو»، «در قلب من»، «پس از باران»، «شب دهم»، «فاصله»، «او یک فرشته بود»، «صاحبدلان»، «جراحت» و «کلاه پهلوی» بازی کرده است. او برای فیلم‌های «مارال» و «ویلایی ها» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
استیون اسپیلبرگ: کارگردان مشهور هالیوود سال 1946 در چنین روزی به دنیا آمد. اسپیلبرگ از کودکی به سینما علاقه داشت و در نوجوانی اش یک فیلم آماتور 8 میلیمتری ساخت. اولین فیلم جدی او «نور آتش» نام داشت که سال 1964 ساخته شد و سال 1975 با فیلم «آرواره ها» در سینمای جهان مشهور شد و با فیلم‌های «برخورد نزدیک از نوع سوم»، «ئی.تی. موجود فرازمینی» و «پارک ژوراسیک» رکورد فروش سینمای جهان را شکست. «فهرست شیندلر»، «نجات سرباز رایان»، «گزارش اقلیت»، «هوش مصنوعی»، «اگه میتونی منو بگیر»، «ترمینال»، «جنگ دنیاها»، «لینکلن»، «پل جاسوس ها» و «غول بزرگ مهربان» دیگر فیلم‌های مطرح اسپیلبرگ است. او 7 بار نامزد جایزه اسکار شده که برای فیلم‌های «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» این جایزه را به دست آورده است.
برد پیت: بازیگر مشهور هالیوود امروز 57 ساله می‌شود. برد پیت در سال 1991 و با بازی در فیلم «تلما و لوئیز» وارد سینما شد و 4 سال بعد با بازی در فیلم «هفت» به شهرت رسید. «دوازده میمون»، «هفت سال در تبت»، «باشگاه مشت زنی»، «قاپ زنی»، «مکزیکی»، «جاسوس بازی»، «یاران اوشن»، «تروآ»، «بابل»، «سرگذشت عجیب بنجامین باتن»، «درخت زندگی»، «مانیبال»، «12 سال بردگی»، «به سوی ستارگان» و «روزی روزگاری در هالیوود» مطرح‌ترین فیلم‌های برد پیت در سینما هستند. او برای «روزی روزگاری در هالیوود» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.
بیژن کامکار: نوازنده و خواننده موسیقی سنتی ایرانی سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. بیژن کامکار از پدرش حسین کامکار موسیقی را آموخت و کارش را به‌عنوان خواننده در رادیو آغاز کرد. او از بنیانگذاران گروه‌های شیدا و عارف است و یکی از مهم‌ترین کارهایش وارد کردن ساز دف به اجراهای عمومی است. بیژن کامکار در آلبوم‌های «چاووش» محمدرضا لطفی، «نوا»، «در گلستانه»، «دود عود»، «دستان»، «شب، سکوت کویر»، «مستان سلامت می‌کنند»، «آوای باران» و «سربداران» به‌عنوان نوازنده حضور داشته است.
رافائل میناسکیان نوازنده پیانو، ابوالفضل صادقی‌نژاد نوازنده سنتور، بهزاد رضوی نوازنده تنبک، سپند امیرسلیمانی بازیگر، ژان کلود کاریر نمایشنامه‌نویس فرانسوی، صدرا ذوالریاستین شاعر، آلفرد بستر نویسنده امریکایی، راجر اسمیت بازیگر امریکایی، کاسپر ون دین بازیگر امریکایی، کیتی هلمز بازیگر امریکایی و ری لیوتا بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
عباس یمینی شریف: شاعر «من یار مهربانم» سال 1368 در چنین روزی درگذشت. عباس یمینی شریف متولد 1298 بود و سال 1321 اولین شعرش برای کودکان در مجله نونهالان منتشر شد و پس از آن در سال 1323 مجله بازی کودکان را منتشر کرد. از سال 1324 اشعار او وارد کتاب‌های درسی کودکان شد و به‌عنوان مشاور مجله کیهان بچه‌ها از ابتدای انتشار در این مجله حضور داشت. «باغ دوستی»، «پلنگ یکه تاز» و «شعر با الفبا» از مجموعه اشعار چاپ شده یمینی شریف برای کودکان است.
   محمود افشار یزدی نویسنده، بهزاد گلپایگانی گرافیست، ویرنا لیزی بازیگر ایتالیایی، علی محزون بازیگر، جورج روی هیل کارگردان امریکایی و واتسلاو هاول نویسنده اهل چک هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/20/563491/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها