خطر کارخانه بازیافت زباله شرق گلستان برای سلامت ساکنان آزادشهر



گنبدکاووس - کارخانه بازیافت زباله آزادشهر اگرچه برای دفن بهداشتی و بازیافت طلای کثیف هفت شهر شرق استان گلستان مورد نیاز است اما کم توجهی به مشکلاتی مانند انتشار بوی بد و نفوذ شیرابه‌ زباله به سفره آب زیرزمینی، سلامت مجاوران این سایت بازیافت را با خطر مواجه خواهد کرد.
هدف از راه‌اندازی سایت بازیافت شرق گلستان، جمع‌آوری و بازیافت زباله آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه واقع در زمین هشت هکتاری دفن زباله آزادشهر بود اما با گذشت ۱۵ سال از راه‌اندازی این سایت، مردم ساکن پیرامون این مرکز به‌دلیل برخی مشکلات مانند استمرار پخش بوی بد زباله از فعالیت آن ناراضی هستند.
بوی تعفن ناشی از دپوی روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله که از شهرها و روستاهای شرق گلستان به سایت بازیافت زباله آزادشهر منتقل می‌شود، علاوه بر مردم این شهر ۵۰ هزار نفری، اهالی روستاهای همجوار و نیز شهروندان نگین شهر را نیز آزار می‌دهد. خطر نفوذ شیرابه‌ زباله‌ها به منابع آب زیرزمینی و اراضی زراعی اطراف، از دیگر نگرانی‌ مردم و مسئولان آزادشهر است. به گزارش ایرنا، جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله آزادشهر سبب شد ۲۳ اردیبهشت امسال دادستان عمومی و انقلاب این شهر دستور پلمب ۱۰ روزه این سایت را به‌دلیل انتشار مستمر بوی ناشی از دفن غیربهداشتی زباله و احتمال ایجاد خطر و تهدید سلامتی شهروندان صادر کند. این مقام قضایی گفته بود که مراجعه مکرر شهروندان برای تعیین تکلیف این مشکل و خلف وعده مدیران شهری برای از بین بردن یا کاهش بوی نامطبوع، دلیل اتخاذ این تصمیم بود. هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان همان زمان در جلسه رسیدگی به مشکل بوی نامطبوع سایت دفن زباله آزادشهر به استانداری یک ماه مهلت داد این مشکل را برطرف کند. در همین جلسه، معاون عمرانی استاندار گلستان از اختصاص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکلات سایت زباله آزادشهر خبر داده و گفته بود که تا پایان خرداد بخشی از سایت که احتمال داده می‌شود منشأ بوی نامطبوع باشد با بستری از خاک پوشانده و درختکاری می‌شود. میرمحمد غراوی افزوده بود که همزمان با رفع مشکلات گودال دفع سایت زباله، ساخت بخش جدید دفن استاندارد زباله و جمع‌آوری شیرابه‌ در سایت زباله آزادشهر آغاز خواهد شد. چند هفته بعد‌از این جلسه در خرداد ۹۹ عملیات بهینه‌سازی سایت پسماند زباله آزادشهر با ساخت لندفیل (چاله خاک) جدید برای حل مشکل دفع شیرابه زباله‌ها و رفع بوی نامطبوع با اعتبار۲۰ میلیارد ریال آغاز و مقرر شد در ۶ ماه به بهره‌برداری برسد. با وجود اقدامات انجام شده به‌نظر می‌رسد، مشکل بوی نامطبوع سایت بازیافت زباله آزادشهر و خطر شیرابه زباله‌های آن همچنان مردم منطقه را آزار می‌دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7499/11/561186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها