تأمین بودجه اتصال ریلی بیرجند به مشهد




بیرجند - توسعه خطوط راه‌آهن شرق کشور در بلندمدت و در قالب پروژه‌های کوچکتر همچون اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور برنامه‌ریزی شده است، با وجود بی‌خبری از این طرح کلان خبرهای خوشی از تأمین بودجه برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی راه آهن شرق در خراسان رضوی به گوش می‌رسد.
براساس اعلام اداره کل راه‌آهن شرق، این منطقه ریلی در مجموع ۹۵۰ کیلومتر خط آهن شامل ۷۷۶ کیلومتر خط اصلی و ده‌ها کیلومتر خطوط انشعابی و فرعی برای مصارف صنعتی و تجاری دارد و این راه آهن در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد گسترده شده است. این خط با ۳۹ ایستگاه باری و مسافری از ایستگاه کاشمر در جنوب مشهد آغاز و به ایستگاه جندق در استان یزد ختم می‌شود که در طول مسیر خود معادن، صنایع و کارخانجات مختلف و شهرستان‌های بزرگ و کوچکی همچون تربت‌حیدریه، فیض آباد، گناباد، فردوس، بشرویه، طبس، خواف، رشتخوار، چمن‌آباد و سلامی را به هم متصل می‌کند. هفته گذشته راه‌آهن خواف - هرات به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید و به نوعی در این منطقه ریلی از تربت‌حیدریه تا ایستگاه مرزی شمتیغ توسعه یافت و توسعه خطوط در این منطقه از خراسان رضوی به همین اخبار خلاصه نشد.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران درخصوص توسعه خطوط ریلی در شرق کشور به ایرنا گفت: کریدور ریلی شرق کشور با دو طرح دارای ردیف بودجه در مجموع ۹۰۰ کیلومتر طول دارد. عباس خطیبی افزود: بخش نخست این طرح عظیم شامل راه‌آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است و هم‌اکنون ۴۵ کیلومتر از عملیات ریل‌گذاری آن انجام شده و بقیه نیز در حال ساخت است. وی ادامه داد: طرح دوم به طول ۲۷۰ کیلومتر شامل خط‌ آهن زاهدان - زابل - بیرجند - قاین - گناباد و اتصال به راه‌آهن بافق - مشهد در ایستگاه یونسی واقع در خراسان رضوی است و احداث آن نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران گفت: هم‌اکنون از بخش شمالی این طرح از ایستگاه یونسی عملیات احداث خط تا گناباد به طول ۵۰ کیلومتر آغاز شده که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داشته است. وی افزود: در محدوده بیرجند نیز ۲۵ کیلومتر عملیات زیرسازی به سوی قاین تعریف شده که اجرای آن سال گذشته آغاز شد و اکنون کارگاه‌های شرکت پیمانکار مشغول فعالیت می‌باشند. خطیبی ادامه داد: صندوق توسعه ملی بودجه‌ای برای ساخت راه آهن بیرجند - یونسی با مشارکت بخش خصوصی تصویب کرده است البته از طرفی به دنبال جذب برخی اعتبارات از بودجه عمومی برای این طرح هستیم. وی گفت: در حال حاضر شرکت پروژه تأسیس شده و اقدامات بعدی در خصوص مذاکره با بانک عامل جریان دارد و تخصیص نهایی بودجه گام بلندی برای راه‌آهن بیرجند - یونسی خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/6/563417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها