به نام تاریخ



6 آذر
تولدها
جمشید مشایخی: بازیگر سینما و تلویزیون ایران سال 1313 در چنین روزی به دنیا آمده بود. جمشید مشایخی از سال 1336 با بازی در نمایش‌های «آی بی‌کلاه، آی با کلاه» و «مرده‌های بی‌کفن» و تله تئاتر «بعد از سی سال» در سال 1339 به‌ صورت جدی بازیگری را آغاز کرد. سال 1341 و با بازی در فیلم کوتاه «جلد مار» وارد سینما شد و این کار را با فیلم‌های «خشت و آیینه»، «گاو»، «قیصر»، «کوچه مردها»، «فریاد»، «شازده احتجاب»، «ماهی‌ها در خاک می‌میرند»، «سوته دلان»، «کمال الملک»، «گل‌های داوودی»، «آوار»، «طلسم»، «سرب»، «کمیته مجازات» و «یک بوس کوچولو» ادامه داد، البته سریال‌های «پاییز صحرا»، «هزار دستان»، «میهمان»، «پیک سحر»، «دو پنجره» و «پهلوانان نمی‌میرند» را با بازی او دیدیم. مشایخی سال 63 برای «کمال الملک» و «گل‌های داوودی» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او سال 1398 درگذشت.
داریوش فرهنگ: کارگردان سینمای ایران امروز 73 ساله می‌شود. داریوش فرهنگ کار در تئاتر را از سال 1345 آغاز کرد و دو سال بعد گروه تئاتر «پیاده» را تأسیس کرد و با کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی فیلم «رسول پسر ابوالقاسم» به‌ صورت جدی وارد سینما شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 61 سریال «سلطان و شبان» را ساخت که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و با کارگردانی فیلم‌های «کفش‌های میرزانوروز»، «اتوبوس»، «طلسم»، «دو فیلم با یک بلیت»، «بهترین بابای دنیا»، «تکیه بر باد»، «شب‌های تهران» و «یک گزارش واقعی» در سینما حضور داشت.
اوژن یونسکو: نمایشنامه‌نویس مشهور فرانسوی سال 1909 در چنین روزی به دنیا آمد. اوژن یونسکو  بارزترین نماینده تئاتر آوانگارد فرانسه نامیده می‌شود. او با نمایشنامه «کرگدن» بیشتر شناخته می‌شود ،اما غیر از آن نمایشنامه نویس «شاه می‌میرد»، «آدمکش»، «ماجرای آلما»، «عابر هوایی» و «صندلی ها» هم بوده است. اوژن یونسکو سال 1994 درگذشت.
   سالروز تولد صادق هاتفی بازیگر، جلال محمدیان خواننده، جیمز ایجی منتقد، عبدالرضا ناصری نمایشنامه نویس، سعید پورطهماسبی شاعر، رضا حیرانی شاعر، جواد شیخ الاسلامی شاعر، حمیدرضا نجفی داستان نویس، محمد عمرانی بازیگر و کارگردان، ویلیام کوپر شاعر انگلیسی، چارلز شولتس کارتونیست امریکایی، تینا ترنر بازیگر امریکایی، مارلین رابینسون نویسنده امریکایی و جان مک وی نوازنده گیتار انگلیسی هم امروز است.
درگذشت‌ها
جعفر شهری: نویسنده ایرانی و پژوهشگر تاریخ ایران سال 1378 در چنین روزی درگذشت. جعفر شهری متولد 1293 بود و بیشتر با آثارش در زمینه فرهنگ و تاریخ تهران قدیم مانند «طهران قدیم»، «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» و «قند و نمک» شناخته می‌شود ،اما از او رمان‌های «شکر تلخ»، «گزنه» و «قلم سرنوشت» هم به جا مانده است.
   صادق گوهرین نویسنده و محقق، فیلیپ کینول شاعر فرانسوی، آدام میکیوویچ شاعر لهستانی و استفان وول داستان‌نویس فرانسوی هم در چنین روزی درگذشتند.

‌7 آذر
تولدها
داریوش صفوت: نوازنده سنتور و سه تار و بنیانگذار مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سال 1307 به دنیا آمد. داریوش صفوت سه تار را از پدرش آموخت و پس از آن از ابوالحسن صبا نواختن سه تار و سنتور را بخوبی یاد گرفت. او غیر از نوازندگی با تحقیق در ردیف موسیقی سنتی ایران و تدریس موسیقی شهرت دارد و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را هم سال 1347 تأسیس کرد که سهم زیادی در گسترش موسیقی اصیل ایرانی داشته است. صفوت سال 1392 درگذشت.
حمید امجد: کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر سال 1347 در چنین روزی به دنیا آمد. حمید امجد ابتدا در ماهنامه فیلم، گزارش فیلم و نقد سینما به‌ عنوان منتقد همکاری می‌کرد و سال 1368 اولین نمایش‌اش با نام «تراژدی آقای قانع» روی صحنه رفت که خودش هم در آن بازی می‌کرد. «قصه تراخیس»، «زارون»، «نیلوفر آبی»، «پستوخانه»، «شب سیزدهم»، «مهر و آیینه ها»، «زائر»، «بی شیر و شکر» و «سه خواهر و دیگران» نمایش‌های دیگری است که با نویسندگی و کارگردانی او روی صحنه رفته‌اند.
   داریوش لطفی نوازنده سنتور، رضا لنکرانی تعزیه‌خوان، حسین شهابی کارگردان، روزبه بمانی ترانه‌سرا، الکساندر بلوک نویسنده روسی، مریم رزاقی شاعر، سیدعلی شجاعی داستان‌نویس، زیبا محیسناوی شاعر، حیدر منصوری شاعر، دیبا زاهدی بازیگر، شارل کوکلن آهنگساز فرانسوی، ال اسپراگ دی کمپ نویسنده امریکایی، جیمز آگی روزنامه‌نگار امریکایی، ژاک گودبو نویسنده فرانسوی و حیمی هندریکس نوازنده گیتار امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
حمید مصدق: شاعر و حقوقدان ایرانی سال 1377 در چنین روزی درگذشت. حمید مصدق متولد 1318 بود و همزمان با تحصیل در رشته حقوق به‌دلیل دوستی با منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری و بهرام صادقی وارد وادی ادبیات شد. سال 1341 اولین مجموعه اشعار او با نام «درفش کاویان» منتشر شد و پس از آن «آبی، خاکستری، سیاه»، «در رهگذر باد»، «از جدایی ها»، «سال‌های صبوری»، «تا رهایی» و «شیر سرخ» را نوشت و منتشر کرد. رباعیات مولانا، غزل‌های سعدی و غزل‌های حافظ هم با ویرایش او منتشر شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/16/561472/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها