سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با رسانه‌ها مطرح کرد؛

3:30 دقیقه بامداد یکشنبه، پایان تحریم تسلیحاتی ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در موعد مقرر خود و پنج سال بعد از دستیابی به برجام خبر داد. سعید خطیب زاده در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در زمینه لغو این محدودیت‌ها گفت: «۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه/ یکشنبه) ساعت ۳:۳۰ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود. به علت اینکه براساس برجام و ضمیمه دو قطعنامه ۲۲۳۱ پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد و آن زمان پنجمین سالگرد تصویب برجام است.»
به گزارش «ایران»، خطیب‌زاده اضافه کرد: «در آن ساعت دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدأ و به مقصد ایران ملغی می‌شود. دوم اینکه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ هم خاتمه می‌یابد. ولی مهم‌ترین بعد این تاریخ، باور شکست مجدد تاریخی امریکاست که به رغم تمامی گردنکشی‌ها، حیله‌گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خودش را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد امریکا اینقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.» وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر همزمان با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، امریکا اقدامی را صورت دهد، واکنش ایران چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: «اگر منافع ایران مورد تهدید قرار بگیرد پاسخ ایران قطعی، بدون مکث و جامع خواهد بود. گفته شده و منتقل شده است. درباره تمامیت ارضی و اقتدار خود با کسی شوخی نداریم.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم‌های غذایی و دارویی هم گفت: «تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی واشنگتن جدا از آن چیزی است که در برجام است. امریکا در شهریورماه تمام تلاش خود را کرد که جلوی برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه را بگیرد و نتوانست. نه دارو، نه غذا و نه مراودات هیچ کدام تحریم نیستند، اینجا دولت ترامپ است که می‌خواهد قاضی، پلیس و دادستان و مجری تمامی احکام باشد. البته وقت این گردنکشی‌ها خیلی وقت است، گذشته است.»
خطیب‌زاده درباره تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی توسط دولت امریکا نیز بیان کرد:‌ «اینها واقعاً یک نمایش است. نمی‌گوییم تأثیر ندارد، اینها خسارت‌های بسیار جدی برای سیستم‌های مالی و پولی ما داشته است. اعلام این تحریم‌ها و نه فقط این بانک‌ها، خسارت‌ها احصا شده و در لایحه ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری هم آمده است. دولت امریکا قطعاً مسئول جدی جبران این خسارت‌هاست و این هم به لیست خسارت‌های دیگری که امریکا باید بپردازد، اضافه شده است.»
طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ از گزارش‌های نقض آتش‌بس از سوی دو طرف ابراز تأسف کرد و ضمن محکوم کردن بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را در درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان،  درباره طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ خاطرنشان کرد: در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شده و ‌به محض اینکه طرف‌ها آمادگی پذیرش را داشته باشند، اعلام خواهیم کرد.
وی همچنین در مورد حکم یک دادگاه امریکایی مبنی بر پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار از سوی ایران به خانواده رابرت لوینسون (شهروند امریکایی) که خانواده او مدعی هستند که او در ایران ناپدید شده است، گفت: در مورد پرونده مورد اشاره ما بارها اعلام کرده‌ایم که هر نوع اطلاعاتی که لازم بوده است را در مورد این فرد ارائه کرده‌ایم. چنانکه وزیر خارجه وقت امریکا نیز در یک موضع‌گیری به صراحت گفت که لوینسون از ایران خارج شده و در جای دیگری نگهداری می‌شود.ما متوجه وضعیت خانواده او هستیم. آنها به‌دنبال پایان یافتن پرونده هستند ولی آنها پایان این پرونده را باید در واشنگتن دنبال کنند نه تهران. خطیب‌زاده بدهی انگلیس به ایران را بی‌ارتباط با پرونده نازنین زاغری تبعه ایرانی – انگلیسی دانست و تاکید کرد که لندن باید بدهی خود را پرداخت کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7467/2/557339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها