مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با «ایران»:

بزرگ‌ترین طرح متانول جهان امروز افتتاح می‌شود‌


گروه ا قتصادی/ 3 طرح از 27 طرح جهش دوم پتروشیمی امروز به افتتاح می‌رسد. افتتاح‌هایی که ظرفیت رسمی تولید متانول ایران را 4 میلیون تن افزایش می‌دهد و ظرفیت تولید کاتالیست مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها را هم ۱۰۰ تن در سال بالا می‌برد.
درباره این طرح‌ها، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به «ایران» توضیح می‌دهد: پتروشیمی کاوه، ‌پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه و کاتالیست پتروشیمی لرستان سه طرح افتتاحی امروز هستند که حدود ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور می‌افزایند و صنعت را یک گام به هدف برنامه ششم توسعه یعنی رسیدن به ظرفیت تولید 100 میلیون تن در سال نزدیک‌تر می‌کند.
بزرگ‌ترین واحد متانول جهان
بهزاد محمدی درباره سرمایه‌گذاری انجام شده برای رسیدن به این ظرفیت 4 میلیون تن می‌گوید: حدود ۱.۵۷ میلیارد دلار برای تحقق این میزان ظرفیت تولید سرمایه گذاری شده است.
او با اشاره به اینکه یکی از طرح‌ها رکورد بزرگترین واحد متانول جهان را به نام خود ثبت می‌کند، توضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین طرح متانول جهان همان طرح نخست پتروشیمی متانول کاوه است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد. این پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی در منطقه دیر استان بوشهر اجرا شده است.
معاون وزیر نفت می‌گوید: این واحد به تنهایی۲.۳ میلیون تن در سال که معادل 7 هزار تن در روز است، به تولید متانول کشور می‌افزاید. خوراک این واحد ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز است.
به گفته محمدی، مجتمع متانول کاوه 1350 نفر اشتغالزایی به دنبال دارد.
‌۳۰۰ میلیون دلار درآمدزایی جدید از عسلویه
همچنین امروز پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلار در عسلویه افتتاح می‌شود و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره آن می‌گوید: خوراک این پتروشیمی روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است. این واحد با ظرفیت تولید ۱.۶۵ میلیون تن متانول در سال ساخته شده که معادل ۵ هزار تن متانول در روز است.
به گفته محمدی، پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. ۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری نیز در داخل کشور هزینه شده و درآمد پیش‌بینی‌شده سالانه برای این پتروشیمی براساس قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که البته با افت قیمت‌ها در نتیجه شیوع ویروس کرونا این رقم متغیر است.
‌جهش در تولید متانول تا 1404
آن طور که معاون وزیر نفت می‌گوید، در سال 1404 ظرفیت تولید متانول به 25 میلیون تن می‌رسید که 4 میلیون تن آن امروز افتتاح خواهد شد. این نشان می‌دهد که ایران متانول قابل دسترس زیادی دارد و با تجاری کردن دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن می‌توانیم تولید این محصول استراتژیک را افزایش دهیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به اهمیت تبدیل متانول به پروپیلن بیان می‌کند: کشور به کاتالیست مصرفی و دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن دست یافته است. پروپیلن محصول بسیار با ارزشی است که در دنیا از آن به عنوان «خاویار صنعت پتروشیمی» یاد می‌شود و در ادامه زنجیره به تولید پلی پروپیلن و سایر محصولات با ارزش می‌انجامد. ما هم به دانش فنی تولید پروپیلن از متانول دست پیدا کرده‌ایم و با تجاری سازی این دانش فنی باب جدیدی در تولید پروپیلن و تکمیل زنجیره از مسیر گاز طبیعی ایجاد می‌شود.
‌30 میلیون دلار درآمدزایی کاتالیستی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی آخرین طرحی را که امروز افتتاح می‌شود مربوط به تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان دانست و گفت: برای این طرح ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است و کاتالیست‌های مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها را تولید می‌کند.
به گفته محمدی، ظرفیت تولید کاتالیست این طرح ۱۰۰ تن در سال خواهد بود و با اجرای آن برای ۶۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. درآمد طرح نیز ۳۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.
آن طور که معاون وزیر نفت می‌گوید ۱۳ طرح دیگر پتروشیمی نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود که شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، ‌طرح پتروشیمی سبلان،‌ پتروشیمی لردگان،‌ پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مسجد سلیمان و ‌پروژه پلی‌پروپیلن خمین از این جمله هستند.
به این ترتیب با تکمیل جهش دوم پتروشیمی تا پایان سال 1400 ظرفیت تولید پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال می‌رسد و نسبت به ابتدای دولت یازدهم دوبرابر می‌شود.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7413/7/550699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها