ایران در ایران




آبشار ماسوله محو شد

رشت- آبشار شهر تاریخی ماسوله در شهرستان فومن بر اثر ریزش چندین سنگ تخریب و محو شد.
به گزارش مهر، از ابتدای امسال بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب در شهر تاریخی ماسوله سبب سست شدن سنگ‌های بزرگ در بالا دست آبشار ماسوله شده بود که بارش روزهای اخیر سبب جدا شدن و ریزش این سنگ‌ها روی آبشار و از بین رفتن این جاذبه دیدنی شهر ماسوله شد.
گفتنی است در سال‌های گذشته طرحی برای احیای آبشار ماسوله در شورای اسلامی این شهر آماده شد که به دلایلی به سرانجام نرسید.
آبشار ماسوله یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه تاریخی است که در ایام مختلف سال میزبان مسافران و گردشگران بود.

«تسهیلات خرید زیلو» به زیلوبافان یزد

یزد - مدیر عامل صندوق کارآفرینی استان یزد در سالروز جهانی شدن شهر میبد به‌عنوان شهرجهانی زیلو، از ارائه تسهیلاتی برای حمایت از خرید زیلو خبر داد.
به گزارش ایسنا، «امین خوش‌قامت»، رکود بازار فروش خصوصاً در شرایط کرونا را یکی از مشکلات و دغدغه‌های زیلوبافان استان یزد دانست و گفت: صندوق کارآفرینی در خصوص حمایت از بازار دست‌بافته زیلو در دو حوزه متقاضیان و فروشندگان، تسهیلاتی تا سقف پنج میلیون تومان به خریداران ارائه می‎دهد. وی با بیان این که این تسهیلات در قالب کارت خرید طراحی شده است، گفت: به منظور قطعی شدن استفاده از این هزینه برای خرید و جلوگیری از هر نوع انحراف، مبلغ تسهیلات به حساب متقاضی واریز نمی‎شود بلکه این هزینه در وجه کارگاه زیلو یا با ارائه فیلترهایی مشخص مانند استفاده تنها از طریق دستگاه پوز صندوق زیلوبافی قابل استفاده قرار خواهد گرفت. این مسئول با اشاره به نهایی شدن این تسهیلات تا دی ماه امسال، تصریح کرد: پس از اطلاع رسانی، همه افراد با شرایط محدود مانند در نظر گرفتن سن و برای مردان برخوردار از کارت پایان خدمت سربازی، این تسهیلات زیلو تعلق خواهد گرفت.

جمع‌آوری 1000 تن برگ‌های پاییزی در شیراز

شیراز- سالانه حدود هزار تن برگ در فصول پاییز و زمستان از معابر شهر شیراز جمع‌آوری و به مرکز بیوکمپوست منتقل می‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: با شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی‌ها، برگ های درختان در معابر شهر پراکنده می‌شوند و هر چند مناظر زیبای پاییزی را در شهر ایجاد می‌کنند، اما اگر برگ‌ها بموقع جمع‌آوری نشوند باعث بروز مشکلاتی در شهر می‌شوند.خوشبخت بیان داشت: عدم جمع‌آوری بموقع برگ درختان می‌تواند موجب برهم زدن نظافت شهر، آتش‌سوزی درختان و همچنین در مواقع بارندگی، گرفتگی جداول و کانال‌ها و در نتیجه آبگرفتگی معابر شود. وی افزود: هر ساله در فصل پاییز و زمستان برگ درختان توسط پاکبانان از سطح معابر جمع‌آوری شده و به مرکز تولید کود کمپوست منتقل می‌شود. خوشبخت اظهار داشت: تهدید پراکنده شدن برگ درختان در معابر با جمع‌آوری بموقع و انتقال آنها به سایت تولید کود آن را به یک فرصت مناسب تبدیل می‌کند. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ادامه داد: سالانه حدود یکهزار تن برگ در فصول پاییز و زمستان از معابر شهر جمع‌آوری و به مرکز بیوکمپوست منتقل می‌شود که پس از طی فرآیند‌های کنترل شده به کودبرگ مناسب جهت کشاورزی و باغبانی تبدیل می‌شود.

گندمکاران بوشهر در انتظار بذرگندم

بوشهر- با گذشت بیش از دوهفته از آغاز کشت گندم در استان بوشهر و وعده مسئولان در زمینه تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان، اما هنوز بخشی از گندمکاران این استان در انتظار دریافت بذر هستند.
به گزارش ایرنا، هر چند کشت گندم هر سال با نخستین باران پاییزی در آبان ماه در استان بوشهر آغاز می‌شد، امسال به سبب تأخیر ۲۰ روزه بارش‌ها، عملیات کاشت نیز چند روزی عقب افتاد و از اواخر آبان تاکنون که دو مرحله بارندگی در این استان ثبت شده‌است ولی بخشی زیادی از گندمکاران این استان به علت تأمین نشدن بذر مورد نیاز هنوز موفق به کشت نشده‌اند. این در حالی است که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرده‌است، از آغاز فصل کشت گندم در استان بوشهر تاکنون ۱۲هزار و ۱۵۰ تن بذر گواهی شده حتی بیش از پیش‌بینی امسال که ۱۰ هزارو ۶۰۰ تن بذر برای کشت در سطح ۹۷هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۱۵هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۸۲ هزار هکتار دیم بود، در میان کشاورزان این استان توزیع
 شده‌است.
خسرو عمرانی اضافه کرد: در زمان حاضر ۹۵ درصد بذر مورد نیاز در استان بوشهر توزیع شده و تلاش می‌شود مابقی نیاز کشاورزان این استان نیز در زمینه بذر تأمین شود. وی ادامه داد: در این ارتباط یکهزار و ۵۵۰ تن بذر جدید خودمصرفی تأمین شده و در دست بوجاری و توزیع است. عمرانی اضافه کرد: همچنین پنج شرکت بوجاری استان بوشهر همه فعال و برای برطرف کردن مشکل کشاورزان تلاش می‌کنند. وی درباره کمبود بذر گفت: براساس تجربیات سال گذشته سالانه ۱۱ هزار تن بذر در بین گندمکاران این استان توزیع می‌شد اما امسال با وجود توزیع بیش از این میزان همچنان کمبود وجود دارد. افزایش قیمت گندم در بازار، تخصیص گندم خودمصرفی برای خوراک دام و دان مرغ به‌دلیل قیمت بالا، خروج گندم از استان بوشهر به‌صورت غیرقانونی، اختلاف قیمت بین گندم بذری و گندم مصرفی باعث تشدید مشکل کمبود بذر در این استان شده‌است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/11/561440/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها