پری اسکندری شیوه بافت دو رو را ثبت کرد

تلفیق فرش و گلیم با اختراع بانوی کرمانشاهی




زهره افشار
خبرنگار
تارو پود قالی را بیشتر از حساب و کتاب دوست داشت به همین خاطر تحصیل در رشته حسابداری را رها کرد و به سراغ دار قالی رفت، «پری اسکندری» فرشباف کرمانشاهی اما حالا توانسته شیوه جدید تلفیق فرش و گلیم خود را ثبت اختراع کند.
او می‌گوید: هرچند فرشبافی شغل خانوادگی‌مان نبود اما با فرشبافی به‌صورت تفننی آشنایی داشتم و از همان دوران کودکی علاقه عجیبی به بافت فرش داشتم. هرچه یاد گرفته‌ام نتیجه تلاش‌های خودم بوده، فرش گرد، فرش سنتی و فرش ابریشم را همیشه بر دار داشتم. مادرم هم که همواره مشوقم بوده و هست امکانش را برایم فراهم می‌کرد ولی استاد کاری را پیدا نمی‌کردم که به داشته هایم در مورد چگونگی بافت فرش‌های خاص اضافه کند. اسکندری تصریح می‌کند: همه مرا برای رفتن به دانشگاه تشویق می‌کردند اما وقتی در رشته حسابداری قبول شدم با اینکه در آزمون یک بانک خصوصی هم قبول شدم اما هرگز نتوانستم با این رشته ارتباطی بگیرم و این شد که درس را نیمه کاره رها کردم و باز به سمت دارقالی کشیده شدم. اما این بار تصمیم گرفتم فرشبافی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنم و حتی به کلاس‌های مربیگری در مرکزفنی حرفه‌ای کرمانشاه رفتم و در سال 86 با کمکی که از خانواده‌ام گرفته بودم اقدام به راه‌اندازی کارگاهی کردم که در حال حاضر 20 بافنده دارد. به گفته وی این بافنده‌ها، فرش هایی را می‌بافند که سفارش داده می‌شود و تا حالا سفارش دهنده‌ها فقط از کرمانشاه بوده‌اند. وی که 41 سال سن دارد طراح نوع خاصی از تلفیق فرش و گلیم است.
او تصریح می‌کند: این یک طرح کاملاً نو و خلاقانه است که برای اولین بار در صنعت فرش بافته شده است. این بافت به گونه‌ای است که یک طرفش فرش و یک طرف دیگر گلیم است، تاکنون فقط یک عدد از این نوع خاص فرش بافته شده اما او می‌خواهد با ثبت اختراع آن، تجربه ساخت این فرش را به دیگران نیز بیاموزد. وی می‌گوید: متأسفانه تمام کسانی که به این حرفه روی می‌آورند دغدغه نان دارند و برای تأمین معیشت خانواده می‌آیند و کمتر به‌دلیل علاقه شخصی به بافت فرش روی می‌آورند و این یک مشکل بزرگ است.
این بانوی خلاق گره پشت فرش را با روشی که چندین سال برایش زحمت کشیده به بافت گلیم تبدیل می‌کند، به گونه‌ای که حتی گره آن مشخص نیست و می‌تواند برای فرش های نفیس یک محافظ عالی باشد. درواقع یک طرف به‌صورت فرش بافته می‌شود و طرف دیگر به شکل گلیم که هر طرف طراحی و بافت خود را دارد. اسکندری می‌گوید: برای بافت این نوع فرش هیچ محدودیتی در طرح و نقشه وجود ندارد و هر نقشه‌ای را می‌توان روی آن پیاده کرد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7382/6/546999/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها