بزرگترین درخت سرخدار هیرکانی شناسایی شد




زهرا کشوری
خبرنگار
کارشناسان بابلی احتمال می‌دهند که بزرگترین درخت «سرخدار» جنگل‌های باستانی هیرکانی را شناسایی کرده‌اند اما رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بابل می‌گوید: «به علت محدودیت‌های مالی نمی‌تواند اقدامات امنیتی و پیشگیرانه را برای حفظ این میراث ماندگار انجام دهد.» تا این سؤال پیش بیاید که آیا بزرگترین درخت سرخدار هم قربانی قلیان‌های گران سرخدار می‌شود!؟
سرخدار یکی از دلایلی بود که یونسکو با ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی‌اش موافقت کرد. «رمضانعلی قربانی» مدیر پایگاه‌های جهانی جنگل‌های هیرکانی در گلستان به ایران می‌گوید: «مساحت جنگل‌های سرخدار در جهان زیاد نیست. در ایران بزرگترین «لکه ای» که یکجا باشد در منطقه علی آباد گلستان است.» در جنگل‌های هیرکانی دو زیستگاه سرخدار ۲۰۰ هکتاری و ۴۰۰ هکتاری در منطقه تخته افرا و پونه آرام وجود دارد.
محمد صادق طهماسب پور رئیس منابع طبیعی بابل هم می‌گوید: «سرخدار یکی از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی هیرکانی است که زیستگاه کمی در جهان دارد.»
طهماسب‌پور به ایرنا می‌گوید: «این درخت سرخدار که دارای ۳۰متر ارتفاع است و عمر آن به یکهزار و ۲۰۰ سال می‌رسد، در یک منطقه صعب العبور و در کنار یک پرتگاه قرار دارد.» او بحث را به بی‌پولی منابع طبیعی برای حفاظت از این میراث 1200 ساله می‌برد و می‌گوید: «منابع طبیعی آمادگی همکاری اداره میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط را برای حفاظت از این میراث دارد.» اما چه کسی سرخدار را تهدید می‌کند؟
سود اقتصادی چوب سرخدار همواره تیشه را به ریشه این گونه در معرض انقراض زده است! حتی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی هم نتوانست تبر را از روی ریشه این گونه بردارد،چون زیستگاه این درخت با ساخت قلیان‌های سرخدار دود می‌شود. این قلیان‌ها قبل از گرانی‌های‌های حال حاضر تا یک میلیون به فروش می‌رفت. مسئولان منابع طبیعی مازندران و گلستان یکی از دلایل تخریب زیستگاه‌ها را بیکاری مردم محلی عنوان کرده بودند. این بیکاری با شرایط اقتصادی امروز بی‌شک تیغ تبرها را برای قطع درختان سرخدار تیزتر کرده است. حالا چشم سرخداربزرگ به دادستان علی آباد کتول است، چون بعد از چاپ دو گزارش در روزنامه ایران، دادستان کل گلستان، دادستان علی آباد کتول را مأمور ویژه شناسایی متخلفان قطع درخت سرخدار کرده بود! حال باید دید که دادستان علی آباد کتول چه برنامه‌ای برای حفاظت از بزرگترین درخت سرخدار جهان دارد؟


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/11/547019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها