میهمانی فلامینگوها در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد



مهاباد- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: شرایط ایده‌آل تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان موجب شده تا بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو مهاجر به منظور استراحت و تغذیه در این تالاب فرود بیایند.
به گزارش ایرنا، فاروق سخنور افزود: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از این تالاب بین‌المللی طی چند روز گذشته دسته‌های چند صدتایی از فلامینگوهای مهاجر را مشاهده کردند که به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شده‌اند.
وی اضافه کرد: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه از جمله «کانی‌برازان» مهاباد و «سولدوز» نقده
مهاجرت می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت آبی تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» نیز گفت: با توجه به خنک شدن هوا و کاهش تبخیر آب، هم‌اکنون آب این تالاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاهد حضور پرندگان مهاجر بیشتری در این تالاب باشیم.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون علاوه بر فلامینگوهای مهاجر هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی از جمله چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز در این تالاب زیست می‌کنند.
سخنور افزود: در این تالاب بین‌المللی انواع پرندگان نادری همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، دیده می‌شود.
فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.
این پرندگان به‌صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهم‌ترین زیستگاه آن در ایران است.
 تالاب بین‌المللی کانی‌برازان با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/11/552211/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها