وزیر راه و شهرسازی در ششمین نمایشگاه حمل و نقل اعلام کرد
نوسازی ناوگان حمل و نقل در رأس بودجه 1402
تأمین منابع مالی پایدار، سرمایهگذاری بخش خصوصی و پرداخت هزینه نوسازی ناوگان و زیرساختهای حمل و نقلی از طریق شرکتهای معدنی فعال در هر منطقه، بخشی از برنامه توسعه و نوسازی بخش حمل و نقل است
ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور سازمانها و شرکتهای دولتی و بخش خصوصی حوزه حمل و نقل بهمنظور همایش دستاوردها و ظرفیتهای این صنعت، روز گذشته آغاز بهکار کرد و تا سهشنبه 29 آذر ادامه دارد. در این نمایشگاه ۳۱۱ شرکت و سازمان حضور دارند، از این تعداد ۹۰ شرکت دانشبنیان است. در نمایشگاه امسال ۱۷ هیأت خارجی بازدید خواهند داشت و قرار است تفاهمنامههایی را با شرکتهای داخلی منعقد کنند.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با حضور در این نمایشگاه ضمن تأکید بر اینکه «به تمام تعهدات دوره قبلی وزارت راه پایبند هستیم» از برنامههای جدید با تکیه بر تکنولوژیهای فناورانه و مشارکت با شرکتهای دانش بنیان برای توسعه بخش حمل و نقل خبر داد. بذرپاش گفت: رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی فناورانهتر شدن صنعت حمل و نقل و مردمپایه بودن آن است و برای تحقق این اهداف دست نیاز و یاری ما به سوی جوانان و شرکتهای دانشبنیان است.
وی با بیان اینکه صنعت حملونقل و تجزیه و تحلیل اجزای آن در کشور ما و همه دنیا حائز اهمیت است، افزود: کنکاش در ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل و توجه به این مهم که با چه پدیده قابل توجهی برای پیشرفت کشور مواجهیم، به اهمیت این موضوع میافزاید و برداشتن موانع و دستاندازهای پیش روی این صنعت وظیفه ما است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آسیبشناسی صنعت حمل و نقل در بخشهای مختلف جادهای، هوایی، زمینی و دریایی ضروری است. رویکرد آتی وزارت راه و شهرسازی در بحث صنعت حمل دو موضوع اساسی است: فناورانهتر اداره شدن صنعت و مردمپایه بودن آن.
وی ادامه داد: هرچه از مفهوم فناوری فاصله بگیریم از سرعت پیشرفت دنیا عقب میمانیم چرا که با روشهای سنتی نمیتوانیم در دنیای امروز رقابت کنیم، همچنین ضروری است پاسخگوی نیازها و تأمینکننده رضایت مردم باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشته شدن یک نفر در سوانح جادهای هم زیاد است، گفت: مشکلات سوانح جادهای، خودرو، جاده و قوانین و نظارت کمتر است، باید سهم این مشکلات را کاهش داد زیرا حتی از بین رفتن جان یک نفر هم زیاد است؛ یک نفر یعنی یک خانواده؛ از نظر جامعهشناسی باید به این پرداخت که کشته شدن یک نفر در سوانح جادهای چه اثراتی دارد و چه خانوادههایی را داغدار میکند.
بذرپاش در حاشیه نمایشگاه حملونقل لجستیک و صنایع وابسته، درباره تکمیل پروژه رشت-آستارا با سرمایهگذاری روسیه، گفت: تمامی سیاستهای وزیر سابق راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد. ما تعهدات وزیر پیشین در حوزه زیرساختها را پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه یکی از اولویتهای کاری ما به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب است، گفت: به دنبال تأمین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمیدهد. نظر دولت بر رونق حوزه حمل و نقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی بویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تکمیل راهآهن رشت- آستارا بیان کرد: دنبال افزایش دسترسیهای ریلی به کشورهای همسایه هستیم و امروز صبح هم با طرفهای خارجی پیرامون این موضوع جلسه داشتیم.
بذرپاش درباره سهم حمل ریلی نیز بیان کرد: سهم حمل ریلی بار از ۱۰ درصد باید به ۳۰ درصد ارتقا پیدا میکرد که این مهم تاکنون محقق نشده لذا تا سهم ریلی در افزایش ترانزیت کالا انجام نشود، نمیتوان روی قیمت کالا مانور داد و قیمت تمامشده حمل ریلی بار کاهش نخواهد یافت.
وی گفت: وقتی کریدورهای حملونقلی تشکیل شود در صنعت حملونقل ما انقلاب بزرگی رخ خواهد داد و افزایش قابل توجهی در ترانزیت خواهیم داشت، زیرا در حال حاضر رقم درآمد ترانزیت ناچیز است.
عضو کابینه سیزدهم در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان از روشهای تشویقی که مدنظر داریم از طریق مجلس برای منتج شدن به نتیجه در حال پیگیری هستیم. بهسازی راهها مدت زیادی است که انجام نشده و برای این موضوع در دولت به دنبال کسب مجوز بهسازی هستیم.
بذرپاش با اشاره به سهم بالای ناوگان جادهای از مصرف انرژی و غیر بهرهور اداره شدن این صنعت گفت: نوسازی ناوگان جادهای در بودجه آینده در دستور کار قرار گرفته و در رأس برنامه بودجه سال آینده خواهد بود، ما به دنبال روشهای تأمین مالی جدید برای نوسازی ناوگان هستیم.
وی با اشاره به نوسازی صنعت هوایی گفت: هم نوسازی ناوگان و هم کیفیت بخشی خدمات به مردم در دستور کار مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. البته در اقتصاد دریا فاصله زیادی با صنعت جهانی داریم لذا نیازمند سرمایهگذاری در این بخش هستیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی قرار است شرکتهایی که سهم بالایی در حمل بار دارند از جمله شرکتهای معدنی، به استانهای محل فعالیت و همجوار خود در بهسازی راهها کمک کنند. تلاش برای جذب سرمایه بخش خصوصی، استفاده از منابع پایدار و همچنین الزام شرکتهایی مانند شرکتهای معدنی به پرداخت بخشی از هزینه نوسازی حمل و نقل در منطقه فعالیت معادن از جمله برنامههای تأمین مالی توسعه و نوسازی حملونقل در ناوگان و زیربناها است.
بــــرش
گفتوگوهای نمایشگاهی
رئیس سازمان هواپیمایی، در ششمین نمایشگاه حملونقل در گفتوگو با «ایران» از خرید هواپیماهای نو خبر داد. محمدمحمدی بخش افزود: علاوه بر خرید هواپیمای نو، خرید هواپیمای دست دوم و همچنین تعمیر هواپیماهای زمینگیر و ورود آنها به چرخه پروازی آغاز شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر 175 ناوگان فعال داریم اما نیاز ما 550 هواپیما است تا عرضه و تقاضا متعادل شود، برای ایجاد این تعادل برنامههایی چهار وجهی در دست اجرا داریم که خرید و تعمیر هواپیماها بخشی از آن است.
محمدیبخش افزود: آییننامه جدید حقوق مسافر ابلاغ و برای اجرا در اختیار بخش هوایی گذاشته شد. این دستورالعمل کاملاً به نفع مسافر است و در آن حقوق مسافر در حوزه هواپیمایی در نظر گرفته شده است.
محمد تیموری، معاون برنامهریزی سازمان راهداری نیز در نمایشگاه حمل و نقل در گفتوگو با «ایران» از آغاز بهکار 65 سامانه دیجیتال «توزین در حال حرکت» خبر داد و در توضیح آن گفت: با الکترونیکی شدن توزین در حال حرکت، دیگر نیاز به توقف کامیونهای باری برای وزنکشی نیست و در حالی که این کامیونها در حال حرکت هستند وزن بار آنها بهصورت خودکار در جادههای مجهز به این سامانه اندازهگیری میشود.
تیموری افزود: حرکت ماشینهای سنگین و بخصوص کامیونهایی که اضافه بار دارند بیشترین آسیب را به جادهها و زیرساختهای حمل ونقل جادهای وارد میکند و با بهرهبرداری از سامانه دیجیتال توزین در حال حرکت، از خرابی جادهها پیشگیری و از سرمایههای ملی در بخش حمل و نقل حفاظت میشود.
هزینه ساخت هر متر واحد نهضت ملی مسکن 5/7 میلیون تومان اعلام شد
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن در مناطق شهری را حدود5/7 میلیون تومان برای ساختمانهای ۴ تا ۵ طبقه اعلام کرد. حمیدرضا سهرابی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی به چه میزان است، اظهار کرد: در بخش مسکن روستایی مسکن نهضت ملی مسکن که مردم آن را میسازند هزینه ساخت یک واحد یک طبقه به ازای هر متر 5/5 تا 6 میلیون تومان است. وی افزود: در مناطق شهری نیز ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت یک و دو طبقه همین قیمت است. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن بیان کرد: در بخش مسکن شهری اگر واحدها در ساختمانهای 4 تا 5 طبقه ساخته شود هزینه هر متر مربع حدود 5/7 میلیون تومان خواهد بود البته به شرطی که تورم افزایش نیابد. سهرابی اضافه کرد: در ساختمانهای 10 تا 12 طبقه، هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن به حدود 10 میلیون تومان افزایش مییابد.
رشد ۵۰ درصدی مسافر در قطارها
مدیرعامل شرکت راهآهن از رشد ۵۰ درصدی حمل مسافر و کاهش ۲۰ درصدی میانگین تأخیر قطارها نسبت به سال گذشته خبر داد. سید میعاد صالحی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ضمن تبریک هفته حمل و نقل، عرض خدا قوت ویژه دارم به همکاران پرتلاش راهآهن و شرکتهای حوزه حمل و نقل ریلی که با جابهجایی بیش از ۲۱ یک میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ تاکنون، رشد ۵۰ درصدی حمل مسافر و همچنین کاهش ۲۰ درصدی میانگین تأخیر قطارها نسبت به سال گذشته را رقم زدند. بر اساس گزارش شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، در هشت ماه نخست سالجاری، راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزایش ۵۴ درصدی تعداد مسافر و افزایش ۶۰ درصدی نفر کیلومتر را نسبت به مدت مشابه سال قبل، در کارنامه خود به ثبت رساند.
آغاز فرایند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز فرایند صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی در مرکز تحقیقات خبر داد.
محمدمهدی حیدری یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون شهری و درون شهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی برشمرد و گفت: این موضوع بهطور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرایند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راهآهن در جریان بهرهبرداری از سیستم ریلی تأثیر میگذارد.
حیدری توضیح داد: با توجه به اینکه پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاههای مرجع و صدور گواهینامه فنی در بخش حمل و نقل از سیاستهای اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
شناسایی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر استان موظف است طی یک سال، سه هزار واحد مسکونی فرسوده را بازسازی کند. محمد آئینی گفت: در سطح کشور ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده شناسایی شده که وضعیت ایمنی ناپایداری دارند. آئینی افزود: با توجه به این مقدار بنای فرسوده، هر استان موظف است طی یک سال سه هزار واحد مسکونی فرسوده را بازسازی کند. استفاده از ظرفیت مشارکتهای مردمی میتواند موانع موجود در حوزه خانههای فرسوده را رفع کند.
آئینی گفت: باید مردم را ترغیب به استفاده از بستههای جامع تشویقی برای سرمایهگذاری کنیم. در این بستههای تشویقی به سازندگان تا ۵۰ درصد عوارض نوسازی و تراکم تخفیف داده میشود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: شهرداریها نیز موظفند تا عوارض نوسازی را تا ۱۰۰ درصد به مالکان خانهها تخفیف داده و معادل آن را از دولت دریافت کنند.
آئینی با بیان اینکه هیچ مانعی برای صدور سند بافتهای فرسوده وجود ندارد، گفت: در این طرح، برای زمینهایی با متراژ کمتر از ۵۰ مترمربع نیز سند صادر خواهد شد.
وی افزود: در بخش بازسازی بافت فرسوده، شرکت بازآفرینی شهری وظیفه دارد، نسبت به شناسایی، تقسیم کار و تأمین اعتبار اقدام کرده و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز وظیفه پیگیری این اقدامات را بر دوش دارد.
آئینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: در این برنامه ۱۳ هزار پروژه در حوزههای مختلف و مورد نیاز بازآفرینی شهری دیده شده تا مناطق کم برخوردار به متوسط سرانه شهر برسند. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: جلسات بازآفرینی شهری در استان و شهرستانها باید بهصورت ماهانه برگزار شده و گزارش جلسات به رئیس ستاد ارسال شود.
وی افزود: در ستاد بازآفرینی شهری شهرداریها باید با بررسی محلات کم برخوردار سرانه این محلات را اعم از سرانه آموزش، فرهنگی، بهداشت و... بررسی کرده و سپس برنامههای لازم برای رساندن این سرانهها به میانگین استان را تدوین و اجرا کنند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این موارد باید در نامهای مکتوب به استانداری ارسال شده تا به شورای برنامه توسعه استان ارجاع شود.
آئینی گفت: ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند گزینه مناسبی بوده و لازم است در استانها به ازای هر واحد فرسوده سه واحد جدید احداث شود.
وی افزود: استانداردسازی مسکن در بافت فرسوده شهرها، برای افزایش ایمنی و توجه به رویکرد توسعه پایدار موضوع بسیار ضروری و مهمی است.
تسهیلات نوسازی
همچنین در خصوص پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده، علی عسکری سرپرست بانک تخصصی بخش مسکن گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بانک با ۱۵ هزار و ۸۹۴ واحد برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده است. وی گفت: از ابتدای اجرای طرح نوسازی در بافتهای فرسوده تاکنون تعداد ۷۰ هزار و ۴۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شدند که بانک با تعداد ۳۹ هزار و ۲۸۰ واحد قرارداد به میزان ۶ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان منعقد کرده است.
عسکری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بانک با ۱۵ هزار و ۸۹۴ واحد برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده است. عسکری مبلغ قرارداد منعقد شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون را معادل ۴ هزار و ۴۲۰ میلیاردتومان عنوان کرد.
به گفته سرپرست این بانک، از سال ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰، تعداد ۳۱ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی شد که بانک با تعداد ۲۳ هزار و ۳۸۶ واحد به مبلغ یک هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرد.
موافقت سازمان جهانی هواشناسی با تأسیس مرکز منطقهای اقلیم در ایران
رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: نخستین مرکز منطقهای اقلیم موسوم به RCC در غرب آسیا و پنجمین مرکز منطقهای اقلیم قاره آسیا با حمایت سازمان جهانی هواشناسی در ایران تأسیس میشود.
سحر تاجبخش افزود: این دومین مرکز بینالمللی هواشناسی در ایران خواهد بود که در طول ۶۳ سال اخیر دایر شده است. این مرکز منطقهای پس از ۱۱ سال از اعلام درخواست ایران در شرف تأسیس است.
رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: با راهاندازی این مرکز، خدمات اقلیمی مرتبط از جمله پایش و پیش آگاهی اقلیمی به همراه آموزشهای مرتبط برای کشورهای غرب آسیا تولید و ارائه میشود.
وی گفت: مراکز منطقهای اقلیم یکی از چندین مرکز ویژه WMO است که تاکنون تنها در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند راهاندازی شده بود و مرکز منطقهای تهران پنجمین مرکز منطقهای آسیا و اولین مرکز غرب آسیا خواهد بود. تاجبخش اظهار داشت: در جلسه گروه مدیریتی منطقه دو-آسیا، با تأیید همه اعضای این گروه، راهاندازی مرکز منطقهای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران وارد فاز نمایش شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این راستا مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو (پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم) و مرکز آموزش منطقهای (RTC) زیر نظر سازمان هواشناسی کشور از ارکان اصلی ارائه خدمات مربوطه به کشورهای منطقه است و از همه ظرفیتهای زیرساختی سازمان هواشناسی در بخشهای فنی، شبکه دیدهبانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات بهینه استفاده میشود.