سازمان انرژی اتمی در واکنش به تحریم‌های جدید هسته‌ای ایران از سوی امریکا:

خبرهای خوشی در راه است


گروه سیاسی/ تصمیم به لغو معافیت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تلاش برای ممانعت از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آینده‌ای نزدیک جملگی نشانه‌هایی است که از تلاش واشنگتن برای به پایان رساندن توافق هسته‌ای حکایت می‌کند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا پنجشنبه گذشته خبر داد که این کشورمعافیت‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام را لغو کرده و مجید آقایی و امجد سازگار، ۲ دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تحریم می‌کند. در همین چارچوب، این تحریم‌ها در دوره زمانی ۶۰ روزه باز خواهد گشت و کشورها و شرکت‌های فعال در این پروژه‌ها فرصت خواهند داشت تا به همکاری خود پایان دهند. همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای برجام به شمار می‌آید که بر پایه آن دولت امریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این تصمیم شامل لغو معافیت از تحریم‌هایی که شامل نوسازی رآکتور آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف ‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای می‌شود. پیشتر این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پمپئو هر بار تمدید شده بود. در همین حال گفته شده است که یک معافیت جداگانه برای همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه هسته‌ای بوشهر تا ۹۰ روز تمدید می‌شود. روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای فعال در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نخستین کشوری بود که به این اقدام امریکا واکنش نشان داد. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش گفت: «نفرت نابخردانه از ایران در میان نخبگان سیاسی امریکا بر مسئولیت حقوقی این کشور در برابر شرکا و ارزیابی مخاطرات آن برای حیثیت امریکا غلبه کرده است. به نظر می‌رسد واشنگتن نمی‌داند چه کار دیگری می‌تواند برای خارج کردن برجام از مسیر انجام دهد.» زاخارووا با بیان اینکه «تصمیم امریکا برای لغو معافیت‌های هسته‌ای مربوط به برجام مصداق دیگری از سیاست نقض فاحش برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط امریکا است»، افزود:«روسیه این اقدام را محکوم می‌کند.» «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه امریکا واقعاً معتقد است که می‌تواند حقوق خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام را اجرا کند و به تعهداتش ذیل همان قطعنامه بی‌اعتنا باشد، بر حق ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تأکید کرد و افزود: «ایالات متحده اصرار دارد که ایران ذیل NPT فقط موظف و ملزم به اجرای یک‌سری اقدامات است اما هیچ حقی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای آنهم با وجود بند چهارم اِن‌پی‌تی ندارد.» این دیپلمات روس با انتقاد از این رفتار دوگانه امریکا، تصریح کرد: «این فقط استاندارد دوگانه نیست. این تلاشی مذبوحانه برای بازنویسی قانون بین‌المللی است. اقدامی که مخصوصاً برای عدم اشاعه خطرناک است.» «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اقدام دولت امریکا در لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت:«این اقدام حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برای جامعه بین‌المللی دشوارتر می‌کند.»
پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار اخبار مبنی بر احتمال لغو معافیت همکاری‌های هسته‌ای گفته بود که «امریکا تمایل دارد که اقداماتش در راستای فشار بر ایران تأثیر بگذارد، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.»کمالوندی درباره همکاری‌های هسته‌ای ایران با کشور‌های باقی مانده در برجام افزود: «سوخت ما در روسیه بدون هیچ مشکلی هر وقت نیاز داشته باشیم به ایران می‌آید و اگر سوخت موجود تمام شود هم قادریم در آینده، خودمان بدون نیاز به کمک هیچ کشوری آن را تولید کنیم.» او با ابراز اطمینان از اینکه بازطراحی رآکتور اراک بخوبی انجام می‌شود افزود:«ما هر دو شکل رآکتور قدیم و جدید را خودمان به تنهایی هم می‌توانیم بسازیم. همین الان طراحی‌ها چه در حوزه رآکتور و چه سوخت آن توسط نیرو‌های متخصص ایرانی در حال انجام است.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «چین و سایر کشور‌های اروپایی با ما در این کار همراهی می‌کنند، اما کار اصلی طراحی رآکتور و سوخت آن با خودمان است. در ساخت تجهیزات هم این توانمندی در نیرو‌های ایرانی وجود دارد که در صورت همراهی نکردن دیگران به تنهایی آن را انجام دهیم. شاهد بودیم که مدار ثانویه و پمپ‌ها را خودمان ساختیم.» سازمان انرژی اتمی ایران ساعاتی بعد از قطعی شدن لغو معافیت‌های تحریمی همکاری هسته‌ای با ایران از سوی امریکا و تحریم 2 دانشمند ایرانی اعلام کرد که «خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای ایران در راه است.»

برش
ادعای هوک: مذاکره یا فروپاشی اقتصادی پیش روی ایران است

وزارت خارجه امریکا بامداد پنجشنبه در راستای سیاست ایران‌هراسی و اتهام‌پراکنی علیه تهران، نشست خبری ویدئوکنفرانسی علیه برنامه هسته‌ای ایران با حضور «مورگان اُرتاگوس» سخنگوی این وزارتخانه، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری امریکا در امور ایران و همچنین «کریستوفر فورد» معاون وزیر خارجه این کشور در امور امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه ترتیب داد. به گزارش تابناک، برایان هوک گفت: «کارزار فشار حداکثری رئیس ‌جمهوری دونالد ترامپ به روش‌های بی‌سابقه‌ای، ایران را مهار و با آن مقابله کرده است... ما شبکه مالی آنها را مختل کرده‌ایم. به دلیل فشارهای ما، سران ایران باید تصمیم بگیرند، یا مذاکره کنند یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت نمایند.»
این دیپلمات امریکا از سه جزء اصلی سیاست‌ ضدایرانی امریکا نیز یاد کرد و گفت: راهبرد جدید ما در قبال ایران ترکیبی از فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی است که هر سه برای داشتن راهبردی موفق درخصوص ایران لازمند. هر کدام که نباشند، با قواعد ایران بازی می‌کنید. کریستوفر فورد هم در پاسخ به سؤال خبرگزاری رویترز «چرا معافیت همکاری روس‌ها در بوشهر را لغو نمی‌کنید؟» گفت: «ما هیچ وقت مسیر خود درباره فعالیت‌ها در آن راکتور را تحت هیچ شرایطی تغییر نمی‌دهیم. این یک چرخه ۹۰ روزه است. وقتی چرخه بعدی فرا برسد، معافیت بوشهر را بررسی می‌کنیم و ممکن است مسیر را تغییر داده یا ندهیم... ما تمایل داریم که عملیات‌ها در آن راکتور را به منظور ایمنی، حمایت کنیم تا حادثه‌ای برای آن در ایران رخ ندهد. همچنین فرآیند سوخت‌رسانی و گرفتن سوخت مصرف شده تداوم یابد تا ایران بهانه‌ای برای غنی‌سازی یا استفاده از سوخت مصرفی برای جدا کردن پلوتونیم از آن نداشته باشد.» سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما در پاسخ به هوک نوشت: «فشار حداکثری شما را با مقاومت حداکثری، اراده پولادین و تکیه بر توانمندی‌های داخلی درهم می‌شکنیم. این شمایید که باید دست به انتخاب بزنید: یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7358/1/544375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها