دیدار نتانیاهو و بن سلمان در عربستان


گروه جهان / رسانه‌های اسرائیلی صبح دیروز از دیدار شبانه و مخفیانه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در شهر «نئوم» خبر دادند. این نخستین سفر یک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خاک عربستان و نخستین دیدار بین عالی‌ترین مقام‌های تل آویو و ریاض است.
بــــــــــه گــــــــــزارش خبرگــــــــــزاری «آسوشیتدپرس»، رسانه‌های عبری صهیونیستی با استناد به آنچه که یک مقام صهیونیستی به آنها گفته بود، خبر دادند، «یوسی کوهن»، رئیس موساد، «نتانیاهو» را در این سفر همراهی کرده است. پیش از آن «آوی شرف»، از خبرنگاران روزنامه «هاآرتص»، اطلاعات ردیابی هواپیمایی را منتشر کرد که نشان می‌داد، ساعت 19:30 روز یکشنبه یک جت تجاری از تل آویو به پرواز در می‌آید و سپس در نزدیکی «نئوم» ناپدید می‌شود، یعنی همان جایی که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی «محمد بن سلمان» با «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا دیداری داشت. همین رادار سپس نشان می‌دهد، همان هواپیما از نزدیکی «نئوم» به پرواز درآمده و ساعت یک بامداد دوشنبه دیگر بار در تل آویو فرود می‌آید. «نئوم»، در ساحل دریای سرخ، شهری است که قرار است با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل به با ارزش‌ترین و بلندپروازانه‌ترین شهر جهان شده و شهروندان آن را روبات‌ها تشکیل دهند و شمار انسان‌ها در آن اندک باشد.
در پی انتشار خبر این سفر، روزنامه وال استریت ژورنال، به نقل از یک منبع سعودی نوشت، در این دیدار مسایل منطقه مورد بررسی قرار گرفت.اما فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در توئیتی این خبر را تکذیب کرد و نوشت تنها پمپئو و بن سلمان دیدار داشته اند. این در حالی است که یوآف گالانت، وزیر آموزش و تحصیلات رژیم صهیونیستی، این سفر را تایید و اعلام کرد، سفر «دستاوردهای فوق العاده‌ای» داشته است و موضوعات مهمی در آن مطرح شده است. این سفر در حالی انجام شده است که اخیراً امارات و بحرین توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو امضا کرده‌اند و ریاض نیز چندین بار اعلام کرده، مخالفتی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد؛ اما آن را موکول می‌کند به حل بحران فلسطین. اما بعد از توافق امارات و بحرین، اعلام کرد به هواپیماهای اسرائیلی اجازه می‌دهد، با عبور از آسمان این کشور به مقصد امارات و بحرین حرکت کنند. انتشار خبر این سفر با واکنش هایی همراه شد. به گزارش ایرنا به نقل از سوا، «سامی ابوزهری» عضو ارشد جنبش حماس تاکید کرد که سفر نتانیاهو به عربستان اگر صحت داشته باشد، بسیار خطرناک است. ابوزهری تصریح کرد که عربستان سعودی باید در مورد این سفر که اهانت به امت و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین است، توضیح دهد. به گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه خبری العهد، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در واکنش به این سفر گفت: « سفر نتانیاهو به عربستان در راستای عادی‌سازی کامل روابط این کشور با رژیم صهیونیستی پس از استقبال سعودی‌ها از گام‌های عادی‌سازی اعراب با صهیونیست‌ها است.
حمله انصارالله به تأسیسات نفتی و سکوت عربستان
انصـــارالله یمـــــن از هدف گیـــری دقیـــق موشـــکی در تأسیســات نفتــی آرامکــو در جــده عربستان خبر داد.  به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این حمله که بامداد دیروز و بنا به اعلام سخنگوی ارتش یمن وابسته به گروه انصارالله، با موشک بالدار قدس2 و با هدفگیری دقیق انجام شده است، سکوت عربستان را در پی داشت.
«یحیی سریع» با اعلام اینکه این حملات ادامه دار خواهد بود، به شرکت‌ها و سکنه خارجی برای دور شدن از نقاط مورد هدف هشدار داد. وی همچنین با ارسال عکسی ماهواره‌ای از محل اصابت موشک گفت: «هدف‌گیری بسیار دقیق بوده و بلافاصله آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. این عملیات منحصر به فرد در پاسخ به ادامه محاصره و تجاوز سعودی‌ها علیه یمن صورت گرفت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/4/561256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها