شهرهای بزرگ امریکا صحنه تظاهرات ضدنژادپرستی شد

شراره‌های خشم



ندا آکیش
خبرنگار
انتشار ویدئوی فشار زانوی افسر پلیس بر گردن مرد سیاهپوست غیرمسلح و دستبند به‌دست و صداهای بریده بریده «نمی‌توانم نفس بکشم» جورج فلوید، این مرد 46 ساله در آخرین لحظات حیاتش کافی بود تا مردم خشمگین سراسر امریکا که به‌خاطر افزایش قربانیان کووید19 در کشورشان به بیش از 100 هزار نفر مانند آتش زیر خاکستر بودند، شعله ور شوند و به خیابان‌ها بیایند و فریاد عدالتخواهی سر دهند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، پس از انتشار ویدئوی کشته شدن جورج فلوید در شبکه‌های اجتماعی و بالاگرفتن خشم عمومی از این ویدئو اگرچه اداره پلیس مینیاپولیس افسر خاطی و سه افسر دیگر حاضر در آن ویدئو را اخراج کرد اما احساسات جریحه دار شده معترضان فروکش نکرد و تظاهرات‌های گسترده ابتدا در مینیاپولیس و سپس در دیگر شهرهای بزرگ امریکا شامل نیویورک، آریزونا، اوهایو، تنسی، دِنوِر، کلورادو، فونیکس، کولومبوس، مِمفیس و...
 به راه افتاد.
 پنجشنبه شب به وقت محلی هزاران معترض خشمگین با شکستن پنجره‌های یک حوزه پلیس در مینیاپولیس وارد این حوزه شده و آنجا را به آتش کشیدند. البته این حوزه پیشتر خالی شده بود و آسیبی به هیچ یک از نیروهای پلیس وارد نشد. در سنت پائول، منطقه مجاور مینیاپولیس هم تظاهرات‌ آنقدر شدت گرفته بود که پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد. پلیس سنت پاول همچنین اعلام کرد، تظاهرات‌ باعث خسارت دیدن بیش از 170 کسب و کار
شده است.
 از این رو، گارد ملی ایالت مینه سوتا بیش از 500نیروی پلیس خود را برای اعزام به مینیاپولیس و منطقه سنت پاول بسیج کرد. در نیویورک هم پس از بالا گرفتن تظاهرات‌ها به خاطر مرگ جورج فلوید، پلیس وارد عمل شد و در راستای سرکوب معترضان بیش از 40 معترض را دستگیر و بازداشت کرد.
سوابق قضایی پلیس خاطی
به‌گزارش سی‌ان‌ان، بنا بر اعلام اداره پلیس مینیاپولیس، «درک چووین»، افسر پلیس خاطی که در ویدئوی مربوط به قتل جورج فلوید زانویش را روی گلوی فلوید 46 ساله گذاشته بود و فشار می‌داد و به فریادهای فلوید که می‌گفت نمی‌تواند نفس بکشد، توجهی نمی‌کرد، پیشتر 18 پرونده شکایت دیگر هم داشته است. هرچند که جزئیات این پرونده‌ها رسانه‌ای نشده و معلوم نیست که آیا آنها هم مربوط به خشونت بوده است
یا خیر.
در ویدئوی جنجالی مرگ فلوید علاوه بر چووین، سه افسر پلیس دیگر هم دیده می‌شدند که هر سه آنها به همراه چووین اخراج شدند و جالب آنکه دستکم دو افسر پلیس دیگر 6 و 5 پرونده شکایت در اداره پلیس دارند.
حمایت تلویحی ترامپ از نژادپرستی
در چنین شرایطی که خشم عمومی در امریکا افزایش یافته و به خیابان‌ها کشیده شده، رئیس جمهوری امریکا در توئیتر مردم کشورش را تهدید می‌کند که ارتش را بسیج خواهد کرد که معترضان را سرکوب کند.
ترامپ این تهدید را در دو توئیت متوالی در توئیتر، شبکه اجتماعی مورد علاقه‌اش منتشر می‌کند اما پس از آنکه توئیتر این پیام‌ها را به‌خاطر نقض قوانین این شبکه اجتماعی و دامن زدن به خشونت‌ها حذف می‌کند، حمله ترامپ به توئیتر آغاز می‌شود. ترامپ در این توئیت‌ها که صبح جمعه منتشر شد، نوشته بود: نمی‌توانم عقب بنشینم و نظاره گر آنچه در این شهر امریکایی بزرگ رخ می‌دهد باشم.
 او با متهم کردن جاکوب فری، شهردار دموکرات مینیاپولیس به ناکارآمدی نوشته بود: او باید وارد عمل شود و کنترل شهر را به دست بگیرد یا خودم با اعزام گارد ملی قضیه را به درستی فیصله خواهم داد. ترامپ همچنین با جانی خواندن معترضان گفت که به تیم والز، معاون ارتش مأموریت داده که خشونت‌ها را سرکوب کند. در پی این فرمان برخی شهروندان اقدام به انتشار تصاویری ویدئویی کردند که نشان می‌داد گارد امنیتی امریکا در حال شلیک به معترضان است.

برش
مرگ 100 هزار امریکایی و بی‌تفاوتی ترامپ

زهره صفاری/  «دونالد ترامپ» در حالی آمار 100 هزار نفری تلفات «کووید19» در امریکا را اغراق‌آمیز عنوان کرده که با پایان قرنطینه همه ایالات، پیش‌بینی می‌شود سوگواری بزرگ‌تر از قربانیان جنگ جهانی اول در انتظار مردم این کشور باشد.به نوشته «فوربس»، کارشناسان امریکایی آمار واقعی 4 ماه اخیر را فراتر از 100 هزار نفر اعلام کرده‌اند و جامعه رنگین پوست امریکا و فقرا بیشترین آمار را در فهرست قربانیان ویروس کرونا دارند. تحلیلگران بر این باورند در صورتی که رئیس جمهوری امریکا و مشاورانش به جای بازی سیاسی و سرزنش دیگران، تنها دو هفته قرنطینه ایالات را زودتر آغاز کرده بودند، امروز شاهد کاهش 60 درصدی آمار هراس انگیز اعلام شده مؤسسه جان هاپکینز بودیم.به‌گزارش «اینترسپت»، بسیاری از مردم امریکا که با آمار میلیونی بیکاری، گرسنگی و فقر در ماه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند و روزها چاره‌ای جز ایستادن در صف‌های طولانی غذای رایگان ندارند، از «دونالد ترامپ» خشمگین هستند. چراکه او در میان دغدغه تبلیغات انتخاباتی‌اش، با سیاسی کردن موضوع کرونا، مقایسه کردن آن با آنفلوانزای فصلی، پیش‌بینی نابودی ناگهانی ویروس و تعریف‌های ابتدایی و سرزنش‌های اخیر چین در کنترل «کووید19»، با وجود هشدار کارشناسان، فرصت‌های مهم نجات مردم امریکا را سوزاند. به نظر می‌رسد تصور ترامپ و مشاورانش این بود که می‌توانند فاجعه ناشی از کرونا را نیز مانند همه سیاست‌های افراط گرایانه رئیس جمهوری در سه سال و نیم اخیر پشت سر گذاشته و بدون دغدغه به سمت آینده قدم بردارند.«جی روزن»، استاد ارتباطات دانشگاه نیویورک معتقد است: «امریکا در ماه‌های اخیر با حجم بالای دروغ‌های ترامپ روبه‌رو بود. چین، باراک اوباما، سازمان بهداشت جهانی و... همه مقصر بودند و نقد شدند اما واقعیت این است که ترامپ برنامه‌ای ندارد تا بتواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این آمار هولناک داشته باشد.»
به گزارش «واشنگتن پست» «دونالد ترامپ» حتی در این شرایط سخت نیز دست از خودستایی برنداشته به‌طوری که در اواسط هفته با اشاره به اینکه آمار کمتر از یک تا 2 میلیون تلفات «کووید19» در امریکا نشاندهنده سیاست‌های درست اوست، حتی سعی در همدردی با مردم نداشت تا اینکه اواخر هفته در میان هجمه انتقادات با توئیتی به خانواده‌های داغدار تسلیت گفت. براساس تحلیل اخیر مؤسسه واتسون امریکا هدف ترامپ و هر سیاستمدار دیگری از عادی جلوه دادن آمار بالای کشته‌ها، تفهیم آسانتر دیدگاه مرگ ناشی از ویروس کرونا و منحرف کردن ذهن‌ها از ضعف سیستم بهداشتی و مهمتر از آنها باز کردن دست سیاستمداران در بحران‌های مرگبار آتی است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7358/1/544374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها