ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور شود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه ۲۳ مهرماه در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، با بیان اینکه ساماندهی هزینهکرد و بودجه فرهنگی دستگاهها در اولویت وزارت فرهنگ قرار دارد، گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در جایگاه قرارگاه فرهنگی کشور قرار بگیرد.»
حاکمیت اسلامی، مسئول فرهنگی جامعه
آنطور که در گزارش ایرنا آمده، او در ادامه افزود: «رهبر معظم انقلاب در طلیعه فعالیت دولت مردمی در جمع اعضای هیأت دولت مفاد مهمی را در حوزه بازسازی حکمرانی کشور مطرح کردند. ایشان در این دیدار فرمودند در همه حوزهها نیاز به بازسازی انقلابی با شیوه و منطق انقلابی که عقلانی و فکورانه است، احساس میشود.»وی گفت: «رهبر معظم انقلاب در این دیدار بهطور ویژه به مباحث فرهنگی پرداختند و سه بخش را مورد توجه قرار دادند که شامل بخش عمومی فرهنگ و به تعبیر همیشگی ایشان «فرهنگ به مثابه هوایی که تنفس میکنیم»، بخش مربوط به ابزارهای فرهنگی همچون سینما، تئاتر و موسیقی که تأکید داشتند دولت جدید ساختارهای آن را با حرکت ایجابی و تولیدی قوی به ریل انقلاب بازگرداند و با مسائل فسادبرانگیز مقابله کند؛ به این معنا که دولت در مواجهه با فساد این حوزهها دچار لکنت نشود.»
اسماعیلی افزود: «سومین مورد نیز توجه رهبر معظم انقلاب به ظرفیتهای جبهه فرهنگی انقلاب و جوانان بود.به این معنا که دولتی که با شعار مردمی بودن و مردمیسازی فعالیت خود را آغاز کرده، توجه ویژهای به جبهه فرهنگی انقلاب داشته باشد.»
وی اظهار داشت: «در جریان احصای دیدگاهها و جمعبندی رویکردها، رهبر معظم انقلاب حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند و در این حکم موضوع بازسازی و بازنگری فعالیتهای شورای عالی بهمثابه قرارگاه فرهنگی کشور را مطرح فرمودند.»اسماعیلی گفت: «متعاقب این حکم بیش از ۶ ماه جلسات اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور، بدون وقفه و بهصورت جهادی برگزار شد و تمامی دستاوردهای دبیرخانه را در اختیار شورای عالی قرار دادیم تا در بازسازی مجدد رأس سیاستگذاری و راهبری فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد.»اسماعیلی با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته اقتصاد فرهنگ حکمرانی بهشدت تضعیف شده و مدیریت فرهنگی از سوی حاکمیت آسیبدیده است، افزود: «همه اختلافات ما با نگرش لیبرالی به اداره جامعه مربوط به این نکته است که معتقدیم دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد. در واقع نقطه افتراق با رویکرد لیبرالی همین نکته است. در مقایسه با رویکرد لیبرالی به مدیریت فرهنگی، معتقد هستیم. زیرا حاکمیت اسلامی مسئول فرهنگی جامعه است و باید مردم را به سوی سعادت هدایت کند.»
استفاده از ظرفیتهای شورای هنر برای حل مشکلات
وی اظهار داشت: «بهعنوان نمونه در سال ۱۳۸۵، کل بودجه حوزه کتاب کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و قدرت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازار کتاب همان سال ۸۰ میلیارد تومان بود. بنابراین در آن سال میتوانستیم با مدیریت فرهنگی، فضای مطلوب حاکمیت دینی در حوزه نشر را تقویت کنیم اما در مقایسه با سال ۱۳۸۵، حجم اقتصاد کتاب در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و قدرت خرید وزارت فرهنگ فقط ۳۰میلیارد تومان بوده است.»اسماعیلی گفت: «همچنین موضوع فعالیت تلویزیونهای خصوصی و اینترنتی که در سالهای گذشته محل بحث و تبادل نظر بود اما در یک دهه گذشته به نوعی با حضور سامانههای نمایش اینترنتی، راهاندازی و فعال شده است. مجموع اعتبارات مدیریت نمایش در صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و همه مجموعهها در حوزه حاکمیت به ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیارد تومان هم نمیرسد اما در بخش خصوصی چند هزار میلیارد تومان هزینه میشود و این یعنی اینکه اتفاق مهمی افتاده است. به عبارتی قواعد در این حوزه به هم خورده است.»
وی با طرح این پرسش که «اگر بخواهیم فرمان رهبر انقلاب در بازسازی فرهنگی و مدیریت فرهنگی دولت را اجرایی کنیم چه اتفاقاتی باید بیفتد؟» گفت: «اول از همه باید حداکثر هماهنگی در حوزه مدیریت دولتی و دستگاههای فرهنگی رخ بدهد. در همین راستا ستاد هماهنگی فرهنگی دولت به دستور رئیسجمهور تشکیل شده است که شخصیتهای حقیقی و وزرای دولت در آن عضو هستند و کارهای مهمی در جریان است.»اسماعیلی تأکید کرد: «امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ایجاد مرکز پیوستنگاری فرهنگی در عمل هر موضوعی مثل مسکن، حوزه صنعت و مانند آن را که در دولت مطرح میشود، پیگیری لازم را برای پیوست فرهنگی آن انجام میدهد.»وی با اشاره به احیای مجدد شورای هنر در دوره جدید گفت: «کار مهمی که در وزارت فرهنگ اتفاق افتاده، استفاده از ظرفیتها در شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است که جلسات این شورا هر دو هفته یک بار به طور منظم برگزار میشود. همچنین تغییر آییننامههای اجرایی در این شورا به سرانجام خواهد رسید تا این شورا در جابهجایی دولتها دچار تحولات ساختاری نشود و از این ظرفیت برای حل مشکلات حوزه مدیریت فرهنگی هنری کشور استفاده شود.»
حاکمیت اسلامی، مسئول فرهنگی جامعه
آنطور که در گزارش ایرنا آمده، او در ادامه افزود: «رهبر معظم انقلاب در طلیعه فعالیت دولت مردمی در جمع اعضای هیأت دولت مفاد مهمی را در حوزه بازسازی حکمرانی کشور مطرح کردند. ایشان در این دیدار فرمودند در همه حوزهها نیاز به بازسازی انقلابی با شیوه و منطق انقلابی که عقلانی و فکورانه است، احساس میشود.»وی گفت: «رهبر معظم انقلاب در این دیدار بهطور ویژه به مباحث فرهنگی پرداختند و سه بخش را مورد توجه قرار دادند که شامل بخش عمومی فرهنگ و به تعبیر همیشگی ایشان «فرهنگ به مثابه هوایی که تنفس میکنیم»، بخش مربوط به ابزارهای فرهنگی همچون سینما، تئاتر و موسیقی که تأکید داشتند دولت جدید ساختارهای آن را با حرکت ایجابی و تولیدی قوی به ریل انقلاب بازگرداند و با مسائل فسادبرانگیز مقابله کند؛ به این معنا که دولت در مواجهه با فساد این حوزهها دچار لکنت نشود.»
اسماعیلی افزود: «سومین مورد نیز توجه رهبر معظم انقلاب به ظرفیتهای جبهه فرهنگی انقلاب و جوانان بود.به این معنا که دولتی که با شعار مردمی بودن و مردمیسازی فعالیت خود را آغاز کرده، توجه ویژهای به جبهه فرهنگی انقلاب داشته باشد.»
وی اظهار داشت: «در جریان احصای دیدگاهها و جمعبندی رویکردها، رهبر معظم انقلاب حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند و در این حکم موضوع بازسازی و بازنگری فعالیتهای شورای عالی بهمثابه قرارگاه فرهنگی کشور را مطرح فرمودند.»اسماعیلی گفت: «متعاقب این حکم بیش از ۶ ماه جلسات اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور، بدون وقفه و بهصورت جهادی برگزار شد و تمامی دستاوردهای دبیرخانه را در اختیار شورای عالی قرار دادیم تا در بازسازی مجدد رأس سیاستگذاری و راهبری فرهنگی کشور مورد توجه قرار گیرد.»اسماعیلی با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته اقتصاد فرهنگ حکمرانی بهشدت تضعیف شده و مدیریت فرهنگی از سوی حاکمیت آسیبدیده است، افزود: «همه اختلافات ما با نگرش لیبرالی به اداره جامعه مربوط به این نکته است که معتقدیم دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد. در واقع نقطه افتراق با رویکرد لیبرالی همین نکته است. در مقایسه با رویکرد لیبرالی به مدیریت فرهنگی، معتقد هستیم. زیرا حاکمیت اسلامی مسئول فرهنگی جامعه است و باید مردم را به سوی سعادت هدایت کند.»
استفاده از ظرفیتهای شورای هنر برای حل مشکلات
وی اظهار داشت: «بهعنوان نمونه در سال ۱۳۸۵، کل بودجه حوزه کتاب کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و قدرت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازار کتاب همان سال ۸۰ میلیارد تومان بود. بنابراین در آن سال میتوانستیم با مدیریت فرهنگی، فضای مطلوب حاکمیت دینی در حوزه نشر را تقویت کنیم اما در مقایسه با سال ۱۳۸۵، حجم اقتصاد کتاب در سال ۱۴۰۰ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و قدرت خرید وزارت فرهنگ فقط ۳۰میلیارد تومان بوده است.»اسماعیلی گفت: «همچنین موضوع فعالیت تلویزیونهای خصوصی و اینترنتی که در سالهای گذشته محل بحث و تبادل نظر بود اما در یک دهه گذشته به نوعی با حضور سامانههای نمایش اینترنتی، راهاندازی و فعال شده است. مجموع اعتبارات مدیریت نمایش در صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و همه مجموعهها در حوزه حاکمیت به ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیارد تومان هم نمیرسد اما در بخش خصوصی چند هزار میلیارد تومان هزینه میشود و این یعنی اینکه اتفاق مهمی افتاده است. به عبارتی قواعد در این حوزه به هم خورده است.»
وی با طرح این پرسش که «اگر بخواهیم فرمان رهبر انقلاب در بازسازی فرهنگی و مدیریت فرهنگی دولت را اجرایی کنیم چه اتفاقاتی باید بیفتد؟» گفت: «اول از همه باید حداکثر هماهنگی در حوزه مدیریت دولتی و دستگاههای فرهنگی رخ بدهد. در همین راستا ستاد هماهنگی فرهنگی دولت به دستور رئیسجمهور تشکیل شده است که شخصیتهای حقیقی و وزرای دولت در آن عضو هستند و کارهای مهمی در جریان است.»اسماعیلی تأکید کرد: «امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ایجاد مرکز پیوستنگاری فرهنگی در عمل هر موضوعی مثل مسکن، حوزه صنعت و مانند آن را که در دولت مطرح میشود، پیگیری لازم را برای پیوست فرهنگی آن انجام میدهد.»وی با اشاره به احیای مجدد شورای هنر در دوره جدید گفت: «کار مهمی که در وزارت فرهنگ اتفاق افتاده، استفاده از ظرفیتها در شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است که جلسات این شورا هر دو هفته یک بار به طور منظم برگزار میشود. همچنین تغییر آییننامههای اجرایی در این شورا به سرانجام خواهد رسید تا این شورا در جابهجایی دولتها دچار تحولات ساختاری نشود و از این ظرفیت برای حل مشکلات حوزه مدیریت فرهنگی هنری کشور استفاده شود.»
گفتوگوی «ایران» با حمید قاسمی به بهانه انتشار کتاب «بچه بازارچه»
فاصله میان نسلها از کمکاری خودمان است
هانیه علینژاد/ «بچه بازارچه» عنوان یکی از تازههای انتشارات «سوره مهر» است که به قلم حمید قاسمی روانه کتابفروشیها شده است؛ کتابی که یکی از تفاوتهای عمده آن را با دیگر آثاری که در حیطه ادبیات دفاع مقدس جای میگیرند، میتوان در روایت جنگ از دریچه نگاه یک نوجوان دانست. قاسمی در «بچه بازارچه» درباره جنگ و شرح زندگی در دوران جنگ تحمیلی نوشته است. در گفتوگوی امروز «ایران» نکات بیشتری را درباره این کتاب به نقل از حمید قاسمی میخوانید.
روایت واقعی جنگ از نگاه یک نوجوان
نکته قابل توجه درباره این کتاب به زندگی نویسندهاش و تجربه شخصی وی از دوران دفاع مقدس بازمیگردد؛ به دورانی که حمید قاسمی در آستانه نوجوانی عزم حضور در جبهه میکند و آن زمان موفق به این کار نمیشود و چند سال بعد روانه صحنه نبرد میشود. حمید قاسمی در «بچه بازارچه» کوشیده در بیان گفتهها و خاطرات خود شفاف باشد تا مخاطب بداند ماجراهای این کتاب درباره چه شخصیتی است. از سویی شیوه تدوین «بچه بازارچه» نیز متفاوت از دیگر آثار خاطرهنگاری است چراکه خواننده در این کتاب خود را مواجه با مجموعه خاطراتی از دفاع مقدس و شرایط میدانی برای یک نوجوان دهه پنجاهی میبیند.قاسمی با بیان اینکه «بچه بازارچه» روایت زندگیاش در دوران جنگ است به «ایران» گفت: « ۹ ساله بودم که جنگ آغاز شد و در انتهای جنگ نیز ۱۷ ساله بودم. بنابراین سالهای پایانی کودکیام و بخش مهمی از نوجوانیام در دوران جنگ سپری شد. من هم مانند دیگر همسن و سالانم عاشق این بودم به جبهه بروم که این خواستهام در 15 سالگی رقم خورد و تا پایان جنگ نیز توفیق حضور در میدان نبرد را داشتم.»این نویسنده با ارائه توضیحات بیشتری تصریح کرد: «بچه بازارچه، روایتی از این است که امثال من چطور در جنگ به بلوغ فکری رسیدند و چگونه صحنه نبرد محلی برای بزرگ شدن و بروز استعدادهای مختلف، آنهم زودتر از موعد شد. از سوی دیگر بیان تجربیات واقعی من در این کتاب را میتوان یادآور این دانست که بیهیچ اغراقی دفاع مقدس یک دانشگاه تمامعیار برای رشد و تکامل فکری و روحی رزمندگان کمسن و سال بود. بر همگان روشن است که نوجوانان و جوانان ما در زمان انقلاب و دفاع مقدس به بلوغ فکری زودرس دچار شدند و در سایه انقلاب و جنگ مؤثر بودند.»
از دیگر نکات قابل توجه «بچه بازارچه» این است که این کتاب یک خاطرهنگاری صرف نیست چراکه توانسته با بنمایههای روانشناسی و جامعهشناختی، نکاتی کمتر گفته شده و گاه ناگفته را از سالهای حماسهآفرینی رزمندگان پیش روی خوانندگان بگذارد. داستان کتاب ساختاری مستندگونه دارد که محور اصلیاش زندگی راوی و نویسنده آن است، هرچند قاسمی در بیان این خاطرات از توجه و پرداخت به حواشی نیز غافل نشده است.
قاسمی در پاسخ به اینکه چه شد سراغ نوشتن خاطرات سالهای دور زندگیاش درباره جنگ رفته است، گفت: «این کتاب یک ادای دین بود. احساس کردم این بار بر دوش من است که برای جوانان و فرزندان این مرز و بوم بگویم؛ اینکه زندگی در جنگ چطور بوده و چرا بعد از چهار دهه همچنان خاطرات آن سالها تازه است. ما باید پیام نسل قبل را به امروز برسانیم. اگر انتقال پیام نسلهای قبل به نسل جدید به درستی انجام شود، تأثیرپذیری جوانان از محیطهای اشتباه کمتر میشود. بنابراین اگر امروزه شاهد تفاوت زیاد میان نسلها هستیم باید بدانیم که کمکاری خودمان سبب آن شده است.»
این کتاب ادای دین من به دفاع مقدس و کشورم است
این نویسنده با اشاره به مقدمه نوشتهاش در کتاب «بچه بازارچه» ادامه داد: «در همه سالهای پس از جنگ، دلم میخواست خاطراتم از جنگ را بنویسم، اما نمیدانم چرا نمیشد، تا اینکه چند سال پیش در راهروی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی را دیدم. صحبت نوشتن خاطرات جنگ پیش آمد که او با لحنی مزاحآمیز گفت: «فلانی، تو که خودت کمپوت خاطرات هستی!» همین جمله شاید تلنگری شد تا آن میل به نوشتن، جان دوباره بگیرد و کار نوشتن را جدیتر بگیرم، تا اینکه در زمستان ۱۳۹۳ برای سالگرد شهادت دوست شهیدم، حمید صبوری که در کتاب درباره او هم نوشتهام، به خانهاش رفتم و همان جا بود که به پدر و مادرش قول دادم خاطراتم را که بخشی از آن به فرزند شهید آنان هم تعلق داشت، بنویسم.»قاسمی در پاسخ به اینکه چه مدت زمانی صرف تألیف این کتاب کرده است، گفت: «از همان زمستان 1393 شروع کردم، کمکم خاطراتم را نوشتم تا سال 1398 شد. از رمضان 1399 جدیتر پای کار نشستم و هر چه را به یادم مانده بود، مکتوب کردم تا در نهایت چیزی شد که در دسترس علاقهمندان قرار گرفته و چندی است منتشر شده است.»
او با اشاره به برخی دشواریهای ثبت خاطرات جنگ ادامه داد: «مهمترین و ارزشمندترین کار و از طرفی دشواری در ثبت خاطرات این است که راوی یک بار دیگر در حال و هوای آن شرایط قرار میگیرد که این کار سختی است. برای این کار دشوار من از خود شهدا کمک گرفتم. این اتفاق مبارکی بود که تأثیر مثبتی در زندگی من گذاشت. بگذارید در پایان به نکتهای اشاره کنم که بارها از من و دیگر حاضران در دفاع مقدس پرسیدهاند، اینکه اگر زمان به عقب بازگردد مجدد در جبهه حاضر میشوم؟ من در سن و سال کمی آن تصمیم را گرفتم. آن زمان شرایط چنین بود، راه برای انتخاب دیگری نبود چراکه باید آب و خاکمان را حفظ میکردیم. حالا که سالها از آن دوران گذشته اگر بازهم نیاز شود، بیهیچ تردیدی همان تصمیم را میگیرم.»
روایت واقعی جنگ از نگاه یک نوجوان
نکته قابل توجه درباره این کتاب به زندگی نویسندهاش و تجربه شخصی وی از دوران دفاع مقدس بازمیگردد؛ به دورانی که حمید قاسمی در آستانه نوجوانی عزم حضور در جبهه میکند و آن زمان موفق به این کار نمیشود و چند سال بعد روانه صحنه نبرد میشود. حمید قاسمی در «بچه بازارچه» کوشیده در بیان گفتهها و خاطرات خود شفاف باشد تا مخاطب بداند ماجراهای این کتاب درباره چه شخصیتی است. از سویی شیوه تدوین «بچه بازارچه» نیز متفاوت از دیگر آثار خاطرهنگاری است چراکه خواننده در این کتاب خود را مواجه با مجموعه خاطراتی از دفاع مقدس و شرایط میدانی برای یک نوجوان دهه پنجاهی میبیند.قاسمی با بیان اینکه «بچه بازارچه» روایت زندگیاش در دوران جنگ است به «ایران» گفت: « ۹ ساله بودم که جنگ آغاز شد و در انتهای جنگ نیز ۱۷ ساله بودم. بنابراین سالهای پایانی کودکیام و بخش مهمی از نوجوانیام در دوران جنگ سپری شد. من هم مانند دیگر همسن و سالانم عاشق این بودم به جبهه بروم که این خواستهام در 15 سالگی رقم خورد و تا پایان جنگ نیز توفیق حضور در میدان نبرد را داشتم.»این نویسنده با ارائه توضیحات بیشتری تصریح کرد: «بچه بازارچه، روایتی از این است که امثال من چطور در جنگ به بلوغ فکری رسیدند و چگونه صحنه نبرد محلی برای بزرگ شدن و بروز استعدادهای مختلف، آنهم زودتر از موعد شد. از سوی دیگر بیان تجربیات واقعی من در این کتاب را میتوان یادآور این دانست که بیهیچ اغراقی دفاع مقدس یک دانشگاه تمامعیار برای رشد و تکامل فکری و روحی رزمندگان کمسن و سال بود. بر همگان روشن است که نوجوانان و جوانان ما در زمان انقلاب و دفاع مقدس به بلوغ فکری زودرس دچار شدند و در سایه انقلاب و جنگ مؤثر بودند.»
از دیگر نکات قابل توجه «بچه بازارچه» این است که این کتاب یک خاطرهنگاری صرف نیست چراکه توانسته با بنمایههای روانشناسی و جامعهشناختی، نکاتی کمتر گفته شده و گاه ناگفته را از سالهای حماسهآفرینی رزمندگان پیش روی خوانندگان بگذارد. داستان کتاب ساختاری مستندگونه دارد که محور اصلیاش زندگی راوی و نویسنده آن است، هرچند قاسمی در بیان این خاطرات از توجه و پرداخت به حواشی نیز غافل نشده است.
قاسمی در پاسخ به اینکه چه شد سراغ نوشتن خاطرات سالهای دور زندگیاش درباره جنگ رفته است، گفت: «این کتاب یک ادای دین بود. احساس کردم این بار بر دوش من است که برای جوانان و فرزندان این مرز و بوم بگویم؛ اینکه زندگی در جنگ چطور بوده و چرا بعد از چهار دهه همچنان خاطرات آن سالها تازه است. ما باید پیام نسل قبل را به امروز برسانیم. اگر انتقال پیام نسلهای قبل به نسل جدید به درستی انجام شود، تأثیرپذیری جوانان از محیطهای اشتباه کمتر میشود. بنابراین اگر امروزه شاهد تفاوت زیاد میان نسلها هستیم باید بدانیم که کمکاری خودمان سبب آن شده است.»
این کتاب ادای دین من به دفاع مقدس و کشورم است
این نویسنده با اشاره به مقدمه نوشتهاش در کتاب «بچه بازارچه» ادامه داد: «در همه سالهای پس از جنگ، دلم میخواست خاطراتم از جنگ را بنویسم، اما نمیدانم چرا نمیشد، تا اینکه چند سال پیش در راهروی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی را دیدم. صحبت نوشتن خاطرات جنگ پیش آمد که او با لحنی مزاحآمیز گفت: «فلانی، تو که خودت کمپوت خاطرات هستی!» همین جمله شاید تلنگری شد تا آن میل به نوشتن، جان دوباره بگیرد و کار نوشتن را جدیتر بگیرم، تا اینکه در زمستان ۱۳۹۳ برای سالگرد شهادت دوست شهیدم، حمید صبوری که در کتاب درباره او هم نوشتهام، به خانهاش رفتم و همان جا بود که به پدر و مادرش قول دادم خاطراتم را که بخشی از آن به فرزند شهید آنان هم تعلق داشت، بنویسم.»قاسمی در پاسخ به اینکه چه مدت زمانی صرف تألیف این کتاب کرده است، گفت: «از همان زمستان 1393 شروع کردم، کمکم خاطراتم را نوشتم تا سال 1398 شد. از رمضان 1399 جدیتر پای کار نشستم و هر چه را به یادم مانده بود، مکتوب کردم تا در نهایت چیزی شد که در دسترس علاقهمندان قرار گرفته و چندی است منتشر شده است.»
او با اشاره به برخی دشواریهای ثبت خاطرات جنگ ادامه داد: «مهمترین و ارزشمندترین کار و از طرفی دشواری در ثبت خاطرات این است که راوی یک بار دیگر در حال و هوای آن شرایط قرار میگیرد که این کار سختی است. برای این کار دشوار من از خود شهدا کمک گرفتم. این اتفاق مبارکی بود که تأثیر مثبتی در زندگی من گذاشت. بگذارید در پایان به نکتهای اشاره کنم که بارها از من و دیگر حاضران در دفاع مقدس پرسیدهاند، اینکه اگر زمان به عقب بازگردد مجدد در جبهه حاضر میشوم؟ من در سن و سال کمی آن تصمیم را گرفتم. آن زمان شرایط چنین بود، راه برای انتخاب دیگری نبود چراکه باید آب و خاکمان را حفظ میکردیم. حالا که سالها از آن دوران گذشته اگر بازهم نیاز شود، بیهیچ تردیدی همان تصمیم را میگیرم.»
دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران :
زیر بار تعطیلی جشنواره نمی روم
گرفتن این تریبون محدود از جوانان خوب نیست
فرهنگی/ «من زیر بار تعطیلی نمیروم.» این عبارت، پاسخ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به برخی اظهارنظرها مبنی بر تعویق و تعطیلی برگزاری این رویداد است. جشنواره فیلم کوتاه تهران که شاید تنها فرصت دیده شدن آثار فیلمسازان جوان باشد در شرایطی به سیونهمین دوره رسیده است که برخی نسبت به برپایی جشنواره فیلم کوتاه در شرایط فعلی جامعه انتقاد دارند. پاسخ مهدی آذرپندار، دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به این درخواست روشن و صریح بود: «زیر بار تعطیلی جشنواره فیلم کوتاه نمیرویم و جشنواره فیلم کوتاه تهران را به احترام تمام کسانی که انصراف ندادهاند و خواهان انجام آن هستند، برگزار میکنیم.» او در تشریح استدلالهای مختلف برای تصمیم به برگزاری جشنواره طبق زمان وعده داده شده بر این انگیزه تأکید کرد: "گرفتن این تریبون محدود جشنواره و سینما از جوانان خوب نیست، اگر باور داریم جوانان فیلم ساختهاند و آثارشان بازتاب جامعه است نمایش این فیلمها قطعاً تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.
تریبون دادن به فیلمسازان خطرناک نیست
جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادوار مختلف عمر قریب به 40 سالهاش همواره درگیر چالش بوده است. از مراسم اختتامیه تا داوریها، فیلمهای راه نیافته به لیست برگزیده هیأت انتخاب، مشخص نبودن محدوده خط قرمز و ممیزیها و گاهی سوژهها و موضوعات برخی آثار به نمایش درآمده در برخی دورههای جشنواره، این رویداد سینمایی را با حاشیه همراه کرده است. در شرایطی که انتظار میرفت با توجه به کم بودن اعتراضها نسبت به انتخاب فیلمها در مقایسه با دورههای قبل، سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دوره کمحاشیهای را تجربه کند، یک حاشیه فرامتن، اصل برگزاری این رویداد را دچار مسأله کرد. در پی ناآرامیهای اخیر، برخی منتقدان و اهالی این حوزه از برگزاری این جشنواره گلایه داشتند و برخی فیلمسازان منتخب نیز درخواستهایی را برای تغییر تاریخ آن مطرح کردند. مهدی آذرپندار، دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در دومین نشست خبری این رویداد که روز گذشته برگزار شد در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: بحث از اینجا شروع شد که عدهای تبلیغات ما را برای برگزاری، نمادی از عادیسازی اوضاع پنداشتند و فضاسازیهایی شروع شد. قبل از اینکه این انصرافها شروع شود فضا ملتهبتر بود اما خبر انصراف کسی به ما نرسیده بود اما از هفته گذشته این تلقی را مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادیسازی امور است، در اذهان ایجاد کردند. همیشه میگفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است.»او در ادامه با اشاره به حاشیههای پیش آمده، افزود: «شرایط خوب نیست. اما سؤال این است که آیا در همه شئون حدی از این رخدادها و انصرافها اتفاق است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحتالشعاع این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که زیر بارش نمیروم. تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست. گرفتن این تریبون محدود از جوانان خوب نیست، چون اگر باور داریم جوانان فیلم ساختهاند و آثارشان بازتاب جامعه است پس نمایش این فیلمها تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.» دبیر جشنواره فیلم کوتاه در بخش دیگر این نشست با بیان این نکته که امسال به گواه اکثریت، بسیاری از فیلمها انتقادی و درباره زنان است گفت چرا باید آنها را پنهان کنیم و نمایش ندهیم؟!
«تعویق تا کی؟» آذرپندار با طرح این پرسش در ادامه به برگزاری جشنواره حقیقت، جامجهانی فوتبال، ددلاین جشنواره فجر برای معرفی فیلم کوتاه به این رویداد اشاره کرد و گفت تعویق برای عدهای، ایده است و برای ما کوهی از کار است.دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد از انصرافدهندگان درخواست شده به صورت مکتوب انصراف خود را اعلام کنند و تا به امروز دو فیلم، این خواسته را مکتوب داشتهاند. به گفته او ۹۹ فیلم به صورت قاطع در این دوره حضور دارند و جشنواره فیلم کوتاه تهران به احترام تمام کسانی که انصراف ندادهاند و خواهان انجام آن هستند، برگزار میشود.او در بخشهای مختلف این نشست با تأکید بر اینکه بنای ما با فیلمسازها بر گفتوگو بوده است، درباره تبعات این انصراف با اعلام این نکته که انصراف، اساساً غیرقانونی است، در عین حال توضیح داد: «به اندازهای که من باید بگویم، میگویم که هیچ تبعاتی نخواهد داشت چون میدانم تحت فشار این کار را کردند. خیلی از آنها تهدیدهایی شدهاند که حس میکنند ممکن است آینده فیلمسازی آنها تحتالشعاع قرار بگیرد، گرچه برخی از آنها مستقل تصمیم گرفتند اما از آنها پرسیدم پس چرا در شرایط ملتهبتر این انتخاب رخ نداد که برخی به آنها زنگ زده بودند و تهدید کرده بودند. خواستهام این است که بر آنها خرده نگیرید چون میدانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفتند.»آذرپندار همچنین از ادامه گفتوگو برای حضور انصرافیها گفت: «این انصرافها گرچه جدی است اما تا روز آخر تلاش میکنیم دوستان در جشنواره حضور داشته باشند. آن روزی که نتوانیم دور هم جمع شویم و صحبت کنیم، روز خطرناکی است. برخی میگویند تریبون دادن به فیلمسازان خطرناک است اما من از صحبت نکردن آنها میترسم؛ فضای جشنواره قرار نیست امنیتی شود چون برای یکی دو اتفاقی که قرار است بیفتد نباید کلیت جشنواره را تعطیل کرد.»در بخش دیگر این نشست او در پاسخ به انصراف استادان نشستهای تخصصی بیان کرد: «با وجود سه انصراف از 22 نشست حالا به اندازه کافی اسامی بزرگ برای این بخش داریم، نیازی به جایگزینی ندیدیم و اگر کسی جایگزین شود در جشنواره رخ میدهد.»
آذرپندار همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کشف حجاب یکی از بازیگران قدیمی، گفت: ما فیلم را به خاطر بازیگر تنبیه نمیکنیم و اینکه بعداً چه دستوری بدهند، تابع سیاستهای بالادستی هستیم.»دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بیانیه انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) هم گفت: «ما با دوستان ایسفا فضای تقابلی نداریم ولی آنها تصمیم خود را گرفتهاند که در این دوره نباشند و من آنها را درک میکنم.» به گفته او آرای مردمی نیز در جشنواره دریافت میشود اما مسئولیت آن برعهده صنف نیست.
حضور 10 فیلم کمدی، 9 فیلم فانتزی و 12 فیلم اقتباسی
در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار با ارائه گزارشی از آثار حاضر در این رویداد، اعلام کرد: «در این دوره وعده جشنوارهای با گستردگی و تنوع ژانر را دادیم؛ تلاش کردیم آنچه هیأت انتخاب، انتخاب کرد وارد شود و با یکی کردن بخش داوری و انتخاب در سه بخش تجربی، پویانمایی و مستند، گامی حرفهایتر برداریم.»او همچنین گفت: «در بخش داستانی خوشحالیم که اعلام کنیم چیزی بیش از آنچه گفته بودیم محقق شد؛ این دوره ۱۰ فیلم کمدی داریم که عدد بیسابقهای است، همچنین ۹ فیلم فانتزی داریم و خواهش میکنم بیایید و این آثار را ببینید که تا چه اندازه با کیفیت هستند.»طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، ۱۲ فیلم اقتباسی در بخشهای مختلف حضور دارد و با وجود محوری بودن تنوع ژانر، اینگونه نبوده که فیلمها تنها به دلیل ژانریک بودن انتخاب شوند. به گفته آذرپندار امسال جهت صرفهجویی در هزینهها، مراسم افتتاحیه طبق روال معمول و مرسوم برگزار نخواهد شد اما این دوره یکی دو اتفاق جنبی دارد که برای اولینبار برگزار میشود و یکی از آنها برگزاری همایشی برای کانون دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان ایران در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه است.سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.
تریبون دادن به فیلمسازان خطرناک نیست
جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادوار مختلف عمر قریب به 40 سالهاش همواره درگیر چالش بوده است. از مراسم اختتامیه تا داوریها، فیلمهای راه نیافته به لیست برگزیده هیأت انتخاب، مشخص نبودن محدوده خط قرمز و ممیزیها و گاهی سوژهها و موضوعات برخی آثار به نمایش درآمده در برخی دورههای جشنواره، این رویداد سینمایی را با حاشیه همراه کرده است. در شرایطی که انتظار میرفت با توجه به کم بودن اعتراضها نسبت به انتخاب فیلمها در مقایسه با دورههای قبل، سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دوره کمحاشیهای را تجربه کند، یک حاشیه فرامتن، اصل برگزاری این رویداد را دچار مسأله کرد. در پی ناآرامیهای اخیر، برخی منتقدان و اهالی این حوزه از برگزاری این جشنواره گلایه داشتند و برخی فیلمسازان منتخب نیز درخواستهایی را برای تغییر تاریخ آن مطرح کردند. مهدی آذرپندار، دبیر سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در دومین نشست خبری این رویداد که روز گذشته برگزار شد در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: بحث از اینجا شروع شد که عدهای تبلیغات ما را برای برگزاری، نمادی از عادیسازی اوضاع پنداشتند و فضاسازیهایی شروع شد. قبل از اینکه این انصرافها شروع شود فضا ملتهبتر بود اما خبر انصراف کسی به ما نرسیده بود اما از هفته گذشته این تلقی را مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادیسازی امور است، در اذهان ایجاد کردند. همیشه میگفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است.»او در ادامه با اشاره به حاشیههای پیش آمده، افزود: «شرایط خوب نیست. اما سؤال این است که آیا در همه شئون حدی از این رخدادها و انصرافها اتفاق است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحتالشعاع این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که زیر بارش نمیروم. تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست. گرفتن این تریبون محدود از جوانان خوب نیست، چون اگر باور داریم جوانان فیلم ساختهاند و آثارشان بازتاب جامعه است پس نمایش این فیلمها تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.» دبیر جشنواره فیلم کوتاه در بخش دیگر این نشست با بیان این نکته که امسال به گواه اکثریت، بسیاری از فیلمها انتقادی و درباره زنان است گفت چرا باید آنها را پنهان کنیم و نمایش ندهیم؟!
«تعویق تا کی؟» آذرپندار با طرح این پرسش در ادامه به برگزاری جشنواره حقیقت، جامجهانی فوتبال، ددلاین جشنواره فجر برای معرفی فیلم کوتاه به این رویداد اشاره کرد و گفت تعویق برای عدهای، ایده است و برای ما کوهی از کار است.دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد از انصرافدهندگان درخواست شده به صورت مکتوب انصراف خود را اعلام کنند و تا به امروز دو فیلم، این خواسته را مکتوب داشتهاند. به گفته او ۹۹ فیلم به صورت قاطع در این دوره حضور دارند و جشنواره فیلم کوتاه تهران به احترام تمام کسانی که انصراف ندادهاند و خواهان انجام آن هستند، برگزار میشود.او در بخشهای مختلف این نشست با تأکید بر اینکه بنای ما با فیلمسازها بر گفتوگو بوده است، درباره تبعات این انصراف با اعلام این نکته که انصراف، اساساً غیرقانونی است، در عین حال توضیح داد: «به اندازهای که من باید بگویم، میگویم که هیچ تبعاتی نخواهد داشت چون میدانم تحت فشار این کار را کردند. خیلی از آنها تهدیدهایی شدهاند که حس میکنند ممکن است آینده فیلمسازی آنها تحتالشعاع قرار بگیرد، گرچه برخی از آنها مستقل تصمیم گرفتند اما از آنها پرسیدم پس چرا در شرایط ملتهبتر این انتخاب رخ نداد که برخی به آنها زنگ زده بودند و تهدید کرده بودند. خواستهام این است که بر آنها خرده نگیرید چون میدانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفتند.»آذرپندار همچنین از ادامه گفتوگو برای حضور انصرافیها گفت: «این انصرافها گرچه جدی است اما تا روز آخر تلاش میکنیم دوستان در جشنواره حضور داشته باشند. آن روزی که نتوانیم دور هم جمع شویم و صحبت کنیم، روز خطرناکی است. برخی میگویند تریبون دادن به فیلمسازان خطرناک است اما من از صحبت نکردن آنها میترسم؛ فضای جشنواره قرار نیست امنیتی شود چون برای یکی دو اتفاقی که قرار است بیفتد نباید کلیت جشنواره را تعطیل کرد.»در بخش دیگر این نشست او در پاسخ به انصراف استادان نشستهای تخصصی بیان کرد: «با وجود سه انصراف از 22 نشست حالا به اندازه کافی اسامی بزرگ برای این بخش داریم، نیازی به جایگزینی ندیدیم و اگر کسی جایگزین شود در جشنواره رخ میدهد.»
آذرپندار همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کشف حجاب یکی از بازیگران قدیمی، گفت: ما فیلم را به خاطر بازیگر تنبیه نمیکنیم و اینکه بعداً چه دستوری بدهند، تابع سیاستهای بالادستی هستیم.»دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بیانیه انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) هم گفت: «ما با دوستان ایسفا فضای تقابلی نداریم ولی آنها تصمیم خود را گرفتهاند که در این دوره نباشند و من آنها را درک میکنم.» به گفته او آرای مردمی نیز در جشنواره دریافت میشود اما مسئولیت آن برعهده صنف نیست.
حضور 10 فیلم کمدی، 9 فیلم فانتزی و 12 فیلم اقتباسی
در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار با ارائه گزارشی از آثار حاضر در این رویداد، اعلام کرد: «در این دوره وعده جشنوارهای با گستردگی و تنوع ژانر را دادیم؛ تلاش کردیم آنچه هیأت انتخاب، انتخاب کرد وارد شود و با یکی کردن بخش داوری و انتخاب در سه بخش تجربی، پویانمایی و مستند، گامی حرفهایتر برداریم.»او همچنین گفت: «در بخش داستانی خوشحالیم که اعلام کنیم چیزی بیش از آنچه گفته بودیم محقق شد؛ این دوره ۱۰ فیلم کمدی داریم که عدد بیسابقهای است، همچنین ۹ فیلم فانتزی داریم و خواهش میکنم بیایید و این آثار را ببینید که تا چه اندازه با کیفیت هستند.»طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، ۱۲ فیلم اقتباسی در بخشهای مختلف حضور دارد و با وجود محوری بودن تنوع ژانر، اینگونه نبوده که فیلمها تنها به دلیل ژانریک بودن انتخاب شوند. به گفته آذرپندار امسال جهت صرفهجویی در هزینهها، مراسم افتتاحیه طبق روال معمول و مرسوم برگزار نخواهد شد اما این دوره یکی دو اتفاق جنبی دارد که برای اولینبار برگزار میشود و یکی از آنها برگزاری همایشی برای کانون دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان ایران در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه است.سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود.
اخبار
در پی برخی بدعهدی ها اعلام شد
انصراف ایران از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با ارسال نامهای ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران، عدم توانایی خود را برای تأمین امنیت و رعایت شئون غرفه جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، از همین رو خانه کتاب و ادبیات ایران نیز بهعنوان مجری برپایی غرفه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی از حضور در این نمایشگاه انصراف داد.مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت ضمن ارسال نامه مذکور، بدون اطلاعرسانی قبلی، نسبت به انتقال غرفه از سالن اصلی به یکی از سالنهای فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، اقدام کردند. در همین حال سفارت آلمان در تهران نیز با وجود وعدههای قبلی و در اقدامی هماهنگ با مسئولان نمایشگاه فرانکفورت در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرد.خانه کتاب و ادبیات ایران که بیش از یک دهه در این نمایشگاه حاضر بوده است و فرصت حضور فعالان نشر بینالملل کشورمان را در نمایشگاههای بینالمللی کتاب فراهم میکند، در پاسخ به مسئولان نمایشگاه فرانکفورت ضمن اعتراض به رفتار غیرحرفهای آنها که با اهداف فرهنگی اعلامشده برای این رویداد تعارض آشکار دارد، اعلام کرد از این نمایشگاه انتظار میرفت با رفتار حرفهای فرصتی برابر در اختیار کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجادشده در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد؛ اما متأسفانه با طرح مسائلی واهی در خصوص امور داخلی ایران، سعی دارد بر تلاشهای سفیران فرهنگی نشر ایران سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفتهای این صنعت سنگاندازی کند.از همین رو خانه کتاب و ادبیات ایران با تأکید بر اینکه جانمایی جدید، در شأن و جایگاه نشر کشورمان نیست و امکان اجرای برنامههای پیشبینی شده را ندارد، از حضور در هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت به طور رسمی انصراف میدهد./ روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران
صدور 3 پروانه نمایش
پروانه نمایش فیلمهای «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری، «رؤیای کاغذی» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی عطشانی و «نبودن» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی مصفا ۲۳ مهرماه صادر شد و تا ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد. «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری به زندگی فروغ فرخزاد میپردازد. فیلمنامه «رؤیای کاغذی» را جابر قاسمعلی براساس ایدهای از علی عطشانی نوشته است. سومین فیلم علی مصفا با نام «نبودن» (absence) درباره پسری است که بعد از ۵۰ سال برای نوشتن بیوگرافی از زندگی پدرش به پراگ سفر میکند تا درباره گذشته پدرش در زمان جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی اطلاعاتی به دست بیاورد. تنها رابط او با گذشته پدر چند عکس است که از او به یادگار مانده است./ ایرنا
بیمه شدن 5 هزار فعال فرهنگی و هنری دیگر
معاون اعضای صندوق اعتباری هنر اعلام کرد که در شش ماهه نخست سالجاری قریب به ۵ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور از سوی صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند. مسلم کریمی گفت: در شش ماهه ابتدایی سالجاری ۴ هزار و ۹۲۳ نفر از اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی به جمع بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پیوستند. یکی از مهمترین خدماتی که صندوق به جامعه فرهنگ و هنر ارائه میدهد خدمات بیمهای در قالب بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی است که با توجه به اهمیت این دو حوزه بخش اعظم بودجه صندوق نیز به این ۲ مقوله اختصاص داده شده است./ ایرنا
افزایش 20 قسمت به «سلمان فارسی»
سریال «سلمان فارسی» در حالی این روزها ۳۳ درصد از مرحله تصویربرداری را به پایان رسانده که بناست با نظر کارگردان تعداد قسمتهای سریال از ۴۰ به ۶۰ افزایش پیدا کند. پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما طی روزهای اخیر با سفر به شاهرود، در جریان ساخت سریال تاریخی سلمان فارسی قرار گرفت. وی بعد از حضور در لوکیشن کلیسای دمشق، شاهد برداشت چند پلان از سریال بود. بنا بر این گزارش، داوود میرباقری نیز در این دیدار از تولید حدود ۳۳ درصد سریال که شامل فصل میانی آن یعنی فصل بیزانس است خبر داد. خبر تولید ۳۳ درصدی سریال میرباقری درحالی اعلام شده که طبق برآوردهای موجود، تا به حال نزدیک به نیمی از تصویربرداری سریال مصوب شده که در ابتدا ۴۰ قسمت بود، انجام شده و البته در خبرهای بعدی این عدد به 50 قسمت افزایش پیدا کرد و حالا بناست با نظر میرباقری تعداد قسمتهای سریال به ۶۰ قسمت افزایش پیدا کند که اگر با این افزایش قسمت موافقت شده باشد، ۳۳ درصد اعلام شده، صحیح است./ ایرنا
انصراف ایران از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت با ارسال نامهای ضمن دخالت آشکار در امور داخلی ایران، عدم توانایی خود را برای تأمین امنیت و رعایت شئون غرفه جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، از همین رو خانه کتاب و ادبیات ایران نیز بهعنوان مجری برپایی غرفه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی از حضور در این نمایشگاه انصراف داد.مسئولان هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت ضمن ارسال نامه مذکور، بدون اطلاعرسانی قبلی، نسبت به انتقال غرفه از سالن اصلی به یکی از سالنهای فرعی که محدودیت دسترسی عمومی دارد، اقدام کردند. در همین حال سفارت آلمان در تهران نیز با وجود وعدههای قبلی و در اقدامی هماهنگ با مسئولان نمایشگاه فرانکفورت در صدور روادید برای گروه اعزامی تعلل کرد.خانه کتاب و ادبیات ایران که بیش از یک دهه در این نمایشگاه حاضر بوده است و فرصت حضور فعالان نشر بینالملل کشورمان را در نمایشگاههای بینالمللی کتاب فراهم میکند، در پاسخ به مسئولان نمایشگاه فرانکفورت ضمن اعتراض به رفتار غیرحرفهای آنها که با اهداف فرهنگی اعلامشده برای این رویداد تعارض آشکار دارد، اعلام کرد از این نمایشگاه انتظار میرفت با رفتار حرفهای فرصتی برابر در اختیار کشورها قرار دهد و به روابط دوجانبه مطلوب ایجادشده در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و فرانکفورت پایبند باشد؛ اما متأسفانه با طرح مسائلی واهی در خصوص امور داخلی ایران، سعی دارد بر تلاشهای سفیران فرهنگی نشر ایران سایه افکند و در مسیر معرفی و پیشرفتهای این صنعت سنگاندازی کند.از همین رو خانه کتاب و ادبیات ایران با تأکید بر اینکه جانمایی جدید، در شأن و جایگاه نشر کشورمان نیست و امکان اجرای برنامههای پیشبینی شده را ندارد، از حضور در هفتادوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت به طور رسمی انصراف میدهد./ روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران
صدور 3 پروانه نمایش
پروانه نمایش فیلمهای «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری، «رؤیای کاغذی» به تهیه کنندگی و کارگردانی علی عطشانی و «نبودن» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی مصفا ۲۳ مهرماه صادر شد و تا ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۳ اعتبار دارد. «رگهای آبی» به تهیهکنندگی و کارگردانی جهانگیر کوثری به زندگی فروغ فرخزاد میپردازد. فیلمنامه «رؤیای کاغذی» را جابر قاسمعلی براساس ایدهای از علی عطشانی نوشته است. سومین فیلم علی مصفا با نام «نبودن» (absence) درباره پسری است که بعد از ۵۰ سال برای نوشتن بیوگرافی از زندگی پدرش به پراگ سفر میکند تا درباره گذشته پدرش در زمان جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی اطلاعاتی به دست بیاورد. تنها رابط او با گذشته پدر چند عکس است که از او به یادگار مانده است./ ایرنا
بیمه شدن 5 هزار فعال فرهنگی و هنری دیگر
معاون اعضای صندوق اعتباری هنر اعلام کرد که در شش ماهه نخست سالجاری قریب به ۵ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور از سوی صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند. مسلم کریمی گفت: در شش ماهه ابتدایی سالجاری ۴ هزار و ۹۲۳ نفر از اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی به جمع بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر پیوستند. یکی از مهمترین خدماتی که صندوق به جامعه فرهنگ و هنر ارائه میدهد خدمات بیمهای در قالب بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی است که با توجه به اهمیت این دو حوزه بخش اعظم بودجه صندوق نیز به این ۲ مقوله اختصاص داده شده است./ ایرنا
افزایش 20 قسمت به «سلمان فارسی»
سریال «سلمان فارسی» در حالی این روزها ۳۳ درصد از مرحله تصویربرداری را به پایان رسانده که بناست با نظر کارگردان تعداد قسمتهای سریال از ۴۰ به ۶۰ افزایش پیدا کند. پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما طی روزهای اخیر با سفر به شاهرود، در جریان ساخت سریال تاریخی سلمان فارسی قرار گرفت. وی بعد از حضور در لوکیشن کلیسای دمشق، شاهد برداشت چند پلان از سریال بود. بنا بر این گزارش، داوود میرباقری نیز در این دیدار از تولید حدود ۳۳ درصد سریال که شامل فصل میانی آن یعنی فصل بیزانس است خبر داد. خبر تولید ۳۳ درصدی سریال میرباقری درحالی اعلام شده که طبق برآوردهای موجود، تا به حال نزدیک به نیمی از تصویربرداری سریال مصوب شده که در ابتدا ۴۰ قسمت بود، انجام شده و البته در خبرهای بعدی این عدد به 50 قسمت افزایش پیدا کرد و حالا بناست با نظر میرباقری تعداد قسمتهای سریال به ۶۰ قسمت افزایش پیدا کند که اگر با این افزایش قسمت موافقت شده باشد، ۳۳ درصد اعلام شده، صحیح است./ ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور شود
-
فاصله میان نسلها از کمکاری خودمان است
-
زیر بار تعطیلی جشنواره نمی روم
-
اخبار
اخبارایران آنلاین