روزی 1.9 درصد بازدهی

شاخص بورس درآستانه 700 هزار واحد



گروه اقتصادی/ بورس اوراق بهادار در شانزدهمین روز کاری سال جاری، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. دراین روز شاخص کل با رشد 23 هزار و 163 واحدی بیش از 3.5 درصد بازدهی داشت. با این رشد شاخص کل برای نخستین بار به 668 هزار و 925 واحد رسید و خود را برای دستیابی به کانال 700 هزار واحدی آماده کرد. این درحالی است که با آغاز روند صعودی شاخص از زمستان سال گذشته برخی از تحلیلگران بازار سرمایه شاخص یک میلیون واحدی را برای شاخص بورس هدفگذاری کردند که در صورت تداوم روند فعلی دور از انتظار نیست.
در نخستین روز هفته جاری و پس از عرضه اولیه شستا به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور، معاملات دراین بازار پرحجم تر از گذشته شد، این درحالی است که براساس تصمیم سازمان بورس معاملات عرضه های اولیه به بعد از ساعت کاری (12.5 تا 13.5 ) موکول شد تا باعث کندی هسته مرکزی معاملات بازار نشود.
برهمین اساس دیروز ارزش معاملات بورس تهران به بیش از 6 هزار و 159 واحد رسید  و ارزش بازار بورس نیز از 2513 هزار میلیارد تومان عبورکرد. بدین ترتیب ارزش بازار بورس همپای نقدینگی کل کشور در پیش است.
درحالی که از ابتدای سال جاری تا دیروز بورس تهران 16 روز کاری داشته است، تنها در سه روز منفی بوده و 13 روز مابقی با رشد بالایی مثبت بوده است. با رسیدن شاخص کل بورس از 512 هزار و 900 واحد آخرین روز کاری سال گذشته به 668 هزار و 925 واحد در روز گذشته بازدهی این بازار به 30.4 درصد رسید که تمام بازارهای رقیب را پشت سرگذاشته است. دراین مدت شاخص 156 هزار و 25 واحد رشد داشته است. بدین ترتیب به طور متوسط در هر روز شاخص 9 هزار و 751 واحد رشد داشته و 1.9 درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است.
در شرایطی که بازار سهام کشور طی ماه های اخیر با رونق قابل توجهی همراه بوده است، دولت نیز برای عرضه شرکت های دولتی برنامه ریزی کرده است به طوری که 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی را بعد از سال ها در روز چهارشنبه هفته گذشته میان 2 میلیون و 70 هزار کد سهامداری عرضه کرد.
در ماه های آتی نیزلیست بلندبالای سهام شرکت های دولتی برای عرضه در بورس آماده شده است. دراین زمینه دولت با تغییر روش واگذاری برخی از شرکت های دولتی تصمیم گرفته است تا واگذاری ها را از طریق بورس عرضه کند. دراین لیست سهام باقی مانده دولت در 18 شرکت بزرگ از بانک، بیمه، پتروشیمی، فولاد و حتی دو خودروسازبزرگ کشور در اولویت واگذاری قرار دارد که در قالب صندوق های قابل معامله (ETF) صورت می گیرد.
به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، حجم بالای نقدینگی عمده ترین محرک رشد بورس در ماه های اخیر است که در کنار تورم انتظاری در ماه های باقی مانده سال جاری، چشم انداز بلندمدت صعودی را برای این بازار قائل هستند.
البته برخی از تحلیگران نسبت به رشد غیرمتعارف برخی از شرکت های کوچک در بورس اظهار نگرانی کرده و از سهامداران به خصوص سهامداران تازه‌وارد خواسته اند که بدون مشورت تخصصی از خرید سهام خودداری کنند. این درحالی است که هم اکنون عمده معاملات بورس در بازار ثانویه بورس انجام می شود که نشان دهنده دست به دست شدن سهام و اوراق میان سهامداران است بنابراین درصورتی که عرضه های اولیه برای تقویت بازار اولیه بورس تقویت شود می توان این روند را به نفع واحدهای تولیدی تغییر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7325/1/540879/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها