سازمان تأمیناجتماعی اعلام کرد
بیش از 11500 راننده در دولت سیزدهم بیمه شدند
گروه اقتصادی/ سازمان تأمیناجتماعی اعلام کرد که ۵۱۰ هزار راننده برونشهری تحت پوشش این سازمان و بهرهمند از معافیت در پرداخت حق بیمه سهم بیمهشده هستند.
محمد محمدی، مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی گفت: تاریخچه پوشش بیمهای رانندگان به سال ۱۳۵۱ برمیگردد.
وی افزود: رانندگان و کمکرانندگان کامیونهای باربری از آذر ۱۳۵۱ مشمول مقررات بیمه اجتماعی رانندگان قرار گرفتند و این امکان فراهم شد که این قشر با پرداخت حق بیمه خود به سازمان تأمیناجتماعی، از حمایتهای بیمهای این سازمان بهرهمند شوند.
این مسئول اظهار داشت: با تصویب قانون الزام شرکتها و مؤسسات ترابری جادهای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه در سال ۱۳۶۸، شرکتها و مؤسساتی که در امر حملونقل جادهای بینشهری مسافر یا کالا اعم از داخلی و بینالمللی فعالیت داشتند، موظف به استفاده از صورتوضعیتهای مسافری و بارنامههای حمل کالای داخلی و بینالمللی شدند و براساس موافقتنامههای بین سازمان تأمیناجتماعی و وزارت راه و ترابری وقت مقرر شد که حق بیمه رانندگان توسط شرکتها و مؤسسات مذکور براساس بارنامه یا صورتوضعیت صادره از مبلغ کرایه حمل کالا یا مسافر کسر و به حساب سازمان تأمیناجتماعی واریز شود.
محمدی افزود: با اجرای طرح بیمه رانندگان برمبنای بارنامه یا صورت وضعیت، در دوره زمانی سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰، بیش از ۱۶۱ میلیون سند بارنامه و صورتوضعیت مربوط به بیش از ۵۰۸ هزار راننده بینشهری به شعب سازمان تأمیناجتماعی ارسال شد که همه این اسناد در پایگاه اسناد سوابق بیمه رانندگان مربوط به این دوره ثبت شده و در حال حاضر بهطور میانگین روزانه بیش از ۸۰ فقره استعلام شعب سازمان تأمیناجتماعی در مورد سابقه رانندگان، با استفاده از این پایگاه اطلاعاتی در کمتر از دو روز توسط کارشناسان ادارهکل نامنویسی و حسابهای انفرادی ستاد مرکزی تأمیناجتماعی، استخراج شده و برای ارائه حمایتهای بیمهای به رانندگان مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی افزود: در سال ۱۳۷۹ قانون بیمههای اجتماعی رانندگان حملونقل بار و مسافر بینشهری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آییننامه اجرایی آن نیز در تاریخ ۹/۳/۱۳۸۰ از سوی هیأتوزیران تصویب شد و از مهر ماه سال ۱۳۸۰ تمام رانندگان حملونقل بار و مسافر بینشهری که دارای گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با وسیله نقلیه بوده و کارت هوشمند (دفترچه کار) رانندگی آنها توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای صادر شده است، ملزم شدند رأساً حق بیمه خود را بر مبنای دستمزد مقطوع تعیینشده به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت کنند.
محمدی ادامه داد: متعاقباً در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، رانندگان شاغل در ناوگان حملونقل عمومی در زمینه پرداخت حق بیمه مشمول حمایت دولت قرار گرفتند و از پرداخت ده/بیستوهفتم حق بیمه خود معاف شدند و دولت مکلف به تخصیص مابهالتفاوت حق بیمه تا نرخ کامل در قوانین بودجه سنواتی در هر سال و پرداخت این مبالغ به سازمان تأمیناجتماعی شد.
وی افزود: مبلغ معافیت رانندگان از پرداخت حق بیمه رانندگان شاغل در ناوگان حملونقل عمومی با تصویب و اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها در سال ۱۳۸۹ نیز از ده/بیستوهفتم به سیزدهونیم/بیستوهفتم افزایش یافت و به این ترتیب در عمل مقرر شد تفاوت ۵۰ درصد حق بیمه این قشر از محل منابع حاصله از هدفمندسازی یارانهها به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت شود.
محمدی تصریح کرد: با وجود اینکه از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ اقدام خاصی در زمینه پیشبینی اعتبار مربوط به تعهد دولت در حق بیمه رانندگان در قوانین بودجه سنواتی صورت نپذیرفته و هماکنون نیز کسری منابع سازمان و بدهی دولت بابت حق بیمه رانندگان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما ارائه خدمات و پوشش کامل بیمه تأمیناجتماعی بیش از ۵۱۰ هزار نفر بیمهشده جاری راننده بینشهری برخوردار از سهم هدفمندسازی، کماکان تداوم دارد.
وی همچنین گفت: با مساعدت مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی و بهمنظور افزایش رضایتمندی رانندگان و فراهم شدن امکان پوشش بیمهای رانندگان جدید، طرح پالایش رانندگان با مصوبه هیأتمدیره سازمان و براساس دستور اداری صادره در این زمینه، اجرا شده و پس از معرفی رانندگان جدیدالورود حائز شرایط از سوی مراجع ذیصلاح (سازمان راهداری و حملونقل جادهای و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور)، امکان پذیرش و پوشش بیمهای و برخورداری رانندگان جدید از معافیت حق بیمه رانندگان، از محل جایگزینی با موارد قطع بیمهپردازی افرادی که در حال حاضر در حرفه رانندگی اشتغال ندارند، فراهم شده است.
محمدی در خصوص نتایج اجرای طرح پالایش بیمه رانندگان گفت: تاکنون طی ۶ مرحله جمعاً نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ راننده جدیدالورود (به تفکیک ۸۳۰۰ نفر راننده بینشهری و ۳۱۰۴ نفر راننده درونشهری) در طرح بیمه رانندگان پذیرش شده و حدود ۱۲هزار و ۷۰۰ راننده غیرواقعی (به تفکیک ۸۳۰۰ نفر در حوزه بینشهری و ۴۴۷۲ نفر در حوزه درونشهری) از پوشش بیمه رانندگان ناوگان حملونقل عمومی خارج شدهاند.
وی افزود: ارائه خدمات بیمه تأمیناجتماعی و بهرهمندی تمام رانندگان شاغل در ناوگان حملونقل عمومی کشور از مزایای قانونی تأمیناجتماعی از اهداف اصلی و همواره مورد تأکید سازمان تأمیناجتماعی بوده و است و امید میرود پس از تعیین تکلیف بند «ز» تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور و تأمین منابع مالی مورد نیاز، برنامهریزی و اقدامات لازم برای پذیرش و گسترش پوشش بیمهای باقیمانده رانندگان فعال در عرصه حملونقل عمومی بهعمل آمده و موجبات رضایت خاطر و تأمین آتیه آنان فراهم شود.
براساس قانون کار
12 میلیون تومان،حداکثر عیدی کارگران در سال 1401
براساس قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است. این مبلغ ربطی به دستمزد ندارد و باید به صورت جداگانه پرداخت شود
گروه اقتصادی/ براساس قانون کار، حداقل عیدی پرداختی به کارگران در سال ١۴٠١ بین 8 میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.
براساس ماده واحده قانون کار عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است. این مبلغ ربطی به حقوق و دستمزد ندارد و به صورت جداگانه باید پرداخت شود.
طبق این قانون تمام کارگاههای مشمول قانون کار مکلفاند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.
نحوه محاسبه عیدی دستمزد روزانه مصوب امسال ضرب در ۶۰ روز است که دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان است از این رو حداقل عیدی که باید پرداخت شود، هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است.
در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت میکنند هم ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.
برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روزکار و نسبت ایام کارکرد محاسبه میشود. به این شکل که حداقل مزد ماهانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم میشود. (حداقل مزد ضرب در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب در تعداد ماه کارکرد)
بر این اساس حداقل عیدی کارگری با هفت ماه کار برابر است با چهار میلیون و ۸۷۶ هزار و ۳۷۵ تومان و حداکثر عیدی کارگری با همین مدت زمان ۶ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۱۴ تومان است.
در قانون، زمان قطعی برای پرداخت عیدی مشخص نشده است، براساس عرف کارگاهها، کارفرمایان در ۲ ماه پایانی سال عیدی کارگران خود را پرداخت میکنند و معمولاً سقف پرداخت عیدی کارکنان پایان اسفندماه است.
دولت سیزدهم دستمزد کارگران را در سال ۱۴۰۱، ۵۷.۴ درصد افزایش داد بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان اعلام شد.
براساس تصمیم شورایعالی کار حداقل دستمزد کارگران ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری عنوان شد.
در دولت سیزدهم معادل فعالیت 4 سال گذشته بیمهشدگان روستایی با افزایش مواجه شدهاند
افزایش 60 درصدی سطوح درآمدی بیمه شدگان روستایی و عشایری و احتمال افزایش آن
تاکنون حدود ۳۶۰ هزار عضو جدید بیمه روستایی شده که معادل فعالیت چهار سال گذشته است
گروه اقتصادی/ مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بر ضرورت حرکت به سمت ارائه خدمات بیشتر و کفایت مستمریها تأکید کرد و گفت: به همین منظور سطوح درآمدی در سالجاری ۶۰ درصد افزایش یافت و پیشنهادهایی برای افزایش دوباره آن در سال آینده ارائه کردهایم.
بیتالله برقراری به گذشت ۱۷ سال از زمان تأسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: دولت به عنوان کارفرما، دوبرابر حق بیمه اقشار تحت پوشش را تقبل کرده است. جمعیت هدف ما حدود ۳۰ میلیون نفر یعنی یکسوم جمعیت کشور است، اما بر اساس قانون، شرط سنی بیمه بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است، بنابراین جامعه هدف خالص ما حدود ۱۰ میلیون نفر میشوند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اضافه کرد: در گذشته آهنگ حرکت صندوق، پرشتاب نبوده است. قریب به دو میلیون نفر عضو صندوق هستند و شمار بیمهشدگان فعال به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر میرسد. با استقرار دولت مردمی سیزدهم، «قرارگاه» کرامت در دهه کرامت و با رمز مقدس یا علیابن موسیالرضا(ع) با هدف جذب یک میلیون نفر عضو جدید آغاز به کار کرد و تاکنون حدود ۳۶۰ هزار عضو جدید را جذب کردهایم که معادل فعالیت چهار سال گذشته است. در سنوات گذشته سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به عضویت صندوق در میآمدند.
برقراری با بیان اینکه هرچه قدر نگاه خلاقانهتر داشته باشیم اثرگذاری اقدامات ما بیشتر است گفت: این صندوق همانند سازمان تأمین اجتماعی تعهدات بلندمدتی چون ازکارافتادگی، بازنشستگی و فوت دارد. امکان نقل و انتقال سابقه از صندوقهای دیگر به این صندوق و برعکس نیز فراهم شده است.
وی تأکید کرد که باید به سمت ارائه خدمات بیشتر و کفایت مستمری حرکت کنیم. به همین منظور سطوح درآمدی در سال جاری ۶۰ درصد افزایش یافت که در طول عمر صندوق، بینظیر و نشانه حمایت مردمی دولت است. برای سال آینده نیز جدای از افزایش سنواتی، پیشنهادهایی جهت افزایش دوباره سطوح درآمدی ارائه دادهایم. افزایش سطوح درآمدی که با افزایش حق بیمه پرداختی و افزایش حق بیمه سهم کارفرمایی دولت همراه است، افزایش و کفایت مستمریها را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه یکی از مؤلفههای عدالت اجتماعی، گسترش چتر بیمهای است گفت: چون این بیمه اختیاری است باید آن را به خوبی تبیین کنیم و به جامعه بشناسانیم.
برقراری افزود: این صندوق، جوان و دارای قابلیتهای ویژه است. از حالا باید برای دوران آتی برنامهریزی داشته باشیم و بر اساس محاسبات بیمهای حرکت کنیم تا ثبات و پایداری صندوق حفظ شود. ضریب پشتیبانی بیمه پرداز به بازنشسته این صندوق ۱۰ به یک و بسیار مطلوب است و اگر یک میلیون نفر دیگر را جذب کنیم این نسبت به ۱۸ به یک میرسد که در دنیا کم نظیر است.
به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین محسن کهتری، مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان تهران به معرفی این صندوق و شرایط عضویت در آن پرداخت و اظهار کرد: شرایط عضویت در این صندوق به این قرار است که فرد باید تابعیت جمهوری اسلامی را داشته و در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باشد.
وی افزود: ساکنان روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلین، کشاورزان، قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی، کارگران رسمی و ساختمانی میتوانند به عضویت صندوق درآیند.
مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان تهران با بیان اینکه از حدود ۹.۵ تا ۱۰ میلیون نفر جامعه هدف این صندوق در سطح کشور، ۲.۵ میلیون نفر را تحت پوشش درآوردهایم و ۱۶۶ هزار نفر مستمریبگیر داریم اظهار کرد: جامعه هدف ما در استان تهران، ۲۳۱ هزار نفر است، ۵۲ هزار نفر بیمه شده داریم و ۲۳۳۸ خانوار مستمری بگیرند. جامعه هدف شهرستان شهریار ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که تا کنون ۳۰۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتهاند و ۱۳۳ خانوار مستمریبگیرند و حقوق دریافت میکنند.
کهتری ادامه داد: یک اقدام جهادی در صندوق بر اساس ابلاغ سیاستگذاری کلان رهبری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، شکل گرفت و چندی پیش «قرارگاه کرامت» برای جذب یک میلیون نفر بیمه شده جدید در کشور شکل گرفت که سهم استان تهران ۱۷ هزار نفر است. در همین راستا تفاهمنامهای با صندوق برقرار شده تا ستادهای توسعه راهبردی بیمه اجتماعی شکل بگیرد و نخستین جلسه آن در شهرستان شهریار تشکیل شده است.
به گفته وی، سهمیه تکلیفی برای جذب بیمه شده جدید در تهران، ۲۲۴۰ نفر تا پایان سال است. یکی از پیشنهادهای ما این است که دستگاههای عضو ستاد توسعه راهبردی، آمار جامعه هدف خودشان را شناسایی کنند و بانک اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهند تا جهت جذب در صندوق استفاده کنیم. بنا داریم میزخدمتی در دستگاهها دایر کنیم. اطلاعرسانی از طریق پیامک انجام میشود.
سامان کاشی بروجرد در آستانه بازگشایی
واحد تعطیل شده «سامان کاشی بروجرد» بعد از گذشت ۷ سال، با پیگیری مسئولان کشوری و استانی در آستانه بازگشایی است و بزودی کارگران مشغول به کار خواهند شد.
به گزارش ایلنا، یک منبع کارگری در استان لرستان گفت: پس از گذشت هفت سال از تعطیلی کامل کارخانه «سامان کاشی بروجرد» حدود ۹۵ درصد این واحد تعطیل شده احیا شده و بزودی کارگران آن مشغول به کار خواهند شد.
وی با بیان اینکه این کارخانه زمانی ۴۷۰ کارگر شاغل داشت که همگی بیکار شدهاند، اظهار داشت: به کار گرفتن نیروهای بیکار شده قدیمی این کارخانه و پرداخت مطالبات آنها در اولویت است چرا که این کارگران در طول هفت سال گذشته هنوز نتوانستهاند برای خود شغلی پیدا کنند.
وی گفت: بعد از آنکه کارفرما در سال ۹۳ به دلیل مشکلات مالی فعالیت تولیدی کارخانه را متوقف کرد، کارگرانی که تا آن زمان در سامان کاشی بهصورت رسمی و قراردادی کار میکردند با فسخ قرارداد کار، بیکار و مابقی با اجرای مقررات بازنشستگی تعدیل شدند.
به گفته وی شماری از این کارگران بخشی از مطالبات خود را به صورت قسطی دریافت کردند و شماری دیگر هنوز دریافتی نداشته و از قرار معلوم در این ۷ سال به دلیل نبودن امکانات مالی، پرداخت این طلب به تعویق افتاده است.
وی تصریح کرد: این واحد تولیدی با ۲۵ سال سابقه فعالیت یک واحد دارای نام در استان بود که در ادامه به دلیل مشکلات مالی با رکود مواجه شد تا جایی که فشار طلبکاران آن را نیمهفعال و در ادامه تعطیل کامل کرد و کارگران بیکار شدند.
این منبع کارگری گفت: با سفر هیأت دولت به استان لرستان و بازدید وزیر صنعت از این کارخانه در زمستان سال گذشته، رئیسجمهور سال ۹۹ مصوب کرد با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان کارخانه سامان کاشی به چرخه تولید بازگردد.
این کارگر افزود: پرداخت حقوق معوق کارگران قدیمی این کارخانه جزو ضروریات پروژه احیای سامان کاشی است و کارفرما موظف است پیش از راهاندازی مجدد کارخانه، بخش عمدهای از بدهیهای معوقه کارگران را پرداخت کند.
معافیت بیمهای بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰
بنگاه اقتصادی با اجرای طرح کارورزی
آخرین نتایج اجرای طرح کارورزی نشان میدهد که تاکنون بیش از ۱۵۶ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این طرح ثبتنام کرده و بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ بنگاه اقتصادی مشارکت داشته و مشمول معافیت بیمهای شدهاند.
طرح کارورزی یکی از طرحهای اثرگذار در توسعه اشتغال و بازار کار است که بستر آشنایی با محیط کار و جذب کارجویان در بنگاههای اقتصادی را فراهم میکند.
وزارت کار بهعنوان مجری طرح در چند سال گذشته تلاش کرده تا با اجرای این طرح، زمینههای لازم برای مهارت آموزی و ارائه آموزشهای شغلی به فارغالتحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی به وجود آید.
از مهم ترین اهداف طرح کارورزی میتوان به افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشآموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانشآموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانشآموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما اشاره کرد.
این طرح از سال 98 اجرایی شده و از سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم بهصورت جدی مورد توجه قرار گرفته که بیشتر از نیمی میزان جذب کارورزیها در دولت سیزدهم صورت گرفته است.
به اعتقاد کارشناسان، یکی از ویژگیهای برجسته طرح کارورزی، تلفیق آن با طرح معافیت بیمه کارفرمایی و توجه توأمان به هریک از طرفهای عرضه و تقاضای بازار کار است که موجب فراهم کردن شرایط جذب پایدار نیروی کار شغل اولی از سوی کارفرما میشود.
کمک هزینه کارورزی، مبلغی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت میشود. از مهم ترین مزایای طرح کارورزی برای کارجویان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار میشوند.
داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت نام از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد ثبتنامکننده در این طرح الزامی است.
طرح کارورزی فارغالتحصیلان دانشگاهی به استناد ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و بهعنوان یکی از برنامههای مؤثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینههای لازم برای ارائه آموزشهای شغلی به فارغالتحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.
فارغالتحصیلان دانشگاهی و واحدهای اقتصادی در صورت تمایل جهت بهرهمندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمهای میتوانند به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.irمراجعه و مراحل ثبتنام را دنبال کنند.