رنج کولبران را با شایعه افزون نکنیم


بهمن مرادنیا
استاندار کردستان
 مردم کردستان، جزو شریف‌ترین مردمان ایران اسلامی هستند که همواره و به درازای تاریخ حافظ مرزهای غربی ایران بوده‌اند، مردمانی که با وجود  تنگناهای مالی و اقتصادی و عقب ماندگی‌های مفرط در ادوار مختلف با تمام وجود دل در گرو ایران عزیز خود بسته‌اند  و با وجود توطئه و دسیسه‌های دشمنان همچنان پایبند به نظام و انقلابند.
متأسفانه طی سالیان گذشته ما در استان کردستان و در شهرستان‌های مرزی با پدیده کولبری مواجه بوده‌ایم  که کار ‌بسیار مشقت‌بار و طاقت‌فرسایی برای کسب روزی حلال است؛ کولبرانی که با حمل بار بر دوش خود در مناطق صعب‌العبور کوهستانی جان شیرین‌شان را به خطر می‌اندازند و همواره کمترین سود و بهره نصیب‌شان می‌شود و بعضاً نیز به خاطر شرایط امنیتی و تهدیدات مرزی و همچنین الزام نیروهای نظامی به حراست از مرزها که آبستن همه نوع تهدیدی است ممکن است تیراندازی صورت بگیرد که گاهی نیز منجر به حوادث ناگواری برای کولبران می‌شود. آنچه  این روزها از شلیک عمدی به کولبران در فضای مجازی گفته می‌شود و متأسفانه آمیخته با داستانسرایی و نیات دشمنانه و تفرقه افکنانه بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، با واقعیاتی که در این منطقه وجود دارد کاملاً متفاوت است. شلیک عمدی به کولبران هیچ گاه در مشی و شیوه مرزبانان ما نبوده است و چنین ادعاها و تهمت‌هایی را  تکذیب می‌کنم. اشاعه چنین سخنانی حاصلی جز آزردن روح و روان مردم ندارد. با اینکه کولبری را به عنوان یک واقعیت تلخ که نشانگر مشکلات اقتصادی است پذیرفته‌ایم، اما  پر واضح است که تداوم پدیده کولبری با توجه به شرایط کشور امکانپذیر نیست و باید برای زدودن آن از زندگی مردم در این مناطق کاری کرد.
من به عنوان استاندار و نماینده عالی دولت در کردستان که خود بومی استان هستم و رنج‌های مردم را از نزدیک لمس می‌کنم، همواره از این وضعیت دردناک و ناخوشایند آزرده خاطرم.
امیدوارم با تلاش‌های بسیاری که در بخش‌های مختلف کشاورزی، آب، صنعت و دامپروری انجام شده و همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه مریوان که منتظر تصویب آن در صحن مجمع تشخیص مصلحت هستیم و ورود جدی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوانیم روش و شیوه زندگی مردم این مناطق مرزی را به سمت تولید سوق دهیم تا برای همیشه این مردم زحمتکش و نجیب از رنج کولبری خلاصی یابند. با وجود همه تنگناها تلاش کردیم که در ایام بیماری کرونا از منابع مختلف کمک‌هایی را برای پر کردن بخشی از نیازهای کولبران در قالب‌های گوناگون انجام دهیم که یک نمونه آن کمک پنج میلیارد تومانی به صورت کارت هدیه به مرزنشینان و کولبران در شهرستان‌های مرزی بود.
معتقدم چیزی ارزشمندتر از جان هموطنان ایرانی و همزبانان عزیزم وجود ندارد و برای بهروزی و کاستن از آلام آنان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.    


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/11/550715/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها