ایران در ایران




چابهار دوباره از تحریم‌های امریکا مستثنی شد

گروه ایران زمین - دولت امریکا پیش از سفر اخیر وزرای خارجه و دفاع این کشور به هند، به دهلی نو اعلام کرده است که برنامه هند برای توسعه بندر چابهار در ایران تحت تأثیر تحریم‌های امریکا علیه ۱۸ بانک ایرانی قرار نخواهد گرفت.
به‌گزارش ایرنا، نشریه هندی «آناندا بازار» اعلام کرد که واشنگتن به دهلی نو پیام داده است فعالیت‌های مالی ۱۸ بانک ایرانی که در لیست سیاه تحریمی امریکا قرار دارند، صرفاً به‌دلیل اهمیت ویژه پروژه چابهار ایران برای هند از ملاحظات تحریمی مستثنی می‌شوند.
براساس این گزارش، دولت امریکا پیش از نشست «۲ + ۲» هند و امریکا که با حضور مایک پمپئو و مارک اسپر وزیران خارجه و دفاع امریکا با همتایان هندی‌شان برگزار شده بود، چنین پیامی را به دولت هند داد.

خروج کالاهای اساسی از مرز مهران ممنوع است

ایلام - مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: صادرات کالاهای اساسی و اقلام ضروری که به طور مستقیم با سفره مردم ارتباط دارد، از مرز بین‌المللی مهران ممنوع است.
به گزارش ایرنا، روح‌الله غلامی اظهار داشت: این ممنوعیت شامل کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت، مرغ، قند و شکر و دیگر کالاهای ضروری است که ارتباط مستقیم با سفره و معیشت مردم دارد.
وی افزود: روزانه به طور متوسط ۳۰۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی و بازرگانی از مرز بین‌المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می‌شود که تمامی این کامیون‌ها قبل از خروج از مرز بازرسی شده و در صورت برخورد با موارد مشکوک این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت. مدیرکل گمرک استان ایلام با اشاره به میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرز مهران یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۴۸ هزار و ۱۶۹ تن انواع محصولات کشاورزی(صیفی جات) به ارزش بیش از ۲۴ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار از مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است. به گفته غلامی صادرات این میزان محصولات کشاورزی پس از حدود سه ماه و نیم تعطیلی مرز مهران انجام شده است. مدیرکل کل گمرک استان ایلام ادامه داد: اقلام خوراکی، مصنوعات پلاستیکی، شیشه جات، قطعات و محصولات خودرویی، فولاد، سرامیک، کاشی و مصالح ساختمانی از جمله موارد صادراتی تجار ایرانی از گمرک مهران به آن سوی مرز است.

بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در جاسک احداث می‌شود

بندرعباس - استاندار هرمزگان گفت: در جلسه شورای توسعه سواحل مکران، طرح اولیه احداث بزرگ‌ترین بندر تجاری جدید کشور در جاسک مطرح و مقرر شد سریعاً با هماهنگی وزارت راه، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان برنامه وبودجه اقدامات اولیه در این راستا انجام شود.  جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان و وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان توسعه تجارت و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد. فریدون همتی، استاندار هرمزگان در خصوص این جلسه، عنوان کرد: در این نشست گزارشی از روند برنامه‌های در دست اقدام توسعه سواحل مکران در قالب پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و توسعه‌ای، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و توسعه علم و فناوری ارائه و بر تسریع در فرآیند این کارها تأکید شد. وی ادامه داد: همچنین طرح اولیه احداث بزرگ‌ترین بندر تجاری جدید کشور در جاسک مطرح و مقرر شد سریعاً با هماهنگی وزارت راه، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان برنامه وبودجه مدیریت و برنامه‌ریزی اقدامات اولیه در این راستا انجام شود.

شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران دستگاه اجرایی برتر در پدافند غیرعامل استان
   
ساری - احمد حسین زادگان، استاندار مازندران با اهدای لوح تقدیری به مهندس کیوان فرح زاد، مدیرعامل «شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران» از این شرکت به‌عنوان دستگاه برتر استان در پدافند غیرعامل قدردانی کرد. مهندس کیوان فرح زاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران در این باره گفت: آنچه مردم و مشترکان از صنعت برق انتظار دارند عملگرایی است و تلاش همکاران ما بر این بوده در بحث پدافند غیرعامل باید فعالیت‌های عملیاتی و گسترده‌ای انجام شود. وی افزود: اجرای مانورهای جهادی و عملیاتی به‌صورت مستمر نتایج ارزنده‌ای در مدیریت بحران دارد که این مهم به‌صورت مستمر و دقیق انجام شده و خواهد شد.

نبض تند صادرات در پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

 زاهدان - مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان از صادرات 705 هزار و 483 تن کالا توسط 29 هزار و 865 دستگاه کامیون در پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه در هفت ماه نخست سال‌جاری با وجود شیوع ویروس کرونا خبر داد.
 ایوب کرد اظهارداشت: مجاورت این استان با منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی، همسایگی با کشورهای پاکستان و افغانستان، همجواری با حوزه شبه قاره هند و همچنین امکانات بالقوه اقتصادی و ترانزیتی از جمله پایانه‌های مرزی موجب ایجاد موقعیت تجارت فرامرزی ممتاز برای استان شده است به طوری که با وجود شیوع ویروس کرونا شاهد رونق مرزها هستیم.  وی ادامه داد: 427 هزار و 782 تن از مجموع کالاهای صادراتی سیستان و بلوچستان در هفت ماه سال‌جاری سهم پایانه مرزی میلک و 277 هزار و 701 تن نیز سهم پایانه مرزی میرجاوه است.  مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان افزود: مواد غذایی، سیمان، مواد سوختی، گازمایع، قیر و حلال شیمیایی عمده کالاهای صادر شده از طریق پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه در این مدت را تشکیل می‌دهند. کرد اظهار داشت: همچنین 125 هزار و 804 نفر مسافر نیز در هفت ماه سال‌جاری از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه تردد کردند.  وی مجموع ترانزیت و واردات از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه در این مدت را به ترتیب327 هزار 608 تن و 39 هزار و 831 تن کالا عنوان کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7478/11/558650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها