مانور «پوتین» با فرمانروای دریاها




زهره صفاری/ «ولادیمیر پوتین» بزرگترین مانور دریایی سال‌های اخیر روسیه را دیروز برگزار کرد؛ البته پشت تریبون سخنرانی روز ناوگان دریایی و با رونمایی از آخرین تسلیحات دریایی فوق پیشرفته که به ادعای وی در نبردهای دریایی دست برتر را نصیب کرملین خواهد کرد.
به باور تحلیلگران، اعلان قدرت مرد آهنین روسیه آن هم تنها ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات روسیه و امریکا در وین، با محور تبیین قوانین امنیت ماهواره‌ای در فضا، این پیام را به قدرت‌های جهانی مخابره کرد که روسیه پوتین نه در زمین و فضا بلکه در دریا نیز به قدرتی بیش از گذشته رسیده است. به گزارش «هیل»، رئیس جمهوری روسیه که بارها اعلام کرده بود هرگز درصدد رقابت تسلیحاتی با جهان نیست، حالا با این دستاورد جدید آنطور که خودش می‌گوید قدرتی بی‌بدیل را در دست خواهد داشت. او در جریان مراسم روز نیروی دریایی روسیه در «سن پترزبورگ» - یادواره‌ای که از شوروی سابق به یادگار مانده و حدود 17 سال پیش توسط «پوتین» زنده شد - رو به یگان‌های دریایی‌اش گفت: «این دستاورد دریایی که با تکنولوژی پیشرفته و دیجیتال ساخته شده و در جهان بی‌نظیر است سیستم پرتاب مافوق صوت و زیردریایی‌های فوق پیشرفته را شامل می‌شود که نه تنها تکنولوژی خاص و منحصر به فردی را به ناوگان دریایی می‌افزاید که قابلیت‌های مقابله‌ای روسیه را نیز افزایش خواهد داد. قرار است امسال 40 کشتی جدید به ناوگان دریایی ارتش اضافه شود و تا سال آتی موشک‌های فوق سریع را نیز روی کشتی‌هایمان به صحنه می‌آوریم.»
 تسلیحاتی که پوتین به آنها اشاره کرده موشک‌هایی مافوق صوت هستند که برخی از آنها هنوز در مرحله توسعه هستند. یکی از آنها پهپاد هسته‌ای پوسیدون (خدای دریاها در یونان باستان) است که توسط زیردریایی حمل می‌شود. موشک‌های کروز مافوق صوت «زیرکن» نیز بر روی کشتی‌ مستقر خواهد شد. بدون شک این موشک مافوق صوت که از نظر قدرت مانوردهی، سرعت (5 برابر سرعت صوت) و ارتفاع منحصر به فرد و غیرقابل ردگیری و تخریب هستند، در مقابله باهر دشمنی دست برتر را خواهد داشت، اما به واقع آنچه کارشناسان غربی را سردرگم کرده، ساز و کار این تسلیحات هراسناک روسیه و حتی ابهامی است که «پوتین» درباره زمان دقیق بهره‌گیری از این دستاورد در ناوگان دریایی‌اش ایجاد کرد. در این میان بیانیه «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه گرچه حاوی اطلاعات جدیدی بود اما نتوانست از هراس رقبا بکاهد. در این بیانیه آمده است: «آزمایش «بلگورود»، نخستین زیردریایی کشور با قابلیت حمل موشک‌های هسته‌ای با موفقیت به پایان رسید و بدون شک این زیردریایی سیستم مدرن تسلیحاتی را به نیروی دریایی اضافه خواهد کرد.»
ترس غرب از آرزوهای پوتین
«پوتین» همزمان با تشریح قدرتی که در پس پرده زرادخانه‌های فوق پیشرفته‌اش دارد، از خواسته‌ای گفت که در صورت تحقق آن روسیه را به قدرتی شکست‌ناپذیر بدل خواهد کرد. به باور تحلیلگران «ایندیپندنت»، مرد آهنین روس‌ها که با پیروزی در رفراندومی تاریخی برای دو دوره دیگر نیز کرسی ریاست جمهوری را به نام خود کرده، حتی آزمایش موفق موشک‌های مافوق صوت و زیردریایی‌های حامل سلاح هسته‌ای نیز راضی‌اش نمی‌کند و تا تحقق رؤیای دستیابی به نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای با قدرت هدف‌زنی هر نقطه از زمین دست از تلاش برنخواهد داشت. اما فاش شدن فهرست رؤیاهای «پوتین»، کارشناسان غربی را سردرگم‌تر می‌کند چراکه تنها تصویر کلی یک تهدید را می‌بینند و چیزی از جزئیات آن نمی‌دانند.
«پوتین» سال گذشته امریکا را تهدید کرده بود اگر سلاح‌های سطح متوسط هسته‌ای خود را به سمت اروپا گسیل کند، با موشک‌های مافوق صوت روی کشتی‌ها و زیردریایی‌های پیشرفته در خارج از آب‌های منطقه‌ای امریکا به مقابله برمی‌خیزد. اما حالا با وجودی که واشنگتن تهدیدش را عملی نکرده اما مسکو با احتمال این اتفاق، تهدیدش را عملی کرد تا همان‌طور که در سخنرانی اخیرش اشاره داشت، روسیه را به سمت ساخت ارتش دریایی مستحکم برای دفاع از منافع خود هدایت کند.
قانون مشت اول «پوتین»
آنچه «پوتین» 67 ساله را به باور تحلیلگران «بی‌بی‌سی» به رهبری قدرتمند تبدیل کرده، این است که او هرگز هدفش برای احیای قدرت سابق روسیه که سال‌ها با جولان کشورهایی مانند امریکا و هم‌پیمانانش دست‌کم گرفته شده، پنهان نکرده است. به واقع او از همان کودکی‌اش آرزوهای بزرگ داشت و دنبال قدرت بود، به‌طوری که به نوشته سایت کرملین؛ رؤیای کودکی پوتین نه آرزوهای کوچک کودکانه که عضویت در سازمان اطلاعات و امنیت شوروی بوده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رهبر روسیه حالا نیز پس از حدود 20 سال سلطه بر سرزمین تزارها برای عقب نشاندن رقبایش به آموخته‌های 50 سال قبلش رو آورده: «50 سال قبل در خیابان‌های لنینگراد این قانون را یاد گرفتم؛ اگر مجبور به مبارزه شدی مشت اول را تو بزن.»
او در این سال‌ها همین رویه را پیش گرفته و به اعتقاد ناظران با رعایت این قانون، در این راه به روز کردن ارتش را اولویت کارهایش قرار داده و حتی از دست دادن شرکایی استراتژیک مانند اروپا نیز او را در این مسیر متوقف نکرده است. چند روز پیش انگلیس و امریکا در حالی از آزمایش سلاح ضد ماهواره‌ای و شلیک پرتابه موشکی روسیه ابراز نگرانی کردند که به باور کارشناسان غربی، آزمایش این سلاح گردان، آن هم در نزدیکی تجهیزات فضایی امریکا خطر بزرگی برای واشنگتن و هم‌پیمانانش در فضا ایجاد می‌کند. به‌طوری که تداوم این روند روسیه را در فضا غیرقابل شکست خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7405/4/549757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها