رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از 18 پروژه ملی در استان هرمزگان:

جاسک به یک بندر بسیار مهم در حوزه نفت تبدیل خواهد شد


گروه اقتصادی / در دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، نوبت به جنوبی‌ترین استان ایران در شمال تنگه هرمز رسید؛ یعنی استان هرمزگان که نامش را از تنگه مجاورش می‌گیرد و قرار است بزودی با بهره‌برداری از خط لوله گوره-جاسک به یکی از استراتژی‌ترین استان‌های ایران تبدیل شود.
در این راستا هفته گذشته ۱۸ پروژه ملی در حوزه آب و برق در استان هرمزگان، به‌صورت ویدئوکنفرانسی بهره‌برداری رسمی شد که برای آن ۲هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. رئیس جمهوری روز پنجشنبه هفته گذشته دستور این افتتاح‌ها را صادر کرد. پروژه‌هایی که زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را فراهم کرده است. واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، ۱۴ پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و ۲ طرح تأمین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب، طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که با دستور رئیس جمهوری در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این مراسم ضمن صدور دستور بهره‌برداری از طرح‌های حوزه آب و برق در استان هرمزگان با توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان این پروژه‌ها و طرح‌ها در جریان روند اقدامات انجام شده و چگونگی راه‌اندازی و تولیدات این طرح‌ها قرار گرفت و در عین حال گفت: افتتاح این پروژه‌های مهم در سراسر کشور و مهمتر از همه طراحی و اجرای آنها به دست دانشمندان و متخصصان ایرانی، افتخاری بزرگ برای همه ایرانیان است.
خودکفایی 90 درصدی
در ادامه روحانی اظهار کرد: با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای دشمنان، هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد امور طراحی و اجرای پروژه‌های مهم صنعت پیچیده برق به وسیله متخصصان توانمند ایرانی انجام می‌گیرد که باید به‌سمت خودکفایی کامل در این صنعت پیش برویم.
رئیس جمهوری با قدردانی از همه دست اندرکاران وزارت نیرو، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت، عمومی غیردولتی، کارگران، مهندسین، طراحان و همه آنانی که  در عرصه خودکفایی کشور می‌کوشند، گفت: امروز با تلاش این عزیزان در بخش‌های مختلف کشور از جمله در بخش‌های تصفیه آب و رساندن آب به روستاها، بخش فاضلاب، نیروگاه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها، کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.
جاسک، بندر بسیار مهم صادراتی نفت می‌شود
رئیس جمهوری استان هرمزگان را یک استان استراتژیک نامید و ادامه داد: روز بسیار مهمی برای مردم این استان است که از تنگه هرمز محافظت می‌کند. بنادر این استان در تجارت خارجی ایران و تأمین کالاهایی که مورد نیاز کشور نقش اساسی دارد. نه تنها بنادر بلکه صنعت این استان، پالایشگاه‌های بسیار عظیم آن و توان تولیدی آن درخصوص کالاهایی نظیر بنزین به اهمیت آن افزوده است و بزودی بیشتر نیز خواهد شد.
وی با اشاره به نقش مهم و راهبردی استان هرمزگان در کشور و از همه مهم‌تر مردم بسیار خوب و وفادار و مرزدار این استان گفت که جاسک بزودی به یک بندر بسیار مهم صادراتی نفت ما تبدیل می‌شود و بنابراین جایگاه این استان روز به روز رفیع‌تر و مهم‌تر خواهد شد.
افزایش 6 برابری تصفیه‌خانه‌ها
روحانی اظهارداشت: در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۷۴ درصد جمعیت شهرها از آب بهداشتی برخوردار بودند که این رقم اکنون به ۹۹.۹ درصد رسیده و در حوزه تصفیه خانه‌ها نیز از ۲۷ مورد با محاسبه اقداماتی که تا پایان امسال می‌شود، به ۱۶۷ تصفیه خانه خواهیم رسید که این رقم یک افزایش شش برابری را نشان می‌دهد. وی افزود: آنهایی که می‌گویند انقلاب چه کار کرده، انقلاب اسلامی فقط در بخش تصفیه فاضلاب نسبت به قبل از انقلاب ۶۳ برابر تلاش کرده و ما دست همه مهندسین و کارگران را می‌بوسیم.
بهره‌گیری از آب دریا
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری بهینه از همه منابع آبی کشور از جمله آب دریاها گفت: امروز حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب آب دریاها بدون نمک زدایی در اختیار استان‌های ساحلی قرار می‌گیرد و همزمان برای استان‌های ساحلی بیش از ۴.۴ میلیارد مترمکعب آب نیز جهت شیرین‌سازی در نظر گرفته شده که با فرآیند شیرین‌سازی این رقم به ۱.۴ میلیارد مترمکعب می‌رسد.
روحانی با تأکید بر اینکه باید از آب دریا در چارچوب محیط زیست استفاده کنیم، افزود: برای تأمین آب مورد نیاز استان‌های غیرساحلی همانند خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و حتی خراسان رضوی هم ۳.۷ میلیارد مترمکعب آب در نظر گرفته شده که این رقم هم بعد از فرآیند شیرین‌سازی به ۱.۳ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. رئیس جمهوری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه شیرین‌سازی و انتقال آب دریاها به بخش‌های مورد نیاز در کشور را ضروری خواند و گفت که با این اقدام سرمایه‌گذاران به اصل سرمایه خود و سود حاصل از آن دست خواهند یافت.
85 آب شیرین کن در ایران فعال می‌شود
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت نقش آب و برق در توسعه و عمران کشور گفت: هم‌اکنون ۶۱ آب شیرین کن در کشور فعال است که ۳۶ مورد آن در استان هرمزگان است و در این میان ۹ مورد از ۲۴ آب شیرین کن در حال تأسیس نیز به این استان اختصاص دارد. به این ترتیب در مجموع بزودی ۸۵ آب شیرین کن در کشور فعال خواهد بود که ۵۴ مورد آن در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته یعنی از ۴۸۵هزار متر مکعب آبی که از آب شیرین کن‌ها تا پایان سال به‌دست خواهد آمد، ۳۳۰ هزار مترمکعب آن، به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود.
شرایط خاص است، صرفه‌جویی کنید
روحانی همچنین با بیان اینکه مردم با فرهنگ با صرفه‌جویی در مصرف آب و برق ما را یاری کنند، گفت: در این شرایط خاصی که با شیوع بیماری کرونا ایجاد شده، تأمین آب و برق اهمیت بیشتری یافته است و مردم با فرهنگ بلند خود لازم است با مصرف بهینه، وزارت نیرو را در این عرصه یاری و کمک کنند.
آب به بشاگرد رسید
رئیس جمهوری همچنین رساندن آب به منطقه محروم بشاگرد را خبری خوب برای همگان دانست.
مرحله اول طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد، شامل آبرسانی به شهر سردشت و ۸ روستای مسیر است که با هدف ایجاد منابع آبی پایدار و توسعه شهر و روستاهای بشاگرد اجرا شده است. طرح مهم و پیچیده‌ای است و 81 کیلومتر خط انتقال و 900 متر پمپاژ به‌دلیل منطقه کوهستانی بودن آن احداث شده است. اعتبار اجرای این طرح نیز یک هزار ۸۱۰ میلیارد ریال بود. در این راستا گفته می‌شود که طرح آبرسانی به ۵۵ روستای بشاگرد امسال بهره‌برداری می‌شود که خبر خوبی برای این منطقه خواهد بود.

برش
افتتاح 209 پروژه دیگر تا پایان سال

در آیین بهره‌برداری از 20 پروژه صنعت آب و برق استان هرمزگان در چارچوب دوازدهمین هفته پویش #هرهفته-الف-ب-ایران، وزیر نیرو از بهره‌برداری 209 پروژه دیگر تا پایان امسال در قالب پویش #هرهفته-الف-ب-ایران در استان‌های مختلف کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در این زمینه بیان کرد: تاکنون با احتساب پروژه‌های استان هرمزگان 44 پروژه در 14 استان با 14 هزار و 100 میلیارد تومان به اتمام رسیده و وارد مدار بهره‌برداری شده است. 209 پروژه دیگر با 36 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. اردکانیان با اشاره به اهمیت این پویش گفت: این برنامه حاکی از سیر طبیعی فعالیت‌های اقتصادی و تمرکز مدیران و دست اندرکاران بر کار خود و عدم اتکای صددرصدی به صادرات روزانه نفت و همراهی مردم و بخش خصوصی است. وزیر نیرو درباره سامانه آب شیرین کن استان هرمزگان گفت: فاز اول آب شیرین کن هرمزگان سال 96 افتتاح شد، فاز دوم امروز (پنجشنبه) افتتاح می‌شود و 100 هزار متر مکعب دیگر تا پایان امسال بهره‌برداری خواهد شد. همزمان با بهره‌برداری از سدها امکان بهره‌برداری از چاه‌ها را هم داریم که آب با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.
هفته گرم در انتظار صنعت آب و برق
وزیر نیرو در عین حال با بیان اینکه این هفته بنا به پیش‌بینی‌ها هفته گرمی پیش رو خواهیم داشت و فشار روی واحدهای تولید برق از جهت تجهیزات سرمایشی خواهد بود گفت: پارسال، پیک بار در 30 تیر 57 هزار و 681 مگاوات بود، اوج اخیر هم به میزان 58 هزار و 647 مگاوات در پنجشنبه گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود این رکورد هفته آینده شکسته شود. اردکانیان افزود: پارسال به نسبت سال 97 اوج بار ما حداکثر یک درصد افزایش داشت و تلاش می کنیم که امسال و تابستان سال آینده هم افزایش آن از یک درصد تجاوز نکند که سه سال پیاپی به‌عنوان عملکرد ملت ایران به دنیا گزارش کنیم. وی گفت: در حالی که سال‌های قبل رشد پیک بار حدود 5 درصد بود و برای تأمین برق سه هزار مگاوات نیروگاه با 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کردیم اما دستاورد خوبی است که پیک‌سایی می‌کنیم. تولید انرژی ما پارسال و امسال 4 تا 4 و نیم درصد افزایش داشت و نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه علاوه بر تأمین نیاز صنعت و صادرات تولید انرژی بیشتری داشتیم.
افزایش 290 مگاواتی ظرفیت نیروگاهی هرمزگان
همچنین وزیر نیرو گفت: با بهره‌برداری از واحد اول بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به‌ظرفیت 175 مگاوات و ارتقای توان نیروگاه بندرعباس به میزان 114 مگاوات، در مجموع 290 مگاوات به‌ظرفیت نصب شده نیروگاهی در استان هرمزگان اضافه خواهد شد.
وی افزود: پروژه‌های بزرگی در استان هرمزگان افتتاح شد که از جمله این پروژه‌ها در بخش برق، واحد یک بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت 175 مگاوات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که تولید همزمان آب شیرین هم خواهد داشت. سیستم آب شیرین کن آن با خروجی واحد کار می‌کند.  اردکانیان اضافه کرد: در بخش برق، 14 طرح انتقال و توزیع در مناطق مختلف استان بویژه در بخش توزیع به بهره‌برداری رسید و به‌همین مناسبت اعلام می‌کنم اولین بانوی مدیرعامل در صنعت آب و برق کار خود را در استان هرمزگان شروع کرده است و این انتصاب به‌عنوان اولین مدیرعامل زن در شرکت توزیع برق را به فال نیک می‌گیریم. وزیر نیرو اظهار کرد: علاوه بر بخش برق در حوزه آب،20 هزار متر مکعب دوم سیستم آب شیرین بزرگ صد هزار متر مکعبی بندرعباس افتتاح شد. مصرف آب بندرعباس و مناطق اطراف شهرستان خمیر حدود سه هزار و 100 لیتر بر ثانیه است که از سدهای میناب و شمیل و نیان برای سیستم آب شیرین‌کن تأمین می‌شود و با آب این سامانه نیاز بخشی از بندرعباس و خمیر از آب باکیفیت تأمین خواهد شد.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7396/1/548719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها