معاون ظریف از صدور کالا به 120 کشور در سال 98 خبرداد

تمرکز وزارت خارجه توسعه صادرات است




معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تنوع خوبی در تجارت خارجی کشور ایجاد شده، افزود: توسعه روابط اقتصادی در شرایط تحریم، بسیار امیدوارکننده است و اگر بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم سال‌های آینده برای اقتصاد کشور سال‌های روشنی خواهد بود. به گزارش ایسنا، غلامرضا انصاری در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: در حال حاضر بزرگترین شرکای تجاری ایران، همسایگان ما هستند؛ هرچند نسبت به حفظ و توسعه روابط با کشورهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی نیز اهتمام جدی داریم.
معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر ضرورت قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت، گفت: در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های نفتی، روند قطع وابستگی به نفت آغاز شده بود و با افت شدید قیمت نفت بعد از شیوع کرونا، این امر قطعیت یافته است.
انصاری اظهار کرد: در این شرایط، جهش تولید به‌عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور مطرح است که لازمه آن توسعه صادرات و تولید صادرات‌محور است. وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه با درک این شرایط، از سال گذشته روی توسعه صادرات تمرکز کرده و سیاست اصلی این وزارتخانه در حال حاضر ایجاد تسهیلات مناسب برای حضور تجار و صادرکنندگان در بازارهای جهانی است.
 معاون اقتصادی وزیر خارجه همچنین در دیدار با یونس ژائله، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به تحولات داخلی در کشور و خروج نفت به‌عنوان بخشی از درآمد کشور از بودجه با اشاره به اینکه این کار، یعنی رفتن به‌ سمت یک کشور صادراتی، در کشور اتفاق افتاده است، گفت: اگر نتوانیم به صادرات کمک و بازارهای جدیدی در دنیا ایجاد کنیم، تولید‌کنندگان ما بشدت دچار آسیب خواهند شد، زیرا که بازار ۸۰ میلیونی کشور پاسخگوی جهش تولید نمی‌تواند باشد.
انصاری، با اشاره به اینکه در سال ۹۸ به حدود ۱۲۰ کشور دنیا صادرات داشتیم، افزود: این کار با وجود اعمال تحریم‌ها، موفقیت بزرگی برای کشور بود، چرا که حضور در این بازارها به‌رغم اینکه صادرات ما حجم بزرگی نداشت، مهم است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ باید صادرات و واردات هوشمند داشته باشیم، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال نیازمند صادرات با استاندارد هستیم، چراکه اکنون کالاهای ما از مرزهای عراق به علت عدم سلامت و استاندارد برگشت داده می‌شود.
انصاری با بیان اینکه برای صادرات نیاز به تنوع بازار صادراتی و رعایت بهداشت کالای صادراتی، داشتن استاندارد و بسته‌بندی خوب داریم، ادامه داد: تجار باید صادرات به بازار چین و هند را جدی بگیرند، چراکه در اختیار گرفتن بازار حتی یک ایالت این کشورها برای صادرات کشور ما کافی است.
وی با اشاره به موقعیت خوب استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و هم مرزی آنها با ۴ کشور خارجی، یادآوری کرد: این استان‌ها دارای ظرفیت‌های بالای صادراتی و تجار و بازرگانان توانمندی هستند و می‌توانند از این قابلیت‌ها برای حضور موفق در بازار این کشورها استفاده کنند.انصاری از تاجران خواست تا چرخه تولید با عراق ایجاد و با حضور در این کشور اقدام به تولید و صادرات کالا کنند تا هم برای طرف مقابل و هم برای خودمان منافع ایجاد کنیم.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/1/545293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها