شروع زندگی مشترک با پیام نجات میراث فرهنگی

زوج میانه ای مراسم عقد خود را در کنار « 23 پل» برگزار کردند

یوسف حیدری

آن روز صدای شادی خانواده‌های عروس و داماد با آب زلال رودخانه «شهرچای» گره خورد. همه داشتند برای این زوج جوان دعا می‌کردند. زوجی که با هدف حمایت از میراث فرهنگی شهر و جلب توجه همشهریان‌شان به حفظ پل قدیمی شهر میانه، آغاز زندگی مشترک و مراسم عقدشان را زیر آسمان خدا و در چندمتری این پل جشن گرفتند.
سالها فعالیت در حرفه عکاسی به او آموخته است تا نگاهش متفاوت از نگاه دیگران باشد و همین تفاوت در نگاه بود که موجب شد میراث ارزشمند فرهنگی را بهتر ببیند و به ثبت‌شان بپردازد. وقتی دید ثبت این تصاویر واکنش چندانی از سوی مسئولان برنینگیخت، تصمیم گرفت تا نگاه بی‌تفاوت مردم و مسئولان به خطر نابودی میراث فرهنگی را با روش دیگری جلب کند. زوج جوان تصمیم گرفتند جشن ازدواج خود را با امید به فرداهایی روشن و برای حفظ و پاسداری از آثار باستانی شهرمیانه در کنار«23 پل» و «شهرچایی»(رود شهر) آغاز کنند.
 شهری به وسعت تاریخ
سالار پویان عکاس 29 ساله میانه‌ای این روزها برای زنده نگه داشتن میراث فرهنگی شهرستان میانه تلاش می‌کند. تصاویر مراسم ازدواج او در کنار پل تاریخی 23 پل بازتاب بسیاری در فضای مجازی و کانال‌های خبری داشت. او که پیش از این نیز چند بار به تخریب این پل اعتراض کرده بود، این بار برای اینکه نگاه مردم و مسئولان را به لزوم نجات این اثر تاریخی جلب کند، مراسم عقد خود را کنار این پل و در حاشیه رودخانه شهرچای[شهر چایی] آغاز کرد. او از این تصمیم جالب و همراهی خانواده و نگاه مردم این گونه می‌گوید: سال‌هاست که برای یکی از خبرگزاری‌ها عکاسی می‌کنم. از کودکی علاقه داشتم تا از زیبایی‌های طبیعت و چیزهایی که در اطراف برایم جذابیت دارد عکاسی کنم. با گذشت زمان متوجه شدم از دریچه دوربین می‌توان به چیزهایی دقت کرد و آنها را دید که مردم عادی به آن توجهی ندارند. میراث فرهنگی یکی از علاقه‌مندی‌های عمده من است. وقتی در این سال‌ها از دریچه دوربین به این آثار دقت کردم، متوجه شدم میراث گذشتگان ما بشدت دستخوش نامهربانی شده است و سیلی بی‌توجهی‌ها هر روز تن خسته این آثار را بیشتر خراش می‌دهد.
وی ادامه داد: شاید کمتر کسی بداند شهرستان میانه یکی از کهن‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است که 500 اثر باستانی در آن به ثبت رسیده است. نخستین اثر باستانی آذربایجان در میانه به ثبت رسیده و 8بنای تاریخی در این شهرستان وجود دارد که بسیاری از آنها درحال تخریب هستند. یکی از آنها هم «قلعه دختر» است که به دلیل بارش برف سنگین در اصلی آن تخریب شده است. 23 پل یکی دیگر از آثار تاریخی و میراث فرهنگی میانه است که قدمت آن به دوران صفوی بازمی گردد. بسیاری این پل را برادر ناتنی 33 پل اصفهان می‌دانند و سبک معماری آن نیز بسیار شبیه همین پل است. 15 سال قبل یکی از دهنه‌های این پل کامل تخریب شد و بقیه دهنه‌های پل نیز سست شده و در حال فرو ریختن هستند.
این فعال میراث فرهنگی که دو سال قبل نیز معترض تخریب میراث تاریخی و فرهنگی این شهر شده بود، از تصمیم‌اش در برگزاری مراسم عقد در کنار این پل گفت و ادامه داد: همسرم دانشجوی کارشناسی ارشد معماری است و حفظ میراث فرهنگی دغدغه هردو ما است. دوست داشتم این بار اعتراض را به شکل دیگری نشان بدهم. می‌خواستم مراسم عقدمان  کنار این پل و در حاشیه رودخانه شهرچای باشد تا همه متوجه تخریب این پل تاریخی شوند. موضوع را با همسرم در میان گذاشتم و او نیز استقبال کرد. خانواده من و همسرم نیز وقتی از موضوع باخبر شدند با خواسته ما موافقت کردند و به این ترتیب روز 7فروردین ماه زندگی مشترک‌مان را در کنار
 23 پل و هلهله و شادی دوستان و بستگان آغاز کردیم. صحنه فراموش نشدنی بود. وقتی سوار بر خودرو به کنار پل آمدیم دوستان و بستگان همه چیز را آماده کرده بودند و بسیاری از مردم و گردشگران با خوشحالی برای ما آرزوی خوشبختی می‌کردند. آنها با تعجب از این حرکت ما سؤال می‌کردند و دوستان و همکارانم با تشریح علت این حرکت از هم می‌خواستند تا برای نجات این بنای تاریخی دست به دست یکدیگر بدهیم. من و همسرم با مهریه یک سکه طلا و یک جلد کلام‌الله مجید و1374 شاخه گل رز زندگی‌مان را آغاز کردیم و خوشحالم که در ادامه راه برای حمایت از میراث فرهنگی شهرم همسرم کنارم قرار دارد. البته این حرکت ما با واکنش مسئولان همراه شد و بازتاب زیادی نیز داشت. معاون استاندار روز 8 فروردین اعلام کرد که مرمت و مدیریت این پل تاریخی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. امیدواریم این حرکت ما تأثیر مثبتی به همراه داشته باشد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6465/14/409889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها