بازتاب داخلی و خارجی عملیات موشکی ایران گسترده بود

شلیک به مغز داعش

جهانگیری: امنیت مردم ایران، خط قرمز است سردار باقری،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: نظام سلطه فعلاً توان درگیری با ما را ندارند البته ما هم قصد درگیر شدن با آنها را نداریم ظریف: توان موشکی ایران دفاع از شهروندان و پیشران در مبارزه جهانی با تروریسم است استقبال فراجناحی مردم، مقامات و فعالان سیاسی از مجازات داعش

ص  2

 

فرود « قیام » و «ذوالفقار» بر مغز داعش

این تنها داعش نبود که در شوک خبری نیمه شب یکشنبه، قرار گرفت. دنیا هم بلافاصله فهمید که اتفاق این شب مهم‌ترین رویداد  جهانی یکشنبه شب است؛ حمله موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه. حمله‌ای که بلافاصله «موفقیت آمیز» و همراه با پیام «هشدار» برای تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای آنها عنوان شد. سپاه پاسداران یکشنبه شب، در عملیاتی که «لیله القدر» نامیده شد، 6 موشک‌ میان‌برد «ذوالفقار» و «قیام» را از استان‌های کردستان و کرمانشاه به سمت مواضع داعش شلیک کرد. انتخاب این محل‌ها برای پرتاب موشک‌های سپاه هم به گفته سردار رمضان شریف، سخنگوی این نیرو با هدف «پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌ها» انجام شده است.
موشک‌ها دقیق به هدف خوردند
یکشنبه شب تهران هنوز به نیمه نرسیده بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، تمام نگاه‌ها در داخل و خارج را متوجه یک اقدام مهم کرد؛ «حمله موشکی سپاه به مقر فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه.» سپاه پاسداران قبلاً به دنبال عملیات تروریستی در تهران اعلام کرده بود؛ «ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد» و اکنون به نظر می‌رسد این عملیات قسمتی از آن پاسخ» باشد. چنانچه در اطلاعیه سپاه پاسداران هم بر این نکته تأکید شده بود. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم ساعاتی پس از این عملیات و تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن آن گفت: «دشمنان ما باید هوشیار باشند، ما جواب ترقه‌بازی تروریست‌های تکفیری‌ را با موشک دادیم.» به گزارش فارس، وی تأکید کرد: «اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد.» سردار حاجی‌زاده در سخنان خود البته مقداری هم ابعاد این عملیات را تشریح کرد و در این رابطه توضیح داد: «در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.»
فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: «این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.» حاجی‌زاده همچنین تأکید کرد: «تمام موشک‌ها دقیقاً به محل مورد نظر اصابت کرد.» وی افزود: «شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسأله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا این عزم و اراده محکم برای دفاع از نظام را به صورت کامل دارد و سر سوزنی هم عقب نمی‌نشیند.»همچنین سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه درباره شلیک ۶ موشک سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه در ارتباط تلفنی با شبکه خبر، گفت: «بر اساس اطلاعات موثق، عملیات موشکی ضد داعش موفقیت آمیز بوده است.» وی گفت: «موشک‌های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبید.» سخنگوی سپاه با بیان اینکه شلیک از دو استان عمدتاً سنی نشین به سمت مراکز تروریست‌های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌هاست، تأکید کرد: «عملیات موشکی سپاه تنها گوشه بسیار کوچکی از قدرت تنبیهی ایران علیه تروریست‌ها و دشمنان بوده است.» سردار شریف همچنین گفت: «حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند.»
قبل از ظهر دیروز هم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقاط ضعف نظام سلطه در درگیری با ایران گفت: «آنها فعلاً توان درگیری با ما را ندارند و البته ما هم قصد درگیر شدن با آنها را نداریم اما در رقابت دائمی با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه موشکی قرار داریم.»
 چرا دیرالزور؟
آن طور که سایت «تابناک» گزارش داده است، حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور واقع در شرق سوریه، پس از شناسایی نیروهای امنیتی ایران و اطمینان از تجمع تروریست‌ها عملیاتی شد و بر اساس نخستین برآوردها از رصدهای محلی، شمار کشته‌های این حمله سه رقمی است. این سایت از تغییر آرایش تروریست‌ها پس از تنگ شدن عرصه محاصره در سوریه و عراق خبر داده که توسط نیروهای ایران رصد می‌شده است. پس از عملیات تروریستی در تهران، عقبه این گروه در دیرالزور شناسایی و پس از سلسله عملیات شناسایی که از زمین و آسمان در روزهای اخیر در محدوده مورد نظر انجام شد، در نهایت منجر به تعیین مختصات دقیق برای افزایش قدرت تخریب و هزینه این حمله برای تروریست‌ها شد. پس از تعیین مختصات و فاصله حدود 650 کیلومتری منطقه مورد هدف از مرزهای ایران، کارشناسی برای انتخاب موشک‌های میان برد مورد استفاده در این عملیات صورت پذیرفت و با توجه به ابعاد اهداف، شلیک 6 فروند موشک سوخت جامد ذوالفقار قطعی شد. خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی به توضیح این سوال پرداخته که «چرا سپاه پاسداران، منطقه دیرالزور را برای این حمله موشکی بسیار مهم انتخاب کرده است؟» این خبرگزاری نوشته است: «استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق و رقه سوریه که مهمترین پایگاه های آنها است ،  به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند. با توجه به اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آنها نیز در این استان قرار گرفته است.»
 بر باد رفتن رؤیای پایتخت جدید
فاصله دیرالزور تا پایگاه موشکی کرمانشاه 650 کیلومتر است و طی چند سال گذشته میان ارتش سوریه و داعش دست به دست می‌شود. همچنین این استان به دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره گرایش بالایی به افراطی گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. چندی پیش برخی منابع بین المللی و از جمله وزارت دفاع امریکا، پنتاگون اطلاعاتی را منتشر کردند که حاکی از دور خیز داعش برای تغییر پایتخت خودخوانده آنها از الرقه به دیرالزور بود. طبق این گزارش‌ها داعش برای اجرای طرح خود در ابتدا اکثر فرماندهان ارشد خود را از الرقه و موصل به دیرالزور برده بود. این اتفاق پس از آن افتاد که داعش مراکز حیاتی خود در شهر الباب و بخش گسترده ای از حومه شمالی الرقه و شرق این شهر را از دست داد و بخش عمده موصل نیز از دست آن خارج شد. اما به نظر می‌رسد عملیات موشکی سپاه پاسداران ایران، دستیابی به این رویا را نیز برای تروریست‌های داعش قدری غیرممکن‌ کرده باشد. خصوصاً اینکه خبرگزاری‌های داخلی ساعاتی پس از انجام این عملیات، آمار تلفات نیروهای داعشی را بالغ بر 650 نفر اعلام کردند.
همچنین دیروز پس از انجام موفقیت‌آمیز عملیات موشکی ایران علیه داعش، خبرگزاری «میزان» به نقل از منابع منابع میدانی گزارش داد یکی از فرماندهان عالی‌رتبه داعش به نام سعد الحسینی معروف به ابوسعد با تابعیت سعودی در حملات موشکی شب گذشته سپاه به دیرالزور سوریه به هلاکت رسیده است.
کدام موشک‌ها سیلی زدند؟
آنچه یکشنبه شب توسط سپاه پاسداران از استان‌های غربی کشور به سمت مواضع داعش شلیک شد، 6 فروند موشک میان برد بود که از انواع «ذوالفقار» و «قیام» معرفی شده‌اند. موشک بالستیک میان برد «قیام» در 29 مرداد ماه سال 89 برای اولین بار با موفقیت تست و شلیک شد. ‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است به طوریکه آن را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک توصیف کردند  و گفته شد این موشک خلاصه‌ای از تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز بود که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد. این موشک بالستیک  بنا بر مأموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد. برد عملیاتی موشک قیام 700 تا 800 کیلومتر عنوان شده است. موشک‌ سوخت جامد مرکب «ذوالفقار» نیز که در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور 1395 رونمایی شد، در واقع مدلی پیشرفته و نقطه زنِ موشک «فاتح-110» است که  از روی سکوی متحرک شلیک می‌شود  و 750 کیلومتر برد دارد. به گفته فرماندهان سپاه ـ خطایش تنها به 10 متر می‌رسد و قابلیت رادارگریزی و حرکت به سمت هدف در ارتفاع پایین را دارد که با موشک‌های روز ابرقدرت‌ها رقابت می‌کند. این موشک‌ها در حالی به اهداف خود در مواضع داعش اصابت کرده‌اند که فیلم‌های منتشر شده از پهپادهای فرستاده شده کشورمان هم موفقیت این عملیات را تأیید می‌کنند. در این فیلم‌ها که توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده، لحظات اصابت موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده، به تصویر کشیده شده است.

////////////////////////////////////////////////////////////////

 

ص 3

حمله موشکی سپاه پاسداران ایران در صدر خبرهای جهان  بازتاب یافت
مجازات داعش، اخطار به حامیان تروریسم

آفتاب در سمت غرب رو به غروب بود که سرخط خبرهای فوری رسانه‌های جهان بر اصابت موشک‌های نقطه زن سپاه پاسداران ایران به مقر داعش در دیرالزور سوریه متمرکز شد. اتفاقی که یک وجه آن تلافی اقدامات تروریستی دوازده روز پیش عناصر داعش در تهران بود و در وجهی دیگر هشداری جدی به بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای تلقی می‌شد که اخیراً تلاشی نو برای هم­پیمانی علیه ایران را آغاز کرده اند. این علاوه بر اثبات دوباره حضور ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری، نشان داد که برنامه موشکی ایران نه خطری علیه کشورهای منطقه که امکانی مهم برای مقابله با تهدیدهای پیش روی منطقه از جمله تروریسم افراط گرا است. پس از انتشار خبر حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در سوریه بود که رسانه‌ها و مقامات رسمی کشورهای مختلف در قبال آن موضعگیری کردند و از قبال این موضعگیری‌ها جزئیات بیشتری از این عملیات موشکی و آثار بین المللی آن آشکار شد.
به گزارش میزان، روز گذشته «عبدالباری زیباری»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عراق که موشک‌های سپاه پاسداران ایران از حریم هوایی کشورش عبور کرده بود، با اعلام اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه‌های داعش در سوریه با بغداد هماهنگ شده بود، گفت : «عراق از هرگونه اقدام نظامی که موجب تضعیف یا پایان داعش شود حمایت می‎کند.»
به گزارش فارس، یک مقام وزارت دفاع امریکا نیز در گفت وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز»، شلیک 6 موشک به پایگاه داعش را پاسخی به حمله داعش در تهران دانست و تأکید کرد: «هیچ نظامی امریکایی در نزدیکی محل حمله موشکی ایران به سوریه حضور نداشت.» این مقام پنتاگون البته سعی کرد با گفتن اینکه «مشخص نیست که آیا این موشک ها به هدفشان که داعش باشد، اصابت کرده باشد یا نه» از اهمیت موضوع بکاهد.
اما برخلاف این نوع موضعگیری، یک مقام پیشین پنتاگون در گفت‌وگو با «ایرنا» دیدگاهی را مطرح کرد که کاملاً در تعارض با اقدام اخیر سنای امریکا در رأی به تحریم ایران به بهانه تهدیدآمیز بودن برنامه موشکی بالستیک ‏ایران قرار داشت. ژنرال «رابرت جی گارد» دستیار پیشین وزیر دفاع امریکا در امور امنیت بین الملل با تأکید بر اهمیت جنگ ‏سپاه پاسداران با داعش، خواستار همکاری با سپاه علیه افراط‎ ‎گرایی شد و گفت برنامه موشکی جمهوری اسلامی هیچ تهدیدی ‏برای صلح و ثبات بین المللی نیست. وی با تأکید بر مخالفتش با کنگره امریکا در اعلام سپاه پاسداران ایران به عنوان یک گروه ‏تروریستی، گفت: «ما دارای برخی اهداف مشترک هستیم و سپاه پاسداران در حال جنگیدن با همان دشمنانی بوده است که ما ‏با آنها در حال جنگ هستیم.»
یک کارشناس مسائل خاورمیانه در رسانه روسی «اسپوتنیک»  هم موشکباران ضدداعش ایران را پیام اخطار به دیگران  تحلیل کرد و نوشت: «ایران تلافی اقدام داعش در تهران را می‌توانست به اشکال مختلف بدهد، اما انتخاب گزینه استفاده از موشک‌های میانبرد هم پاسخ به حمله تروریستی و هم پیامی برای حامیان داعش محسوب می‌شود، ولی بدیهی است که بیش از همه اخطار به دیگران بود.»
به گزارش ایرنا، تحلیلگر اسپوتنیک همچنین با یادآوری اینکه «این عملیات تنها دو ساعت پس از سخنان آیت الله خامنه ای و چند ساعت بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد»، تأکید کرد: «این موضوع نشان می‌دهد نیروهای مسلح ایران آمادگی لازم را دارند تا ظرف فقط چند ساعت یا شاید چند دقیقه تصمیم‌های سیاسی سران کشور را اجرا کنند.» وی درباره پیام‌های دیگر این انتخاب زمان افزود: «این عملیات همزمان به تهدیدهای ضدایرانی اخیر ایالات متحده، تحریم‌های جدید کنگره و همچنین تهدید‌های همپیمانان امریکا پاسخ داد.»
تحلیلگر اسپوتنیک همچنین با اشاره به اینکه «سریع ترین سامانه دفاع موشکی هم به حدود 30 ثانیه زمان از لحظه کشف نفوذ موشک‌های دشمن احتیاج دارد» و
«اگر موشک‌های ایران نزدیک اسرائیل، عربستان سعودی و پایگاه‌های امریکایی که تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را تهدید کنند، قرار گیرند، فرصت طلایی عمل کردن سامانه دفاعی از دست می‌رود»، گفت: «همه این موارد برای آن بوده و هست که ایران به طرف مقابل بگوید، اگر پای میز مذاکره با شما نشستیم، به این معنا نیست تسلیم همه خواسته‌های شما شده ایم و اگر به تعهدهای خود پایبند نباشید، هیچ ابایی از رویارویی نیست، اما مطمئن باشید شما بیشتر ضرر خواهید کرد و حال که موشک‌ها را بهانه کرده اید، ما استفاده می‌کنیم و هر چیز دیگری را هم بهانه کنید بیشتر روی همان پافشاری می‌کنیم.»
با وجود انتشار تحلیل‌ها و موضعگیری‌های متعدد در رسانه‌های مختلف جهان، رسانه‌های تصویری و مکتوب عربستان سعودی، امارات و بحرین که به باور خود جبهه ای متحد در برابر ایران تشکیل داده اند، سعی کردند با حرکت در خلاف جهت خبر حمله موشکی ایران به داعش در شرق سوریه را تا حد امکان بایکوت کنند. تنها شبکه خبری العربیه که شبکه غیر رسمی عربستان است در وب سایت خود خبر رسمی بیانیه سپاه پاسداران را در بخش اخبار ایران خود بازتاب داد. بی توجه به آنکه بایکوت خبری که در 24 ساعت گذشته در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داشته است، تغییری در واقعیت ایجاد نمی کند.
با وجود این الاخبار لبنان حمله موشکی ایران را پیامی سخت به واشنگتن در میدان نبرد سوریه  دانست و «فیصل القاسم» مجری الجزیره در توئیتر خود نوشت: «موشک‌های دوربرد ایران در حالی با عبور از عراق به سوریه رسید که ما عرب ها در حال دعوا بر سر این مسأله هستیم که دوغ طبیعی خوشمزه‌تر است یا دوغ ترکیه ای؟ امت عربی مسخره دیگران شده است.»
به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو روز گذشته در واکنش به حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه با بیان اینکه همه حرکت‌های ایران را رصد می‌کنیم، گفت: «ایران نباید اسرائیل را تهدید کند.»


بازتاب حمله موشکی ایران
به پایگاه‌های داعش در رسانه‌های جهان
روزنامه گاردین: ایران به تلافی حملات تروریستی به تهران ، به شهر دیرالزور سوریه که در تصرف داعش است- حمله موشکی کرد. اگرچه سپاه پاسداران در حال مبارزه با دولت اسلامی (داعش) در سوریه و کشور همسایه عراق است، اما این نخستین بار است که آنها انجام دادن چنین حملاتی را از داخل خاک ایران تأیید می‌کنند.
نیویورک تایمز: حمله موشکی ایران بیانگر افزایش نقش این کشور در جنگ سوریه و نشانه ای از قدرت رو به رشد تهران در منطقه است. این حمله پیامی به دشمنان ایران در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین  امریکا دارد که پایگاه‌های نظامی متعدد در خاورمیانه دارد.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت: جمهوری اسلامی ایران عملیات موشکی نادری را انجام داده است.
خبرگزاری ایتارتاس: نیروهای سپاه که قدرتمندترین سازمان امنیتی و نظامی این کشور است، حملات موشکی را علیه گروه‌های تروریستی نزدیک شهر دیرالزور سوریه انجام داده اند.
لائورا روزن خبرنگار المانیتور در توییتر: متحدان ما در حال جنگ با یکدیگر هستند اما دشمن ما (ایران) در حال حمله به مهمترین دشمن ماست!
شبکه تلویزیونی المنار لبنان: همزمانی حمله سپاه به داعش با سخنان آیت الله خامنه ای معنادار است.
اسکای نیوز عربی: ایران از داعش در سوریه انتقام گرفت.


//////////////////////////////////////////////////////////////

 

ص 20

 

داعش در تله «دیرالزور»

داعش با شکست‌ها ی پیاپی از سوی عراق، سوریه و ایران به گوشه رینگ « دیرالزور» رانده شده است

نیم نگاه

یک پیام برای دو کشور

شقایق امیری

این حمله جدا از انتقامجویی ایران از داعش برای حملات تروریستی 7 ژوئن (17 خرداد)، حاوی دو پیام مهم برای دو کشور بود. یک پیام به عربستان بود. کشوری که در بحران سوریه فعال است و از مخالفان اسد حمایت می‌کند.
سپاه پاسداران ایران در این پیام به عربستان هشدار داد که «موشک‌های ما این توانایی و برد را دارند که اگر اراده کنند، می‌توانند هر نقطه از منطقه را هدف قرار دهند.»این موشک‌‌ها همچنین حاوی پیامی برای امریکا هستند. کشوری که بویژه اخیراً در سوریه فعال شده و مواضعی ضد اسد دارد. سپاه به این وسیله این سیگنال را برای امریکا فرستاد که ایران نیز به‌نوبه خود در حال مبارزه با داعش است. این در حالی است که رقابت‌‌ها در سوریه به نقطه جوش رسیده‌ است. امریکا که با داعیه مبارزه با داعش بر فعالیت‌های نظامی خود در سوریه افزوده، در واقع رویاروی ارتش سوریه هم قرار گرفته و در همین راستا یک جت جنگنده سوریه را در نزدیکی شهر طبقه ساقط کرده‌ است. در این شهر نیروهای شبه‌نظامی که امریکا از آنها حمایت می‌کند، ساکن هستند.  طبق بیانیه ارتش سوریه این جت در حالی ساقط شد که برای انجام مأموریتی علیه داعش به پرواز درآمده‌ بود. این مسأله باعث شده ارتش سوریه به باوری برسد که در قالب بیانیه آن کاملاً آشکار است. این بیانیه با تأکید بر اینکه این رویداد یک تجاوز آشکار است، آن را شاهدی بی‌بدیل برای ارتباط بین امریکا و تروریسم
 دانسته‌ است.




بازی با بازی امریکا در منطقه

جیران عزیزی

حمله موشکی سپاه ایران به مواضع داعش در سوریه نشانه‌ای است از پررنگ شدن نقش و حضور ایران در بحران سوریه و همچنین قدرت رو‌به رشد این کشور در منطقه. این اقدام همچنین واکنش ایران است به رویدادهایی که در سوریه در حال رخ دادن است و محور آنها نیز امریکا است. درست چند ساعت قبل از پرتاب این موشک‌ها امریکا یک فروند جنگنده سوخوی سوریه را هدف گرفت. علاوه بر این اکنون کمتر از یک ماه از زمانی می‌گذرد که امریکا یک پهپاد دست‌ساز ایرانی را در جنوب شرقی سوریه در التنف هدف گرفت. اخیراً نیروهای امریکایی به همراه شماری از مشاوران نظامی از کشورهای انگلیس و بلژیک در این منطقه مستقر شده‌اند. چندی پیش نیز امریکا به نیروهای سوریه هشدار داده بود که به این منطقه (که در خاک خود سوریه واقع شده‌است)، نزدیک نشوند. امریکا با این حال ادعا دارد که قصد رویارویی با حکومت اسد یا ارتش روسیه را ندارد و فقط به نیت مبارزه با داعش در سوریه و عراق وارد خاک این کشور شده‌ است. با این حال دیروز ایران پس از حملات موشکی خود به دیر‌الزور، با وجود آنکه از دولت دمشق حمایت می‌کند، در بیانیه خود چیزی که حاکی از هشدار یا تلاش در جهت حمله به مواضع امریکا باشد، نگفت و تأکید کرد این حمله تنها در جهت انتقام‌گیری از داعش بابت حمله چند روز قبل بوده‌ است. هرچند که پرتاب این موشک‌‌ها بی‌تردید حاوی پیام‌‌هایی برای امریکا و رقبا و دشمنان ایران در منطقه یعنی عربستان و اسرائیل است که فعالیت‌‌ها و پایگاه‌های نظامی گسترده‌ای در منطقه دارند.


گروه جهان/در حالی که ارتش‌های سوریه و عراق و همچنین نیروهای مردمی حشد الشعبی و ایران به طور همزمان گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه بشدت تحت فشار قرار داده و شکست‌های قابل توجهی را در میدان‌های جنگی موصل، رقه، حمص و دیرالزور بر این گروه تحمیل کرده‌اند، ائتلاف امریکایی ضد داعش به جای همراهی با ارتش سوریه در مبارزه با داعش، یک فروند جنگنده سوخوی 222 ارتش سوریه را هدف قرار داده و منهدم کرد.
گزارش‌های خبری از عراق و سوریه حاکی است، تروریست‌های داعش که در روزهای گذشته متحمل شکست‌های سنگین در موصل و رقه، دو پایتخت خودخوانده خود در عراق و سوریه شده بودند و آخرین نفس‌ها را در این دو منطقه می‌کشیدند، چاره کار را در فرار به سوی شهر دیرالزور، آخرین پناهگاهشان دیده بودند اما حدود ساعت 23 یکشنبه ایران با حمله موشکی بی‌سابقه‌ای به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور به تروریست‌ها و متحدانشان از عزم جدی برای مبارزه با داعش در کنار ارتش‌های عراق و سوریه خبر داد. حمله موشکی ایران به داعش در دیرالزور همچنین حامل پیام‌هایی برای امریکا که حدود یک ماه پیش اقدام به سرنگونی پهپاد ایرانی در سوریه کرد و عربستان سعودی که به گفته ناظران، حملات تروریستی تهران با چراغ سبز این کشور انجام شده و همچنین رژیم صهیونیستی بود. این حمله در شرایطی انجام شده‌است که داعش در سوریه تحت فشارهای ارتش این کشور قرار دارد و علاوه بر آن پس از شکست‌هایش در برابر حشدالشعبی در عراق در حومه موصل و مناطق مرزی عراق با سوریه، این گروه را در خاک سوریه نیز رویاروی خود می‌بیند.
حمله موشکی ایران به دیرالزور که نفس داعش را در این منطقه به شماره انداخت، ساعاتی پس از آغاز عملیات نهایی ارتش عراق برای آزادسازی کامل موصل انجام شد. دیروز نیز در ادامه این عملیات، نیروهای پلیس فدرال عراق از پیشروی‌های جدید در منطقه قدیمی موصل که آخرین محل تجمع تروریست‌های داعش در موصل است، خبر دادند و در بیانیه‌ای اعلام کرد، [دیروز دوشنبه] در روز اول عملیات آزادسازی منطقه قدیمی موصل، خط اول و دوم دفاعی داعش درهم شکست و نیروهای پلیس تا عمق ۱۵۰ متری بخش قدیمی موصل از سمت باب البیض پیشروی کردند و مقرهای تک‌تیراندازها، سلاح‌های سنگین و سه خودروی بمب‌گذاری شده داعش را منهدم کردند و ۱۵ تروریست را از پای درآوردند. به گزارش سایت «میلیتری تایم»، نیروهای عراقی و نیروهای مردمی حشدالشعبی روز شنبه نیز موفق شده بودند بخشی از خط مرزی الولید را که مرز مشترک عراق و سوریه است و در تصرف داعش بود، آزاد کنند و از این طریق با محدود کردن تردد تروریست‌ها بین دو کشور عراق و سوریه، فشار را بر داعشی‌ها افزایش دهند. اوایل ماه جاری میلادی نیز ارتش سوریه و متحدانش توانسته بودند برای نخستین بار طی چند سال اخیر خود را به مرز الولید برسانند و با شکست دادن تروریست‌ها بخشی از این مرز مهم را آزاد کنند.
وضعیت میدانی سوریه
همزمان با پیشروی‌های ارتش عراق و حشدالشعبی در موصل و مناطق مرزی، ارتش سوریه نیز در استان رقه، پایتخت خود خوانده داعش پیشروی‌های قابل توجهی داشته است. منطقه‌ای که در آن نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت امریکا فعال هستند و طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه عصر روز یکشنبه برای نخستین بار نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای ارتش سوریه در دو شهرک واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر رقه با یکدیگر درگیر شدند. درست ساعتی پس از این درگیری بی‌سابقه بود که ارتش سوریه اعلام کرد، ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا جنگنده سوخو22 این ارتش را در منطقه الرصافه در حومه جنوب رقه سرنگون کرده است. اقدامی که با محکومیت شدید دمشق و واکنش روسیه مواجه شد. وزارت دفاع سوریه در واکنش به سرنگونی سوخو 22 توسط امریکا تأکید کرد، این یک تجاوز علنی است و واقعیت موضع‌گیری امریکا در حمایت از تروریسم را نشان داد و فاش کرد که امریکا می‌خواهد بر قدرت ارتش سوریه تأثیر منفی بگذارد؛ ارتشی که تنها نیروی فعال در زمینه مبارزه با تروریسم است. این تجاوز همزمان با پیشروی علنی ارتش سوریه و همپیمانانش در منطقه «بادیه شام» رخ داد و حاکی از هماهنگی امریکا با داعش بود و نیات خبیثانه امریکا را در اداره تروریسم و سوء‌استفاده از آن به نفع طرح صهیو - امریکایی در منطقه فاش کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد، امریکا باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و از دست زدن به اقدامات یکجانبه در این کشور اجتناب کند. وی در واکنش به تقویت حضور امریکا در جنوب سوریه نیز گفت، تمامی گام‌ها باید با دمشق هماهنگ شود. ولادیمیر جباروف، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز هشدار داد، اقدام‌هایی مانند سرنگونی هواپیمای نظامی سوریه توسط جنگنده‌های ائتلاف امریکایی، می‌تواند خطر پاسخ متقابل را در پی داشته باشد.
واشنگتن مدعی شده است، جنگنده سوری اقدام به ریختن بمب در نزدیکی نیروهای تحت حمایت امریکا در سوریه کرده بود اما دمشق با تکذیب این ادعا گفته است، این جنگنده در حال انجام مأموریتی علیه تروریست‌های داعش بود.
واشنگتن با مطرح کردن این ادعا می‌کوشد علاوه بر توجیه کردن سرنگونی جنگنده سوری، جلوی خشم روسیه را بگیرد زیرا پس از سرنگونی جنگنده سوری، ائتلاف امریکایی ضد داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد ورود به درگیری با نیروهای سوریه و نیروهای روسیه را ندارد. مقامات این ائتلاف نیز بعد از ساقط کردن جنگنده سوری به منظور کاهش تنش، با نظامیان روس تماس برقرار کردند.این وقایع در حالی رخ می‌دهد که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با تروریست‌های داعش برای خروج امن تروریست‌ها از رقه توافق کرده بودند و روسیه به این مسأله نیز واکنش نشان داده و اعلام کرده‌بود، با توافق امضا شده میان نیروهای سوریه دموکرات و داعش برای خروج امن داعشی‌ها از رقه مخالف است و هر کاروان‌ داعشی را که از رقه به سمت جنوب سوریه حرکت کند، هدف قرار می‌دهد.
پیشروی ارتش سوریه و متحدانش در جنگ با داعش تنها به استان رقه محدود نمی‌شود بلکه این ارتش طی عملیاتی که در منطقه «بادیه شام» داشته، توانسته کنترل مناطق جدیدی را در شرق شهر پالمیرا (تدمر) در دست گرفته و به آخرین مقر داعش در حومه حمص نزدیک شوند.
به گزارش شبکه خبری المیادین، نیروهای دولتی سوریه توانستند بعد از درگیری‌های شدید با داعش کنترل چاه نفت «حفنه» و سد «أرک» و رشته کوه‌های شمالی پالمیرا را در دست گرفته و به سمت شهرک السخنه، آخرین مقر داعش در حومه حمص و مخفیگاه اصلی تروریست‌ها در «بادیه شام» پیشروی کنند.
عملیات ارتش سوریه در شرق پالمیرا همزمان با عملیات دیگر ارتش در حومه شرقی سلمیه و حومه جنوبی رقه صورت گرفت.به گفته یک فرمانده میدانی ارتش سوریه، درگیری‌های السخنه از نظر پیشروی به سمت شهر دیرالزور و از این نظر که آخرین شهرک از توابع استان حمص در مسیر دیرالزور است که داعش کنترل آن را برعهده دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. ارتش سوریه روز سه‌شنبه گذشته کنترل میدان نفتی أرک، از آخرین میادین نفتی تحت کنترل داعش در حومه شرقی حمص را در دست گرفت.


////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

ص  21

 

مصطفی مصلح‌زاده، سفیر سابق ایران در اردن در گفت‌وگو با «ایران»:
تنبیه داعش پیامی قوی برای متجاوزان احتمالی به ایران بود

مرتضی گلپور

حمله موشکی بی سابقه ایران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه، چه تأثیراتی بر فرایندهای منطقه‌ای و نیز تحولات میدانی در سوریه خواهد داشت؟ مصطفی مصلح زاده، سفیر سابق ایران در اردن معتقد است که تأثیر این حمله موشکی در منطقه بیش از تأثیر آن بر داعش و تحولات میدانی در سوریه است. این دیپلمات اضافه می‌کند که این اقدام در سرنوشت جنگ سوریه نقش مهمی دارد و زین پس تحولات در سوریه سرعت دیگری خواهد گرفت. این گفت و گو را بخوانید.
٭٭٭
اهمیت راهبردی حمله موشکی ایران به داعش در سوریه چیست؟
با پایان جنگ تحمیلی در سال 1367 یا 1988 تا یکشنبه شب، ایران از توان موشکی خود استفاده نکرده بود. البته در همان زمان نیز، چنان که در گزارش سازمان ملل آمده است، ایران هیچ گاه آغازگر حملات موشکی نبوده است، بلکه تنها پس از حملات موشکی رژیم بعثی‌ها به شهرهای ما، ایران مقابله به مثل می‌کرد. دومین نکته این است که امروز که پس از 30 سال از پایان جنگ ایران از توان موشکی خود استفاده کرده است، باز هم این حملات مقابله به مثل و واکنشی و در واکنش به حملات تروریستی داعش در تهران بوده است. به عبارت دیگر، همان گونه که ایران حق داشت علیه صدام از موشک استفاده کند، ایران حق دارد این اقدام را علیه داعش هم انجام دهد. زیرا داعش مسئولیت حملات تروریستی تهران را به عهده گرفته است. پیش از این دولت‌های اروپایی هم دست به چنین اقداماتی زده‌اند. بعد از حملات تروریستی داعش در برخی از شهرهای اروپایی، این کشورها نه تنها مقابله به مثل کردند، بلکه برای پاسخ به داعش در سوریه از هواپیماهای جنگی استفاده کردند. ترکیه نیز همین اقدام را علیه داعش انجام داده است.
بنابراین، می‌توان گفت اقدام ایران در مقابله به مثل با داعش، امری طبیعی و حق ایران است؟
نکته مهم در این میان، تفاوت نوع واکنش و اقدام مقابله به مثل ایران نسبت به داعش، با سایر کشورهاست. به این معنی که کشورهای اروپایی یا ترکیه بدون هماهنگی با دولت سوریه دست به مقابله به مثل زدند، اما ایران با هماهنگی دولت سوریه این اقدام را کرده است. آن کشور‌ها حق مقابله به مثل را با نقض مالکیت سوریه انجام دادند، اما ایران حق حاکمیت دولت سوریه را حفظ کرده است. تفاوت دیگر در این است که در حملات هوایی دولت‌های اروپایی و امریکایی در سوریه، تنها به تروریست‌ها حمله نشده، بلکه همانند حملات چند روز پیش امریکایی‌ها نه تنها به ارتش سوریه، بلکه به مردم غیرنظامی هم حمله کرده و تعدادی از مردم سوریه در این حملات کشته شدند. اما در حمله ایران شاهد این اتفاقات نبودیم. این ویژگی‌های بسیار مهم حمله ایران به مواضع داعش در سوریه است.
اشاره کردید که ایران در واکنش به حملات صدام از موشک استفاده می‌کرد، اما سوریه با ما هم مرز نیست. از این نظر، این حمله موشکی ایران چه پیامی دارد؟
اهمیت استراتژیک این اقدام نظامی ایران در هم مرز نبودن ما با سوریه نهفته است. این حمله نشان داد که ایران نیاز به حمل و نقل هوایی ندارد که این ویژگی مهمی است. زیرا قدرت موشکی از قدرت هواپیمایی مهم تر است، بویژه در شرایطی که مرز زمینی وجود ندارد و هدف، در کشور همسایه قرار ندارد، نقش موشک مهم‌تر از نقش هواپیماست. از سوی دیگر، حضور ما در سوریه تاکنون یک حضور صرفاً نیروی انسانی بود. اما پس از حضور مستشاران نظامی، این اولین بار است که ایران یک حمله مستقیم فرامرزی علیه تروریست‌های داعشی انجام می‌دهد.
باتوجه به این دو نکته، می‌توان گفت که مؤلفه جدیدی وارد  معادلات استراتژیک قدرت شد و آن اینکه ایران با استفاده از موشک، حضور قدرتمندانه تری از لحاظ استراتژیک در سوریه به نمایش گذاشت و اعلام کرد که از این به بعد صرفاً با نیروی انسانی خود در سوریه با تروریست‌ها مقابله نمی‌کند، بلکه می‌تواند از فناوری پیشرفته موشکی هم استفاده کند.
با توجه به تحرکات عربستان و رویکرد امریکا به توانمندی موشکی ایران، این اقدام چه پیامی برای این دسته از مخاطبان دارد؟
این اقدام، نشان دهنده پاسخ ایران به هر متجاوزی است. به عبارت دیگر ایران با این اقدام تنها به یک متجاوز همچون داعش یا یک متجاوز در مرزهای خود پاسخ نداد، بلکه اعلام کرد هر متجاوزی حتی اگر با ایران هم مرز نباشد، پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد. از آنجا که برای نخستین بار ایران چنین واکنشی از خود نشان داد، این امر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. زیرا ایران تاکنون از مؤلفه نظامی موشک در پاسخ به حملات و کنش‌های نظامی استفاده نکرده بود، امروز اما روشن شده است که این پاسخ ایران به متجاوز جدی خواهد بود. اهمیت این فرآیند در کل منطقه قابل درک است و تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. به عبارت دیگر، تأثیر این حمله موشکی در منطقه بیش از تأثیر آن بر داعش و تحولات میدانی در سوریه است.
به چه معنا؟
با این اقدام مشخص شد که ایران در سوریه بازیگری نیست که صرفاًاز نیروی انسانی استفاده کند، بلکه می‌تواند از موشک هم استفاده کند. ضمن اینکه آزمایش توان موشکی هم بود. زیرا ایران در ساخت و پرتاب این موشک از کمک نظامی کشورهای دیگر استفاده نکرد و اتفاقاً موشک دقیقاً به نقطه مورد نظر اصابت کرد که این امر معنای استراتژیک این اقدام را بیشتر می‌کند. اگر تاکنون ما بازیگر بسیار مهمی در سوریه بودیم، زین پس به اهمیت بازیگری ایران در این معادله افزوده شده است و این امر در سرنوشت جنگ سوریه نقش مهمی دارد. علاوه بر آن این اقدام در نتیجه جنگ سوریه نیز افزایش یافته و این نتیجه بسیار زودتر می‌تواند خود را نشان بدهد. به عبارت دیگر، از این به بعد تحولات در سوریه سرعت دیگری خواهد گرفت.
برای رقبا و دشمنان منطقه‌ای ما، از عربستان تا اسرائیل چه پیامی داشت؟
ایران با این اقدام به کشورهایی که احتمال داشت زمانی علیه ایران دست به تجاوز بزنند، به صورت غیرمستقیم پاسخ داد. متجاوزان باید بترسند که با واکنش و مقابله به مثل ایران رو به رو خواهند بود. اما نکته این است که ایران تاکنون به کشوری تجاوز نکرده است یا از قدرت نظامی خود برای تجاوز به دیگران استفاده نکرده است. بنابراین،این اقدام ترسی برای کشورها نخواهد بود. اما ایران در صورت تجاوز، از توان نظامی خود علیه متجاوز استفاده خواهد کرد که گوشه ای از آن یکشنبه شب نمایش داده شد. در واقع، پیام تنبیه داعش توسط ایران برای متجاوزان احتمالی قوی بود.

 

/////////////////////////////////////////////

حمایت مجلسی‌ها از عملیات موشکی


اولین واکنش‌های مثبت به عملیات موشکی سپاه علیه داعش از میان نمایندگان مجلس آغاز شد. جایی که محمدعلی وکیلی و الیاس حضرتی، دو عضو فراکسیون امید در توئیتر خود از اقدام سپاه حمایت کردند. محمدعلی وکیلی نوشت: «حمله موشکی ایران به مقر تکفیری‌ها پیام روشنی به حکام متوهم سعودی است که بدانند در هنگام نیاز هزاران موشک قلب منافع آنها را در منطقه هدف خواهد گرفت.» الیاس حضرتی هم نوشت: «دستمریزاد به برادرانم در سپاه پاسداران براى پاسخ قاطع به دشمن تکفیرى. دشمن بداند کوچک‌ترین تعرض به خاک ایران بى‌پاسخ نمى‌ماند.»
همچنین محمدرضا عارف نیز در پستی که در اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عملیات کور تروریستی این گروهک از رهگذر همین اتحاد و با هم بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند؛ چرا که ملت بزرگ ایران با حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد.»
دیروز همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در بیانیه‌‌ای به حمایت از عملیات موشکی سپاه برخاست. این کمیسیون اقدام اخیر سپاه را «هوشمندانه» ارزیابی کرده و در توضیح پیام آن به مواردی چون «هشدار جدی به حامیان تروریست‌ها» و هشدار به کنگره امریکا مبنی بر اینکه «هیچ گونه ارزشی برای این مصوبات ضدایرانی کنگره قائل نیستیم» اشاره کرده است. همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس هم درتوئیتر خود در رابطه با این عملیات نوشت: «درود بر پاسداران و پاسخ قاطع به تروریست‌ها، ای کاش به عدد شهدای اخیر، 18 موشک شلیک می‌شد.»
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر پیام عملیات موشکی سپاه را متوجه امریکا دانست و گفت: «امریکا در رأس شیطنت‌های تروریستی در منطقه است.»
همزمان محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در پیامی با اشاره به حمله موشکی سپاه به مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی داعش در منطقه دیرالزور سوریه، واکنش مقتدرانه نظام توسط سپاه پاسداران را نشان‌دهنده عزم جزم نیروهای مسلح و ملت ایران برای مقابله با تروریسم دانست. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در گفت‌وگو با مهر در همین رابطه گفت: «امریکا باید بداند که هر کشوری بخواهد کوچک‌ترین تجاوزی به ایران کند، باید تا مرز نابودی آن کشور پیش‌بینی شود زیرا دوران بزن دررویی به پایان رسیده است.»
علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» حمله موشکی سپاه پاسداران به تروریست‌ها را اقدامی بجا و متقابل دانست و گفت: «ایران حق دارد تروریست‌ها را در هرکجای دنیا تعقیب کند.» وی افزود: «پرتاب موشک از ایران به سمت تروریست‌ها این پیام را برای عربستان، رژیم صهیونیستی و امریکا داشت که ما در صورت نیاز اقدام متناسب و بموقع کرده و از توان موشکی خود استفاده می‌کنیم و این گونه نیست که در داخل ایران بخواهند اقداماتی انجام دهند و فرار کنند، بلکه ما در محل استقرار آنها، پاسخ خواهیم داد.»
نقی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از دیگر نمایندگانی بود که به اظهارنظر درباره عملیات موشکی سپاه پرداخت. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تأکید بر اینکه «عملیات موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه هشدار و پاسخی به گروه‌های تکفیری،‌ تروریستی و کشورهای تولیدکننده تروریست بود» گفت که مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس با حمایت از اقتدار و توانمندی نظام کشور حلقه امنیت پایدار را تکمیل کرده و آن را به دنیا نشان خواهند داد.
دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز به خبرگزاری «خانه ملت» با تأکید بر اینکه «عملیات موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه هشدار و پاسخی به گروه‌های تکفیری،‌ تروریستی و کشورهای تولیدکننده تروریست بود» گفت که مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس با حمایت از اقتدار و توانمندی نظام کشور حلقه امنیت پایدار را تکمیل کرده و آن را به دنیا نشان خواهند داد.»
در همین حال محمود صادقی، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اقدام بجای سپاه در راستای اثبات اقتدار و امنیت ایران و خشکاندن ریشه تروریسم، نسبت به افزایش هماهنگی منطقه‌ای برای مبارزه با ترویسم درپی این حمله موشکی ابزار امیدواری کرد.
وی گفت: «باید اقتدار و امنیت ایران که همیشه در منطقه مثال‌زدنی بوده، در عمل به منصه ظهور می‌رسید و به نظر می‌رسد اقدام بجای سپاه در این راستا بوده است.»
صادقی با ابراز امیدواری نسبت به پایان یافتن اقدامات تروریستی در منطقه خاطرنشان کرد: «ان‌شاءالله اقدام اخیر سپاه به تضعیف ریشه‌های تروریسم بینجامد و در ادامه نیز منجر به افزایش هماهنگی و همکاری بیشتر با سایر دولت‌های منطقه‌ای برای حل ریشه‌ای معضل تروریسم در منطقه شود.»

 

///////////////////////////////////////////////////////////

واکنش‌های مجازی به حمله واقعی

دقایقی پس از اعلام حمله موشکی ایران به مقر داعش در دیرالزور، سه گونه واکنش در فضای مجازی شکل گرفت. طیفی که گستردگی آن نمود بیشتری داشت، از واکنش موشکی ایران به حملات تروریستی داعش در تهران، به عنوان حق ایران یاد کرده و درعین حال آن را دارای پیام‌هایی مهم به رقیبان منطقه‌ای و دشمنان بین‌المللی دانستند. درمقابل، دلواپسان تلاش کردند همچون رویکرد گذشته خود، تصمیمات و کنش‌های ملی را مصادره به مطلوب کرده و از آن نتیجه‌ای جناحی بگیرند. عده کمتری کاربران هم این اقدام ایران را نپسندیدند.
صفحه رسمی اینستاگرام سرلشکر قاسم سلیمانی  فرمانده سپاه قدس این آیه قرآن را نوشت:«  سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ.»
عزت‌الله ضرغامی هم حمله موشکی را ستایش کرد: «شلیک مرگبار موشک‌های سپاه به تجمع داعش قلب همه ایرانیان، به ویژه خانواده شهدای حادثه تروریستی ۱۷ خرداد را شاد کرد.» عطاء‌الله مهاجرانی نوشت: «حمله موشکى به مقر داعش در دیرالزور، فراتر از حمله به داعش و انتقام شهیدان عملیات ترور در تهران است، پیامى روشن، مقتدرانه و به‌هنگام به همه.» مسعود بهنود هم را این اقدام پیامی فراتر از انتقام از داعش دید: «از دید من، خطاست مماشات و هر نوع نمایش ضعفی در برابر ترامپ در این وضعیت. مماشات پای میزمذاکره است. در این مرحله دنیا زبان غرور را بهتر می‌فهمد.» علی علیزاده، تحلیلگر بی‌بی فارسی نیز این طور واکنش نشان داد: «شلیک موشک به داخل خاک کشور دوست و متحد و با هماهنگی دولت مستقرش مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است. جنگ طلبی، زیرسؤال بردن حق دفاع ماست.» همراستا با این رویکرد،، طیف گسترده‌ای از کاربران «توئیتر» نیز حمله موشکی به دیرالزور را عملی دفاعی و واکنشی، قلمداد کردند. کاربری نوشت: «اشتباه نکنید؛ کسی از آغاز جنگ خوشحال نیست، شادی ما از ادامه دفاع است.» شهروند دیگری نوشت: «همه‌ خبرگزاری‌های دنیا اعم از اسرائیلی و امریکایی دارن میگن اقدامات ایران تلافی‌جویانه بوده، اونوقت کارشناسان توئیتر می‌گن جنگ‌طلبانه است.» و در نهایت کاربر دیگری این طور این اقدام را ارزیابی کرد: «با جنگ موافق نیستم، اما نمایش قدرت نظامی ایران در منطقه‌ای که بوی جنگ می‌دهد، خوشحالم می‌کند.» این اظهارنظرها، ضمن حمایت از اقدام ایران، واکنشی به مخالفان توئیتری این اقدام نیز بود، مخالفانی چون کاربری که نوشت: «همه منتقدین حمله موشکی امریکا به سوریه حالا طرفدار حمله موشکی نظام به سوریه شدند.»
آنچه جالب توجه می‌نمود، بهره‌برداری سیاسی و جناحی برخی از این اقدام ملی بود. مهدی محمدی، عضو جمنا که سابقاً عضو گروه مذاکره کننده هسته‌ای نیز بوده است، به طعنه نوشت: «یک وقت رو موشکا چیزی ننوشته باشن به بعضیا بربخوره!» هم او در متنی دیگر این اقدام ملی را این طور به بحث‌های جناحی گره زد: «سپاه امشب دو جا را هدف گرفت: اول تجمع فرماندهان داعش در دیرالزور و دوم، قلب پروژه برجامیزه کردن برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6524/1/416274/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها