پس از غیبت ۲۰ روزه

کیم جونگ اون بالاخره رؤیت شد


ندا آکیش – بالاخره پس از حدود سه هفته رسانه‌های دولتی کره شمالی روز شنبه تصاویری را از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی منتشر کرده و به شایعه‌های گسترده درباره وخامت حال یا حتی مرگ او پایان دادند. در تصاویر روز شنبه که در روزنامه «رودونگ سینمون» چاپ شده بود، کیم در مراسم افتتاح یک کارخانه کود در شهر «سانچون» در نزدیکی پایتخت کره شمالی شرکت کرده بود و در کنار او برخی مقامات ارشد از جمله خواهر کیم و مشاور نزدیکش کیم یو جونگ ایستاده بودند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در تصاویری که رسانه‌های کره‌شمالی از جمله خبرگزاری رسمی این کشور روز شنبه از کیم منتشر کردند، کیم در حال بریدن روبان افتتاح کارخانه کود است و شرکت‌کنندگان در مراسم هم با فریادهای رعدآسای هورا رهبر کره‌شمالی را تشویق می‌کنند.
پس‌از انتشار این تصاویر از رهبر کره‌شمالی که حدود سه هفته خود را از انظار عمومی پنهان کرده و به شایعه‌ها درباره مرگ خود دامن زده بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا واکنش نشان داد و گفت، در یک زمان مناسب درباره کیم سخنانی را ایراد خواهد کرد.
با وجود انتشار این تصاویر، برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رویترز درباره صحت تصاویر ابراز تردید کردند. برخی دیگر از رسانه‌ها از جمله فرانس 24 هم همچنان درباره وضعیت سلامت جسمانی رهبر کره‌شمالی ابراز تردید کردند. این در حالی است که در تصاویر منتشر شده هیچ نشانه‌ای از بیماری و ناراحتی در کیم نبود و با لبخند با مشاوران خود صحبت می‌کرد. او بدون عصا بخوبی راه می‌رفت. در حالی که در سال 2014 کیم پس از عمل جراحی از عصا استفاده می‌کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هم پیش از آنکه این تصاویر را منتشر کند در روزهای گذشته در پاسخ به شایعه‌ها درباره مرگ کیم، در گزارش‌هایی نوشته بود، کیم در حال انجام فعالیت‌های روتین خود دور از انظارعمومی است. از جمله این فعالیت‌های روتین ارسال پیام‌هایی به رهبران سوریه، کوبا و آفریقای جنوبی و ارسال مراتب سپاسگزاری به کارگرانی است که در حال ساخت تأسیسات توریستی در شهر ساحلی ونسان هستند.
دولت کره جنوبی هم در روزهایی که برخی منابع از مرگ کیم خبر می‌دادند، با استناد به تحقیقاتی که انجام داده بود، بارها اعلام کرد که کیم در سلامت است و هیچ تحرک غیرعادی در حزب حاکم یا ارتش کره‌شمالی مشاهده نشده و رهبر کره‌شمالی از مکانی نامعلوم خارج از پیونگ یانگ در حال اداره کشور است.
با این حال هنوز هیچ مقامی در کره‌شمالی اعلام نکرده دلیل غیبت 20 روزه کیم از انظار عمومی چه بوده است. کیم در سال 2014 به مدت 6 هفته در هیچ مراسم عمومی حاضر نشد اما پس‌از آن با عصا مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت و سازمان اطلاعات کره جنوبی اعلام کرد، او یک عمل جراحی در قوزک پا انجام داده است. به گزارش الجزیره، به عقیده دانیل راسل، دیپلمات ارشد سابق در شرق آسیا، جور شدن تکه‌های پازل غیبت سه هفته‌ای کیم نیاز به زمان دارد. اما این غیبت و شایعه‌ها درباره مرگ کیم بار دیگر توجه‌ها را به جانشین رهبر کره شمالی جلب کرد. اینکه در سیستم حاکم در کره‌شمالی نبود یک جانشین بالغ چقدر پرخطر است.
خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی با این عنوان که چرا سلامتی کیم تا این حد حائز اهمیت است، نوشت، کیم به مدت نزدیک به یک دهه در کره‌شمالی در قدرت بوده و مرگ او می‌توانست به بحران از پیش برنامه‌ریزی نشده جانشین او دامن بزند. بحرانی که برای نخستین بار در تاریخ این کشور رخ می‌داد. هر سه فرزند کیم در حال حاضر بسیار کوچک هستند و تا جایی که دنیا می‌داند هیچ جانشین مشخصی برای او تعیین نشده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7337/1/542216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها