ظریف، وزیر خارجه:

اطلاع دارم برخی داخلی‌ها به امریکایی‌ها «گرا» می‌دهند


گروه سیاسی/ حمله پر سر و صدا و همه جانبه تندروها و خودسرها به محمد جواد ظریف، زمینه‌سازی برای بالابردن هزینه ایران در مذاکرات احتمالی درباره توافق هسته‌ای است و حالا که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری دموکرات امریکا قرار است روی کار بیاید، مخالفان برای حمله به برجام و کارشکنی درباره هر رویداد دیپلماتیک، بهانه جدیدی پیدا کرده‌اند؛ بهانه‌ای که نه در حوزه سیاست داخلی، بلکه در سیاست خارجی تعریف می‌شود. این چنین بود که وزیر امور خارجه ایران بعد از گفت‌و‌گویی که اخیراً با  روزنامه ایران داشت و بر آمادگی کشورمان برای مذاکره با دولت آینده امریکا درباره نحو بازگشتش به برجام تأکید کرد، با موج تازه‌ای از حملات مخالفان دولت رو به رو شد. کسانی که او را سازشکار نامیدند و هر گونه تلاش برای گره گشایی از بن‌بست برجام را خیانت به مردم توصیف کردند. ظریف در مصاحبه‌ای دیگر با سایت «انتخاب» به تحرکات این دسته از مخالفان اشاره می‌کند و می‌گوید آنها می‌کوشند دولت «بایدن» را به صبر تا زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ایران ترغیب کنند تا سند موفقیت هر مذاکره احتمالی به پای آنها زده شود. واگویه‌های او از اتهاماتی که تندروها متوجه وزیر خارجه و خانواده‌اش می‌کنند، احتمال نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری و نحوه همکاری اش با علی لاریجانی درباره چین از مهم‌ترین محورهایی است که وزیر خارجه در این گفت‌و‌گو به آن اشاره می‌کند.
کسانی که همیشه مخالف توافق بوده‌اند
وزیر امور خارجه در تشریح وضعیت کنونی برجام به انتقاد از کسانی می‌پردازد که سیاست خارجی را دستخوش بازی‌های جناحی قرار داده‌اند. ظریف مخالفان مذاکره درباره این توافق را همان کسانی می‌داند که پیشتر در دولت محمود احمدی‌نژاد هم با گفت‌و‌گوهای هسته‌ای مخالفت می‌کردند. این در حالی است که به گفته او، مذاکرات ایران با امریکا در دولت دهم با اجازه رهبر معظم انقلاب آغاز شد و همان کسانی که در دولت یازدهم و دوازدهم مخالف مذاکره بودند، در دولت دهم هم مخالفت می‌کردند. چنانکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در آن دوران مخالف بود و بعداً نیز مخالف بود.
آینده سیاسی وزیر امور خارجه در دولت بعد از حسن روحانی، پرسشی است که این روزها در محافل متعدد سیاسی مطرح است. هرچند که ظریف بارها حضور خود در صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 را رد کرده است اما در این گفت‌و‌گو توضیحات بیشتری را پیرامون آن ارائه می‌کند. او با تکرار این مسأله که قصد کاندیداتوری ندارد و برای خود هم چنین موقعیتی قائل نیست اشاره می‌کند که تاکنون اشخاص متعددی در این رابطه با او گفت‌و‌گو کرده‌اند. وزیر خارجه با بیان این مسأله که آقای روحانی تاکنون با او در این رابطه سخن نگفته است، به تخصص خود در زمینه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل اشاره کرده و یادآور می‌شود که غیر از این کار تخصص دیگری ندارد و نباید توانمندی خود را روی مردم آزمایش کند. او می‌گوید که اگر معتقد بودم توان داشتم، انجام می‌دادم. هرجایی هم که اعتقاد داشته باشم توانی دارم، انجام می‌دهم. او افزود: «من امیدوارم که در دور بعدی کسانی در ایران سر کار بیایند که دوست داشته باشند رابطه همراه با تعامل با دنیا داشته باشند و به‌دنبال سربلندی مردم باشند». ظریف حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را در سرنوشت کشور تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید که عدم حضور مردم باعث انتخاب‌های دیگری می‌شود که ممکن است خواسته اکثریت مردم نباشد. وزیر خارجه اما حمایت خود را از کاندیدایی که به تفکرات او نزدیک باشد، رد نکرد و در عین یادآوری این نکته که وزارت خارجه نباید وارد این حوزه شود، بر لزوم صبور بودن در این شرایط تأکید کرد. وزیر خارجه پاسخ به این پرسش را که آیا مایل است در صورت روی کار آمدن آقایان رئیسی یا قالیباف، به‌عنوان وزیر خارجه به کار خود ادامه دهد، دشوار می‌داند و با بیان اینکه با هر دو نفر روابط شخصی و کاری خوبی دارد و برای آنها احترام فراوانی قائل است گفت:«شما نمی‌خواهید جایی حضور داشته باشید که هر روز با همکارانتان جنگ اعصاب و تنش داشته باشید. بالاخره من دیدگاه‌های مشخصی دارم و هیچوقت آنها را پنهان نکرده‌ام و همواره با کمال صراحت، دیدگاه هایم را به مقامات کشور گفته ام. معلوم نیست بتوانم دور میز با کسانی بنشینم که این دیدگاه‌ها را خیانت به کشور و مخل امنیت ملی می‌دانند. حتماً هم این دوستان چنین توقعی از من ندارند، ضمن اینکه برای این آقایان و هر فرد دیگری از برادران بزرگوار و خواهران بزرگوار که اسم‌شان بین نامزدها است، احترام زیادی قائلم، اما شرایط را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد».
کشورهایی که در دوره احمدی‌نژاد، ایران را تنها گذاشتند
وزیر خارجه درباره ایده‌ای که در صحنه سیاسی کشور مطرح شده که اگر جریان اصولگرایی، دولت را در دست گیرد، اغلب مشکلات با کشورهای جهان حل خواهد شد، این پرسش را مطرح می‌کند که در دولت اصولگرای آقای احمدی‌نژاد که به قول خودشان پایبند کامل به جریان اصولگرایی بود، چندبار چین و روسیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را وتو کردند؟ در همین دوران بود که روسیه و چین به 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، از جمله قطعنامه 1929 رأی مثبت دادند. اما در مقطع کنونی، روسیه قطعنامه‌ای در ارتباط با یمن که اسم ایران در آن به‌صورت حاشیه‌ای مطرح شده بود را وتو کرد و چین رأی ممتنع داد. چین و روسیه همچنین برای اولین بار در تاریخ شورای حکام آژانس، به قطعنامه اتحادیه اروپا علیه ایران رأی منفی دادند.وزیر خارجه با اشاره به اینکه برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بود که چین پذیرفت روابطش با ایران روابط راهبردی باشد، به فضاسازی‌ها علیه روابط دولت کنونی با کشورهای حوزه شرق اشاره می‌کند و می‌گوید: «به این تبلیغات و دروغ‌هایی که دوستان می‌گویند مثل اینکه ظریف برجام را نخوانده یا قرارداد 25 ساله را نخوانده، گوش نکنید. در دولت نهم و دهم، حتی اسم «راهبردی» در روابط‌مان نبود. در دولت یازدهم، به این تفاهم با چین رسیدیم که نه تنها روابط راهبردی باشد، بلکه به مشارکت جامع راهبردی یعنی مرحله سوم راهبردی چین، برسیم. ما در دوره آقای احمدی‌نژاد، حتی در مرحله اول راهبردی با چین نبودیم، همچنین در ادوار قبل. در مورد روسیه نیز چنین است».
«گرا» دادن به امریکا
به گفته وزیر خارجه کسانی که فضاسازی‌هایی حتی علیه خانواده او می‌کنند به صراحت گفته‌اند اگر ترامپ انتخاب می‌شد، پیروزی ما در انتخابات 1400 قطعی بود. یعنی آنها از ترامپی حمایت می‌کنند که سردار سلیمانی را شهید کرده و در قتل هزاران ایرانی که به‌خاطر کمبود دارو، فقر و شرایط نامناسب اجتماعی از دنیا رفته‌اند، مشارکت می‌کنند. در حقیقت به گفته ظریف برخی به امریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. او با اشاره به اینکه کسی را متهم نمی‌کند یادآور می‌شود که مطلع است برخی گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت‌شان چند روزه است. وزیر خارجه با خطاب قرار دادن این دسته از مخالفان و اینکه آنها می‌کوشند دولت آینده امریکا را تا انتخابات ایران به عدم انجام هیچ کاری ترغیب کنند، این پرسش‌ها را مطرح کرد: «آیا شما دوست دارید مردم در شرایط بد زندگی کنند؟ فرض کنید که شما هشت ماه دیگر بتوانید با هر کسی به توافق برسید، آیا خوب است که در این هشت ماه، مردم بد زندگی کنند؟ خوب است به مردم فشار بیاید، آن هم فقط برای اینکه شما دوست دارید انتخاب شوید؟ این انصاف، انسانیت و دین است؟» به‌گفته ظریف علی لاریجانی در یکی از ساختمان‌های وزارت خارجه دفتری دارد و میزان همکاری اش با وزارت خارجه در این حد است که ایشان در ساختمان متعلق به وزارت خارجه موضوع همکاری با چین را دنبال می‌کند و وزیر خارجه هم از این همکاری بسیار خرسند است.

برش
پنهان شدن پشت دعوت به «خویشتنداری» شرم‌آور است

وزیر امور خارجه در انتقاد به موضع‌گیری ضعیف برخی کشورها در محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده، در توئیتی نوشت: «بدون شک حمله تروریستی به دانشمند هسته‌ای ما توسط یک رژیم تروریست طراحی و برنامه‌ریزی و توسط همدستان جنایتکار آن اجرا شده است. شرم‌آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری کرده و خود را پشت دعوت به «خویشتنداری» پنهان می‌کنند. بی‌کیفرگذاشتن، به جسورتر شدن رژیم تروریستی منجر می‌شود که تجاوزگری در ذات آن است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/1/561690/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها