مرگ رهبر «القاعده»



گروه جهان/ منابع امنیتی در پاکستان و افغانستان از مرگ جانشین «اسامه بن لادن» رهبر القاعده خبر دادند.
به‌گزارش «دیلی میل»، براساس آخرین اطلاعات، «ایمن الظواهری» که مدت‌ها به‌دلیل مشکلات جسمانی و بیماری آسم در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد، با مرگ طبیعی از دنیا رفته است. «الظواهری» 69 ساله مصری آخرین بار در پیامی ویدئویی به مناسبت سالگرد حمله 11 سپتامبر سخنرانی کرد و پس از آن چندین بار خبر مرگ او منتشر شد که القاعده همه را بی‌اساس خواند.
اما این بار علاوه بر گزارش منابع امنیتی به روزنامه «عرب نیوز»، رسانه‌های پاکستان نیز به طور رسمی بر شایعات مرگ او صحه گذاشتند این در حالی است که هنوز گروه القاعده هیچ واکنشی در تأیید یا رد این اظهارات نداشته است.
یکی از مترجمان طالبان که همچنان ارتباط نزدیکی با القاعده دارد، اعلام کرد: «الظواهری» که پس از جانشینی «بن لادن» در سال 2011 در افغانستان مستقر بود، به‌دلیل وخامت بیماری و امتناع از انجام درمان اصولی تسلیم مرگ شده است. در همین حال یکی از مأموران امنیتی پاکستان گرچه مرگ «الظواهری» را تأیید کرده اما زمان این اتفاق را یک ماه گذشته خواند و از برگزاری مراسم تدفین او نیز خبر داد. «ریتا کاتز»، رئیس دیده بان تروریسم گفت: «این پنهان کاری از سوی القاعده محتمل است. چراکه هنوز وضعیت جانشینی او مشخص نیست و دو گزینه محتمل گروه برای این سمت نیز بتازگی کشته شده‌اند.» «باراک مندلسون»، استاد دانشگاه هاورفورد که چندین کتاب درباره القاعده و تروریسم نوشته است، نیز گفت: «وقتی منابع امنیتی از وخامت حال او خبر می‌دهند دیر یا زود خبر مرگ او نیز افشا خواهد شد.» «ایمن الظواهری» در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب امریکا قرار داشت و دولت این کشور با تعیین اتهام قتل امریکایی‌های خارج از مرزها برای ارائه اطلاعاتی که آنها را به مخفیگاه «الظواهری» برساند، جایزه 25 میلیون دلاری تعیین کرده بود.
جانشینان احتمالی
گرچه هنوز خبر مرگ «الظواهری» از سوی القاعده تأیید نشده اما گمانه زنی‌ها درباره جانشینی او مطرح است. چراکه «الظواهری» تنها رهبر این گروه تروریستی پس از «بن لادن» بوده و با مرگ «حمزه بن لادن» در عملیات سال گذشته ضدتروریستی به ادعای امریکا، ترور اخیر «عبدالله احمد عبدالله» و «ابومحمد المصری» بحرانی برای جانشینی الظواهری پیش آمده است. با این حال به باور بسیاری از کارشناسان تنها گزینه محتمل در این شرایط «سیف العدل»، کلنل سابق ارتش مصر است که در دهه 1980 به جنبش‌های تکفیری کشورش و سپس به القاعده پیوسته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/4/560990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها