چهره‌ها و حرف‌ها




ما تلاش خود را کردیم

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی: «ما تلاش خود را کردیم که بودجه حوزه تئاتر افزایش پیدا کند و مطمئناً برای تصویب لایحه بودجه در صحن علنی مجلس بر این موضوع تأکید خواهیم کرد. خواهش می‌کنم اهالی رسانه هم در این زمینه، در وقت خاص خود مطالبه‌گر و پیگیر باشند. همچنین دوستان ما در دولت به‌طور ویژه همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فصل بودجه که آخرین مرحله خود را سپری می‌کند و از تلفیق گذشته و به صحن رسیده است، بخش‌های مربوط به تئاتر را باید لحاظ کنند.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره بودجه تئاتر توضیحاتی داد.

برای هنرمندان استانی بهتر است

رضا کرمی‌زاده: «جشنواره تئاتر فجر تنها رویدادی است که می‌تواند در معرفی آثار و هنرمندان به جامعه تئاتری کشور به هنرمندان استان‌ها کمک کند، هنرمندان تهران براحتی می‌توانند آثار خود را روی صحنه ببرند اما هنرمندان استانی چنین شرایطی را ندارند. به نظرم هر چه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرشورتر و پربارتر برگزار شود برای هنرمندان استانی بهتر است، البته بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای هم برای دیده شدن آثار اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین امسال بخش اقلام تبلیغاتی تئاتر به‌صورت مسابقه‌ای مستقل برگزار شد که جزو اتفاقات مثبت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. به‌نظرم حضور گروه‌های بین‌المللی که سطح کیفی بالاتری نسبت به تئاتر ایران دارند در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اتفاق خوبی است که امیدوارم سال‌های آینده هم شاهد آن باشیم.»
کارگردان نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» درباره اهمیت جشنواره تئاتر فجر برای گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها صحبت کرد.

نباید هنرهای نمایشی مورد غفلت قرار بگیرد

سیدعباس صالحی: «اختلاف سلیقه بالطبع وجود دارد اما خوشحالیم که اجرای نمایش‌های خوبی را اکنون در جشنواره شاهد هستیم و به همه سلیقه‌ها نیز احترام می‌گذاریم. ممکن بود هر موضع‌گیری به عدم نتیجه‌گیری منجر شود و ما بیشتر به نتیجه فکر می‌کردیم. بودجه هنرهای نمایشی بودجه اندکی است و این نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب می‌تواند به کمک حوزه هنرهای نمایشی بیاید. امیدواریم به‌عنوان مسئولان دولتی از هنر نمایشی کشور حمایت کنیم اما هنرهای نمایشی به طور خاص جایگاهی دارد که نباید و نمی‌تواند مورد غفلت قرار گیرد. تلاش ما این است که با همه شرایط موجود امکانی فراهم کنیم تا هنرمندان بدون دغدغه در جشنواره‌ها حضور پیدا کنند. البته در حال حاضر همزمانی جشنواره‌ها بیشتر به تئاتر و سینما مربوط است. البته در ایام دهه فجر باید پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی و هنری همزمان شوند و بروندادهای فرهنگی و هنری انقلاب را یکجا شاهد
باشیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره تئاتر درباره اهمیت این جشنواره صحبت کرد.

خیلی خوشحالم که اینجا هستم

جوکا هاید هی‌تی: «به ایران آمدم چون کشور شعر و ادب است. خیلی خوشحالم که اینجا هستم. با شناخت آثاری از مولانا، حافظ و فردوسی که به زبان فنلاندی ترجمه شده بود، به ایران سفر کردم. فنلاند بخشی از اسکاندیناوی نیست و ما پیشینه تاریخی تئاتر سوئدی را نداریم. تئاتر ما در قرن ۱۹ توسط فنلاندی‌های سوئدی زبان شکل گرفت. تئاتر فنلاند را به‌عنوان «تئاتر مردمی» می‌شناسیم. در فنلاند حدود ۸۰۰ تئاتر برای جوانان داریم. در طول تابستان کنار همه‌ دریاچه‌هایمان رویدادی تئاتری برگزار می‌کنیم. می‌توان گفت که همه تئاترهای ما خصوصی هستند و برای کمک به وضعیت مالی نمایش‌ها در سال ۱۹۹۳ قانونی وضع شد که طبق آن این تئاترها می‌توانند از مزایای دولتی برخوردار شوند اما با گسترش هنر تئاتر در این کشور بعضی از تئاتر‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند. تئاترهای کشور ما در تمامی شهر‌ها پراکنده شده‌اند. هرکدام ‌را تحت استخدام خود دارند.»
 تهیه‌کننده فنلاندی تئاتر که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده درباره تئاتر فنلاند صحبت کرد.

من به تماشای تئاتر ترغیب شدم

الهه منصوریان:«من همواره در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کردم. به حوزه تئاتر هم علاقه‌مند بودم اما از برگزاری جشنواره آگاه نمی‌شدم اما در این دوره اخبار تئاتر را بسیار خواندم و دیدم و به‌همین علت ترغیب شدم در این جشنواره شرکت کنم.
مردم معمولاً جشنواره‌های فجر را با سینما می‌شناسند اما در این دوره از جشنواره با اطلاع‌رسانی خوبی که وجود داشت، من هم به تماشای تئاتر ترغیب شدم. کاش همان میزان تماشاگری که برای بازی دربی به ورزشگاه آزادی می‌رفتند، به تماشای تئاتر می‌نشستند. در این صورت توسعه فرهنگی محقق می‌شد.هنر ایران در سطح جهانی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای مثال زمانی که فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در تلویزیون چین به نمایش درآمد بابت ایرانی بودنم سرشار از لذت و غرور شدم.»
قهرمان ووشوی جهان به تماشای نمایش «دست‌هایم کو مم حسن» نشست.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/6/535638/3
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها