ساخت «میلی روبات» با اسپری مغناطیسی



صهبا ملک/ مصرف بسیاری از داروها خطرات جانبی دارند و در صورتی که بتوان دارو را درست به اندام هدف رساند بدون اینکه در بدن آزاد شود و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشته باشد، می توان مدعی شد که انقلابی بزرگ در علم پزشکی رخ داده است.دانشمندان تاکنون در این زمینه فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند اما شاید بتوان اسپری جدید مغناطیسی با نام M-sprayکه توسط دانشمندان هنگ کنگی ارائه داده‌اند را نمونه‌ای منحصر به‌فرد با کارآیی بسیار بالا دانست. درواقع این دانشمندان با استفاده از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این اسپری، ذرات معمول را به روبات‌هایی بسیار کوچک و میلیمتری تبدیل کرده‌اند که می‌توانند به‌صورت کپسول و... وارد بدن شوند و مواد دارویی را درست در جای مشخص شده آزاد کنند به این ترتیب دارو بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت بدون اینکه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد کند.
این روبات‌های ریز مغناطیسی را می‌توان با کمک میدان معناطیسی و از راه دور کنترل کرد تا در معده و روده یا رگ‌های خونی بخزند و حرکت کنند یا حتی حرکت‌هایی جهشی داشته باشند و به‌سرعت دارو را در محل هدف در بدن بیمار آزاد کنند. چنین روبات‌هایی در سال 2018 نیز با نام میلی روبات‌ها در یک قاب سیلیکونی جای گرفتند و به بدن یک خرگوش تزریق شدند. این میلی روبات‌ها تحت تأثیر میدان مغناطیسی بیرونی توانستند در بدن این خرگوش آزمایشگاهی بخزند، بپرند یا لوله شوند. اما داستان M-spray به‌گونه‌ای دیگر است.
«شن یاجینگ» رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: این اسپری که از پلی وینیل الکل، گلوتن و ذرات آهن ساخته شده می‌تواند به سطح صاف یا بافت دار همه سطوح بچسبد به این ترتیب هر ذره‌ای را می‌توان به روبات‌های بسیار کوچک تبدیل و جابه‌جایی آن را در جریان خون و... کنترل کرد. در واقع این اسپری پوششی در حد یک چهارم میلیمتر را روی ذرات ایجاد می‌کند و می‌توان حرکت روبات پوشش داده شده را به‌راحتی کنترل کرد. وی یادآور شد همه اجزای تشکیل دهنده این اسپری سازگار با زیست انسانی هستند و پس از آزاد شدن مواد دارویی می‌توانند در بدن تجزیه شوند. البته این دانشمندان امیدوارند از این فناوری نه تنها در علم پزشکی بلکه در ساخت سنسورها و... هم درآینده استفاده شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/13/561448/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها