به نام تاریخ



9 آذر
تولدها
منصور اوجی: شاعر ایرانی سال 1316 در چنین روزی به دنیا آمد. منصور اوجی رشته فلسفه و علوم تربیتی و زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه خوانده بود. او سال‌ها تدریس می‌کرد و همزمان با تدریس شعر می‌سرود و سال 1344 اولین مجموعه شعرش با نام «باغ شب» منتشر شد. پس ‌از آن «خواب درخت و تنهایی زمین»، «شهر خسته»، «این سوسن است که می‌خواند»، «مرغ سحر»، «صدای همیشه»، «شعرهایی به کوتاهی عمر»، «حالی است مرا»، «کوتاه مثل آه»، «خوشا تولد و پرواز» و «عاشقانه‌های مصری» را منتشر کرد.
سی.‌اس.لوئیس: نویسنده مشهور ایرلندی که با داستان «سرگذشت نارنیا» شناخته می‌شود، سال 1898 در چنین روزی متولد شد. سی.اس.لوئیس نخستین اثرش را سال 1926 با نام «دیمر» منتشر کرد که اثری منظوم و طنز بود. پس از آن رمان‌های «بازگشت زائر»، «از سیاره خاموش»، «پرلاندرا»، «همچون سفر به زهره» و «این قدرت زشت» را نوشت و آثاری هم در زمینه اخلاق منتشر کرد. مشهورترین اثر او یعنی «هفت گانه نارنیا» از سال 1949 تا 1954 منتشر شدند. رمان‌هایی خیال پردازانه که مخصوص کودکان است و به‌عنوان یک اثر کلاسیک در ادبیات کودک تاکنون بیش از 120 میلیون نسخه از آن منتشر شده است. لوئیس در طول سال‌ها فعالیتش بیش از 30 کتاب نوشت و منتشر کرد و سال 1963 درگذشت.
جوئل کوئن: یکی از دو برادر فیلمساز امریکایی که با فیلم‌های خاص‌شان شناخته می‌شوند متولد امروز است. در سال 1954. جوئل کوئن در کودکی با پولی که از کار چمن زنی به دست آورده بود توانست یک دوربین سوپر 8 بخرد و همراه برادرش «ایتن» فیلم‌هایی را که از تلویزیون دیده بودند بازسازی کنند که حاصلش بازسازی فیلم‌های «هنری کسینجر» و «مرد پرمشغله» با حضور پسر همسایه‌شان بود. جوئل کوئن در رشته کارگردانی تحصیل کرد و سال 1984 اولین فیلمش را با نام «خون ساده» ساخت. پس از آن «بزرگ کردن آریزونا»، «تقاطع میلر»، «بارتون فینک»، «وکیل هادساکر»، «فارگو» و «لبوفسکی بزرگ» را کارگردانی کرد که فیلمنامه این فیلم‌ها را هم با همراهی برادرش نوشته بود و دو فیلم آخر باعث شهرت برادران کوئن شد. فیلم «ای برادر، کجایی؟» در سال 2000 باعث شهرت جهانی‌شان شد و برایش نامزد اسکار و نخل طلای جشنواره کن را در پی داشت. «قاتلین پیرزن» و «جایی برای پیرمردها نیست»، «بخوان و بسوزان» و «یک مرد جدی» دیگر فیلم‌های مطرح این دو برادر هستند که برای «جایی برای پیرمردها نیست» برنده جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی شدند.
   سالروز تولد نصرالله فلسفی مورخ، گائتانو دونیزتی آهنگساز ایتالیایی، لوییزا می‌الکات نویسنده امریکایی، جان مایال خواننده انگلیسی، دن چیدل بازیگر امریکایی، تام سایزمور بازیگر امریکایی، آنا فاریس بازیگر امریکایی، لوکاس بلک بازیگر امریکایی، عزت خلیفه‌زاده شاعر و مرضیه داوودپور داستان نویس هم امروز است.
درگذشت‌ها
بیژن الهی: شاعر و مترجم ایرانی سال 1389 در چنین روزی درگذشت. بیژن الهی متولد 1324 بود و در نوجوانی آموختن نقاشی را آغاز کرد اما با وجود پیشرفتش در این هنر به‌دلیل خواست خانواده این هنر را کنار گذاشت و پس از آن سراغ ادبیات رفت. نخستین شعرش با نام «برف» در نشریه «جنگ طرفه» در سال 1343 منتشر شد. او که با روش خودخوان زبان‌های مختلفی مانند یونانی، عربی، انگلیسی و آلمانی را یاد گرفته بود، «بیست شعر عاشقانه و یک سرود نومیدی»، «اشعار حلاج» و «ساحت جوانی» را ترجمه و منتشر کرد. وسواس الهی برای انتشار کارهایش اجازه نداد مجموعه اشعار او منتشر شوند حتی زمانی که خودش انتشاراتی داشت اما بالاخره در سال‌های 93 و 94 کتاب‌های «دیدن» و «جوانی ها: چهل و یک تا پنجاه و یک» از او منتشر شد. «بهانه‌های مأنوس»، «اشراق ها»، «نیت خیر»، «دره علف هزار رنگ» و «صبح روان» هم کتاب‌هایی است که با ترجمه او منتشر شده‌اند.
مهدی خالدی: آهنگساز و نوازنده ویلن سال 1369 درگذشت. مهدی خالدی سال 1298 به دنیا آمده بود و از 16 سالگی از ابوالحسن صبا ویلن و موسیقی ایرانی را یاد گرفت. با افتتاح رادیو در سال 1319 صبا او را به‌عنوان نوازنده ویلن به ارکستر رادیو معرفی کرد و کارش را در این زمینه ادامه داد. او برای بسیاری از خوانندگان مطرح آن زمان در برنامه گل‌ها نواخت و آهنگسازی کرد و «آمد نوبهار»، «آتش جان»، «بازآی نگارا» و «رفتی» از مشهورترین آثارش است.
   کلودیو مونته وردی آهنگساز ایتالیایی، ناتالی وود بازیگر امریکایی، کری گرانت بازیگر امریکایی، جرج هریسون موسیقیدان انگلیسی و ماریو مونیچلی کارگردان ایتالیایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7503/16/561675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها