ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ورود 30هزار «روبات سرباز» به ارتش بریتانیا
میترا جلیلی
خبرنگار
ارتش بریتانیا در حال پیشبرد برنامههای توسعه و استقرار چند هزار روبات رزمی است که برخی از آنها ممکن است خودکار و مستقل باشند. در همین راستا «سرنیک کارتر»رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که احتمال دارد تا یک دهه آینده، حدود یک چهارم ارتش این کشور را روباتهای هوشمند مجهز به هوش مصنوعی تشکیل دهند تا به این ترتیب در صورت وقوع جنگ نظامی و لزوم حفاظت از مرزهای این کشور، سربازان کمتری در معرض خطر قرار بگیرند، درواقع وزارت دفاع بریتانیا معتقد است روزی فرا میرسد که در خط مقدم جبههها تنها سلاحهای روباتیک فعالیت میکنند و جان هیچ انسانی به خطر نمیافتد.
مشکلات یک طرح بزرگ
اما موضوع سربازان روباتیک بریتانیا چیست؟ در ماه مارس سال گذشته، وزارت دفاع انگلستان تصویب کرد تا 66 میلیون پوند از محل صندوق تحول 160 میلیون پوندی این کشور به توسعه روباتهای نظامی آینده تعلق بگیرد تا استفاده از آنها در جبهههای جنگ تسریع شود. این خبر در جریان کنفرانس «بهرهبرداری از جنگجویان خودکار» در لندن اعلام و قرار شد در این زمینه شرکتهای دفاعی بریتانیا برای تولید و آزمایش روباتهای نظامی مستقل و بدون سرنشین آینده، با مقامات نظامی همکاری کنند. این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت و شرکتهای دفاعی نمونههایی نیز در این بخش طراحی کردند اما حالا این پروژه با مشکلاتی مواجه شده و هرچند «سرنیک کارتر»رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا از حضور 25درصدی نیروهای روباتیک در 10سال آینده خبر میدهد اما این موضوع باعث نشد که از مشکلات موجود و دغدغههایش چیزی نگوید.
وی به گاردین گفت: یکی از موانع اصلی که ارتش در حال حاضر با آن روبهرو است میتوان به مشکل تأمین بودجه اشاره کرد چراکه تحقیقات در مورد تولید روباتهای رزمی در ماه اکتبر با به تعویق افتادن طرح هزینههای بین دولتی، متوقف شد. ژنرال کارتر افزود: واضح است که در این زمینه به سرمایهگذاری طولانی مدت نیاز داریم تا به ما فرصت اعتماد به مدرنسازی را بدهد اکنون گفتوگوها در مورد موضوع بودجه در حال انجام است و ساخت این روباتها به روشی بسیار سازنده ادامه دارد.
وی یادآور شد: به هرحال سرمایهگذاری در سلاحهای جنگی روباتیک در قلب برنامه 5ساله دفاعی بریتانیا جای گرفته است و ارتش بریتانیا در آیندهای نزدیک تعداد زیادی روبات را به کار خواهد گرفت تا در جنگهای احتمالی پیش رو دست برتر را داشته باشد و موفقتر عمل کند. وی ادامه داد: ما شاهد تعداد زیادی روبات مستقل تفنگ بهدست نخواهیم بود که براحتی شلیک میکنند و گاه نیز همچون فیلمهای علمی تخیلی از کنترل خارج و حادثه آفرین میشوند. طرفداران این طرح نظامی معتقدند که میتوان مجموعهای از روباتهای کوچک و بزرگ را در ارتش گنجاند تا در انجام عملیات مختلف در میادین جنگ به ارتش کمک کنند.
رئیس نیروهای مسلح انگلستان به گاردین گفت: ارتش طراحی شده برای دهه آینده، میتواند تعداد قابل توجهی از ماشینهای خودکار یا کنترل از راه دور را داشته باشد و من گمان میکنم که ما میتوانیم یک ارتش 120 هزار نفری داشته باشیم که 30 هزار نفر از آنها روبات باشند. 30 هزار روبات سرباز میتوانند بخشی جداییناپذیر از ارتش انگلیس در دهه آینده باشند و در کنار انسان در خط مقدم جبهه و... کار کنند.
وی مراقب بود یادآوری کند که رهبری ارتش هنوز هیچ هدف مشخصی در ذهن ندارد و این تخمینها فقط نظر اوست. در همین راستا در گفتوگو با گاردین ادامه داد: البته تحقق یک ارتش 30هزار نفره روباتیک کار آسانی نیست و شاید هم زمان بیشتری بخواهد چه کسی میداند؟شاید هم تعداد کمتری روبات وارد نیروی مسلح ما شود اما تعداد آن هرقدر که باشد، بیشک ارتش ما قدرتمندتر عمل خواهد کرد.
اما چرا بریتانیا تا این حد بر لزوم استفاده از سربازهای روباتیک تأکید دارد؟گفته میشود ارتش این کشور هم اکنون فقط ۷۳ هزار و ۸۷۰ سرباز آموزش دیده دارد، درحالی که پیشبینی میشد تعداد این سربازان ۸۲ هزار و ۵۰ نفر باشد. بنابراین روباتها میتوانند جای خالی نیروهای آموزش دیده را پر کنند یا علاوه بر کاهش اتکا به سربازان، ارتش را گسترش دهند.
سایه سنگین اخلاقیات بر روباتهای سرباز
همانند ایالات متحده، نیروهای مسلح در بریتانیا نیز در حال ساخت روباتهایی برای کمک به سربازان انسانی هستند که از آنها میتوان به هواپیماهای بدون سرنشین کوچک و سایر وسایل نقلیه کنترل از راه دور اشاره کرد که برای مأموریتهای شناسایی از آنها استفاده میشود. اما حضور سربازهای روباتیک و سایر سیستمهای خودمختار بحثهای زیادی نیز بهدنبال داشته و برخی از توسعه چنین روباتهایی بیمناک هستند. به هرحال استقرار روباتهای رزمی که برای تصمیمگیری در کسری از ثانیه و بهطور بالقوه، کشنده برنامهریزی شدهاند، برخی مشکلات اخلاقی را پررنگ کرده است اما رئیس نیروهای مسلح انگلستان اعتقاد دارد که استقرار و توسعه، دو چیز متفاوت است. ارتش بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای پیشرفته، سالهاست که در زمینه سلاحهای کوچک خودکار یا کنترل از راه دور کار میکنند ولی تاکنون نظامیان در سرتاسر جهان از استفاده از فناوریهای بدون سرنشین خودکار در شرایط جنگی پرهیز کردهاند. البته هواپیماهای بدون سرنشین نیمه مستقل در میادین جنگی وجود دارند که دارای یک اپراتورخلبان بوده و همیشه از راه دور درحال کنترل هستند بنابراین انسان تصمیمات نهایی حمله را میگیرد نه هوش مصنوعی؛ در حال حاضر، روباتهای کاملاً مستقل رزمی چیزی بیش از تصور نیستند. در حالی که نمونههای اولیه وجود دارد، اما هیچ برنامه فوری برای استقرار آنها وجود ندارد و درنهایت این رهبران جهان هستند که باید در مورد زمان و چگونگی استفاده نظامیان از این ماشینهای جنگی توافق کنند. آخرین چیزی که هر کس میخواهد این است که هوش مصنوعی اشتباه بزرگی در میادین جنگی نکند و تا زمان رسیدن به این مرحله از یادگیری سیستمهای روباتیک، شاید حتی بیش از 10 سال زمان نیاز باشد.
طرحهای روباتیک آزمایشی
اما در حال حاضر کدام سیستمهای روباتیک در ارتش بریتانیا بهصورت آزمایشی فعال هستند؟ از ماشینهای خودکار و مستقل یا روباتها و ماشینهایی که توسط انسان و از راه دور کنترل میشوند و اکنون در ارتش بریتانیا بهصورت آزمایشی در حال فعالیت هستند میتوان به سیستم روباتیک چند مأموریتی هریس T7 اشاره کرد که تیم جستوجوی مواد منفجره (EOD) در حین تمرین مأموریتهای خود از آن بهره میگیرند. با استفاده از این سیستم روباتیک و جستوجوی مواد منفجره، دیگر جان سربازان انسانی برای پیدا کردن بمب و... و خنثی کردن آن به خطر نمیافتد. البته این سیستم هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد اما به هرحال چشمانداز مثبتی برای استفاده از آن وجود دارد؛ از این سیستم حتی میتوان برای خنثی کردن بمبهای احتمالی در حوادث تروریستی درون شهری استفاده کرد تا با کمترین میزان تلفات، بهترین نتیجه را به دست آورد.یکی از توسعه دهندههای هواپیماهای بدون سرنشین انگلستان، Blue Bear نیز در مارس 2019 یک قرارداد 2.5 میلیون پوندی از وزارت دفاع برنده شد تا گروهی از هواپیماهای بدون سرنشین را برای ایجاد آگاهی بیشتر از موقعیتها و عملیات فریب دشمن و تروریستها تولید کند. این پهپادهای کوچک نسبت به پرواز با هلی کوپتر سرنشین دار، هزینه و خطر کمتری دارند و میتوانند بسرعت عملیات شناسایی هوایی را انجام دهند. این پهپادها حتی بر فراز جنگلهای انبوه نیز میتوانند براحتی مخفیگاه نیروهای دشمن را شناسایی و از آن تصویربرداری کرده و اطلاعات را به مرکز انتقال دهند. همچنین یکی دیگر از ویژگیهای این پهپادها توانمندی در گمراه کردن دشمن است.
وزارت دفاع انگلیس (MoD) نیز در حال کار روی یک هگزاکوپتر مجهز به دو اسلحه شکاری است؛ سلاح پرنده «i9» قادر به ردیابی اهداف با استفاده از دید ماشینی و پرواز در داخل ساختمان است و میتوان از آن در حمله به یک ساختمان در سناریوهای نبرد شهری استفاده کرد تا به تروریست یا دشمن فرصت شلیک گلوله را ندهد. حمل بار و ارسال آذوقه و کمکهای نظامی برای سربازان هم بهعنوان یکی دیگر از وظایف برخی دیگر از این سیستمهای روباتیک عنوان شده است. همچنین گفته میشود این سیستمهای روباتیک میتوانند در شرایط اضطراری همچون سیل، زلزله و... نیز به امدادرسانیهای گسترده و هدفمند بپردازند.
هوش مصنوعی به کمک اداره پست استرالیا آمد
علیرضا احمدی- همزمان با شیوع کرونا ادارههای پست در بیشتر نقاط دنیا پرکارتر از گذشته شدهاند و هر روز تعداد زیادی مرسولات پستی را باید به دست مردم برسانند. یکی از دلایل این موضوع افزایش استقبال مردم از خریدهای آنلاین است تا میزان ابتلا به بیماری تا حد امکان کاهش یابد و بتوان ویروس کرونا را سریعتر مهار کرد. استرالیا در این زمینه یکی از موفقترین ادارههای پست جهان را داراست، چراکه تصمیم گرفته برای کم کردن فشار کاری بر کارمندان خود و ممانعت از تردد بیمورد شهروندان در دوران کرونا، از تکنولوژیهای نوین ازجمله هوش مصنوعی و ماشینهای یادگیری کمک بگیرد. به این ترتیب زمان دقیق ارسال بستهها به مکانهای مختلف کاملاً مشخص است و بیشترین حد خطا در تخمین زمان رسیدن مرسوله به دست مصرف کننده به 15 دقیقه رسیده است که این موفقیت بسیار قابل تأمل است.
در 6ماه گذشته اداره پست استرالیا با کاهش 20درصدی تعداد نامهها مواجه شده اما ازسوی دیگر خرید آنلاین لوازم خانگی در این کشور بسیار رونق گرفته است. در این مدت سرویسهای پستی 8.1میلیون دستگاه لوازم خانگی که ازطریق آنلاین خریداری شده را به دست خریداران رساندهاند. بیشتر این لوازم از نظر حجم و وزن نیز بسیار بزرگتر از گذشته شدهاند، چراکه با ادامه دار شدن قرنطینه، بسیاری از افراد تصمیم گرفتند خانه خود را با خرید لوازم ورزشی به یک باشگاه تبدیل کنند یا برخی نیز برای تغییر دکوراسیون دفاتر کار خود کالاها و لوازم بزرگی خریداری کرده و تصمیم گرفتهاند تا پست استرالیا آن را به دستشان برساند. همه این موارد سبب شد تا پست استرالیا مدل ارسال بستهها را تغییر بدهد.«جان کوکس» از مدیران ارشد پست استرالیا گفت: تعداد زیادی از نامه رسانها و پستچیها که با دوچرخه کار میکردند حالا دیگر از ون استفاده میکنند. این پستچیها مسیرها را بهخوبی بلد هستند و در ترافیک هم میتوانند از راههای میانبر به مقصد برسند اما فناوری هم بسیار به آنها کمک کرده است. درست از زمانی که هنگام صبح پستچی بسته را در ون خود قرار میدهد میتواند شماره موجود روی بسته پستی را اسکن کند و پس از آن مشتری میتواند با استفاده از این بارکد، حتی موقعیت محل مرسوله خود را نیز ببیند و با استفاده از این اطلاعات، زمان رسیدن بسته پستی را تخمین بزند، چراکه ما از مدلهای ماشینهای یادگیری بهره گرفتهایم و پلتفرم اسکن ما نیز بسیار موفق عمل کرده است. درواقع هوش مصنوعی به کمک ماشین یادگیری آمده و میزان خطا را به حداقل رسانده است.
اداره پست امریکا تاکنون در زمینه تکنولوژیهای نوین سرمایهگذاری مناسبی انجام داده و تعداد دفاتر پستی را نیز افزایش داده و با کمک پلتفرم اسکن ویژه خود بستهها را بموقع به دست مصرف کننده رسانده که رضایت بسیاری از این وضعیت وجود دارد. این پلتفرم درواقع یک تکنولوژی مبتنی براندروید است و اپلیکیشن همراه با آن، کار را بسیار راحت میکند. پست استرالیا همچنین تلاش بسیاری دارد تا دیتا و اطلاعات را به سیستمهای ابری گوگل منتقل کند. سیستم یادگیری گوگل هم از دیگر تکنولوژیهای مورد استفاده پست استرالیاست. این سیستم مجهز به دوربینهای 360درجه است که قابلیت ثبت سرعت را دارا هستند. این سیستم همچنین مجهز به جی پی اس است و میتواند در هر لحظه به کاربر نشان دهد که بسته پستی اش درحال عبور از کدام خیابان یا میدان است و به این ترتیب با کمترین میزان تأخیر، بسته را بهدست مشتری میرساند.
آیا یارانه برای استارتاپ ها مفید است
محمدرضا قدوسی
مشاور کسب و کارهای مجازی
ستاد اقتصاد دیجیتال که یکی از زیرمجموعههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است اخیراً اقدام به ایجاد سامانه «راه نوآوری» (سایت اینووی) به نشانی innoway.ir کرده است و یکی از علل راهاندازی این سایت را حمایت از استارتاپهای نیازمند خدمات معرفی و اعلام کرده که «بر اساس مرحله رشد، خدماتی متناسب با آن مرحله به خدمت گیرنده اختصاص داده میشود. در صورتی که خدمت گیرندهای مشمول رایانه نشود، میتواند با تخفیفی که خدمت دهنده لحاظ کرده، بدون دریافت یارانه، خدمت خود را دریافت کند.» این سامانه در حال حاضر خدماتی نظیر سرور، طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال، مشاوره و... را پیشنهاد میدهد.
گرچه که ایجاد ارتباط بین بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری، هدف اصلی از طراحی چنین سامانهای بوده و نیت خیرانه در این سیستم، نیازمند تشویق است اما رویکردی که برای چنین مقصود والایی مدنظر قرار گرفته، نمیتواند راهگشا باشد. برای اینکه بهصورت دقیق ماهیت را مورد سؤال قرار دهیم باید به دو سؤال زیر پاسخ دهیم:
(1) آیا ایجاد نظام کوپنی (یارانه ای) برای استارتاپها میتواند مفید باشد؟
(2)رویکرد صحیح نهادهای متولی حکمرانی نوآوری باید بهچه سمت و سویی باشد؟
در پاسخ به سؤال اول باید گفت که این امر صحیح نیست. متأسفانه نگاه نادرست به موضوع میتواند چنین رویکردی را به بار آورد. اگر استارتاپ را به جای مجموعهای انسانی همانند یک ماشین ببینیم، به این امر فکر میکنیم که یک ماشین، تعدادی ورودی را گرفته، بعد از اجرای فرآیندهایی که برای آن ساخته شده است، آن را به خروجیهایی تبدیل میسازد؛ پس برای بهسازی این معادله، لازم است که ورودیهای خوب و در عین حال ارزان واردفرآیندهای بسیار کارا شده و در نهایت خروجی به بیرون عرضه شود. پس متولی امر یعنی حاکم نوآوری، رأساً اقدام به تزریق نگاه یارانهای (کوپنی) و برای حداکثرسازی کارایی اقدام به کاهش هزینه تمام شده منابع (ورودی ها) کرده و از سوی دیگر هم سعی میکند تا خروجیها را بشدت ارزان به دست مشتری برساند. به نمونههایی از این دست اقدامها میتوان اشاره کرد که سالهای زیادی است که نمایشگاههای تجاریسازی برگزار میشود و یارانههای زیادی نیز به تیمهای استارتاپی تعلق میگیرد یا یارانههایی در چنین سیستمهایی ارائه میشوند. همانطور که عنوان شد این یک نگاه ماشینی به پدیدهای انسانی است، نگاهی که ساده انگارانه فرض میکند که با تنظیم پیچ و مهرههای استارتاپ از بیرون میتوان آن را موفقتر کرد. چون چنین نگاهی نمیتواند منجر به توفیقات زیادی شود پس اغلب کشورهای دارای اکوسیستمهای نوآوری نگاه دیگری را جست وجو کردهاند.
در پاسخ به سؤال دوم باید گفت که متأسفانه راه سخت تری برای ایجاد یک اکوسیستم نوآوری وجود دارد و کشورهایی که هزینه طی کردن این مسیر سخت را دادهاند، به جایگاه موعود نیز دست یافتهاند. بر اساس تعاریف متعددی که از حکمرانی وجود دارد و حکمرانی نوآوری نیز در ذیل این تعریف قرار میگیرد.
حکمران وظیفهای جز فراهم ساختن زمین بازی شفاف ندارد. اینکه هریک از بازیگران چگونه بازی کنند، با یکدیگر هم تیمی شوند و جامها را فتح کنند، نیاز به تعیین از سوی فیفا و حتی فدراسیونها ندارد. آنچه بهصورت اساسی رخ میدهد، ایجاد یک اجتماع کارآفرینانه است که خودجوش شکل گرفته و یارانه پذیر نیست.
حکمران در حوزه نوآوری چهار وظیفه کلی را بیشتر بر عهده ندارد که اصلیترین وظیفه وی بخصوص در اقتصادهای در حال توسعه، ایجاد و ترغیب به ایجاد نهادهای مناسب است که در چندسال اخیر و به کمک نگاه روشن معاونت علمی، تسریع و تسهیل در ایجاد نهادهای شتابدهنده، صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه و اخیراً سرمایه گذاریهای خصوصی، سرعت گرفته است. اما این پایان کار نیست، چرا که هنوز هم اگر معاونت علمی و ستاد اقتصاد دیجیتال قصد ایجاد یک زمین بازی عادلانه را دارد، باید به سه مقوله دیگر اهتمام ورزد:
- اول قانون: هنوز هم در مباحث مختلف، یک استارتاپ در هر گامی که برمی دارد باید نگران تعدی از قانون باشد و هنوز بسیاری از چالشها در این حوزهها وجود دارد و مسیر همواری برای امور حقوقی و قانونی شکل نگرفته است.
- دوم داده: مشکل بسیاری از کسب وکارهای دانش بنیان، نبود اطلاعات شفاف در زمینههای متعدد اقتصادی است و هنگامی که شفافیت در داده از بین برود، نه تنها بهدست آوردن دادهها بسیار گران تمام میشود، بلکه منجر به تصمیمات نابخردانه خواهد شد. نظام شفاف اطلاعات کسب و کاری و فعالان اقتصادی، گام مؤثری است که نه فقط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بلکه سایر نهادهای متولی را نیز به میدان میطلبد.
- سوم اجتماع سازی: همانطور که مشخص است اجتماعسازی از طریق ساخت زیرساخت فیزیکی و بهصورت دستوری حاصل نمیشود، بلکه با ایجاد محل بحث بهوجود میآید. بهعنوان مثال بهتازگی انجمن صنفی سرمایهگذاران خطرپذیر و نیز رویداد دوشنبههای استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه ساز بحث و تبادل نظر صاحبان نوآوری در کشور شده و بسیاری از چنین انجمنها و اجتماعاتی لازم است تا نه فقط با هدف کارایی، بلکه با هدف جریانسازی بین افراد شکل گیرد.
خلاصه آنکه ضمن تقدیر از تلاشهای تحسین برانگیز معاونت علمی و فناوری و ستاد اقتصاد دیجیتال و دیگر خدمتگذاران اقتصاد نوآوری لازم است تا به جای نگاه ماشینی به استارتاپ، رویکردی ارگانیزمی (موجود زنده) به استارتاپ داشته باشیم و به جای ارائه کوپن جهت افزایش بهرهوری، محیط بهتری (از طریق قانونگذاری بهتر، ایجاد شفافیت و اجتماع سازی) را ایجاد و آنها را به تمرین در این محیط، عادت دهیم.
اخبــــار
رونق گردشگری و بومگردی با توسعه ارتباطات روستایی
اتصال اکثر روستاهای کشور به شبکه ارتباطی امکان ارتباط گردشگران با اقامتگاههای بومگردی در اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است که همین امرموجب رونق گردشگری بویژه گردشگری روستایی شده است. بهگزارش ایسنا، از زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از مهمترین صنایعی که تحت تأثیر قرار گرفت، گردشگری بود و با توجه به کاهش جدی مسافرتها در ماههای گذشته، از حملونقل تا خدمات هتلداری در جهان، بیشترین آسیب را از این موضوع دیدهاند. بیماری همهگیر کرونا برای صنعت گردشگری ویرانگر بوده است و به نظر نمیرسد به این زودی، سفرها دوباره از سر گرفته شوند و به میزان قبل از همهگیری بازگردد. حتی با بهبود این بخش، اعضای صنعت در جذب مشتری با رقابت سختی روبهرو خواهند شد.
باوجود این بهنظر میرسد فناوری اطلاعات میتواند در این زمینه مؤثر باشد. برای مثال بهدلیل دسترسی راحت به برخی فناوریها، شرکتهای هواپیمایی، آژانسهای مسافرتی و گروههای گردشگری علاقه فزایندهای به استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) برای جذب مشتریان احتمالی نشان دادهاند. این فناوری میتواند از طریق عکاسی ۳۶۰ درجه واقعیتی ساخته و طعم گردشگری مجازی را ارائه دهد و افراد را به این واقعیت مجازی وارد کند.
در این راستا همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار ویدیویی از «ایران هوشمند»، رونق گردشگری و گسترش بومگردیها در روستاها بهواسطه توسعه ارتباطات روستایی را مورد بررسی قرار داده است. تحقق وعده «عدالت ارتباطی» با توسعه ارتباطات روستایی، علاوه بر اینکه کسبوکار بسیاری از روستاییان کشور را رونق بخشیده است منجر به رونق صنعت گردشگری بویژه گردشگری روستایی با گسترش بومگردیها شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق «عدالت ارتباطی» که از مصادیق «عدالت اجتماعی» است، تاکنون توانسته است نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را به شبکه ارتباطی متصل کند که این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ درصد میرسد.
12و13 آذر به صورت مجازی
کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری برگزار میشود
چهاردهمین کنفرانس ملی و دهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری و نوآوری با محوریت نوآوری در تلاطمهای محیطی، ۱۲ و ۱۳ آذرماه جاری به صورت آنلاین برگزار میشود. بهگزارش «ایران»، این کنفرانس که توسط انجمن مدیریت فناوری و نوآوری و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار میشود با سخنرانی استادان بینالمللی حوزه مدیریت فناوری و نوآوری همراه خواهد بود. این رویداد شاهد حضور مدیران پیشرو صنایع داخلی بههمراه نشستهای تخصصی در بخشهای مختلف صنعت با حضور صاحبنظرانی با دیدگاههای متنوع خواهد بود. بخش ویژه کنفرانس به ارائه تجربیات مدیریت نوآوری در شرایط بحران توسط شرکتها و سازمانهای نوآور ایرانی اختصاص دارد.
برنامههای آموزشی این کنفرانس نیز از ۸ تا ۱۱ آذرماه با حضور مدرسین ایرانی داخل و خارج کشورشامل سرفصلهای کاربردی به صورت مجازی برگزار خواهد شد. حضور شرکتهای دانشبنیان در کارگاهها با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی با ۷۰ درصد تخفیف صورت میگیرد و حضور این شرکتها در کنفرانس رایگان است. اطلاع از سرفصلهای این رویداد و نحوه ثبت نام در سایت انجمن مدیریت فناوری و نوآوری در دسترس است.
آغاز جنگی دوباره میان اپل و فیس بوک
اپل نامهای را به گروههای دیدهبان حقوق بشر ارسال کرده است که در آن اطمینان میدهد iOS ۱۴ جدید دارای محدودیتهای در زمینه حریم خصوصی است. این شرکت همچنین در بخشی از نامه خود نوشت: «فیسبوک با نادیده گرفتن حریم خصوصی کاربران، دادههای آنان را جمعآوری میکند.»
به گزارش انتخاب، این نخستین بار نیست که مدیران اپل و فیسبوک علیه یکدیگر اظهار نظر میکنند، این بار نیز تقریباً بلافاصله پاسخی از طرف مقامات فیس بوک داده شد. فیسبوک در این پاسخ مدعی شد که اپل در حال پرتاب بمب دود است و سعی دارد حواس را از سایر موضوعات پرت کند. این شبکه اجتماعی ادعا کرد که اپل از موقعیت مسلط خود در بازار استفاده میکند تا مجموعه دادههای خود را ارجح قرار دهد در حالی که استفاده از دادههای مشابه برای رقبا تقریباً غیرممکن است. پساز شکایت توسعه دهندگان و مشاغل، اپل انتشار محدودیتهای حریم خصوصی در سیستم عامل خود را تا سال ۲۰۲۱ به تأخیر انداخت. فیسبوک گفته است که نگرانی اپل برای حفظ حریم خصوصی یک حواس پرتی عمدی است و بهجای «محصولات سخت افزاری ابتکاری»، اپل اکنون روی «نرم افزارها و رسانههای داده محور» تمرکز کرده است.در حالی که این دو شرکت در حال حمله علیه یکدیگرند، تنظیم کنندههای قوانین ضد انحصاری ایالات متحده در حال بررسی دقیق شیوههای تجاری هستند که برخلاف میل و رفاه کاربران نیست. با این حال، در این نبرد فیسبوک و اپل درآمد خود را از دست میدهند چرا که هر دو شرکت با تبلیغات میانه خوبی دارند.
گوگل به دنبال شفاف سازی جمع آوری اطلاعات کاربران
قانون جدید گوگل توسعه دهندگان افزونههای کروم را مجبور میکند موارد استفاده از اطلاعات کاربران را اعلام کنند.
به گزارش مهر، طبق قانونی جدید از ژانویه ۲۰۲۱ میلادی توسعه دهندگان افزونههایی که در فروشگاه کروم عرضه میشوند باید موارد استفاده خود از اطلاعات کاربران را اعلام کنند. قانون جدید گوگل آنها را ملزم میکند نوع اطلاعات جمعآوری شده (مانند اطلاعات استفاده از سرویس یا شناسههای شخصی) را توضیح دهند. علاوه بر آن توسعه دهندگان افزونهها باید نسبت به رعایت سیاست جدید نیز تعهد دهند که فروش اطلاعات به شرکتهای طرف سوم، اجازه استفاده از اطلاعات برای مقاصد غیرمرتبط و اتکا به اطلاعات برای کنترل اعتبار فرد و پولشویی را منع میکند. توسعه دهندگان افزونهها میتوانند از هم اکنون بیانیه شفافسازی شده خود را اعلام کنند. البته تا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی این بیانیهها در فروشگاه کروم نمایش داده نمیشوند. در صورت ارائه نشدن بیانیه، گوگل برای توسعه دهندگان پیام هشدار ارسال میکند. البته چنین قانونی لزوماً بازدارنده نیست و افزونههای مخرب میتوانند به راحتی اطلاعات جمعآوری شده را گزارش نکنند. اما توسعه دهندگان خاطی به محض شناسایی از فروشگاه کروم اخراج میشوند.
بانک هند محبوبترین بانک مرکزی جهان در توئیتر
بانک مرکزی هند تنها بانک مرکزی بزرگ جهان است که در توئیتر به رقم یک میلیون هوادار دست پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، شاکتیکانتا داس، رئیس بانک مرکزی هند در توئیتی اعلام کرد حساب توئیتری RBI@ در ماه جاری مرز یک میلیون هوادار رسید که بالاتر از حدود ۸۹۲ هزار هوادار در ژوئن (اوایل تابستان امسال) است؛ در مقابل بانک مرکزی امریکا حدود ۶۷۸ هزار هوادار، بانک مرکزی اروپا ۵۹۱ هزار هوادار و بانک مرکزی انگلیس بالای ۳۱۷ هزار هوادار در توئیتر دارند. داس از زمان شیوع ویروس کرونا، کنفرانسهای مطبوعاتی را به صورت مجازی از طریق کانال یوتیوب بانک مرکزی هند و حساب رسمی در توئیتر برگزار کرده و این کانال ارتباطی را در میان سرمایهگذاران و عموم مردم متداول کرده است.
بانک مرکزی هند اخیراً حساب توئیتری دوم RBIsays@ و یک صفحه فیس بوک با همین نام را راهاندازی کرده تا به انتشار گسترده پیامهای آگاهی رسان برای عموم مردم و ترویج پرداختهای دیجیتالی کمک کند. همچنین از آمیتا باچان، هنرپیشه معروف بالیوودی برای کمک به گسترش سواد مالی در میان مردم کمک گرفته است. بر اساس گزارش بلومبرگ، گزارش گلوبال فیندکس ریپورت نشان میدهد حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان هندی در حال حاضر حساب بانکی دارند که این رقم در مقایسه با حدود ۵۳ درصد در سال ۲۰۱۴ رشد داشته است، اگرچه از زمان شیوع همهگیری ویروس کرونا، مبادلات دیجیتالی افزایش پیدا کرده است اما همچنان آگاهی عمومی و سواد دیجیتالی در هند ضعیف مانده و به موارد رو به رشد کلاهبرداری منجر شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ورود 30هزار «روبات سرباز» به ارتش بریتانیا
-
هوش مصنوعی به کمک اداره پست استرالیا آمد
-
آیا یارانه برای استارتاپ ها مفید است
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین