افتتاح 10 طرح ملی

روحانی : افتتاح هر دو ماه یک سد مخزنی ملی،هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر 50 روز یک تصفیه خانه آب شهری، افتخار آمیز است

گروه اقتصادی/ ‌10 طرح در صنعت آب و برق به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پنجشنبه گذشته در نهمین هفته از پویش #هرهفته الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسید. آیین بهره‌برداری همزمان از این پروژه‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و این ۱۰ طرح از پروژه زیربنایی و توسعه‌ای حوزه آب و برق در استان‌های فارس و کرمانشاه بودند؛ 9 طرح در استان فارس و یک طرح در استان کرمانشاه.
حسن روحانی در این مراسم بیان کرد: در دولت تدبیر و امید، روند آبادانی کشور بویژه در حوزه آب و فاضلاب با‌ وجود تحریم های دشمنان، جهشی و جهادی تداوم یافته است، اکنون با افتخار می‌توانیم بگوییم در حرکت پرشتاب در مسیر آبادانی کشور، فقط در حوزه آب، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهرنشین و بیش از ۸۲ درصد جمعیت ساکن روستاها از آب شرب پایدار برخوردارند و این برای ایران اسلامی افتخارآمیز است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهوری ضمن قدردانی از تلاش مدیران، مهندسان و کارگران وزارت نیرو و بخش خصوصی گفت: مردم پرنشاط باشند و بدانند باوجود فشارها و تحریم‌ها، مسئولان و دولت همواره آماده خدمت‌رسانی و کاستن از مشکلات آنان هستند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.
هر دو ماه یک سد مخزنی ملی افتتاح کردیم
رئیس جمهوری در ادامه اظهار کرد: اینکه قادریم هر دو ماه یک سد مخزنی ملی، هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر۵۰ روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کنیم، بسیار با اهمیت و افتخار‌آمیز است. روحانی با اشاره به اینکه کل تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در ابتدای انقلاب تنها ۴ عدد بوده و این رقم اکنون به ۲۴۲ تصفیه‌خانه فاضلاب رسیده است، گفت: همچنین ما در ابتدای انقلاب اسلامی فقط ۲۷‌تصفیه خانه آب در کل کشور داشتیم که این رقم اکنون به ۱۵۶‌تصفیه‌خانه رسیده که ۳۷ تصفیه خانه آن در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است. رئیس جمهوری با تأکید براهمیت نظم و ترتیب و زمانبندی دقیق در اجرای طرح ها و دادن وعده دقیق افتتاح این طرح‌ها به مردم گفت: تحقق این مهم از آرزوهای من بود و خوشبختانه امروز در بخش آب و برق به این نقطه مهم دست یافته‌ایم و این باعث نشاط و امیدوار شدن بیش از پیش مردم است.
۲۴ سد در نقاط مرزی اجرا شد
روحانی پیشبرد طرح‌های آبادانی در منطقه غرب کشور بویژه در بخش‌های مرزی را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: خوشبختانه در این عرصه کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته و در این راستا ۵۳ سد در نقاط مرزی اجرا شده که از این رقم، ۲۴ سد در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است. رئیس جمهوری به آثار ارزشمند این سدها در آبادانی منطقه غرب اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهایی که در غرب کشور از برکات این سدها بهره‌مند می‌شود، جزو شهرهایی هستند که در دوران دفاع مقدس زیر ضربات دشمن بودند و حتی برخی از آنها به اشغال دشمن در آمده بودند و این افتتاح‌ها و حرکت در مسیر آبادانی، پاسخی به جهاد و ایستادگی مردم این شهرها در دوران دفاع مقدس است.
سومار، شهر مرزی مهم میان ایران و عراق می‌شود
دراین مراسم سد«شرفشاه» شهرستان قصر شیرین با اعتباری بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیارد تومان، به بهره‌برداری رسید. این سد برای تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعت منطقه، تأمین آب زراعی ۳۰۵۵ هکتار دشت‌های سومار و نفت شهر و تأمین آب شرب بلندمدت شهر سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی سومار در نظرگرفته شده است. روحانی در سخنان خود، افتتاح سد شرفشاه کرمانشاه و تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف شهر سومار را مورد اشاره قرار داد و از وزیران خارجه و راه خواست در مسیر تبدیل سومار به یکی از مرزهای تجاری ایران با عراق در آینده، تلاش کنند. رئیس‌جمهوری افزود: سومار می‌تواند یک شهر مرزی مهم ما برای تبادل کالا با عراق باشد و امروز گام مهمی در این زمینه برداشته شد. روحانی با بیان اینکه تا پایان امسال گام‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی و جنوبی همچون ایلام، کرمانشاه و خوزستان برداشته می‌شود، گفت: در حال تجهیز ۱۸ هزار هکتار از اراضی این منطقه کشور هستیم که تازه‌ترین گزارش نشان می‌دهد بیش از ۱۰ هزار هکتار از این میزان آماده شده و بقیه نیز در سال‌جاری آماده می‌شود.
برق تولید کنید و به دولت بفروشید
همچنین روحانی قبل از افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی استان فارس گفت: در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت بسیار خوبی در این دولت صورت گرفته و نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند ظرفیت خوبی برای تولید برق پاک و بدون آلودگی باشد و این مهم است که در نیروگاه‌های خورشیدی از کیلو وات به مگا وات رسیده‌ایم، باید با توسعه تکنولوژی دراین زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد نیاز خود را تأمین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.
۶ نیروگاه خورشیدی در استان فارس شامل نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰‌مگاواتی لارستان، ۱۰ مگاواتی دارندگان، ۵۰۰‌کیلوواتی اقلید، ۲ مگاواتی ترکان، ۱۰‌مگاواتی لامرد و نیروگاه خورشیدی ۵۰۰‌کیلوواتی شهرک صنعتی نی‌ریز است که عملیات اجرایی آغاز احداث همه این پروژه‌ها در سال ۹۷ بود.
علاوه بر این طرح‌ها، فاز اول طرح آبرسانی به کلانشهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز، طرح آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان، واحدهای اول و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز از جمله دیگر طرح‌هایی بود که با دستور رئیس جمهوری در استان فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
فاز اول طرح آبرسانی به کلانشهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز با ۴۶۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش دولتی، ۹۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش خصوصی از سال ۹۵ آغاز و روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید. جمعیت تحت پوشش این طرح ۳۲۴ هزار نفر و دستگاه اجرایی آن شرکت آب منطقه‌ای شیراز اعلام شده است.
پروژه‌های احداث واحدهای اول و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز نیز با ۵۳۷ میلیارد تومان اعتبار دولتی در سال ۸۸ آغاز شد که با بهره‌برداری از این طرح ۵۷۰ هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.
طرح دیگر فاز نخست طرح آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان بود که با ۳۹ میلیارد تومان اعتبار دولتی در سال ۹۵ آغاز و به دستور روحانی به مرحله بهره‌برداری رسید. این مرحله از تصفیه‌خانه با ظرفیت ۶۴ لیتر برثانیه اجرا شده و ظرفیت نهایی طرح ۲۲۰ لیتر برثانیه است، در این مرحله خط انتقالی به‌طول ۱۵ کیلومتر و قطر ۴۵۰ میلی‌متر احداث شده که با نهایی شدن آن به ۴۸ کیلومتر می‌رسد. همچنین جمعیت تحت پوشش این طرح ۱۱۰ هزار نفر اعلام شده است. افتتاح طرح‌های آب منطقه‌ای کرمانشاه با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های آبفای شیراز با اعتبار ۵۳۷ میلیارد تومان، طرح‌های آب منطقه‌ای فارس با اعتبار ۵۹۹ میلیارد تومان و طرح‌های ساتبا (نیروگاه خورشیدی) با اعتبار ۲۶۴ میلیارد تومان بود. در پایان نهمین هفته از پویش #هرهفته الف_ب_ایران رئیس جمهوری تأکید ویژه‌ای بر لزوم توسعه برنامه محورداشت و گفت: اینکه بتوانیم با آمار و ارقام و زمانبندی حرف بزنیم یکی از آرزوهای بنده بود. در کشورهای غربی اینجوری است. در کشورهای اروپایی مثلاً اعلام می‌کنند تا پایان ۲، ۳ سال دیگر این ۱۰ پروژه به افتتاح می‌رسد و حتی تاریخ و روز‌ آن را اعلام می‌کنند. امروز بحمدالله در کشورمان در قسمت الف و ب، یعنی آب و برق به این نقطه رسیدیم. حالا تا «ی» باید برویم. این الف و ب‌اش است تا آخر ان‌شاء‌الله باید برویم.

برش
سرمایه‌گذاری۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی‌

وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۰ پروژه صنعت آب و برق استان‌های فارس و کرمانشاه، از سر‌مایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور خبر داد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» بیان کرد: نتیجه این سرمایه‌گذاری، ۸۳۴ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار است و ۹۵ درصد اقدام‌های دولت در این بخش تاکنون محقق شده است. وی با اشاره به بهره‌برداری از ۶ پروژه نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان فارس گفت: تاکنون در چارچوب پویش سه نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده که با طرح‌های امروز به ۹ نیروگاه می‌رسد.
اردکانیان گفت: در زمان حاضر ۱۶۰ شرکت خصوصی برای ساخت تجهیزات و بهره‌برداری نیروگاه‌های خورشیدی در کشور فعالیت دارند.
وی گفت: وعده کردیم امسال ۲۵۰ طرح را با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان افتتاح کنیم که تاکنون ۲۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ثمر رسیده است.
شهر شیراز تا آستانه جیره‌بندی آب رفت؛ اما...
وزیر نیرو از مهم‌ترین پروژه‌های نهمین هفته پویش به آبرسانی به کلانشهر شیراز اشاره کرد و افزود: تابستان سال گذشته حتی تا آستانه جیره‌بندی آب در شهر شیراز رفته بودیم که شرایط با همراهی مردم در مصرف، مدیریت شد؛ اما این دغدغه از امسال تا سال‌های بعد مرتفع است.
اردکانیان افزود: این طرح بزرگ شامل خطوط لوله، تصفیه‌‌خانه آب، ایستگاه‌های پمپاژ و تونل است که مشکل آب شرب و بهداشت جمعیت قابل توجهی را برطرف می‌کند.
دسترسی به آب پایدار در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است
وزیر نیرو گفت: امروز ۱۵ درصد جمعیت شهری دنیا با وجود تمام تلاش‌های انجام شده هنوز به آب پایدار دسترسی ندارند و ۳۷ درصد جمعیت روستایی بدون دسترسی هستند. در کشور ما ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری به آب سالم و پایدار دسترسی دارند و در روستاها هم این نسبت ۸۲.۵ درصد است و از متوسط جهانی بسیار بالاتر هستیم.
وی ادامه داد: در جمعیت شهری همپای کشورهای توسعه یافته در جمهوری اسلامی ایران در زمینه شبکه‌های آب برای شرب و بهداشت کار شده و برای روستاها هم فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.
اردکانیان در پاسخ به این سؤال رئیس جمهوری که با این رقم در هیچ شهری نیست که آب سالم و پایدار نداشته باشیم، گفت: قطعاً همین‌طور است. سیر تبدیل روستاها به شهر را به لحاظ تقسیمات کشور داریم وقتی حد نصاب جمعیت به حدی می‌رسد که طبق مقررات واجد شرایط شهر شدن می‌شوند، هنوز در نقاط پراکنده‌ای برای تحقق آنچه ما به آن دسترسی پایدار می‌گوییم نیاز به کار دارد و این رقم حدود یک دهم درصد است.
وزیر نیرو افزود: طرح آبرسانی به شیراز شامل تصفیه‌خانه بزرگی است که سی و هفتمین تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده در دولت تدبیر و امید بوده و تا پایان دولت به رقم ۵۴ تصفیه‌خانه آب خواهیم رسید.
اردکانیان گفت: این بدان معناست که دولت تدبیر و امید در پایان دوره کاری خود برای مردم گزارش خواهد کرد که در کمتر از هر دو ماه در این هشت سال به‌طور متوسط یک تصفیه‌خانه آب وارد مدار بهره‌برداری شده است. وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری سد شرفشاه در استان کرمانشاه گفت: این سد، چهل و سومین سدی است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد و با این، عدد سدهای بزرگ مخزنی کشور به ۱۸۷ می‌رسد. ۱۵ سد دیگر هم مطابق برنامه تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد و گزارش می‌دهیم که در این دولت هر ۵۰ روز یک سد مخزنی به ثمر رسیده است.
 




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7384/1/547324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها